Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

ConTrari

Sitat fra: BorisA på november 21, 2011, 20:12:10 PM
Jaså, så det er her dere holder til!
Har lurt på hvor dere har blitt av siden AP la ned sin debattside.
Regner med å komme tilbake senere med diverse mer eller mindre seriøse innlegg.
I første omgang har jeg bare lyst til å "uffe" meg over dagens lille perle fra Aftenposten (hvem ellers!):

http://www.aftenposten.no/kultur/Slik-blir-vi-enige-om--fornekte-alt-vi-vet-om-klima-6702515.html

Er dette bunnen?

Godt å se deg, BorisA! Velkommen til "klimaflyktningenes"  leir ;D

"Er dette bunnen?"

Dette er ikke bunnen, men det er kanskje underkanten av toppen.
(ikke helt vellykket etter Churchill)

ebye

Sitat fra: BorisA på november 21, 2011, 20:12:10 PM
JasåEr dette bunnen?

Hei BorisA, godt å se deg i rekken igjen. Her er det godt att vara!

Pessimisten sa: Dette må da være bunnen?
Optimisten svarte: Neida, bare vent og se.

Pål Prestrud hadde en utblåsing i Afenposten i 2008, da Fred Goldberg var på Norgesbesøk. Riktignok gjaldt det sjikanering av klimaforskere! Men på samme skala, er jo Aftenpostens oppslag om røyking på en annen klode - mulig i fritt svev.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på november 21, 2011, 20:12:10 PM
Jaså, så det er her dere holder til!
Har lurt på hvor dere har blitt av siden AP la ned sin debattside.

Ja, velkommen  ;) har du virkelig ikke funnet fram hit før? Da har vi reklamert for lite på VGD.

Sitat fra: BorisA
Er dette bunnen?

Ja, herfra går det bare oppover  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

ConTrari:

SitatVelkommen til "klimaflyktningenes"  leir

Den var god... er vi i indre eksil tro? :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på november 21, 2011, 23:53:13 PM
ConTrari:

SitatVelkommen til "klimaflyktningenes"  leir

Den var god... er vi i indre eksil tro? :)

Eller utstøtte syndere fra paradiset i ADens Have?  ;D

Hvem var slangen? Og hvor er det blitt av eplet??

BorisA

Takk for hyggelige velkomstord.  :)
Jeg har faktisk vært innom å tyvtittet en måneds tid, men fikk ikke somlet meg til å registrere meg før igår.

Er imponert over kunnskapen og de glitrende innleggene her på dette forumet, og jeg som den glade klima-amatør, ligger på en langt lavere standard.
Likevel er det befriende og frustrasjonsdempende for meg å lese innleggene her. Flott å se at det faktisk finnes intelligente, kunnskapsrike folk som kjemper mot den offisielle "klimagalskapen" .
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Etter nå å ha vært med på forumet her en måned, er det en tanke som trumfer alt:

Det er befriende og forløsende å ha et debatt-/diskujsonsforum uten de tidligere forumtrollene. Jeg synes å fornemme at kreativiteten har bærekraftige vekstvilkår her, de siste innleggene tyder på det. Høydepunktet i går var nok ADens Have, ConTrari. Historiefortellinger der slangen, eplet, indre eksil og klimaflyktninger flyr gjennom luften, gjør dette til en virkelig klimasmie. Vi må smi mens hjernen er varm.

Ad. fortellinger, så er vi i så måte på linje med psykolog Per Espen Stoknes fra BI. Han utdyper noen klimastrategier i Aftenposten i går, ja nettopp, i den lattervekkende røykvarsleren.

Strategiene er: sosiale nettverk (Klimaforskning), fortellinger (ADens Have), innramminger (klimafaglige spørsmål), og innføring av enkle adferdsøkonomiske grep. Sistnevnte er jeg idétom for akkurat nå. Men forslaget til Stoknes her, knyttet til kjøp av personlige klimakvoter har nok gått ut på dato. Erik Solheim tror jo heller ikke på det lenger, innerst, innerst inne!

Den største lettelsen ved å slippe forumtrollene, er nok at vi unngår kveruleringen på enhver frase. De gjorde om "den innbildte syke - hypokonderen" til "den innbilte dumme - juksemakeren". I ettertid er det forunderlig hvor lite forumtrollene skjønte!  ::) De led av en form for tvangskunnskapsløshet.

