McIntyre har nå begravd den Yamalbaserte hockeykølla med støvlene på

Startet av Telehiv, juni 29, 2013, 13:54:03 PM

« forrige - neste »

Telehiv

Da har det altså skjedd: McIntyres grundige og møysommelige arbeid med å avsløre den Yamalbaserte hockeykølla, har ført til at CRU (som huser flere sentrale aktører i dette spillet) har måttet innrømme at det vitenskapelige grunnlaget for køllepåstandene ikke holder mål. I et oppslag i går forklarer McIntyre hvorfor:
http://climateaudit.org/2013/06/28/cru-abandons-yamal-superstick/

VEIEN TIL CRUs RESIGNASJON

Siden McIntyre i 2009 begynte sin endelige og saklige nedskrelling av Mann og Briffas enslige Yamaltre (en kvasimetodisk og kvasistatistisk konstruksjon som selvsagt skulle vært stoppet av elementær metodekontroll allerede ved fødselen i stedet for å bli brukt som IPCCs kronvitnedokumentasjon på AGW/CO2-hypotesen) har det for nøytrale observatører vært bare et tidsspørsmål før dette faglige vrakgodset måtte fravikes og innrømmes.

Her er to av McIntyres arbeider som har ledet fram til CRUs resignasjon:
McIntyre 2009: http://climateaudit.org/2009/09/27/yamal-a-divergence-problem/
McIntyre 2012: http://climateaudit.org/2012/05/15/new-data-from-hantemirov/

I mellomtiden har IPCC og klimaalarmistene fortsatt å klamre seg til denne - for dem store, men dessverre omtrent eneste - "dokumentasjon" for den påståtte "raskeste temperaturøkning verden har sett".

Alarmistreiret Real Climate raste derfor straks mot McIntyre, påberopte seg den vanlige flertallsmakt/konsensus, og prøvde sin vanlige latterliggjøring:
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2009/09/hey-ya-mal/

IPCC-kretsen, med gryende redsel for at kølleenden kunne være nær, mobiliserte ytterligere nedsabling i sine faste klakkørorganisasjoner. Det kan vises til en rekke ynkelige utspill og påstander som historiens iltre og hevngjerrige vitenskapsrevisjonister vil komme til å dømme hardt nå når køllen har brukket for godt.

Media og og de faste politiske klimanissene hang seg på i hylekoret mot McIntyre og tilsvarende saklig kritikk av hockeyskandalen. Men disse gruppene er vel knapt nok i stand til å forstå hvilken skade de har gjort overfor vitenskapen i dette?

Men McIntyre arbeidet saklig og nøyaktig videre:
Real Climate-banden ble så vettskremte at de nå har produsert en motartikkel med en åpenbar unnlatelse av nettopp de feil McIntyre allerede grundig hadde avdekket, men som for den kompetente leser viser at de har tatt feil - fryktelig feil  - akkurat slik McIntyre har hevdet hele veien:
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2013/06/yamal-and-polar-urals-a-research-update/

Denne artikkelen er en innrømmelse, men også en vitenskapelig skam av de sjeldne, og avslører en bande på kanten av sitt metodiske stup. Men de må altså innrømme det de ikke lenger kan flykte fra. McIntyre viser hva de bl.a. prøver å smyge seg rundt og bort fra:
"For further reassurance to readers of the similarity of the three versions, the next graphic shows the two CA calculations that had been so reviled by CRU and Real Climate (the green chronology of Sept 2009 and the May 2012 calculation with updated information from Hantemirov). I think that I'm entitled to observe that the B13 chronology is more similar to the two reviled CA calculations than it is to the Briffa et al 2008 superstick. Needless to say, this was not reported in CRU's recent Real Climate article".

Etter McIntyres 2012-arbeider har det altså likevel skjedd store ting nå:

CRU må innrømme at Yamal supersticken ikke har vært korrekt!!
McIntyre har nå lagt ut et siste oppgjør med Briffa og Manns superstick, der CRU sensasjonelt nok har begynt å innrømme sine feil:
"Unreported by CRU is that they've resiled from the Yamal superstick of Briffa 2000 and Briffa et al 2008 and now advocate a Yamal chronology, the modern portion of which is remarkably similar to the calculations in my posts of September 2009 here and May 2012 here, both of which were reviled by Real Climate at the time.

http://climateaudit.org/2013/06/28/cru-abandons-yamal-superstick/

Bishop Hill har sett dramaet utvikle seg, og tatt opp CRUs knefall, og Briffas innrømmelser:
http://www.bishop-hill.net/blog/2013/6/29/yamal-no-more.html

Yamal no more
Steve McIntyre has released a sudden flurry of blog posts on the subject of the Briffa et al 2013 paper. Today's offering contains the eye-opening news that CRU have finally backtracked from the Yamal hockey stick of "most important tree in the world" fame. The new version of the series is no longer hockey stick shaped and the modern portions resemble closely the versions of Yamal posted at Climate Audit as long ago as 2009, for which McIntyre was resoundingly condemned by mainstream climatologists.

