Terje Wahl's klimablogg

Startet av ebye, mai 01, 2012, 11:46:39 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Redaktøren slettet Jamis innlegg, men har latt dumskalles videre forfalskning få stå. Dette ser det ikke ut som om Jami setter særlig pris på. Jeg tok tilfeldigvis kopi av alt som ble skrevet i tråden. Her er et av de innleggene Jami fikk slettet:

SitatRent forskerjuks!
Skrevet av Jami, 2012-05-28 18:05:29
Her er fra to av kollegene til Eystein Jansen, Tom Wigley til Phil Jones:

"Dear Phil,

Here are some speculations on correcting SSTs [Sea Surface Temperatures] to partly explain the 1940s warming blip... The land also shows the 1940s blip ... So, if we could reduce the ocean blip by, say, 0.15 degC [degrees Centigrade], then this would be significant for the global mean — but we'd still have to explain the land blip... I've chosen 0.15 here deliberately. This still leaves an ocean blip, and I think one needs to have some form of ocean blip to explain the land blip... My 0.15 adjustment leaves things consistent with this, so you can see where I am coming from... It would be good to remove at least part of the 1940s blip, but we are still left with 'why the blip."

Jeg håper så mange som mulig leser dette. Det viser hva slags "forskere" man snakker om i klimasaken, og hvor desperate de har vært etter å fjerne varmeperioden i forrige århundre også gjennom triksing og miksing med temperaturdataene.

Ergo, det er ikke noe nytt at "forskerne" tilknyttet The Hockey Team (et navn de ga seg selv!) konspirerer for å bedrive historieforfalskning.

Det er altså ikke lovlig å sette på trykk på forskning.no hvordan to kjente engelske klimaforskere konspirerer for å jukse ned varmeperioden i forrige århundre.

Hva forteller det om redaktøren i forskning.no?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

jarlgeir

Siden Terje Wahl er en av få norske vitenskapsmenn som både holder sin egen blogg opp med ukentlige innlegg, og ikke minst tillater kommentar på sin blogg, så er det naturlig å gi mannen en egen tråd her på forumet.

Denne weekenden er Terje like tvetydig som han pleier, han er like ålesleip som Stoltenberg når han blir bedt om å beskrive de positive sidene ved sine regjeringspartnere. På den annen side kan man lett konstantere at det er like tykt med positive egenskaper hos Sv/Sp som det er av bevis for at menneskeskapt CO2 forårsaker global oppvarming.

Terje sier nå at det er helt greit for ham at solen tilskrives en større betydning for klimautviklingen enn det CO2-banden tidligere har gjort. Samtidig later han til å mene seriøst at det er mennesket som via CO2 som har styrt klimaet siden 1970.

Jeg får det ikke til å henge på greip, men det er muligens meningen at det skal være slik. Han nekter å klatre til topps i klimatreet, men hver gang man prøver å finne ut om mannen har et vitenskapelig ståsted, så sklir han unna.

Klima-inkvisisjonen er tydeligvis en maktfaktor i Norge?
It's the sun, stupid!

Amatør1

Sitat fra: jarlgeir på juni 03, 2012, 11:30:20 AMHan nekter å klatre til topps i klimatreet, men hver gang man prøver å finne ut om mannen har et vitenskapelig ståsted, så sklir han unna.

Et ståsted som er fritt for falsifiserbare kriterier, er intet vitenskapelig ståsted.

Wahl driver politikk med pseudovitenskapelige metoder.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Telehiv

#48
Wahl driver et kronisk privat tilpasningsregime slik at han alltid tekkes alle leire. Klimaonani, på fagspråket. Eller klimapetting, som trolig er mer dekkende, siden det mest er snakk om å kose med/tilfredsstille utvalgte andre.

Jeg syns ikke akkurat han røper det helt store analytiske klarsynet heller, begge dere karene ovenfor her (jarlgeir og Amatar1) avslører f.eks. hele tiden større evne til tydelig og konsistent forståelse av denne problematikken enn Wahl gjør, og ikke minst bredere kunnskaper generelt. "Klima" er som kjent mer enn å sitte og gjøre seg deilig rundt noen småsnuskete grafer.

Vær derfor sikker på at når det hele snur, og det blir stadig mer politisk opportunt å fraskrive seg tidligere befatning med AGW/CO2-hypotesen, så vil vi se Wahl la det skinne igjennom på sin blogg at dette har han - Teflon-Terje - "ment hele tiden". Det vedder jeg minst tre smadrede (positive) tilbakekoblinger på  8)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

jarlgeir

Telehiv er slem i dag, hehe.  ;D
Det er nesten så man kan si at du har harpunert den stakkars Wahlen.

Joda, det er nok en betydelig forskjell på hva Hr Wahl vet om klimaet innerst inne, og hva han til enhver tid tør å si offentlig. Akkurat det gjelder nok svært mange andre også.

Når regjering og stortid en vakker dag skjønner at de har blitt hjernevasket om klimaet, så blir det trangt i utgangsdøra fra klima-asylet. Noen politikere blir nok sittende igjen der inne, da en forutsetning for hjermevask er at det er noe å vaske.
It's the sun, stupid!

Telehiv

jarlgeir,

ja, jeg innrømmer en viss slemhet i omtalen av Wahl.

