WWF - styrer de klimapolitikken?

Startet av Jostemikk, desember 07, 2011, 16:10:29 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

En sjelden gang kommer man over opplysninger som fører til et realt hakeslipp. Det hele leder mot oppsiktsvekkende infiltrasjon fra WWF, Greenpeace, Friends of Earth og andre alarmistorganisasjoner av forskningsmiljøenes innerste sirkler, i første rekke professor Mike Hulme ved University of East Anglia, som synes å stå bak mye av koordinasjonen. Norske universitetsmiljøer har heller ikke sluppet unna. Således fører dette videre til de forskjellige lands regjeringer, og deres klimapolitiske beslutninger. Det er ikke så lett å se for seg hvor alt dette skal ende. Det er en omfattende oppnøsting. Hvor det hele startet for undertegnede, er imidlertid lett å forklare.

Climategate 2.0, 2972.txt

SitatDate: Thu, 13 May 2004 17:45:32 +0200
Subject: Arctic climate change: seeking contributions to a report
From: Lynn Rosentrater <ldr@--->
To: m.hulme@uea.ac.uk

Dear Professor Hulme,
I am coordinating a project for a large, international NGO and writing to assess your interest and availability in a project we are doing on arctic climate change.
WWF, the conservation organization, is preparing a report on dangerous climate change and is looking for a researcher to address the question of how much the arctic region would warm if global mean temperature were to increase 2°C since pre-industrial times.
In its simplest form I see this project as a data mining exercise to browse the IPCC scenario archives, identify a suite of runs where the globe has warmed on average 2°C,and then describing the patterns of arctic climate at that point in time.
We would like to commission you to write a fully referenced paper on this topic. The paper should be no longer than 4500 words, include an abstract, an introduction, up to six figures or tables, content sections with brief subheadings, and a bibliography.
Manuscripts in draft form would be due July 15, 2004 and are expected to be in final form by September 1, 2004. Contributors will receive an honoraria of 2,000 Euros.
I have pasted a brief summary of the project at the end of this message. Would you be available to contribute to this report? Please let me know of a convenient time to reach you by telephone so we might discuss our commission in greater detail. If previous commitments prevent you from contributing, I would appreciate your suggestions for other researchers who I might approach.
I look forward to hearing from you.
Sincerely,
Lynn Rosentrater, LDR Consulting
Rødstuveien 6, N-0572 Oslo Norway

tel: +47 9-------
email: LDR@----

WWF is a global  conservation organization acting locally through a network of family offices. This project is being developed out of WWFs International Arctic Programme in Oslo, Norway for WWFs global climate campaign. For more information please visit our websites:

[1]http://www.ngo.grida.no/wwfap/
[2]http://www.panda.org/climate/

Når det gjelder Professor Mike Hulme, er dette noe jeg kommer tilbake til i et senere innlegg. Dette innlegget handler om Lynn Rosenstrater, WWF, og UNEP-GRIDA, Arendal.

Lynn Rosenstrater henvender seg til professor Hulme for å friste ham med 2000 Euro for å skrive en rapport i WWF Norges nye og alarmerende rapport om klimaforholdene i Arktis, prosjektert gjennom WWFs International Arctic Programme i Oslo. Selve rapporten, skal det vise seg, dreier seg om en skremmende fremtid, der klimamodellene forteller om en dramatisk oppvarming i Arktis nær identisk med den Bjerknessenteret fortalte oss om i går

Rosentrater presenterer seg i sin signatur nederst i e-posten som konsulent i firmaet LDR Consulting, hvorav LDR virker å være initialene hennes, Lynn Diane Rosenstrater.

Legg spesielt merke til hennes For more information please visit our websites:

[1]http://www.ngo.grida.no/wwfap/
[2]http://www.panda.org/climate/


Her beskriver hun WWF og GRIDA som våre, og legg merke til adressene på linkene, og da i særdeleshet den første. Dette er et underdomene av GRIDA, der ngo står for Non Governmental Organization, og wwfap, som viser at WWF er direkte forbundet til GRIDA-Arendal, som jo huser den  norske UNEP-avdelingen. For Lynn Rosenstrater betyr WWF og UNEP våre.

Klikker man på link nummer 1, er dette hva som møter en:

[attachimg=1]

Det virker som om WWF Norge ikke lenger har fri tilgang til GRIDAs server.

Hvem er WWFs Lynn Rosenstrater?

Før jeg går videre vil jeg presisere at dette ikke er ment som en hekseprosess mot Rosenstrater. Hun er helt sikkert et godt menneske og en faglig dyktig person. Det jeg ønsker å få fram er koblingen mellom WWF og alt annet som har med klimabeslutninger å gjøre.

Lynn Rosentrater Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Faglige interesser

Lynns forskning fokuserer på tilpasning til klimaendringer. Hun har spesialisert seg på bruk av geografiske informasjonssystemer (GIS) og hvordan de kan brukes til å støtte analytisk og deliberativ arbeid i romlige beslutningsprosesser.

Arbeidserfaring

Stipendiat, UiO, 2007-
Prosjektleder, GECHS, 2005-2007
Selvstendig konsulent, LDR Consulting, 2004-2005
Klima rådgiver, WWF International Arctic Programme, 2001-2004
Forsker, University of New Hampshire, 1999-2001
Prosjektleder, Museum of Science, 1997-1999
Forskningsassistent, University of Oregon, 1995-1997


I et eller flere senere innlegg skal jeg sette søkelyset på hvordan Lynn Rosenstrater muligens har tilegnet seg kunnskap om at professor Mike Hulme var rette mann å kontakte angående WWF-prosjektet. Det dreier seg om nettverksbygging, der flere e-postadresser fra UiO står på en omfattende kontaktliste, blant annet sammen med representanter for WWF og Greenpeace, og noen kjente klimapersonligheter.

En liten påminnelse om WWF Norge



Jeg gjør oppmerksom på at disse summene skal ganges med 1000. WWF Norge fikk 87 millioner kroner i økonomisk bidrag i 2010. Dette gjør dem til den økonomiske klima-stormakten her til lands, og da deres fokus de siste årene nesten utelukkende har vært på klimarelaterte saker, må man kunne si at den norske stat verdsetter WWFs klimabidrag flere titalls ganger høyere enn både GRIDA og CICERO, for å nevne to. Men snakker vi egentlig om tre forskjellige organisasjoner? Først litt gjenoppfriskning om UNEPs avdeling i Norge.

SitatPressemeldinger
Torsdag 07 sep 2006

Ny Direktør hos UNEP/GRID-Arendal



Det er med glede vi kan informere om at Peter Prokosch er ansatt som ny Direktør hos UNEP/GRID-Arendal. Prokosch kommer til Arendal fra stillingen som direktør for WWF (World Wide Fund for Nature) i Tyskland hvor han siden 2002 har fungert som Direktør. Prokosch jobbet som leder for WWF's internasjonale Arktiske program i Oslo fra 1992-2001.
Pressemeldingen presentert på UNEPs hjemmeside.

Dagens direktør for UNEP/GRID-Arendal, Peter Prokosch, var i perioden 1992-2001 leder for WWFs internasjonale Arktiske program i Oslo, den samme organisasjonen Lynn Rosenstrater representerte da hun sendte sin henvendelse til professor Mike Hulme. Husk at Rosenstrater omtalte lenkeadressene til både GRIDA og WWF som våre allerede flere år før Prokosch endte opp som UNEP-direktør. Man bør derfor kunne anta at WWF og UNEP allerede den gang anså de to organisasjoner å være to navn på samme sak.

Vi hopper til nåværende direktør for norsk klimasenter CICERO, Pål Prestrud

Før jeg går videre med sammenkoblingen til WWF, legg merke til en svært viktig detalj:

Han var ansatt ved Kontoret for polarsaker i Internasjonal avdeling i Miljøverndepartementet i perioden 1988-1994, siden forskningsdirektør ved Norsk Polarinstitutt fra 1994 til 2001 og så avdelingssjef i Området for naturvitenskap og teknologi i Norges forskningsråd fra 2001 til 2002. Han har vært direktør ved Cicero siden juni 2002. Prestrud er også viseformann i ACIA (Arctic Climate Impact Assessment).
Wikipedia

Pål Prestrud var ansatt i Miljøverndepartementet i årene før og etter etableringen av CICERO og GRIDA-UNEP, og den arktiske forbindelsen til UNEP-direktør Peter Prokosch og WWFs Lynn Rosenstrater er iøynefallende. Husk også at dette var under regjeringene Gro Harlem Brundtland 1 og 2, Brundtland som i årene før var leder av FNs spesialkommisjon for miljø- og utviklingsspørsmål («Brundtlandkommisjonen») 1984–1987.

Fra WWF Norge - Hvem er vi?


Bilde fra CICERO



Jeg tar også med en av Norges representanter i den nye klimarapporten fra IPCC, AR5, og hun var også forfatter i IPCC AR4. Klimarelatert til diverse Arktiske prorammer er hun også:




Søker man på CICEROs hjemmeside etter WWF, får man dette resultatet:



Søker man etter WWF på UNEPs norske nettside, GRIDA-Arendal, får man mer enn 4000 treff:

Search

The results are derived from a collection of GRID-Arendal web sites:
www.grida.no, maps.grida.no, enrin.grida.no, manystrongvoices.org, globio.info, povertymap.net and continentalshelf.org.

Omtrent 4 160 resultater (på 0,33 sekunder)


Donna Laframboise skrapet bare i overflaten av WWF-problemet i sin svært viktige bok The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the World's Top Climate Expert. Jeg nevnte så vidt nettverksbygging, kontaktpersoner, og litt om norske navn på disse listene. Dette vil jeg komme tilbake til. Det er svært mye å grave seg gjennom. Det er også mye mer jeg kunne nevnt om det som satte meg på sporet av disse nye opplysningene, men det får også komme senere hvis jeg finner det nødvendig.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

God graving. Veldig viktig å avdekke dette samrøret av sammenfallende interesser. "Jeg gir deg en krise, du gir meg penger". Neste år har aktørene byttet plass.

Jostemikk

Takk, ConTrari!

Dette er i realiteten så alvorlig at det kan være vanskelig å beskrive skandalen på rett måte. Norsk klimapolitikk har i tiår vært styrt av en alarmist-organisasjon. Skal Veidekke A/S styre samferdselsdepartementet? Man kan lage mange slike koblinger, og felles for alle ville vært enorme medieoppslag hvis de ble oppdaget. Det er kanskje på tide at MSM gjør det det er meningen de skal gjøre angående klimasaken, eller har WWF makt også langt inn i norske nyhetsredaksjoner?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på desember 07, 2011, 16:31:26 PM
Takk, ConTrari!

Dette er i realiteten så alvorlig at det kan være vanskelig å beskrive skandalen på rett måte. Norsk klimapolitikk har i tiår vært styrt av en alarmist-organisasjon. Skal Veidekke A/S styre samferdselsdepartementet? Man kan lage mange slike koblinger, og felles for alle ville vært enorme medieoppslag hvis de ble oppdaget. Det er kanskje på tide at MSM gjør det det er meningen de skal gjøre angående klimasaken, eller har WWF makt også langt inn i norske nyhetsredaksjoner?

Media slår opp det som er gunstig for media. En skandale som vil sette MSM i et dårlig lys, vil ikke bli omtalt. Slik er mediajungelloven.

ConTrari

WUWT har et oppslag om mulig Oxfam infiltrasjon i Bolivias sjøfartspolitikk (!) (re.: den sveitsiske marine)  :D

"    I am writing from the COP17 negotiations in Durban, anonymously because I can't be identified due to working for a government here. Your readers might like to know that Oxfam is writing the negotiating strategy for Bolivia on financing. They are proposing a massive tax on shipping (bizarre for a land-locked country!). Oxfam have even got their consultant actually speaking on behalf of Bolivia in the negotiating sessions.