WUWT/Anthony Watts har også oppdaget CRus knefall, og henger seg på:
http://wattsupwiththat.com/2013/06/28/hey-ya-mal-mcintyre-was-right-cru-abandons-yamal-superstick/#more-88959

En kommentator ChrisM under Bishop Hills artikkel summerer trolig ganske presist:

The most apposite thing to say is the much used quote:
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, and then you win."

Yet again, Steve McIntyre has proved that he has more intellectual horsepower that the whole hockey team. I just wonder if there is a frantic rewriting of AR5 going on.


Dette i all hast om hovedtrekkene i det pågående oppgjøret, som kan være et tidevannsskifte i IPCC og øvrig klimamakts grunnlag for å hovere over "klimafornektere" o.l. Det er nemlig disse "kjetterne", denne gang representert ved McIntyres nitide arbeid, som har fått rett igjen.

Jeg rekker ikke mer før sommeren, men håper bl.a. Bebben følger opp med sine alltid utfyllende presiseringer om IPCC/Mann/Briffa sin hockeykølle-farse.

Til slutt: Det er deilig - etter mange års personlig kamp mot en strøm av stadig nye kreative klimasvindler - å i alle fall kunne ta sommerferie med et CRU krypende på såre knær mot hockeykøllesolnedgangen! Dette kan være proppen i diket som spratt ut....? 8)


     
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Obelix

Telehiv, du kom med et bra og saliggjørende innlegg   ;D
Nå ramler korthuset til klimasvindlerne sammen til de grader! Sent, men bedre sent enn aldri  :)

No fear for the real men! No hope for the scared!

Amatør1

Sitat fra: Telehiv på juni 29, 2013, 13:54:03 PM
Dette i all hast om hovedtrekkene i det pågående oppgjøret, som kan være et tidevannsskifte i IPCC og øvrig klimamakts grunnlag for å hovere over "klimafornektere" o.l. Det er nemlig disse "kjetterne", denne gang representert ved McIntyres nitide arbeid, som har fått rett igjen.

Takk igjen for en meget opplysende oppsummering, Tele! Jeg skal sannelig bruke litt tid hos kilden - Steve McIntyre og Climate Audit.

Jeg ser du skriver om et mulig tidevansskille hos IPCC, og under ellers normale forhold burde du jo ha helt rett, for dette er en så knusende vitenskapelig falsifisering og stilltiende aksept av de knuste at det burde holde lenge. Problemet slik jeg ser det, er allikevel at motivet er politisk, og falsifiseringen av viitenskapen endrer ingenting på politikken. Derfor er jeg ikke like optimistisk om dette representerer noe egentlig vannskille. Men jeg håper jeg tar feil.

Takk for et optimistisk og meget oppmuntrende innlegg, Tele. Jeg ønsker deg en riktig god sommer! Kanskje stikker  du innom, tross ferien?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Det er med glede jeg leser et innlegg fra deg igjen :)

I det store og hele er jeg enig i hva Amatør1 sier. Kan knusing av falske data også knuse politikken bak?

Rent sånn visuelt:



Her krabber de forblindede på sine knær på vei til hockeykøllesolnedgangen
der de håper på skjul for deres skam i den mørke natt ;)


PS: Dette er ikke ment som en fornærmelse mot noen som helst skilpadde.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på juni 29, 2013, 14:57:34 PM


Her krabber de forblindede på sine knær på vei til hockeykøllesolnedgangen
der de håper på skjul for deres skam i den mørke natt ;)


PS: Dette er ikke ment som en fornærmelse mot noen som helst skilpadde.

