RIO+20/ICLEI World Congress: Rystende manipulasjoner avsløres

Startet av Telehiv, juni 18, 2012, 15:54:45 PM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: Telehiv på juni 19, 2012, 13:20:01 PM
Nå har forresten WUWT oppdaget det samme makt-scenariet, les både artikkelen og de ramsalte kommentarene (nå kom jeg i godt humør, får jo full støtte for mine tidligere innlegg, jo! 8)

http://wattsupwiththat.com/2012/06/19/sustainable-justice-redistribution-of-scarcity/

PS: Klimaforskning.com var som vanlig først med saken...

At man ønsker et verdensomspennende redistribusjon av velstand og penger, skal dette være noe nytt? Hallo, hvor har dere vært de siste 150 årene? Hørt om kommunismen? Eller sosialdemokratiet?

Dette er rett og slett gammel-radikalere som har kuppet miljørørsla, i mangel på noe annen brukbar ideologi for tiden. Jeg kan ikke se de helt store forskjellene på det som refereres her, og et helt ordiniært landsmøte i SV.

Noe av det som de krever, er hva vi i Norge regner som selvsagte rettigheter, og som vi har hatt i meget lang tid:

"They insist that all governments provide universal access to public health care, guaranteed state allowances for every child, guaranteed state support for the unemployed and underemployed, and basic universal pensions and universal social security."

Vow. Offentlig helsetjeneste til alle! Skrekk og gru! Det er forståelig at amerikanske konservative ser på dette som skremmende, de har jo et noe annet standpunkt på det offentliges rolle enn norske politikere, selv Frp, har, og hele artikkelen er i stor grad hyllevare i amerikansk politisk debatt.

ConTrari

Man skulle tro at Rio var en viktig begivenhet for klimarørsla. Men CICERO er ikke representert med forskere, så de kan ikke ha de helt store forventningene til konferansen, noe Alfsen gir klart uttrykk for:


Ingen mål er nådd

- 20 år etter det første møtet i Rio er ingen mål nådd. De er ikke blitt mindre utslipp, det er ikke blitt mer biologisk mangfold. Derfor er forventningene til årets møte lave, sier Knut Alfsen. Cicero skal ikke delta i Rio med forskere.

"I forkant av årets møte har samarbeidsklimaet vært heller dårlig.

- Det har vært forberedende møter hvor man har hatt endeløse og meningsløse krangler om formuleringer i stedet for å snakke om utfordringene vi står overfor. Sjansene for å bli positivt overrasket er derfor tilstede, sier Alfsen.

Snakker ikke om klima
Noen positive tegn kan man likevel finne.

- Det er større bevissthet omkring disse problemstillingene enn tidligere. Men i 1992 var klima helt sentralt på møtet. Det er nesten ikke tilstede i år. "


Og fokus svinger vekk fra klima. Vel, en skrekkvisjon kan ikke ventes å vare særlig mer enn 20 år.

Og Olemann er lei seg. Han mimrer over sin ungdoms tapte vyer, da han solte seg i glansen av nyfrelste verdensledere. Idag fremstår han som bitter og skuffet, men 100% uten evne til å se kritisk på egne skylapper. Det hadde vel blitt for mye for ham.

"En klam og het ettermiddag for 20 år siden vandret jeg rundt på et gigantisk konferansesenter utenfor Rio de Janeiro sammen med presidenter, prinsesser, statsministre, forhandlere og reportere fra hele verden. De fleste smilte. Avtalene var i boks. Verden hadde samlet seg om en klimakonvensjon, en konvensjon for å ta vare på klodens dyr og planter - og ikke minst en bærekraftig handlingsplan for det 21. århundre. En sterk følelse av å ha vært med på noe skjellsettende satt i kroppen.

Så feil kan man ta. Så naiv går det an å være. På disse 20 årene har verdens utslipp av klimagasser økt voldsomt, enorme mengder regnskog er borte og hundrevis av arter er utryddet."


http://www.aftenposten.no/klima/Klimakonferansen---20-ar-etter-6853578.html#.T-GKfcX4Log

ebye

Og så blind går det an å være.  ;)

Han er tydeligvis stadig ikke i stand til å skille klima fra bærekraftig utvikling og miljø. Kontekstuelt blir det kaos - slik vi ser det, igjen og igjen.   ::)

Det er en liten godbit i Aftenposten (papir) i dag, på s. 6.

Enighet om slutterklæring

SitatDiplomatene som forhandler i forkant av FNs toppmøte Rio + 20 om miljø og utvikling (min utheving) har kommet fram til et forslag til en slutterklæring (min utheving) som skal legges fram for verdens ledere når de møtes i Rio de Janeiro senere i uken.

Godt med alt som er unnagjort. Helt i tråd med mye annet.

Klimaendringene er menneskeskapte.

Det er antropogent CO2 som har skylda.

Menneskene styrer klimaet.

