Prestrud fortsetter korstoget mot de vantro

Startet av Bebben, oktober 08, 2011, 22:34:58 PM

« forrige - neste »

ebye

En ørliten detalj, i sammenheng med svaret fra Solheim, Stordahl og Humlum. Redaksjonen på forskning.no har åpnet kommentarfeltet! Uten noen kommentar.  ???

Hvor lenge vil det vare? Vel, benytt sjansen til en kommentar, mens det er mulig. Men ta kopi, plutselig er det vekk!   8)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på mars 14, 2012, 16:38:37 PM
Vulkaner og sola er vel ikke fullt ut forstått, sammenliknet med observasjonene?  ;)

Det kan du trygt si.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Sitat fra: Jostemikk på mars 14, 2012, 17:19:15 PM
Sitat fra: ebye på mars 14, 2012, 16:38:37 PM
Vulkaner og sola er vel ikke fullt ut forstått, sammenliknet med observasjonene?  ;)

Det kan du trygt si.
Men, hvis justeringen fjerner utflatingen og fremhever temperaturøkningen, ja da helliges middelet av hensikten.   8)

Dvs. klimamiddelet og klimahensikten;)

seoto

#93
Ebye: Gratulerer med innlegg nr. 9999! :)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på mars 14, 2012, 17:36:19 PM
Gratulerer med innlegg nr. 9999! :)

Morroklumpen! Har startet egen tråd om hvilket innlegg DU skrev. ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Sitat fra: ebye på mars 14, 2012, 17:17:54 PM
En ørliten detalj, i sammenheng med svaret fra Solheim, Stordahl og Humlum. Redaksjonen på forskning.no har åpnet kommentarfeltet! Uten noen kommentar.  ???

Hvor lenge vil det vare? Vel, benytt sjansen til en kommentar, mens det er mulig. Men ta kopi, plutselig er det vekk!   8)

Plenty med kommentarer, fra "the usual suspects". Men noen ganger må maskinen surre litt for seg selv før disse kommer opp.

jarlgeir

It's the sun, stupid!

Bebben

At temperaturene ser ut til å ha flatet ut, har vært et tema i hvert fall i en fire-fem år nå.

Sigbjørn Grønås skrev på forskning.no i 2008 at

SitatMed ein uunngåeleg aukande drivhuseffekt på kort sikt, varslar klimamodellane at oppvarminga skal halda fram med omlag same trend som over dei siste tiåra. Sidan slike trendar i stor grad synes å vera føreåtseielege, kan ein spørja kor lenge ein må venta på nye varmerekordar i global temperatur før varslet slår feil.

Eg vil seia at nye rekordar må koma i god tid før 2015. Dersom dette ikkje skjer, er det noko som ikkje stemmer i kunnskapen om klima og klimaendringar. Men dessverre for oss alle, det fins enno ingen grunn til å tvila på at den globale oppvarminga vil halda fram.

Tre år igjen altså... for å sette varmerekorder i "global temperatur". Hvis klimasaken fortsetter å tape kampen om folks oppmerksomhet, skal du se at noen (Hansen) snart klarer å produsere en "global temperatur" som kan gi ham rett. Neste El Niño? Hvem vet? Mildt og deilig her i Bergen om dagen i hvert fall, om enn noe grått :)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

jarlgeir

Etter at jeg gikk av nettet i går klasket det en stor og fet nattsvermer ned på tastaturet. Det er slike som vanligvis kommer inn sent på kvelden, når man har verandadøren åpen i juli eller august.

Så det er ikke bare i Bergen det har vært varmt i det siste. Dog er det intet som tyder på at det er så varmt at man kan gjenoppta dyrkningen av vindruer ved klosterruinene på Hovedøya rett nede i nabolaget.

Et øyeblikk lurte jeg på om jeg skulle ta med dyret til CICERO eller Dagbladet slik at de kunne sikle over det og skrive lange avisartikler om katastrofal global oppvarming.
Alternativt kunne Royal Society få den, så de kan forske på om nattsvermere også krymper grunnet global oppvarming?