Bebben

Vel ebye, røyking og klima har en ting til felles:

De er begge noen av de viktigste årsakene til statistikk. :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Har rotet rundt og rigget nye PCer på nytt bosted og ser nå til min glede at BorisA er ankommet forumet!

Det var rett og slett hyggelig!

mvh Telehiv (Tele blant venner)
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ConTrari

Sitat fra: ebye på november 22, 2011, 08:10:55 AM
Etter nå å ha vært med på forumet her en måned, er det en tanke som trumfer alt:

Det er befriende og forløsende å ha et debatt-/diskujsonsforum uten de tidligere forumtrollene. Jeg synes å fornemme at kreativiteten har bærekraftige vekstvilkår her, de siste innleggene tyder på det. Høydepunktet i går var nok ADens Have, ConTrari. Historiefortellinger der slangen, eplet, indre eksil og klimaflyktninger flyr gjennom luften, gjør dette til en virkelig klimasmie. Vi må smi mens hjernen er varm.


Takk  :) Setter pris på det.

ebye

Sitat fra: Bebben på november 22, 2011, 08:54:43 AM
Vel ebye, røyking og klima har en ting til felles:

De er begge noen av de viktigste årsakene til statistikk. :)

Ja, og jeg er glad jeg ble kvitt ett av svineriene midt på 70-tallet, etter ca 10 års erfaring.  ;)

Og dessuten, det er mange som stadig står i tårnet og roper: klima er som tobakk. Skeptikerne er kjøpt og betalt! Vi vet like mye om klimaet nå som om tobakken på 70-80 tallet. Folk dør/kan dø av dette, vær "føre var"!

Jeg tror jeg lager et emne om tobakk, før det er forsent.

BorisA

#41
 Tusen takk, Tele
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

Sitat fra: Telehiv på november 22, 2011, 09:10:08 AM
Har rotet rundt og rigget nye PCer på nytt bosted og ser nå til min glede at BorisA er ankommet forumet!

Det var rett og slett hyggelig!

mvh Telehiv (Tele blant venner)

Tusen takk, Tele
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

Fra artikkelen "Syng for pingvinene" i Aftenposten:
Påstand fra Jørgen Amundsen (tippoldebarnet til Roar):
1) Gjennomsnittstemperaturen har steget opptil 6 grader de siste 10-årene i Arktis
2) Det har ført til at bestanden av Adelie-pingvinen har blitt redusert med 85% de siste 15 årene.

Virker utrolig på meg....
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

#44
Det er sannelig utrolig, og når noe er utrolig bør man vel ikke tro på det.

Adelie-pingvinen har ikke mange krav, men til gjengjeld er de avgjørende for overlevelse:
Vann, is, mat, og bart land der de kan ruge ut eggene.
Krill er hovedføden, og der har de fått stor konkurranse i våre dager.
Temperaturen har heller sunket enn økt (kanskje den vil øke når temperaturen på Arktis synker?)

Antallet har gått ned, men etter å ha tittet litt rundt på Internett, er nok 85% en sterk overdrivelse. Siden den fortsatt har vann, is og bart land, kan det virke som om tilgangen til mat kan være problemet. De foretrekker krill, helst med egg, gir mer energi. Den har også naturlige fiender, som spekkhogger, leopardsel, kjempestormfugl og noe som heter "skuas". Kanskje noen her vet hva "skuas" er?

Klimaet ser ikke ut for å ha endret seg utover det som har vært normalt for pingviner gjennom deres eksistens. Dette er skapninger som har eksistert svært lenge. Fra Wikipedia:

"The Adélie Penguin is one of three species in the genus Pygoscelis. Mitochondrial and nuclear DNA evidence suggests the genus split from other penguins around 38 million years ago, about 2 million years after the ancestors of the genus Aptenodytes. In turn, the Adélie penguins split off from the other members of the genus around 19 million years ago."

Bare det i seg selv bør vel si oss mye om at det neppe er klimaendringer som truer deres eksistens, men heller mennesket som fanger deres mat - og evt. naturlige fiender dersom de har økt i antall (noe de kan ha gjort dersom mennesker fanger for mye av det som skulle ha vært deres naturlige føde og de derfor må endre fangstområder).

Når det gjelder alle påståtte skader påført av klimaendringer, stoler jeg like lite på NRK som på BBC.


For de som ikke har lest artikkelen om å synge for pingviner, finnes linken i dette innlegget:
http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,199.msg2077.html#msg2077
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.