ENSO som solas enerådende og allmektige eksekutør

Startet av Okular, mars 24, 2012, 13:29:53 PM

« forrige - neste »

Okular


Amatør1

Flotte greier, Okular, dette er imponerende!

Hvis du så trekker den røde kurve fra den mest ekstreme sorte, så får du "man made global warming" servert på sølvfat?

Dette burde jo vises på klimabloggene. Jeg er sikker på at forskning.no vil være interessert  ::)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Okular

En litt Tisdale'ish animasjon her nå. Den viser utviklingen i SSTA i hele ENSO-området (Sektor Øst (Øst-Stillehavet 65N-60S, 180-80V) og Sektor Vest (65N-60S, 80-180Ø)) mellom juni'96 og jan'00, altså før, under og etter El Niño 1997/98. Svært mye interessant å legge merke til her. Det er verdt å fokusere på ulike deler av utsnittet for hver loop. Ta særlig notis av hvordan oppbyggingen og degraderingen av El Niño i Øst påvirker Vest. Og så en svært påfallende og spennende detalj - se hvordan El Niño nærmest 'tvinger fram' en total omkalfatring av SSTA-mønsteret i Nord-Stillehavet - det går fra kald vestlig tunge omsluttet av varm østlig hestesko til den rake motsatsen. Det skjer et regimeskifte i Nord-Stillehavet på denne tida (98/99), dvs. et modusskifte (som i 1988/89), ikke et faseskifte (som i 1976-78). Og mye av den samme endringen kan sees rundt Australia/New Zealand (sør og øst).



Her er en kort studie som har sett på akkurat det samme påfallende skiftet:
http://www.pmel.noaa.gov/pubs/outstand/bond2613/bond2613.shtml

Og en kort artikkel som sammenfatter funnet og konklusjonene. Merk at det eksisterer to EOF'er i Nord-Stillehavet: PDO og den såkalte 'Victoria mode':
http://184.71.7.210/publications/pices_press/volume12/Jan04/pp_16_17_PDO.pdf

Legg merke til i studien over at det henvises til et skifte også i 1989. Det refereres i den forbindelse til Hare & Mantuas studie fra 2000, som beskrev dette skiftet samt det i 1977: http://www.faralloninstitute.org/Publications/hare-mantua_pio2000.pdf

Tre klart diagnostiserte regimeskifter i Stillehavet altså siden 1970: ett etablert i 1977/78 (faseskifte), ett etablert i 1989 (modusskifte) og ett etablert i 1999 (modusskifte). Og alle assosieres med tydelige opprykk i regional og global SST. Tilfeldighet? (Om det har funnet sted enda et skifte i og med La Niña 2010/11 er for tidlig å si.)

Okular

Sitat fra: Amatør1 på oktober 09, 2012, 23:11:52 PM
Flotte greier, Okular, dette er imponerende!

Hvis du så trekker den røde kurve fra den mest ekstreme sorte, så får du "man made global warming" servert på sølvfat?

Dette burde jo vises på klimabloggene. Jeg er sikker på at forskning.no vil være interessert  ::)

Joda, men de rette folka vil selvsagt bare avfeie hele figuren som 'banal statistisk lek'. At vi ser det helt åpenbart omveltende her, betyr ikke at totalt CO2-fastlåste sinn vil det. De vil bare se en trussel mot sitt verdensbilde - løgn, villedning og Big Oil.


Jostemikk

#94
Sitat fra: Okular på oktober 09, 2012, 23:20:42 PMTre klart diagnostiserte regimeskifter i Stillehavet altså siden 1970: ett etablert i 1977/78 (faseskifte), ett etablert i 1989 (modusskifte) og ett etablert i 1999 (modusskifte). Og alle assosieres med tydelige opprykk i regional og global SST. Tilfeldighet? (Om det har funnet sted enda et skifte i og med La Niña 2010/11 er for tidlig å si.)

Det ser ut til at vi får en ny La Niña nå, og da må det vel gå an å studere OHC i de gjeldende havområdene i Stillehavet i årene som kommer? Vi har i hvertfall større mulighet nå enn tidligere, men kanskje manglende datakvalitet i tidligere år er en for stor hemsko?

Årets El Niño døde før den utviklet seg. Den vil vel knapt bli registrert som noen El Niño i statistikken. Datamodellene og de store instituttene tok grundig feil.

[attachimg=1]

Dette tok som nevnt alle "ekspertene" på senga. NOAA fortalte fram til tidligere i dag at En El Niño vil høyst sannsynlig utvikle seg og forsterkes utover i september. Det motsatte skjedde. SST i Niño 3.4 stupte, og det samme gjorde OHC i hele området. Til tross for dette kjører NOAA atter på med full advarsel om En ny forsterkning av El Niño de neste månedene.

Her er en interessant graf fra BOM:

[attachimg=2]

Det var havtemperaturen ned til noen hundre meter. Her er siste oppdatering av SST, og det har virkelig strømmet opp kaldt vann de siste dagene:

[attachimg=3]

Her er siste oppdatering fra NOAA, som altså har tatt bortimot 100 % feil angående sine Niño 3.4-prediksjoner de siste årene:

[attachimg=4]

Her er noen få års statistikk, og det er enkelt å se at dette ikke vil bli betegnet som noen El Niño i historiebøkenes omtale av 2012:

[attachimg=5]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#95
Her er forresten ei fransk nettside som viser SST og havtemperatur pluss saltinnhold.

Klikk på linken, velg starttidspunkt i den venstre scrolle-kolonnen. Første dato er vel 4. januar i år. Klikk så på kjør animasjon. Første runde går hakkete og fælt. Nesten så man kan få hjernebrokk. Deretter går det seg til.

Er det Humboldtstrømmen som øser Antarktisk kaldtvann inn i Niño 3.4?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#96
NOAA var ikke bare bastante tidligere i år. De skrev blant annet:

Stay tuned for the next update by 10 November 2012 (hopefully sooner) to see where the MEI will be heading next. The burgeoning El Niño event of 2012 may have already run its course, considering an overall environment that appears to favor La Niña conditions since 2006. Or it could get a "second wind" if a currently evolving westerly wind burst northeast of New Guinea manages to penetrate south and east to the equatorial central Pacific. In either case, it would be unprecedented to see a switch back to La Niña before 2013.

Chief Hydrologist/Robert Ellison skrev dette på bloggen til Judith Curry tidligere i år:

To quote myself – rude I know. The Pacific multi-decadal pattern involves modulation of the frequency and intensity of the ENSO. This can most easily be seen in the multivariate ENSO index (MEI) of Klaus Wolter in Figure 1. A bias is seen towards La Niña (blue) conditions prior to 1976/77, a shift thereafter to an El Niño (red) bias and a subsequent shift after 1998 back to a cooler bias. The MEI is based on six observed variables over the tropical Pacific. These six variables are: sea-level pressure, zonal and meridional components of the surface wind, sea surface temperature, surface air temperature, and total cloudiness fraction of the sky.

The risk in focusing on a specific index is that the woods will be obscured by the trees. A 2007 study by Anastasios Tsonis (http://www.agu.org/pubs/crossref/2007/2007GL030288.shtml) – 'A new dynamical mechanism for major climate shifts' – shows that ENSO is part of a global and chaotic system. There are tremendous energies cascading through powerful systems. However, given the dramatic changes in upwelling of cold water on interannular to decadal and millennial timescales in the eastern Pacific – this is what drives most of the changes in global average surface temperature, hydrology and marine biology. Tsonis (2009) (http://www.springerlink.com/content/0m68l33852847467/?MUD=MP) observed in a sediment record from a South American lake (http://s1114.photobucket.com/albums/k538/Chief_Hydrologist/?action=view&current=ENSO11000.gif) a 'chaotic bifurcation' from La Niña to El Niño dominated conditions 5000 years ago. This resulted in the drying of the Sahel and changed the path of human cultural development. Professor Jonathon Nott of James Cook University was interviewed by the 'The Australian' newspaper in the tense day before cyclone Yasi hit. Cyclones in Australia are much bigger and much more frequent in La Niña years than otherwise. He said that 'what the record shows is we go through extended periods, hundreds of years, of high activity and extended periods of little activity.' God help us – the past 150 years have been a period of little activity. There is little to suggest that we have more than skimmed the surface of Pacific Ocean variability.

Here is a new ENSO proxy (http://journals.ametsoc.org/doi/abs/10.1175/JCLI-D-12-00003.1?journalCode=clim) that confirms millennial and centennial ENSO variability. – http://s1114.photobucket.com/albums/k538/Chief_Hydrologist/?action=view&current=Vance2012-AntarticaLawDomeicecoresaltcontent.jpg

We are in a cool Pacific mode (http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=8703) which brings increased frequency and intensity of La Niña.

'During the past 400 years, climate shifts associated with changes in the PDO are shown to have occurred with a similar frequency to those documented in the 20th Century. Importantly, phase changes in the PDO have a propensity to coincide with changes in the relative frequency of ENSO events, where the positive phase of the PDO is associated with an enhanced frequency of El Niño events, while the negative phase is shown to be more favourable for the development of La Niña events.' http://www.agu.org/journals/abs/2006/2005GL025052.shtml

We are cooling for a decade or three more – but these indices merely capture a standing wave in the underlying dynamic of Earth's climate system. Most recent warming was natural and millennial such that cooling is entirely possible – but that isn't how climate works. Climate works abruptly through multiple positive and negative feedbacks. The next climate shift may be mild or serious and there is no way of knowing beforehand.


Den ene linken Ellison la ut i sitt innlegg er noe jeg lenge har studert og forsøkt å forstå. Den er til NASAs Earthobservatory, og de skriver dette om PDO:

The cool water anomaly in the center of the image shows the lingering effect of the year-old La Niña. However, the much broader area of cooler-than-average water off the coast of North America from Alaska (top center) to the equator is a classic feature of the cool phase of the Pacific Decadal Oscillation (PDO). The cool waters wrap in a horseshoe shape around a core of warmer-than-average water. (In the warm phase, the pattern is reversed).

Unlike El Niño and La Niña, which may occur every 3 to 7 years and last from 6 to 18 months, the PDO can remain in the same phase for 20 to 30 years. The shift in the PDO can have significant implications for global climate, affecting Pacific and Atlantic hurricane activity, droughts and flooding around the Pacific basin, the productivity of marine ecosystems, and global land temperature patterns. #8220;This multi-year Pacific Decadal Oscillation 'cool' trend can intensify La Niña or diminish El Niño impacts around the Pacific basin," said Bill Patzert, an oceanographer and climatologist at NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Calif. "The persistence of this large-scale pattern [in 2008] tells us there is much more than an isolated La Niña occurring in the Pacific Ocean."


Dette er noe av årsaken til at jeg forsøkte å ymte frampå om at vi ikke ville få noen "super-Nino" i år, men mine lite imponerende forsøk falt på stengrunn.

Jeg vet at Bob Tisdale har et annerledes syn på PDO, og vel mener at den er et resultat av ENSO. Jeg tror Tisdale har satt vogna foran hesten akkurat her, og at han vil kunne få en enda bredere og bedre forståelse av det han holder på med hvis han i det minste forsøkte å sette seg inn i dette. Men det er jo mulig det er jeg som tar feil, og ikke Tisdale.

Som om ikke dette er nok, så finnes også andre havstrømmer, blant annet på andre siden av Ekvator. I forrige innlegg nevnte jeg så vidt Humboldtstrømmen, og den kan føre voldsomme mengder med kaldt og næringsrikt vann opp til overflaten i de gjeldende tropiske områdene av Stillehavet. Den er rett og slett det mest næringsrike økosystemet i verden.

Her er litt om Humboldtstrømmen, slik i all enkelhet, og alt er fra Wikipedia:



...The Humboldt Current , also known as the Peru Current, is a cold, low-salinity ocean current that flows north-westward along the west coast of South America from the southern tip of Chile to northern Peru. It is an eastern boundary current flowing in the direction of the equator, and can extend 1,000 kilometers offshore...

...The Humboldt has a considerable cooling influence on the climate of Chile, the climate of Peru and the climate of Ecuador. It is also largely responsible for the aridity that prevails in northern Chile and coastal areas of Peru and southern Ecuador. Marine air is cooled by the current and thus is not conducive to generating precipitation (although clouds and fog are produced).


Den generelle oppfatningen er at det under El Niño-forhold er ENSO som overstyrer Humboldtstrømmen og fører til kollaps i fiskebestander og det marine livet langs vestkysten av Sør-Amerika. Det er allikevel slik at denne strømmen fører enorme mengder kaldt og lite saltholdig vann opp mot de tropiske delene av Stillehavet. Om det finnes sykluser i denne strømmen slik som de 20-30 årene for PDOs vedkommende vet jeg ikke, og heller ikke om det er ENSO som styrer dette hvis det skjer.

Som sagt, jeg har en del til å lære :P, og har mye stoff å sette meg inn i før jeg kan påstå å ha kommet gjennom første avsnitt i Abstract i Den store publikasjonen om Stillehavet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Her er siste animasjon fra UNISYS. Legg merke til hvordan SST har falt ca. 4 grader fra juli i de lavest nummererte NINO-sonene ut fra kysten av Sør-Amerika. Klimamodellene fortalte om en stikk motsatt utvikling.



IPCC legger til grunn modeller som forteller om en kraftig økning av SST i det østlige Stillehavet i tiårene som kommer, og truer til og med med en konstant El Niño-tilstand. Hvordan skal IPCC kunne gi råd til politikerne om noe som helst når de ikke forstår noe som helst av det som foregår i Stillehavet? Og nei, man kan ikke bare neglisjere Stillehavet, noe Okular har vist til fulle i denne tråden. Den østlige delen av det ser virkelig ut til å spille inn både angående OHC, SST og temperaturen over land, alt sammen globalt sett, ikke bare regionalt.

Jeg minner igjen om at Rasmus Benestad tok doktorgrad på ENSO. Har noen tilgang til denne, for den ville sannelig vært et interessant studium.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Sitat fra: Jostemikk på oktober 10, 2012, 00:36:19 AM
Som sagt, jeg har en del til å lære :P, og har mye stoff å sette meg inn i før jeg kan påstå å ha kommet gjennom første avsnitt i Abstract i Den store publikasjonen om Stillehavet.

Det er vel ingen som kan påstå at de har kommet stort lenger enn som så :P Men jo mer man studerer, jo tydeligere og tydeligere blir det hvilken formidabel globalt styrende kraft som Stillehavet rår over.

Jostemikk

Sitat fra: Okular på oktober 10, 2012, 15:41:27 PMDet er vel ingen som kan påstå at de har kommet stort lenger enn som så :P Men jo mer man studerer, jo tydeligere og tydeligere blir det hvilken formidabel globalt styrende kraft som Stillehavet rår over.

Jeg tror akkurat det er noe vi bør nevne både titt og ofte når vi får muligheten til det. Kanskje noen tar på seg oppgaven med å forklare dette så kort og presist som mulig? Tenker da på solas variasjon mange w/m2 over tropiske havområder i forhold til om det er skyer eller ikke, og at det er over tropene sola varmer mest.

Likeledes den rekkefølgen man finner i dataene angående oppvarming. NINO 3.4, global SST, og til slutt den globale gjennomsnittstemperaturen. Alt kan slik det nå ser ut, og som Okular har skrevet så utførlig om, spores tilbake til østlige deler av det tropiske Stillehavet, og denne regionens samspill med den vestlige delen, samt resten av planeten gjennom hav- og atmosfæresirkulasjoner.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#100
Laget en animasjon av to bilder. 2. august og 11. oktober. SST stuper i NINO-området, og kanskje like interessant, se hva som skjer nord i Stillehavet, samt nord-nordøst for kysten av Australia. Det ser ut til at varmere overflatevann fra østlige deler har strømmet raskt vestover. Har lett etter forskning om årsaken til disse bråe forandringene, men uten hell. Varmeinnholdet noen hundre meter nedover i vannlaget har også opplevd et ganske raskt temperaturfall. Er klar over at dette ikke har noe å gjøre med det Okular holder på med, men det har jo med ENSO å gjøre.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

#101
Sitat fra: Jostemikk på oktober 12, 2012, 00:29:08 AM
Laget en animasjon av to bilder. 2. august og 11. oktober. SST stuper i NINO-området, og kanskje like interessant, se hva som skjer nord i Stillehavet, samt nord-nordøst for kysten av Australia. Det ser ut til at varmere overflatevann fra østlige deler har strømmet raskt vestover. Har lett etter forskning om årsaken til disse bråe forandringene, men uten hell. Varmeinnholdet noen hundre meter nedover i vannlaget har også opplevd et ganske raskt temperaturfall. Er klar over at dette ikke har noe å gjøre med det Okular holder på med, men det har jo med ENSO å gjøre.

Hvem vet, kanskje vi faktisk ser et regimeskifte 'in the making'? Jeg liker ikke å spå om sånne ting, men vi lever uansett i spennende tider. Forrige gang det rykket ned globalt var i 1964. Da skjedde det nær bunnen av solsyklusen:



Dit er det ennå noen år igjen for oss nå, tross alt. Men igjen, hvem vet? Et nedrykk vil jo uansett implisere at det har funnet sted et faseskifte i Stillehavet. Og da vil vi kunne se nedkjøling de nærmeste tiår.

Den som lever får se. Men vennligst ikke sitér meg. Så sant jeg ikke får rett i noe av alt det jeg sier 8)

Jostemikk

Jeg tror du har rett i mesteparten av det du sier, Okular. Kan jo legge til at det samme gjelder Bob Tisdale. Jeg har lenge sett at de sedvanlige trollene har valgt å ligge unna ham, og kanskje i særdeleshet de mest kjente av dem, slik som Mosher, Shore et. al. Dette temaet er også ikke-eksisterende hos noen av de mer kjente warmistas, og det forteller mye. Rungende taushet er det vel noe som heter.

Jeg var uten Internett ei uke nå nylig, og da benyttet jeg like så godt fritiden til å lese PDF-ene dine gang etter gang. Etter hvert som jeg ble sikrere og sikrere på at jeg forsto alt slik du har ment det, bestemte jeg meg for å gjøre en skikkelig innsats for å finne feil. Er jo alltid litt morsomt å kunne finne noe å hakke på når det gjelder deg, ettersom du er slik et petimeter selv når det kommer til andres tanker om klimarelaterte saker. ;D

Med sorg å melde fant jeg ikke vesentlig å sette fingeren på, om noe som helst. Dette er aldeles oppsiktsvekkende når det gjelder undertegnede, og ikke så rent lite irriterende. Neste jobb nå blir å forkorte arbeidet ditt ned til noen få setninger som "alle" (glem trollene, de får ikke betalt for slikt) kan forstå. Er ikke sikkert jeg klarer det, så dette er en oppfordring til både deg og andre.

Deretter er det bare å fortsette å granske det som skjer i Stillehavet for å finne ut hva pokker det er som driver dette systemet, ikke bare forstå konsenvensen av alle prosessene. Det er faktisk litt interessant å se på din inndeling av hendelsene. Kan virke som om det er noen år til neste solide El Niño, og det er slett ikke så sikkert at den blir så kraftig som de to siste i 1998 og 2010.

Kanskje et nytt faseskifte kommer ved bunnen av nåværende solsyklus? Selv tror jeg jo at det allerede har skjedd, og de mest iøynefallende årsakene til det er PDO og som Robet Ellison bruker si, Se nå for pokker på det hydrologiske systemet som driver nedbøren i Australia! De spådde jo evigvarende tørke der, men så skjedde det noe får få år siden, og de ser ut til å ha kommet til en ny periode med mye nedbør og flom på nordøst-kysten av Australia. Det går dessuten rykter om økende bestander av fisk utenfor kysten av Sør-Amerika, og vi får for all del håpe Humboldt-blekkspruten begynner å vokse igjen nå i det kjøligere regimet, for den skal visstnok ha krympet under ca. 25 år med El Niño-regime og positiv PDO.

Variasjoner i fiskebestandene er forresten en velkjent proxy for flere av havenes mest kjente strømmer, og det var slik PDO ble oppdaget. Russerne har lagt langtidsplaner for fiskeriene i Barentshavet utfra den kjente 25-35 års syklusen i Atlanterhavet, og dette var noe de forsto for mange tiår siden. Klima"forskerne" har bare gjenoppdaget det russiske fiskerimyndigheter har vært klar over lenge, og for ENSOs vedkommende, noe polynesere og andre stillehavsbeboere har måttet ha omfattende kunnskap om i generasjoner. Øyboerne i Stillehavet forsto mer ved å se på driftehastigheten til ei kokosnøtt i havstrømmene enn dagens "forskere" forstår ved hjelp av enorm datakraft.

Det er mye rart her i verden, Okular!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#103
Robert Ellison har et innlegg på bloggen til Judith Curry i dag som handler om nettopp Humboltstrømmen. Her er et utdrag:

Chief Hydrologist October 14, 2012 at 4:59 am

ENSO has its thermal origins in the Humoldt Current. This brings cold water from Antarctica to the ocean upwelling region of the eastern Pacific. It displaces the warm layer that suppresses upwelling in an El Nino. The upwelling propagates across the central Pacific. It is linked to sea level pressure at polar and sub-polar regions – measured as the Southern Annular Mode. There is a somewhat similar process in the Californian Current.

http://world-geography.org/311-humboldt-current.html

It is more intersting to speculate on what causes the decadal – and presumably much longer – changes to SAM and therefore ENSO.


Den 14. mai skrev jeg i tråden Nome Alaska, en IPCC-bøddel?

Nå er snittet av modellene klare i sin tale. Vi ender opp med en El Nino utover sommeren. Den som lever får se. Blir spennende å følge utviklingen i Humboldtstrømmen, eller Perustrømmen som noen kaller den.

Jeg nevner dette fordi det ser ut til å være vesentlig flere vers i ENSO-sangen enn i hvertfall IPCC legger til grunn. Derfor la jeg også ut dette innlegget i denne tråden i slutten av september, der animasjonen av SST-bilder UNISYS har laget viser nettopp store mengder kaldt overflatevann sørvestfra oppover langs kysten av Sør-Amerika:

Her er nok en animasjon om SST fra Unisys, men denne gangen vises avvikstemperatur. En kan ane hvordan PDO pøser på med kaldt havvann ned mot tropiske områder, og det ser ut til at det kalde og næringsrike vannet i Humboltstrømmen er på stigning. Det blir sikkert svømmeøglene på Galapagos lykkelige over.



Alt dette har som jeg har skrevet tidligere ikke med annet å gjøre enn at det er et forsøk fra undertegnede for å forstå hva som driver hele ENSO-fenomenet. Det har intet å gjøre med resultatet av disse driverne og det Okular holder på med som sådan.

Hvis det skal være interessant å varsle klimavariasjoner til våre politiske beslutningstakere, noe jo hele SPM dreier seg om, vil det være av aller største viktighet å forstå hva som skjer i Stillehavet. Mainstream gjør ikke dette pr. i dag, og derfor er både de nåværende klimamodellene deres og dagens SPM fullstendig verdiløs. IPCC-systemet har ikke bragt oss en millimeter nærmere forståelsen av klimadriverne på jorda.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Okular

Ja, det er absolutt veldig interessant, Jostemikk, det du tar opp. Det Ellison sier om Southern Annular Mode (som jo er AAO, Antarctic Oscillation - den sørlige motsvarighet til AO) knytter jo direkte opp mot det Erl Happ og Carl Wolk driver og studerer. Hypotesen deres er særs spennende, og jeg har veldig lyst til å sette meg ned på et tidspunkt og forstå skikkelig det de mener de har funnet. Til nå har jeg rett og slett hatt altfor mange andre ting å styre med. Men les gjerne linken som jeg la ut på AO-tråden, tror jeg, en gang til ... Jeg mener nemlig å huske at det nettopp var et poeng med AAO (SAM) der:

Erl Happ: Climate changes - oh so naturally