Vær, ikke klima, tenkte jeg før jeg fikk sluppet den ut i hagen igjen.

Man får håpe den har kommet seg inn til Mathismoen eller Prestrud og forårsaker sjokkartet hjertestans?

For i kveld er det ikke utevær for den.
It's the sun, stupid!

ConTrari

Sitat fra: Bebben på mars 15, 2012, 00:31:11 AM
At temperaturene ser ut til å ha flatet ut, har vært et tema i hvert fall i en fire-fem år nå.

Sigbjørn Grønås skrev på forskning.no i 2008 at

SitatMed ein uunngåeleg aukande drivhuseffekt på kort sikt, varslar klimamodellane at oppvarminga skal halda fram med omlag same trend som over dei siste tiåra. Sidan slike trendar i stor grad synes å vera føreåtseielege, kan ein spørja kor lenge ein må venta på nye varmerekordar i global temperatur før varslet slår feil.

Eg vil seia at nye rekordar må koma i god tid før 2015. Dersom dette ikkje skjer, er det noko som ikkje stemmer i kunnskapen om klima og klimaendringar. Men dessverre for oss alle, det fins enno ingen grunn til å tvila på at den globale oppvarminga vil halda fram.

Tre år igjen altså... for å sette varmerekorder i "global temperatur". Hvis klimasaken fortsetter å tape kampen om folks oppmerksomhet, skal du se at noen (Hansen) snart klarer å produsere en "global temperatur" som kan gi ham rett. Neste El Niño? Hvem vet? Mildt og deilig her i Bergen om dagen i hvert fall, om enn noe grått :)

Nei, nei. "I god tid før" må være et par år, når han skrev dette for så mange år siden. Altså 2013, og det er....bevarremegvæl, neste år!

ConTrari

Sitat fra: jarlgeir på mars 15, 2012, 00:48:04 AM
Etter at jeg gikk av nettet i går klasket det en stor og fet nattsvermer ned på tastaturet. Det er slike som vanligvis kommer inn sent på kvelden, når man har verandadøren åpen i juli eller august.

Så det er ikke bare i Bergen det har vært varmt i det siste. Dog er det intet som tyder på at det er så varmt at man kan gjenoppta dyrkningen av vindruer ved klosterruinene på Hovedøya rett nede i nabolaget.

Et øyeblikk lurte jeg på om jeg skulle ta med dyret til CICERO eller Dagbladet slik at de kunne sikle over det og skrive lange avisartikler om katastrofal global oppvarming.
Alternativt kunne Royal Society få den, så de kan forske på om nattsvermere også krymper grunnet global oppvarming?

Vær, ikke klima, tenkte jeg før jeg fikk sluppet den ut i hagen igjen.

Man får håpe den har kommet seg inn til Mathismoen eller Prestrud og forårsaker sjokkartet hjertestans?

For i kveld er det ikke utevær for den.

Stakkar, kanskje den ble lokket ut fra tørt og trivelig loft. En nattsvermer gjør ingen sommer, ikke en svale engang gjør det. Tenk om våre klimaforskere hadde husket dette gamle visdomsordet, så mye vi kunne vært spart for!

Ja Hovedøya, den utsikten gikk tapt for meg med BarCode, til gjengjeld kan jeg se banken min i hvitøyet hver dag.


Bebben

Professor Ole Humlum svarer Prestrud på forskning.no i dag:

SitatI del 1 og del 2 av føljetongen Underlige påstander om klima og temperatur hevder Pål Prestrud at den globale temperaturen fortsatt stiger, selv om data tydelig viser at den ikke gjør det.

Heldigvis er data fritt tilgjengelige på internett, og enhver kan danne seg sin egen mening om dette. Prestrud mener med utgangspunkt i diagrammet under at det er god sammenheng mellom CO2 og temperatur, og at CO2 styrer temperaturen.

Den tolkningen er vi ikke enige i. For oss ser det ut som om den globale temperaturen primært styres av andre forhold enn CO2.

SitatPål Prestrud har sin personlige skrivestil. Tilsynelatende er det naturlig for ham å fremstille meningsmotstandere som mer eller mindre inkompetente. Dette er velkjent taktikk i politisk sammenheng, men i vitenskapen har den ingen plass.

Les alt sammen.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Igjen kommer det en gritrende artikkel fra en av de "tunge" forskerne i Norge, som har bred og oppdatert kunnskap og kompetanse om klimaendringer.    :) Det er Ole Humlum ja, en av "The three wise Norwegians". Og Stordahl og J-E Solheim er med som medarbeidere, litt i bakgrunnen.

Og det er som du siterer Bebbenn, Prestrud har sin skrivestil. Og legg merke til stilen til Humlum. Denne stilen kjennetegner alle de tre norske, de skriver med vitenskapelig dannelse. Denne forskjellen i språkdannelse var det som slo meg, første gang jeg leste om debatten mellom Stordahl og Benestad på forskning.no, tidlig i 2008. Benestad skrev bølleaktig, og etter hvert så jeg jo at Prestrud gjorde det samme.   :(

Jeg har vært i mailutveksling med Prestrud angånde personsjikane, og det forunderlige er at han ikke innser at han skriver bøllete. Om noen er veldig interessert i eksempler her, kan de gis. Men det krever litt guts, å være komfortabel med å referere slik dokumentasjon.

Egentlig er det både trist og tragisk, at CICERO, Met. inst. og Bjerknessenteret har en slik fiendtlig debattform. Tenk hvilken faglig debatt det kunne vært, dersom det var den vitenskapelige dannelsen som ble dyrket, sammen med faglig uenighet. Men dessverre, for debattens og forskningens skyld, sitter de tre institusjonene og sager over sin egen sittegren.

Og at de bidrar til sin egen ubehagelige sorti ved "game over", er det ingen tvil om, helt i tråd med det Humlum skriver

SitatUansett stor politisk interesse forblir klimaspørsmålet i bunn og grunn et vitenskapelig spørsmål, hvorom det selvsagt er forskjellige meninger. Med sin skrivestil stil gjør Prestrud sannsynligvis sin sak mer skade enn gagn, hvilket kan gi anledning til undring.

Som det er sagt flere ganger her, slagmarken etter "game over" kommer til å se stygg ut. Det er mange spørsmål som nesten krever verneutstyr, for opprydding!   8)

Telehiv

#103
Jeg syns nesten synd på arme Prestrud når han igjen og igjen ikke skjønner at han serverer den ene ufrivillig komiske lissepasningen etter den andre til alle analytisk oppegående mennesker: Humlum kan jo med sine svar rulle dannet rundt i Prestruds vulgære og udokumenterte og uvitenskapelige avvisninger/avsporinger.

Jeg måtte trekke på smilebåndet da Humlum avleverte følgende malise:

"Forøvrig forveksler Prestrud byene Ask og Asker, hvilket begge er fine steder, men som geografisk har helt forskjellig beliggenhet."

Forresten - "trekke på smilebåndet"?! Nei, det ble: Vrææææl!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Jeg bet meg merke i to ting.

SitatPlassering av målestasjon er vanskelig

Det som her er det virkelige interessante ved temperaturmålingen gjennom Oslo 25. januar 2007 er slett ikke de detaljerte årsakene til de registrerte forskjellene.

Det er derimot at målingene klart viser hvor vanskelig det er å finne en plassering for en meteorologisk stasjon som gjør data fra denne representative for et stort område.

Hvilken elegant måte å sette fokus på James Hansens metoder for å regne ut temperaturen i Arktis.

SitatMed sin skrivestil stil gjør Prestrud sannsynligvis sin sak mer skade enn gagn, hvilket kan gi anledning til undring.

Denne undring kan overføres til andre enn Prestrud. Ta Benestad og dumskalle som eksempler. Snakker vi om tre skap-skeptikere? Disse tre har ødelagt mer for AGW-saken enn jeg selv noen gang vil bli i stand til, og for det synes jeg vi skal ytre vår takknemlighet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren