Forståelsen av Sola

Startet av Amatør1, august 13, 2011, 22:47:21 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Er denne av en størrelsesorden som vi ikke ønsker at jorda skal stå i veien for?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på januar 28, 2012, 00:50:33 AM
Er denne av en størrelsesorden som vi ikke ønsker at jorda skal stå i veien for?

Ja, men vi skal ikke overdrive heller. Dette utbruddet er for det meste rettet vekk fra sola, og heller ikke av de aller største
http://spaceweather.com/solarflares/topflares.html

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Daily Mail har et oppslag om sola 29. januar 2012

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2093264/Forget-global-warming--Cycle-25-need-worry-NASA-scientists-right-Thames-freezing-again.html

Her antydes både Dalton Minimum og t.o.m. Maunder Minimum. Brrrr!

Henrik Svensmark, Judith Curry, Nicola Scafetta blir intervjuet, ja i tillegg til Pål Brekke da selvfølgelig!  :)

Her er et sitat

SitatPal Brekke, senior adviser at the Norwegian Space Centre, said some scientists found the importance of water cycles difficult to accept, because doing so means admitting that the oceans – not CO2 – caused much of the global warming between 1970 and 1997.
The same goes for the impact of the sun – which was highly active for much of the 20th Century.
'Nature is about to carry out a very interesting experiment,' he said. 'Ten or 15 years from now, we will be able to determine much better whether the warming of the late 20th Century really was caused by man-made CO2, or by natural variability.'

Jeg fant ingen referanse til artikkel eller Met-report, men det kommer nok! ;)

Mer og mer tyder på at AR5 kan gjøres svært kort!  Just a message to Policy makers?

Amatør1

Hei ebye!

Ja, jeg har sett den artikkelen. For den som har fulgt med er dette ikke noen bombe, men jeg antar at for svært mange er dette helt nytt. Derfor er det bemerkelsesverdig at det står beskrevet i en MSM-artikkel!

Om vi skal ta noen skeptiske forbehold, så må det sies at vi med dette diskuterer 2 forskjellige ting, der det ene ikke uten videre følger av det andre:

Det første er utviklingen i solaktiviteten selv, dvs. det som er temaet for denne tråden. Stadig flere tegn tyder på at utviklingen går den veien som artikkelen beskriver: Den nåværende solsykel 24 blir vesentlig mindre aktiv enn sykel 23, målt i solflekktall. Videre er det grunn til å tro at solsykel 25 blir enda mindre aktiv, basert bl.a. på Livingston & Penn sine observasjoner av solflekkmagnetisme. I dette paperet predikterer Livingston & Penn et glattet solflekktall (SSN) på bare 7 for sykel 25. Da er vi isåfall nede på Maunder Minimum-nivå.

Det andre er om endringer i solaktiviteten slik vi observerer det har signifikante og målbare virkninger på klimaet på jorda. Her strides de lærde, for mekanismene er ikke forstått. Personlig mener jeg det er god grunn til å mistenke Sola for å forårsake klimaendringer....
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Pga. kompleksiteten av dette "faget" kan nok mye oppfattes som nytt, gang på gang, av oss som glemte å putte A1? inn i studieplanene! Så, takk for den lille oppklaringen, Amatør1.

Om endringer i solaktiviteten har noen innvirkning på globalt klima, ja så har jeg en tendens til å støtte meg til Pål Brekke og Jan-Erik Solheim. Og så langt jeg har lest og oppfattet, så har det vært få med astrofysisk kompetanse involvert i arbeidet med IPCC-rapportene. Om det er flere med i arbeidet med AR5 vet ikke jeg, og deretter så er det store muligheter for at behovet svinner hen.  ;)

Amatør1

Slik jeg ser det, foregår det vitenskap også utenfor IPCC, for ikke å ta for hardt i. IPCC er faktisk lite relevante i forhold til forskning på Sola, og jeg hadde helt andre folk i tankene.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Interessant graf over solaktivitet fra en presentasjon holdt av Pål Brekke

Does the Sun contribute to Climate Change?
Pål Brekke
Norwegian Space Centre

[attachimg=1 width=600]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Delingpole har en litt morsom måte å kommentere dette på, og det dreier seg om et ordspill utfra den famøse påstanden om at barna ikke lenger vil vite hva snø er.

James Delingpole - Children just aren't going to know what sun is.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

SIDC i Belgia er iferd med å publisere nye månedlige solflekktall
http://sidc.oma.be/DATA/monthssn.dat

Sitat
201111  2011.871    96.7 *
201112  2011.956    73.0 *
201201  2012.041    58.3 *

De månedlige solflekktallene har falt fra 96.7 i November, via 73.0 i Desember til 58.3 i Januar.

Denne grafen vil bli oppdatert en av de første dagene i Februar med de nye tallene.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Forhåndstipset ser altså ut til å treffe bra, ser det ut til?

Noe sier meg at alarmistene ikke gleder seg til nedturen som ser ut til å starte i 2013 en gang. Men det er mulig jeg tar feil, de tror jo ikke sola har noen påvirkning. Ikke tror de på andre sykluser heller. (Men de gruer seg allikevel!) ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Hvilket foråndstips? Det er mange!  ;D Hvis du mener mitt fra April 2008 (Rmax=42), så havner nok middelet noe over det, vil jeg tro. Men hvor mye er fortsatt vanskelig å si, da de månedlige tallene svinger svært mye.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Tenkte på prediksjonslinja i rødt, og forhåndstipsene om at dette ble en forholdsvis slapp affære. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på februar 02, 2012, 00:23:54 AM
Tenkte på prediksjonslinja i rødt, og forhåndstipsene om at dette ble en forholdsvis slapp affære. ;D

Den røde linja er det faktisk ingen som tror på. The Solar Cycle Prediction Panel klarte ikke å bli enige seg imellom, én gruppe trodde på laber aktivitet (Rmax noen og 60 tror jeg det var), mens en annen gruppe trodde på høy aktivitet (Rmax 120 eller så). Men man må jo komme til enighet, så man la sammen og delte på 2, og fikk den røde kurven du ser.

Mye tyder på at gruppen som trodde på lav aktivitet (Svalgaard bl.a.) kommer ganske nær.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Vi går mot solar max ifølge teorien, men hva skjer egentlig?

- En nesten solflekkfri dag...?
- Legg merke til den nederste kurven (solflekktall). De månedlige tallene blir lave fremover...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Dette handler om sola og hva den i værste fall kan stelle istand

Homeland Security takes on The Carrington Event

Et utbrudd av Carrington-typen kan være nokså kritisk for det moderne samfunnet. Strømforsyning og elektronikk kan slås ut ganske fort om vi blir truffet av en flare slik Carrington observerte i 1859. I motsetning til CAGW er det et scenario som kan bli en realitet.

Dette bildet viser en flare fra 5. Des 2006. En carrington-event er mye kraftigere.


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to