Hvorfor jeg vil stemme FrP ved stortingsvalget

Startet av translator, august 27, 2013, 23:32:54 PM

« forrige - neste »

translator

Jeg fant mer interessant i det fyldige intervjuet med Spetalen som er relevant for FrPs politikk:

Sitat
Handlingsregelen bare tull
Vi må ikke spare oss til fant, men investere for fremtiden. Da blir spørsmålet, ifølge investoren, hvordan skal vi investere for å få et best mulig samfunn?

– Infrastruktur er ekstremt viktig. Og de som sier at man får inflasjon da, snakker mot bedre viten. Får man bedre veier, ja da kan man bevege seg fortere og det skaper deflasjon, ikke inflasjon.

– Tenk hvis du skjøt ut en bra bane opp til Nittedal, slik at du vil bruke 10 til 12 minutter til sentralbanestasjonen. Da vil jo boligprisene i Oslo falle, hvis man klarer å bygge bra med hus på Nittedal. Det er jo inflasjonsdempende.

– Så du mener Frps pengebruk er ansvarlig?

– Jeg har ikke sett nøye på det, men jeg vet at vår BNP er på 2.700 milliarder kroner. Frp bruker vel rundt 20 milliarder mer enn Jens. Så skal noen sosialøkonomer med skjegg og tomme lommebøker fortelle at bruker man under en prosent mer av BNP, så går hele økonomien i «tail spin»! Det kan ikke stemme.

– Det er bare talljuks for å få gjennom sine personlige politiske handlinger.

Her er en annen som skriver om å spare seg til fant, FrPs nestleder Ketil Solvik-Olsen:

Sitat
Storeng må også innse at Stoltenberg/Ap og Høyre uthuler handlingsregelen ved å flytte mange veiprosjekter ut som bompengeprosjekter. Dette er en meningsløst kostbar måte å omgå sin egen regel. Uavhengig av om man velger OPS eller offentlig bomselskap, så lånefinansierer de veibygging med kapital hentet hovedsakelig fra utlandet. I snitt belastes norske bilister en rente på 3,6 prosent for slike lån, mens oljefondet bare henter hjem én prosent rente når oljeformuen lånes til Danmark. Det er meningsløst å låne andres penger dyrt, og låne ut egne penger billig. Det er ikke å føre en "ansvarlig økonomisk politikk" – det er å spare seg til fant.
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Slutt-a-spare-oss-til-fant-7287438.html#.UiYpxdJ7KSp

Og en tredje, økonomiprofessor Erik Reinert, i et intervju som her var myntet på sentralbanksjefen:

Sitat
Den grunnleggende feilen i analysen til sentralbanksjefen, er etter Reinerts syn at han ikke ser forskjell på offentlige investeringer og offentlig forbruk.

- Sentralbanksjefen tar her feil, sier Reinert.

- Jeg tror folk flest forstår denne forskjellen på forbruk og investeringer, men i forhold til Norges oljeformue rotes begge deler sammen i begrepet «bruk». Sentralbanksjefen sier «Innfasing av oljepenger gjennom offentlig sektor fortrenger det konkurranseutsatte næringslivet».
(...)
- I sentralbanksjefens retorikk brukes redselen for industridød til å argumentere mot tiltak som kan oppgradere og fornye industrien. Det er nettopp slike tiltak som er nøkkelen til Asias suksess. Den nasjonale rentenistdrømmen kan føre til at vi sparer oss til fant, avslutter Reinert.
http://www.na24.no/article3340613.ece

Legg merke til at begge de to sistnevnte understreker hvor viktig det er å skille mellom offentlige investeringer og offentlig forbruk. Dette er en viktig debatt som venstresiden forsøker å drukne i billig retorikk om fulle sjømenn og annet usaklig pjatt som selvfølgelig har ingenting med Fremskrittspartiets økonomiske politikk å gjøre.