Forumet forsvinner altså ikke den 1. august, men muligheten for medlemmer til å skrive innlegg blir borte.
Angående når forumet forsvinner, er det en liten forandring. Det koster ikke allverden å holde det i gang slik at det som står her vil være synlig. Derfor blir det stående fram til vårparten 2016.
Klimadebatten og temaene relatert til den oppfører seg omtrent som klimaet selv, det foregår i sykler. Selv ble jeg innvolvert på et relativt seint stadium – våren 2008. På det tidspunktet ble debatten i Norge stort sett ført på det som het Aftenpostens Debattsentral (AD blant venner).
Det fine med AD var at leserne selv kunne starte tråder og sette agendaen for temaer man ville diskutere. Aftenposten og de andre mediene tenkte nok at dette var en lur måte å skaffe stoff i et fallende marked, for leserne ville jo uansett bringe videre medienes journalistiske linje i de store sakene, slik som for eksempel klima og klimapolitikk jo hadde kommet til å representere. Kanskje var redaktørene en smule forbauset da de oppdaget at skeptiske argumenter ble stadig mer kunnskapsbaserte og vanskelig å imøtegå, så og si i deres egen stue. Man var iferd med å tape debatten og erklærte derfor å hevde at debatten var vunnet for lenge siden, som et forsøk på å begrense skadevirkningene slik de selv så det.
I realiteten var politikere og redaktørene i mediene fullstendig klar over at de var dømt til å tape en saklig debatt om klimaspørsmål og også en debatt om politikken som var fundert på et fundament av forfalsket vitenskap, og drevet av en ideologi som kun lar seg sammenligne med regimer vi helst ikke ønsker å sammenligne oss med.
Derfor fant debattredaktørene det riktig å starte en kampanje med provokatører i debatten, der strategien skulle være å misforstå alle saklige spørsmål, og avspore enhver kritikk med stråmenn og personangrep. Hensikten var å irritere skeptikere vekk fra debatten, eller i det minste forhindre nye rekrutter fra å delta, slik at alarmistene kunne råde grunnen alene.
Problemet med denne strategien var at kritikerne ikke ga seg, men istedet gjennomskuet spillet som foregikk. En måte å møte undergravingen på var å fortelle de heltidsansatte trollene om hva de holdt på med. Dette medførte selvsagt slettinger av innlegg og hele tråder på AD og andre steder. Det var riktignok ikke trollingen og avsporingene som ble slettet, det var enhver påpekning av at slikt foregikk som ble slettet.
Noen av oss tenkte at dette var jo for ille, her måtte redaktørene ta ansvar. Høsten 2010 samlet jeg en lang rekke skriftlige bevis på hva som foregikk, og sendte dette til nettredaktøren I Aftenposten - Ole Erik Almlid. Etter endel purringer kom svaret – ikke fra Almlid, men fra en av de “delegerte”
Kan du gi noen konkrete eksempler på hva du mener er feilmoderert?
Våre eksterne moderatorer følger nøye med på vår debattsentral. Likevel hender det at noe slipper gjennom som ikke skulle gjort det, og omvendt. Vi får mellom 1500 og 3000 på nett hver dag. Feilvurderinger skjer dessverre fra tid til annen, og vi har helt klart et forbedringspotensial.
Hører fra deg!
med vennlig hilsen
Liv Skotheim
Jeg ble altså oppfordret til å fortelle Aftenposten om hva som foregikk ved hjelp av konkrete eksempler. Samtidig fikk jeg vite at de brukte “eksterne moderatorer”. Med andre ord satte de bort moderering av klimadebatten til den ene parten – klimaaktivistene selv.