Puh! ;D

Sitat fra: Telehiv på juni 29, 2013, 13:54:03 PM
Da har det altså skjedd: McIntyres grundige og møysommelige arbeid med å avsløre den Yamalbaserte hockeykølla, har ført til at CRU (som huser flere sentrale aktører i dette spillet) har måttet innrømme at det vitenskapelige grunnlaget for køllepåstandene ikke holder mål. I et oppslag i går forklarer McIntyre hvorfor:
http://climateaudit.org/2013/06/28/cru-abandons-yamal-superstick/

Tele, dette var som vanlig en aldeles feiende flott oppsummering av denne saken, og stoffet er så viktig, og ikke minst knusende for The Team, at i en normal verden ville det blitt slått opp på lederplass hos MSM, Briffa ville blitt skjøvet ut i den akademiske kulden sammen med resten av sjarlatanene i The Team, og opprenskingen i norske "forsker"miljøer ville startet sporenstreks. Så var det dette med om verden og klimasaken er normal, da.

Dette må være svært tilfredsstillende for McIntyre, for som du skrev, kom han til noenlunde samme resultat for flere år siden. Det er ustyrtelig morsomt når vi i dag kan se tilbake på responsen fra The Team og deres propagandaministerium, RealClimate i  2009. Har noen noen gang gått av seg både ære og klimasko så grundig som disse propagandistene har gjort?

Det er interessant at kronologien fra Sibir-området nå ligner mer på instrumentmålingene fra de mest nærliggende lokasjonene. Plutselig er alt som termometrene har vist. En solid oppvarming fram mot 30- og 40-tallet, med ei lita hengekøye mellom da og nå. Det var like varmt i Arktiske områder den gang, om ikke varmere. Nå påstår jeg ikke dermed at signalene fra treringkronologiene viser temperatur, men ettersom det er nettopp temperatur The Team har påstått de viser, kan vi jo nå sette oss godt tilbakelent i sofaen og nyte at CRU forteller hele verden at nei, det er ikke varmere i denne delen av Arktis enn det var for 70-80 år siden.



Dette minner meg om da Prestrud forsøkte slippe unna med en ren løgn på Forskning.no den gang han henviste til et paper uten datagrunnlag, kun med henvisninger til Briffas første publikasjoner. Haha! Det var eneste "dokumentasjon" Prestrud hadde å vise til for å "bevise" at det var 2 grader varmere i Arktis i dag enn under varmeperioden i forrige århundre.

Håper ingen synes jeg er ekkelt skadefro om jeg forteller at jeg takket være McIntyre nå sitter her og ler så møblementet rister når jeg ser for meg ansiktsuttrykkene til Prestrud og Benestad et al når de får vite dette her?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Joste,

når du skriver at

"Håper ingen synes jeg er ekkelt skadefro om jeg forteller at jeg takket være McIntyre nå sitter her og ler så møblementet rister når jeg ser for meg ansiktsuttrykkene til Prestrud og Benestad et al når de får vite dette her?"

så håper jeg for min del to ting:

1. At klimaklovnene i Cicero og Bjerknes inkl. dine nevnte karnaljer (og ikke glem Jansen et al som i november ifjor med vennlig hjelp fra Willy Fjeldskaar oppdaget gravitasjonsproblematikken for nordområdene!) fortsetter å dure fram som før, uten å forstå eller innse at spillet er faglig sett helt slutt, og at fallet dermed etter hvert blir så stort at selv våre mest naive klimapolitikere her hjemme begynner å forstå noe også - jeg lover at jeg skal delta med ektefølt skadefryd når de skal jordfestes i det vitenskapelige kjellerrom ;D

2. Dernest håper jeg at du og forumet for øvrig får en strålende sommer med masse konstruktive innlegg og debatter, slik at klimaforskning.com fortsetter å være stedet man må gå til for å finne den frie og avslørende klimatanke!

God sommer alle sammen, nå stikker jeg (i vår gamle VW camper skal vi forfølge godværet uavhengig av hvor det er - ikke et fornuftig ord skal sies mer på flere uker!)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Bebben

Takker for at du tar opp denne saken her Tele - det er flotters!

Hva som vil skje videre med køllefabrikken, er muligens et åpent spørsmål, McIntyre får neppe noe "kred" - klimarørsla hater ham visst som pesten fordi han har lagd fliser av hockeykøllene etter hver som de ble produsert = strør sand i maskineriet for "Saken".

Skal vi tippe at de kommer til å forsøke seg med noe nytt? En ny type spesialplukkede proksyer? Og kommer AR5 også til å omtale de famøse Gergis et al og Marcott et al? Antakelig... men sikkert litt mer bortgjemt... Klimapanelet har mistet reklameplakaten sin, og sliter med å finne en ny. Og nå er det ikke bare McIntyre der ute, så det blir vanskeligere og vanskeligere å fabrikkere "beviser" på global oppvarming som ikke holder mål. Så vi får se...

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!