Kloden er reddet om vi holder oss under 2 graders økning innen 2100.



ebye

Sitat fra: ebye på juni 20, 2012, 11:26:04 AM
Og så blind går det an å være.  ;)

Han er tydeligvis stadig ikke i stand til å skille klima fra bærekraftig utvikling og miljø. Kontekstuelt blir det kaos - slik vi ser det, igjen og igjen.   ::)

Det er en liten godbit i Aftenposten (papir) i dag, på s. 6.

Enighet om slutterklæring

SitatDiplomatene som forhandler i forkant av FNs toppmøte Rio + 20 om miljø og utvikling (min utheving) har kommet fram til et forslag til en slutterklæring (min utheving) som skal legges fram for verdens ledere når de møtes i Rio de Janeiro senere i uken.

Godt med alt som er unnagjort. Helt i tråd med mye annet.

Klimaendringene er menneskeskapte.

Det er antropogent CO2 som har skylda.

Menneskene styrer klimaet.

Kloden er reddet om vi holder oss under 2 graders økning innen 2100.


Her er innlegget fra Aftenposten 20. juni



Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!   8)

ConTrari

Bare for ordens skyld, så er et forslag til slutterklæring ikke det samme som en slutterklæring, og det er vel ikke uvanlig at slike forslag utarbeides på forhånd, og forhandles over underveis; det er sjelden tid nok til å gjøre denne jobben fra scratch på konferansen.

Jostemikk

Hehe! Turen var nok bra, ja. Men jeg skjønner ikke hva Greenpeace har med dette å gjøre? Hvorfor blir talsmenn fra dem intervjuet?

En annen ting man kan tenke litt på, er hvor mye våre stortingspolitikere har fortalt oss om dette møtet? Har de fortalt oss hvor mye av våre penger de har tenkt å gi bort? Hva skal de satse på? Når Stoltenberg et. al drar over dit, så er det vel oss de representerer, er det ikke? Hvorfor denne øredøvende tausheten?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Det varmer godt på en allerede god og varm sommerdag, å lese Olemanns bitre ord om Rio;


"Nylig omtalte vi FNs egen gjennomgang av de 500 viktigste miljø- og utviklingsmålene som er vedtatt av verdenssamfunnet de siste tiårene. På bare fire områder er det dokumentert betydelig fremskritt og bedring. Det viser at man har mislykkes totalt. Flere har i etterkant hevdet at et slikt syn vitner om desillusjon og ekstrem pessimisme.

Mulig det, men man skal være utstyrt med en ufattelig optimisme for å se det positive i at nesten alle kurver peker i gal retning. Det beste med Rio-toppmøtet er at det skaper global oppmerksomhet om krisen, og at mange av de 50 000 som deltar på møtet er unge mennesker som virkelig vil forandring. Kanskje vil de lykkes bedre enn dagens politikergenerasjon.

Man trenger ikke være svovelpredikant for å se klimaendringene, de andre store miljøproblemene og fattigdomskrisen må bli mye verre før virkelig effektive mottiltak tvinger seg frem. "


Men for 20 år siden var Ole selv ung og optimistisk, har han virkelig noe håp om at dagens generasjon av nyttig-idiot-idealister skal få større gjennombrudd?

Og publikum er gått lei;


"Yessmann:
Klapp sammen

Jeg blir zzzzzz av å lese Mathismoen. Han gir seg ikke med dette klimagnålet sitt selv om den global temperaturen har flatet ut siste 15 år på tross av voldsom økning i utslippene....
Klimabløffen blir sakte, sakte, men sikkert avslørt."


http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Krisen-som-ikke-truer-var-velstand-6855055.html#.T-ND-fX4Log

Selv Mathismoen beskriver nå klimakrisen som bare en av flere hovedtemaer for konferansen. Den store resignasjonen ser ut til å ha erobret verdensvarsleren.

ConTrari

WUWT beskriver også hvordan "klimakrisen" nå tones ned i Rio, at at "biodiversitet" seiler opp som den nye katastrofen:

"The UN Conference on Sustainable Development is underway in Rio de Janeiro. This time, 20 years after the original 1992 Rio "Earth Summit," thousands of politicians, bureaucrats and environmental activists are toning down references to "dangerous man-made climate change," to avoid repeating the acrimony and failures that characterized its recent climate conferences in Copenhagen, Cancun and Durban.

Instead, "Rio+20" is trying to shift attention to "biodiversity" and alleged threats to plant and animal species, as the new "greatest threat" facing Planet Earth. This rebranding is "by design," according to conference organizers, who say sustainable development and biodiversity is an "easier sell" these days than climate change: a simpler path to advance the same radical goals."


Men....hvoprdan ser den nære utryddingsfortiden ut? Ikke så aller verst:

"Of 191 bird and mammal species recorded as having gone extinct since 1500, 95% were on islands, where humans and human-introduced predators and diseases wrought the destruction, notes ecology researcher Dr. Craig Loehle. On continents, only six birds and three mammals were driven to extinction, and no bird or mammal species in recorded history is known to have gone extinct due to climate change.

The massive species losses claimed by Hansen, Greenpeace, WWF and others are based on extrapolations from the island extinction rates. Some are just wild guesses or rank fear-mongering, with nothing remotely approximating scientific analysis. Other extrapolations are based on unfounded presumptions about species susceptibility to long or short term climate shifts – fed into clumsy, simplistic, non-validated virtual reality computer models that assume rising carbon dioxide levels will raise planetary temperatures so high that plants, habitats, and thus birds, reptiles and animals will somehow be exterminated. There is no evidence to support any of these extinction scenarios."


http://wattsupwiththat.com/2012/06/21/rio20-is-greatest-threat-to-biodiversity/#more-66028

Amatør1


sunniva (19) skriver
Rio+20: 0 fattige i 2030, Jens!

"Jeg er nå på Rio+20-konferansen sammen med fem andre norske KFUK-KFUM-ungdommer og mange fra YMCA i Brasil, Kenya, Sverige og Tyskland. Vi er her under FN-forhandlingene for å prøve å påvirke politikerne til å ta rettferdige beslutninger."

Tenk hva ungommen har råd til nå til dags. Ikke har de brukt fly heller.

"Her på konferansen i Rio denne uka vil vi KFUK-KFUM-ungdommer kjempe for at statsminister Jens Stoltenberg og politikerne fra andre land setter seg som mål at fattigdom skal utryddes fullstendig innen 2030. Vi vil også at alle land skal anerkjenne menneskerettighetene. Vi ønsker å starte en global mobilisering for å avskaffe fattigdom og for å sikre bærekraftig utvikling  - for alle.

Jeg tror at mer bistand alene ikke er tilstrekkelig for å avskaffe fattigdom eller sikre bærekaftig utvikling. Istedenfor må vi jobbe for at de som allerede er fattige ikke blir enda fattigere som følge av forurensing, klimaendringer og økonomisk urettferdighet.  Klimarettferdighet betyr at Norge og andre rike land som forurenser mye også må betale mest for de negative konsekvensene dette medfører.

Det er vi ungdommer som skal ta over jorden."




Her er det vel bare én ting å si:

BERGPREKENEN (Kap. 5–7)
5 Salige er de ydmyke, for de skal arve jorden.
http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?parse=Matt%205
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes.

Nå går jeg og setter over litt mat, for det er det eneste som hittil har mettet meg ;)

Idealisme og tillit preger de unge, men en dag skal også de skue utover virkelighetens verden. Og de vil spørre seg selv: "Hvordan kunne jeg være så blind?" - Og deretter mister de fleste hørselen og blir stumme. La hver dag ha nok med sine plager ;)

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Ja, så er det snart over for denne gang. 50000 på verdens største gratis ferietur.

"- Det er bedre at verdens ledere møtes enn at de holder seg hjemme, mener statsminister Jens Stoltenberg

Idet den gigantiske FN-konferansen om miljø og utvikling gikk mot slutten, diskuterte deltakerne om de hadde tatt et lite skritt framover eller ikke. "


En meget viktig debatt  8). Men Jens er svært så defensiv blitt. Det er bare tre år siden København, og sannelig er mye endret siden da. Hvor i alle dager er det blitt av behovet for å redde verden?

"- Det vi ser på Rio+20, er et svart hull hvor ambisjoner og substans forsvinner. Dagens regjeringer undergraver de felles visjonene for bærekraftig utvikling som sprang ut av den første konferansen i Rio for 20 år siden, hevdet Torild Skogsholm fra hjelpeorganisasjonen Care tidligere i uken.

Daniel Mittler fra miljøorganisasjonen Greenpeace er heller ikke nådig:

- De rike landene har gitt ordet hykleri ny mening. De kom hit uten penger eller forpliktelser og forlangte handling, sier han, og kaller møtet en katastrofe. "


Uffda. Tenk å komme til en konferanse uten masse penger å strø ut til de utallige hjelpende hender!

Hvor mange flere slike konferanser før noen sier stopp?

http://www.dagbladet.no/2012/06/22/nyheter/politikk/utenriks/rio_20/miljokonferanse/22249993/

ConTrari

Sitat fra: seoto på juni 22, 2012, 17:22:08 PM
6 Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes.

Nå går jeg og setter over litt mat, for det er det eneste som hittil har mettet meg ;)

Idealisme og tillit preger de unge, men en dag skal også de skue utover virkelighetens verden. Og de vil spørre seg selv: "Hvordan kunne jeg være så blind?" - Og deretter mister de fleste hørselen og blir stumme. La hver dag ha nok med sine plager ;)

"Salige er de enfoldige, de skal arve arveavgiften." (aka arvesynd)

seoto

ConTrari:
"Salige er de enfoldige, de skal arve arveavgiften."

Den var fin - og dessverre ganske så sannferdig. Og gir ofte ubehagelige overraskelser. Godt jeg ikke etterlater meg noen stor og problematisk arv ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.