Dagsavisen Nye meninger

Startet av ebye, august 10, 2012, 06:19:39 AM

« forrige - neste »

Amateur2

Anders Valland har en meget leseverdig kommentar (#14) i tråden under Petter Tuvnes sitt gode startinnlegg.
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

Amatør1

Sitat fra: Amateur2 på april 20, 2013, 18:41:10 PM
Anders Valland har en meget leseverdig kommentar (#14) i tråden under Petter Tuvnes sitt gode startinnlegg.

Tiltredes! Valland sier mye svært fornuftig og hans poeng angående "he who must not be named" er vesentlig:

SitatMcIntyre publiserer sin kritikk på et åpent forum, hvor enhver kan komme med saklig kritikk. Han korrigerer de feil som påpekes og bidrar således til å bringe kunnskapen frem. Jeg forstår ikke hvordan dette kan stå tilbake for en publikasjon i et tidsskrift med begrenset tilgjengelighet og hvor eventuell kritikk er hemmelig og anonym.

Hemmelig "fagfellevurdering" er definitivt mindreverdig i forhold til den fullstendig åpne Audit-formen som McIntyre står for, og som hvem som helst kan delta i. At den samtidig foregår omtrent i "real time" er ganske enkelt revolusjonerende innenfor vitenskapen, og McIntyre bør ha en stor del av æren for dette bidraget til å bedrive vitenskap, i tillegg til den krediten han bør få for det enorme arbeidet han har stått for siden ~2003 med Climate Audit og forløpere.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Følg med folkens, perlene renner inn på Dagsavisen Nye meninger, fra Petter Tuvnes

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread272419/?next=20#post_272740

Dette er klimapresentasjoner av høy klasse, godt og grundig beskrevet, godt dokumentert, og lett å lese og få tak i, hvis man vil.

Mange takk for alle innleggen på artikkelen din, Petter Tuvnes

Klimateori strider mot fysikk og termodynamikk

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread272419/

Tuvnes seiler opp som klar klimarosekandidat.        :)       8)

Det som virkelig er litt forunderlig: de mest ihuga ikke-kvalifiserte AGW-erne skjønner ikke at de går på meget tynn iis, i den retningen der isen blir tynnere og tynnere.

Klimatroll begynner å bli en umusikalsk stor størrelse. De som holder på på Nye meninger nå, er nok mer av størrelsen Klimamygg.     ;)       ;D       8)

seoto

ebye, jeg likte virkelig ordet klimamygg. Det burde da kunne benyttes? Men kanskje med omhu, for det er et ekstremt fornærmende ord ;) Dette må være et absolutt treffende ord på troll som skeptikerskeptikerklimakaos/-sirkusgoddard (Moen?)?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på april 21, 2013, 11:49:22 AM
ebye, jeg likte virkelig ordet klimamygg. Det burde da kunne benyttes? Men kanskje med omhu, for det er et ekstremt fornærmende ord ;) Dette må være et absolutt treffende ord på troll som skeptikerskeptikerklimakaos/-sirkusgoddard (Moen?)?

Den/de klimamyggene du nevnte der er fullstendig ubrukelige for CAGWerne. Tilhører den delen av myggbestanden som bare såvidt rekker sette seg på huden før du klasker dem flate. Andre klimamygger er ørlite dyktigere, og rekker såvidt stikke før de klaskes flate.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: ebye på april 21, 2013, 11:29:56 AM
Tuvnes seiler opp som klar klimarosekandidat.        :)       8)

Det som virkelig er litt forunderlig: de mest ihuga ikke-kvalifiserte AGW-erne skjønner ikke at de går på meget tynn iis, i den retningen der isen blir tynnere og tynnere.

Enig i at Tuvnes gjør en fremragende jobb. Forøvrig er sikkert AGW-erne med på at isen blir stadig tynnere under bena deres, de har jo advart mot nettopp det.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på april 21, 2013, 12:12:31 PMForøvrig er sikkert AGW-erne med på at isen blir stadig tynnere under bena deres, de har jo advart mot nettopp det.

Haha!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amateur2

Jeg leser i en kommentar av Erik Bye i Dagsavisen i dag at Rasmus Benestad har ytret seg igjen, denne gangen Klassekampen den 18 april.

Er det noen som har tilgang til disse skriveriene og kan bidra med en scannet kopi? ebye kanskje?
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

ebye

Joda, Amateur2.

Vi kan finne klimasvaret

http://www.climometrics.org/13kkbene.jpg

Og som det ble nevnt i Dagsavisen Nye meninger, signerer Rasmus Benestad med sitt arbeidssted.

For de som husker huskestua det ble etter artikkelen han skrev om "svarte Per", så er det klargjørende at han denne gangen representerer NMI. I den nevnte "huskestua" så ville han ikke ha arbeidsgiver blandet inn i sine sjikanøse skriverier, fordi han skrev på fritiden, som privatperson.