Men jeg er etterhvert blitt så lei av denne utbredte klimaopportunismen som også han står for, at jeg har begynt å si rett ut hva det faktisk dreier seg om når det gjelder alle disse klimasmåjukkerne.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Til underretning:
De to trådene om Terje Wahls blogg er nå slått sammen, og lagt her under Generelt. De tre kommentarene om at det holdt med én tråd, er også slettet.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Som bestilt, seoto. Du bidrar betydelig til så god orden som mulig her på forumet.

Det er ikke så lett regner jeg med, med så mange dyktige debattører i fri dressur. Det skaper dynamikken, og allikevel noe orden! Stjerne ovelevert.  8)

Telehiv

Argentina hadde sin Maradona til å rigge stormløpet og sette inn den avgjørende scoringen, men vi har seoto med magasinet fullt av det vi trenger!

 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Gerten

Mye bra om Wahls klimablogg over her. Jeg støtter Jarlgeirs vurdering av "personen" Wahl (ballen) selv om det er uinteressant. Vi trenger klimabloggen akkurat som vi trenger Thomas Vermes som dukket opp på møte med Vahrenholt. Beskrivelsen av episoden med journalisten som ville dekke Climateskandalen tyder på det. Klimabloggen til Wahl stagger en del av klimaentusiastene på venstresiden i norsk politikk. Å få gjenomslag for Telehivs  synspunkter krever en stor innsats og jeg tviler ikke på at det lar seg gjøre. Men altså mye jobb. Folk må få det inn med teskjeer og det mangler et forum for dette pr idag. Rasmus Benestads angrep tyder på framgang. (Å bli angrepet av fienden osv)
Jeg savner noen klimamøter rundt omkring. Ser dere noen muligheter? (Kanskje en ny tråd?)   
It's the clouds!

seoto

Det er en interessant tanke du kommer med her, Gerten - det med møtevirksomhet.
Det største spørsmålet i den forbindelse, blir vel: Hvordan få folk til å møte opp? Er interessen hos folk flest stor nok til at de gidder å motta en videre informasjon enn det som gis i media? Det vil også være viktig at slike møter ikke bare blir en sammenhengende lovprisning av AGW-skeptikere. AGW-tilhengerne har en lei tendens til ikke å ville delta i diskusjoner der de ikke har full kontroll over utviklingen av diskusjonen. Vi vil vel ikke drive halleluja-møter på lik linje med AGW-erne? Med "halleluja" mener jeg et totalt fravær av enhver kritisk tenkning til egne meninger. Flokk-instinktet er ekstremt sterkt i folk, og når de har valgt seg sine ledere, har de store vanskeligheter med senere å kunne se noen feil, for de er jo ikke så dumme at de velger seg ledere med feil! ;)

Håper noen har gode og banebrytende ideer om hvordan dette kan gjennomføres på en god måte - og da i egen tråd  :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gerten

Fine refleksjoner Seoto!
Akademikere liker jo å pusle med sine egne ting. Med en ikke-praktisert cand. mag. er ikke jeg akademiker. Heller aktivist. Derfor tanke om møte. Vi kan vente litt med egen tråd. Bare noen erfaringer. Jan-Erik Solheim har holdt noen møter for Klimarealistene, bl.a. i Stavanger hvor han vervet flere for noen år siden. Et møte ble også holdt på Eidsvoll. På Hamar har det vært møte og noen rundt i Oslo med forskjellige innledere. Tanken min er at det bør være en person eller et par for å tillyse et møte med en invitert innleder. En annonse i lokalavisa må kanskje til. Det skal ikke så mye til. Hvis dere ønsker et møte et eller annet sted, ta kontakt med Klimarealistene. Jeg lover dere en interessant opplevelse. Og det er fullt mulig å være kritisk på et møte selv om ingen AGW-tilhengere møter opp.  Kanskje lokalpressa blir interessert?
It's the clouds!

ebye

Vi må holde litt orden på Wahls viderverdigheter. Han har en ny blogg

Nå faller snart varmerekordene?

http://www.forskning.no/blog/terjewahl/323911

Jostemikk orket ikke å linke den, men har allikevel kommentert litt generelt rundt dette fenomenet

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,220.msg14199.html#msg14199

Mye av det andre som sies på tråden over, sier vel også nokså mye om dette fenomenet.

Jeg merket meg

SitatGlobal satellittmålt temperatur i nedre troposfære skyter allerede i været. Mai ble den fjerde varmeste mai-måned som er målt, tross helt nøytral ENSO. Juni ligger så langt an til å ble den tredje varmeste av sitt slag. Og atmosfæretemperaturen ligger vanligvis  litt etter det som skjer i havet.

Når det ekstremt optimistiske håpet overtar, ja da er det få begrensninger. Det finnër vi i sitatet over. Wahl vurderer hvor varm Juni vil bli. Og den vurderingen gjør han 6. juni. Jeg sier ikke mer.   ::)

Telehiv

Faktum er at Wahl - med dette som et typisk eksempel - framstår mer og mer useriøs iht. det som burde vært minimum forskeretikk for både tid- og analyseobjektkriterier, og mer og mer pinlig IPCC-diltende. Nei, fysjom.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

Ja nettopp Telehiv, og dette er midt i smørøyet for å følge denne bloggen. Wahl er vel på en måte blitt klimaikonisert, med rett til kommentarer.   ;D

Dette er noe ullent.   8)