Vel, som sagt så gjort. Jeg samlet opp en hel del informasjon I et dokument som altså ble delt med kun Aftenpostens redaktør selv. Ingen andre har til dags dato fått se dette. Jeg tenkte at dette var såpass sterkt at her ville det uten tvil skje en kraftig oppvask og debatten ville se helt annerledes etterpå. Her er dokumentet jeg sendte “Om Sensur i Aftenpostens "Debattsentral”
[attachurl=1]
Jeg regnet med rask respons, men det som skjedde var noe forkortet dette:
06. Okt 2010, Amatør1 : Kjære Liv Skotheim & Nyhetsredaktør Ole Erik Almlid,
Da har det gått omtrent en uke siden jeg på Aftenpostens oppfordring oversendte dokumentasjon på sensur-praksisen som foregår på Aftenpostens Debattsentral (Miljøsidene). Jeg har ikke hørt noe fra dere.
06. Okt 2010, redaktør Ole Erik Almlid : Denne kommunikasjonen skal håndteres av Liv Skotheim. Jeg antar at hun fortsetter med det. Du kan regne med å høre fra henne om ikke alt for lenge. Mvh Ole Erik Almlid
15. Okt 2010, Amatør1 : Kjære Liv Skotheim, Nyhetsredaktør Ole Erik Almlid antar at du følger opp din henvendelse til meg 29. September, der du ba meg ble bedt om å legge fram dokumentasjon ang. praksisen med den ensidige sensuren som foregår på Aftenpostens Debattsentral - spesielt miljøsidene. Dette gjorde jeg i epost 30. September - for mer enn 2 uker siden. Dessverre tar han feil. Jeg har ikke mottat noen form for oppfølging, ikke engang takk for svar.
04. Nov 2010 Hei! Beklager at det har tatt litt tid før du fikk svar. Jeg er vikar for Liv Skotheim, som er i permisjon. Jeg har sett på klagen din og eksemplene du har sendt oss. Vi sensurerer ikke politiske ytringer i debattsentralen, og det er heller ikke snakk om sensur i dette tilfellet. Feil moderering forekommer fra tid til annen, men stort sett synes vi de gjør en svært god jobb. Jeg vil likevel takke for konstruktiv kritikk, og håper du blir mer fornøyd framover. Vennlig hilsen Cornelia Kristiansen
Vel, så langt kommer man i en dialog angående hvordan klimadebatten føres i MSM. Jeg ble såpass fortørnet over dette at jeg skrev og sa at jeg ikke lengre ville henvende meg til redaktøren først, men heller eksponere informasjonen åpent. Dermed ble bloggen
Debattens Fugl Føniks skapt, med formål å dokumentere medienes sensur for alle og envher. Fortsatt er den bloggen lesverdig som et tidsbilde, selv om den ikke lengre oppdateres.
Utover i 2011 ble ikke situasjonen bedre, sensuren på steder som Aftenposten og Forskning.no tiltok, og hele tiden var det skeptikerne som ble rammet av sensuren, mens elitens lakeier – alarmistene – hadde I hovedsak fritt spillerom med spamming, avsporinger og personangrep.
Noen av oss begynte å snakke sammen: Kunne det være et poeng å etablere et eget forum der det var mulig å føre en saklig debatt om spørsmål rundt klima og klimapolitikk? Hvor vi enn snudde oss inenfor MSM lot det til at skeptiske synspunkter ble aktivt motarbeidet i den grad at hele debatten ble forpurret. Svært glad ble jeg da Jostemikk og seoto fortalte at de hadde planer om å etablere et slikt forum. 16. Juni 2011 var forumet på klimaforskning.com et faktum, og jeg var entusiastisk med fra starten.
Å starte et nytt forum rett før fellesferien er nok ikke det enkleste og mest taktiske, men det var ikke egentlig taktikk vi var mest opptatt av, men heller det å få fram sannheten. Derfor var de første skrittene relativt beskjedne og trafikken var ikke stor.
Men så skjedde det: 22. Juli 2011. Dette er en dato som alle kjenner til, og alle tror i det minste de vet hva som skjedde den dagen. Forferdelig var det uansett.
“Mer åpenhet, mer humanitet” sa Stoltenberg som reaksjon. Aftenposten fulgte opp med å ikke bare slette enkelte innlegg eller enkelte tråder, nei de slettet hele debattsentralen. 10 års offentlig debatt ble regelrett stjålet fra opphavsmennene og almenheten generelt. Det skulle heretter ikke forekomme at leserne selv skulle sette noen agenda i klimadebatten eller på andre områder, det var det redaktørene som skulle gjøre.
Resultatet var at forumet vårt fikk en jevn og kraftig vekst. Med mange kunnskapsrike bidragsytere, og ikke minst ifra Jostemikk og seoto selv, ble forumet på klimaforskning.com en stadig viktigere aktør, selvsagt i total fornektelse blant alarmistene. Men de leste forumet, og de gjør det fortsatt.
Diskusjonen gikk høyt om mange emner, både om forskningen og politikken. Intet kontroversielt emne ble helt utelatt, selv om noen gjerne så det slik. Et debattforum skal være kontroversielt, ellers blir det ingen debatt. Det eneste som det var for lite av var alarmister. Noen tapre sjeler prøvde seg, og det var egentlig synd at de ikke holdt ut i lengden, det mener jeg helt seriøst.
Hele tiden var det i hovedsak Jostemikk og seoto som var de drivende kreftene, som holdt forumet igang og som gjorde det så interessant som det har blitt. Men også andre bidragsytere ble etter hvert svært viktige, og her kan vi vel spesielt nevne Okular med sine dyptpløyende kunnskaper om fysikk og sin elegante formuleringsevne på både norsk og engelsk. Han har virkelig satt sit preg både nasjonalt og internasjonalt.
Etter hvert ble belastningen ganske stor på de som hadde båret de tyngste børene på forumet, og nå har Jostemikk erklært at han ikke ønsker å stå som vert for forumet i framtiden. Dette ønsket må vi bare respektere, etter alt han har bidratt med. Jeg vil derfor rette en stor takk til både Jostemikk og seoto for den muligheten dere har gitt oss, og en stor takk for det enorme arbeidet dere har lagt ned. Jeg vet litt om det, og jeg bøyer meg i støvet for den innsatsen dere representerer.
Det er jo ikke til å komme utenom at Jostemikk har erklært endel frustrasjon over at han mener ikke å få gjennomslag for endel av sine synspunkter. Dette er forståelig. Jeg må skynde meg å si at på svært mange områder er vi helt på linje, og jeg mener også at implikasjonene I klimadebatten strekker seg langt utover det rent faglige. På andre områder har vi litt forskjellig form og vektlegging, men for min egen del opplever jeg at respekt for dem man ikke alltid er enig med er noe man bør kunne ha. Noe av det jeg setter sånn inderlig pris på hos Jostemikk, er hans utrettelige evne til å grave i kilder og finne sammenhenger. Dette trenger vi I fortsettelsen, Joste!
Fortsettelsen ja, hva med den? Motivene for å ha et eget forum for klimadebatt og relaterte emner er ikke borte, på ingen måte. Tvert om er behovet minst like stort som sommeren 2011, uansett hvilken vinkling man vil legge på spørsmålet.
Derfor har 3 av oss snakket sammen. Vi har forstått og respektert Jostemikk sin beslutning, selv om vårt primære ønske har vært å videreføre forumet I sin nåværende form. Da dette viser seg å være umulig å få til, har vi valgt nest beste løsning: Vi starter et nytt forum for klimadebatt.
Vi ønsker derfor alle velkommen til
http://www.klimadebatt.com/forum/ , et forum der vi håper de beste sidene ved det gamle forumet kan videreføres, og at vi kan få med oss de fleste av dagens medlemmer. Samtidig ser vi for oss at også den andre siden av debatten ser seg tjent til å bidra, slik at vi får til en reell menings- og informasjonsutveksling.
Vel møtt på
http://klimadebatt.com/forum/