    His name is Antonio Hill and he is listed under the Bolivian delegation in the official list of participants. Their proposal could have a bad impact on the shipping industry and global trade, ironically hitting shipments to least developed countries the most – try and expose this!!
"

http://wattsupwiththat.com/2011/12/06/wwf-and-oxfam-pushing-for-a-shipping-tax-at-durban-cop17-since-when-do-ngos-get-to-write-tax-laws/#more-52601

Av de 14500 tilstede på konferansen i Durban, er litt under 6000 fra NGO, litt over 6000 er nasjonale representanter. Media bidrar med 1400 sjeler.

Telehiv

ConTrari,

når de skrives at "They are proposing a massive tax on shipping", vil jeg bare vise til mitt tidligere innlegg om CFACT som mener å se at det planlegges svære nye skatteobjekter i transportsektoren generelt (fly, båt, bil, osv. ) under dekke av klimakrise.

Dette føyer seg i så fall inn i det samme bildet. I siste instans er det hvem som skal kontrollere verdensøkonomiens sentrale instrumenter og skatteobjekter det er snakk om.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Hva ville skjedd hvis innholdet i ditt åpningsinnlegg hadde kommet frem i en offentlig utredning fra en granskningskommisjon, Jostemikk?

Hva vil skje dersom dette legges ut på ABCNyheter, som et åpent brev til Jens S og Erik S?

Hva skal til for at aktive "mediegranskere" tar slike saker? Typer tilsvarende Erling Borgen eller Erling Folkvord?

Da Hjernevask v/Harald Eia pågikk som heftigst, var det mange på AD som spekulerte på om det var mulig å få en tilsvarende Klimavask?

Hva skal til for at noen innen MSM tar en slik sak? Jeg tenker f. eks. på TU og VG.

TU hadde saken der Kvalheim og Ellestad åpnet ballet her hjemme, etter Climate Gate og åpenbare uvitenskapelige metoder innen IPCC.

VG hadde et stort intervju med Jan-Erik Solheim (i vår) om solas innvirkning på klimaet, med innspill fra Ole Humlum og Pål Brekke.

Kanskje saken må drøftes i mulm og mørke, i bøttekottet?

seoto

Det er en utrolig sammenrøre mellom universiteter, institusjoner og kampbevegelser. Finnes det folk i klimabevegelsen som ikke har en eller annen forbindelse til WWF eller andre store, tilsvarende organisasjoner?

Jørgen Randers, tidligere omtalt i forumet vårt.


I dette  innlegget av Bebben nevnes en artikkel i Forskning.no der Per Espen Stoknes villig lar seg bruke i et forsøk på å latterliggjøre skeptikere. Stoknes er forfatter, psykolog, og førstelektor II ved BI. Så kommer det "morsomme": Han deler et professorat i klimastrategi med Jørgen Randers. Jørgen Randers sitter i valgstyret i WWF-Norge sammen med Pål Prestrud. Randers var visegeneraldirektør i WWF International i Sveits 1994-99.

Det kan virke som om de henger sammen som erteris. Er det snart på tide å høste ertene før de råtner på rot?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

#8
I første innlegg skrev jeg:

SitatLynn Rosenstrater henvender seg til professor Hulme for å friste ham med 2000 Euro for å skrive en rapport i WWF Norges nye og alarmerende rapport om klimaforholdene i Arktis, prosjektert gjennom WWFs International Arctic Programme i Oslo. Selve rapporten, skal det vise seg, dreier seg om en skremmende fremtid, der klimamodellene forteller om en dramatisk oppvarming i Arktis nær identisk med den Bjerknessenteret fortalte oss om i går.

Her er selve rapporten Lynn Rosenstrater arbeidet med da hun spurte professor Mike Hulme om han ville bidra, 2° is too much! - Evidence and Implications of Dangerous Climate Change in the Arctic, WWF International Arctic Programme January 2005

Allerede i 2004 hadde WWF bestemt et politisk 2-gradersmål, et mål som er nevnt av norske politikere mange ganger, og det er kanskje ikke så merkelig når man tar WWF, og ikke minst CICERO i betraktning. Steffen Kallbekken, CICERO/PDF:

SitatVi når ikke togradersmålet
...hvis ikke politikken forvandles på få år
...eller klimafølsomheten viser seg å være lav

• Hvorfor et togradersmål?
• Hva må til for å nå målet?
• Hvordan ligger vi an?

CICERO-forsker Steffen Kallbekken, som har repeterende samkvem med WWF, og skryter deres klimafokus i Arktis opp i skyene.

Allerede i 2003 betalte WWF CICERO og noen av deres toppfigurer for et bestillingsverk, Climate Vulnerability in the Barents Sea Ecoregion: A Multi-Stressor Approach Karen O'Brien, Heather Tompkins, Siri Eriksen, and Pål Prestrud REPORT TO WWF December 15 2003:


[attachimg=1]

Legg merke til at Lynn Rosenstrater allerede den gang var med som ledende for prosjektet.

En liten titt mot UNEP-GRIDA Arendal

Søker man på wwf arctic på deres nettside, får man 2360 treff. 2360!

Togradersmålet er bestemt av en alarmisme- og kampanjeorganisasjon. WWF har styrt alt sammen, og deres toppfigurer sitter som direktører i UNEP, Arendal, og CICERO, Oslo. Dette er så alvorlig at noe må gjøres.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: ebye på desember 07, 2011, 17:45:18 PM
Hva ville skjedd hvis innholdet i ditt åpningsinnlegg hadde kommet frem i en offentlig utredning fra en granskningskommisjon, Jostemikk?

Hva vil skje dersom dette legges ut på ABCNyheter, som et åpent brev til Jens S og Erik S?

Hva skal til for at aktive "mediegranskere" tar slike saker? Typer tilsvarende Erling Borgen eller Erling Folkvord?

Da Hjernevask v/Harald Eia pågikk som heftigst, var det mange på AD som spekulerte på om det var mulig å få en tilsvarende Klimavask?

Hva skal til for at noen innen MSM tar en slik sak? Jeg tenker f. eks. på TU og VG.

TU hadde saken der Kvalheim og Ellestad åpnet ballet her hjemme, etter Climate Gate og åpenbare uvitenskapelige metoder innen IPCC.

VG hadde et stort intervju med Jan-Erik Solheim (i vår) om solas innvirkning på klimaet, med innspill fra Ole Humlum og Pål Brekke.

Kanskje saken må drøftes i mulm og mørke, i bøttekottet?

Denne saken bør spres på alle mulige måter. Alle gode og ærlige virkemidler må tas i bruk for å få dette ut så flest mulig får greie på det.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Ja, hvilke MSM skal kunne spre dette?
TU og VG er nevnt, andre store avisene er vel altfor politisk korrekte til å ta fatt på noe sånt.
Eneste avisen jeg kan komme på i farta er Kapital.
Trygve Hegnar er velsignet politisk ukorrekt, og han har også tidligere såvidt pirket bort i klimapolitikken, og da med en skeptikervri.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Enig i det BorisA, men da må det vris mot økonomi.

Follow the money.

BorisA

Sitat fra: ebye på desember 07, 2011, 18:52:25 PM
Enig i det BorisA, men da må det vris mot økonomi.

Follow the money.


Ja, det har du vel rett i.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Vi må vel begynne å nærme oss det punktet der MSM ikke lenger kan unngå denne hete poteten? Som en start kan det kanskje være greit å linke til dette i bloggene til MSM, for det finnes vel noen journalister som følger med der?

Jeg vet at Pål Prestrud følger med på bloggen til Wahl.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på desember 07, 2011, 19:12:46 PM
Vi må vel begynne å nærme oss det punktet der MSM ikke lenger kan unngå denne hete poteten? Som en start kan det kanskje være greit å linke til dette i bloggene til MSM, for det finnes vel noen journalister som følger med der?

Jeg vet at Pål Prestrud følger med på bloggen til Wahl.

Han får vel skikkelig bakoversveis når han leser diverse kommentarer, bl.a om seg selv.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.