SimCity - Klimaspillet

Startet av ebye, april 06, 2012, 19:06:53 PM

« forrige - neste »

ebye

Skjærtorsdag (5. april 2012) hadde Dagbladet et oppslag om et klimaspill, SimCity,  som skal få folk til å våkne

Miljøkampen på spill

http://www.pressfire.no/spesialer/GDC-12/4908/Miljkamp-p-spill-i-nye-SimCity

Og her er det ikke småtterier av effekter som skal vekke oss, om den kommende klimakrisen. Her kan vi lese:

Sitat- Klimaendring er en av de største krisene i vår tid. Men det er ikke noe folk tenker på til daglig, ettersom de ikke har det rett foran nesene sine.

og

Sitat- Når du spiller «SimCity» får du disse problemene rett i ansiktet. Om du bygger et kullkraftverk, vil du merke konsekvensene. Byen fylles med smog, grunnvannet blir skittent og folk blir sinte.

Og det er ingen hvem som helst som uttaler dette, nemlig filmregissøren Davis Guggenheim! Og han har erfaring fra klimakrisetenkning og kunstige kremselskonstruksjoner. Han vant Oscar for Al Gore's film "En ubehagelig sannhet".

Spillet er en ny versjon av bysimulatorspillet SimCity fra 2000. Her går det i "årsak og virkning", og det hele er basert på feiling, dvs. læring ved feiling. Og det legges vekt på at "Å feile er den beste måten å lære på".

Lars Haltbrekken applauderer dette spillet. Dette kan mobilisere ungdommen! 

Kan det være noe de har misforstått, noe de har oversett? Kanskje det er dette hele IPCC-hypen går ut på, læring ved feiling? Dessto mer feil fra IPCC, dessto mer læres. At jeg ikke kom på det før.   8)


jarlgeir

Jeg har fundert litt på å lage et klimaspill.

Jo mere man spiller , desto mer fakta får man tilgang til, og ganske snart oppdager man at man har blitt svindlet grundig :p

Mon tro om det går an å be diverse offentlige etater om støtte? Man må selvsagt være litt ullen på hvem man er svindlet av inntil man har fått ut støttepengene, eller kan man neppe regne med å bli tildelt noe, hehe.
It's the sun, stupid!

ebye

Inspirerende, jarlgeir:)  Har vært inne på samme tanken. Får se hva en kan stå opp med, nå i Påsken, klimaoppstandelse.   8)

Uten sugerør!  ;)

ConTrari

Sitat fra: jarlgeir på april 06, 2012, 19:26:36 PM
Jeg har fundert litt på å lage et klimaspill.

Jo mere man spiller , desto mer fakta får man tilgang til, og ganske snart oppdager man at man har blitt svindlet grundig :p

Mon tro om det går an å be diverse offentlige etater om støtte? Man må selvsagt være litt ullen på hvem man er svindlet av inntil man har fått ut støttepengene, eller kan man neppe regne med å bli tildelt noe, hehe.

Absolutt en god ide. Man starter som en godtroende -eh, god troende- tilhenger av klimasaken, og lager et opplegg der man skal ende som nullutslipper med fjærlett karbonavtrykk. For å samle poeng, må man gjennom diverse kunnskapssankinger som etterhvert viser et helt annet bilde av klimakampen. "SceptiCity"?

Forøvrig er dataspill som skapt for klimakrisen, den ser jo ut til å være skapt av dataspill.

ebye

#4
Dette er jo som hentet ut av Klimabudskapet, ConTrari:   ;D

Det var nok i de dager .....

Denne gangen kom det i påsken.

Mange gode ideer til mitt tankespill.  Og som du sier, det hele er jo et spill - slipp tankene fri! Men klimatanken min - den om naturen - får du aldri!   8)

ConTrari

Sitat fra: ebye på april 06, 2012, 21:37:13 PM
Dette er jo som hentet ut av Klimabudskapet, ConTrari:   ;D

Det var nok i de dager .....

Denne gangen kom det i påsken.

Mange gode ideer til mitt tanskespill.  Og som du sier, det hele er jo et spill - slipp tankene fri! Men klimatanken min - den om naturen - får du aldri!   8)

...får du aldri, hmm, minner om den gamle boken "Men tankene mine får du aldri!" -om prostituerte såvidt jeg husker, en god gammel raddis-klassiker. Men for å være litt stygg: Hvem i allverden er interessert i tankene deres?

Man blir jo litt småreligiøs på en Langfredag, selv uten klimakrisetro. Så det kan passe med din assosiasjon til juleevangeliet:

"Og det skjedde i de dager, at keiser Pachauri befalte alle mennesker å innskrives i klimaskattmanntallet. Og de brøt opp og reiste hver og en til sitt utslippsted." ...resten er fiskal historie, skatt altså, ikke fiskeskrøne.  8)

Jostemikk

Sitat- Klimaendring er en av de største krisene i vår tid. Men det er ikke noe folk tenker på til daglig, ettersom de ikke har det rett foran nesene sine.

Kan noen forklare meg hvordan vi kan ha ei klimakrise når ingen opplever en slik rett foran nesene sine? Hjelpe og trøste! Den er altså reell, finnes over alt, er truende, ødeleggende og skremmende. Mulig altutslettende. Men ingen finner den om de ser seg rundt?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på april 10, 2012, 11:00:36 AM
Sitat- Klimaendring er en av de største krisene i vår tid. Men det er ikke noe folk tenker på til daglig, ettersom de ikke har det rett foran nesene sine.

Kan noen forklare meg hvordan vi kan ha ei klimakrise når ingen opplever en slik rett foran nesene sine? Hjelpe og trøste! Den er altså reell, finnes over alt, er truende, ødeleggende og skremmende. Mulig altutslettende. Men ingen finner den om de ser seg rundt?

Men det kan da ikke tenkes noen mer skremmende krise, enn den vi ikke er i stand til å oppleve!!

Det er skummelt det! Som usynlig, luktfri giftgass (co2).