Her er "svarte Per"

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread254413/

Det skal litt til å bli mer sjikanøs enn dette. Men, han prøvde i hvert fall, etter Røyrviks kronikk i Aftenposten

En glipp i Aftenposten?

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread272047/

Det er tydeligvis ingen grenser for hva som slipper ut av hodet til RB.    ;)      :o

Bebben

Jeg konstaterer at Benestad nå er blitt en varm tilhenger av replikasjon og av åpne data og metoder.
Det virker som han er blitt en varm tilhenger av Steve McIntyres virksomhet og kritikk, altså.

Jeg stusser likevel over at han ikke virker særlig opptatt av det arbeidet som Steve McIntyre og andre gjør for å etterprøve arbeid gjort av hans egen partisangruppe, kjent som The Team. Etter Climategate ble det rettet kritikk mot disse av IAC og andre nettopp på bakgrunn av en slik manglende åpenhet som Benestad etterlyser.

Men bevares - krav om åpne data og metoder støttes.

Med hensyn til forslaget om en slaks "meklingsinstans" for motstridende forskningsresultater, stiller jeg meg litt undrende. Er dette en implisitt innrømmelse av at Klimapanelet ikke er nøytralt og/eller ikke gjør jobben sin?

Andre "meklingsinstanser" har forresten vært i arbeid allerede: IAC, NAS-panelet og Wegman-komiteen er eksempler på slike, og ingen av funnene deres var særlig fordelaktige for Benestads gruppe.


PS takk for linken ebye - igjen. Du er en ressurs!
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på april 21, 2013, 15:26:30 PM
Jeg konstaterer at Benestad nå er blitt en varm tilhenger av replikasjon og av åpne data og metoder.
Det virker som han er blitt en varm tilhenger av Steve McIntyres virksomhet og kritikk, altså.

Jeg stusser likevel over at han ikke virker særlig opptatt av det arbeidet som Steve McIntyre og andre gjør for å etterprøve arbeid gjort av hans egen partisangruppe, kjent som The Team. Etter Climategate ble det rettet kritikk mot disse av IAC og andre nettopp på bakgrunn av en slik manglende åpenhet som Benestad etterlyser.

Men bevares - krav om åpne data og metoder støttes.

For meg så framstår dette som en konsekvent "knee-jerk" reaksjon fra en alarmist under litt press. Det vi ser gang på gang er at de fullstendig skamløst stjeler argumentene som skeptikerne (og i særdeleshet McIntyre) retter mot dem selv, og uten blygsel eller spor av dokumentasjon snur det hele 180 grader, og later som om det er alarmistenes kritikke mot skeptikerne. Det Rasmus sier er jo nettopp skeptikernes hovedankepunkt mot The Team, der Rasmus Benestad selv er en av de sentrale.

Det finnes jo en annen Benestad som har synspunkter på denslags.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Takk for ressurshilsen, Bebben (# 324).

Den jeg bor sammen med skjønner ikke horfor jeg må ha så mye plass til ringpermer. Begynn å bruk PC!    ;)
Men, alt kommer ikke på nett, så da så.     ;D

Rasmus Benestad signerer med Meteorologisk institutt. Er det derfor han er mer "rund og imøtekommende" i sine utsagn?

Den foreslåtte meglingsinstansen er nok for å få alle til å bli enige med ham. Han har hatt mange rare utspill opp igjenom klimadebattiden.

Selvfølgelig har han ivret for mer etikk i debatten

Etikk i klimadebatten!

http://www.forskning.no/artikler/2009/mai/218976


Selvfølgelig har han ivret etter en bedre debatt

Ordentlig klimadebatt

http://www.forskning.no/artikler/2008/august/189953


Selvfølgelig vil han ha dialog

Vil ha dialog med Klimarealistene

http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/292348

Og det er vel derfor han skriver som han gjør, når han representere se og sitt begrepspat:

Gode eksempler er "svarte-Per" og "Glippet i Aftenposten".

Det skulle vært morsomt å ha overhørt diskusjonen, når han nå gis anledning til å fortelle hvem han arbeider for, og at han blir betalt av oljeverstingen. Og husk på folkens, glem at Rasmus Benestad arbeider på NMI, når han signerer med klimaforsker, blogger, Concerned Scientists og desslike. Han er en artig skrue - skruen er sikkert venstregjenget!    ;D     8)

Gloføken

It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

ebye

 ;D    ;D    ;D

Mange takk "for the lesson", Gloføken. Ingen husker at "Science is settled" er links! Dermed blir det umulig å fjerne det uttrykket. Noe så enkelt!   

;)     ;D      8)

seoto

Klimadebatter på Dagsavisens Nye Meninger. Her er en oversikt over debatter f.o.m. 17.06.11. Dersom noen har andre debatter de ønsker inn på lista, er det bare å si fra og gi meg link. Håper denne oversikten kan gjøre det litt lettere å finne tilbake til debatter.

http://klimaforskning.com/dagsavisen.html
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.