Cecilie Mauritzen - den nye kosten på CICERO

Startet av ebye, mai 26, 2012, 09:21:31 AM

« forrige - neste »

Bebben

Sitat fra: Jostemikk på august 19, 2012, 02:46:55 AM
Dette er den siste saken hos CICERO. Ekstremvær er menneskeskapt, og tørken i Texas er en av de tingene bilkjøringen skal få skylda for.

Kan norsk klimasenter leve med en så ignorant og virkelighetsfjern direktør? Er det med denne totale mangelen på kunnskap, ærlighet og integritet hun skal representere Norge som hovedforfatter i den neste klimarapporten fra FNs klimapanel?

Vår nasjon har sunket dypt ned i gjørma.

Nå er det slik at CICERO ved Cecilie Mauritzen entusiastisk viser til noen "nye forskningsartikler". At dette er et usikkert område, er nærmest noe man må lese mellom linjene - fraværet av selvstendige kritiske tanker og faglige/metodiske spørsmål fra fagmiljøet i CICERO er påtakelig, og det er totalt. Mottakelsen minner mer om annonseringen av en lottopremie enn om publisering av ny forskning.

Med alle sine mangler er det kanskje på sin plass å forsvare de utskjelte journalistene litt - i hvert fall noen av dem gjør det bedre enn dette. (Noen av dem vet kanskje til og med hvem Roger Pielke Jr og Chris Landsea er...)

Når det er sagt, antar jeg at (viten)skapaktivistene ved CICERO tror på sitt eget "budskap". Jeg finner det ikke spesielt interessant å spekulere i deres motiver ut over deres agenda - som slett ikke er skjult. Ciceros agenda er klar og tydelig den, og (viten)skapaktivistene opptrer deretter.

"Tro" og "overbevisning" er ikke nødvendigvis dyder i forskning, forutsatt at forskningen er rettet mot å gi objektive svar og ikke mot å finne begrunnelser for en agenda som allerede er valgt ut fra en bestemt ideologi, uansett om den er grønn, blå, rød eller brun.

Heller enn å spekulere om enkeltpersoners personlige integritet finner jeg det atskillig mer interessant at norske politiske myndigheter har satt opp en forskningsenhet som det er umulig å skille fra en aktivist/lobbygruppe. Det ser ut til at det offentlige, til tross for et tungt byråkrati, ikke er i stand til å forstå slike viktige, prinsipielle skillelinjer med en gang kodeordet "klima" blir nevnt.

Et tankeeksperiment: La Norges Bank eller SSB begynne å snakke og opptre som CICERO og se om flere forstår det da.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på august 20, 2012, 00:41:02 AMHeller enn å spekulere om enkeltpersoners personlige integritet finner jeg det atskillig mer interessant at norske politiske myndigheter har satt opp en forskningsenhet som det er umulig å skille fra en aktivist/lobbygruppe.

Generelt sett er jeg enig med deg i dette, Bebben, men når det gjelder de mest aktivistiske forskerne i klimamiljøet, føler jeg vi er nødt til å gjøre det for å finne årsaken til det som skjer. Cecilie Mauritzen er allerede diskvalifisert gjennom sitt mangeårige forhold til WWF, der hun de siste årene har sittet i styret.

Sitat fra: Bebben på august 20, 2012, 00:41:02 AMEt tankeeksperiment: La Norges Bank eller SSB begynne å snakke og opptre som CICERO og se om flere forstår det da.

Det var et meget godt tankeeksperiment, Bebben, og min umiddelbare tanke var at da ville folk virkelig fått øynene opp for galskapen. Ikke minst ville nok politikerne fått seg en real aha-opplevelse.

Neste tanke kom også snikende. Dessverre. Jeg er ikke så beint fram sikker på at Norges Bank og SSB er de beste eksemplene...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren