NRK Ytring og sensur.

Startet av leifen, april 05, 2013, 22:18:09 PM

« forrige - neste »

leifen

I forbindelse med Solbakkens kronikk hvor han ba om svar på sitt idiotiske ja/nei spørsmål til Siv Jensen om menneskeskapte klimaendringer og hennes tilsvar deltok han selv i kommentarfeltet hvor spørsmålet ble gjentatt. Jeg la inn følgende svar til Solbakken:

"Dette er nok ikke så enkelt som du vil ha det til, og er ikke et ja eller nei spørsmål. Jeg anbefaler deg å lese en artikkel i Jyllands-posten hvor professor og klimaekspert Lennart Bengtsson uttaler seg om dagens klimadebatt. Professor Ola Johannessen fra Nansensenteret bidrar også. Da forstår du at spørsmålet du stiller ikke kan besvares med ja eller nei med mindre man har en fanatisk holdning til temaet, enten fra den ene eller den andre siden. Artikkelen finnes her: www.climometrics.org/13jylldk.pdf
Forhåpentligvis vil dette medføre at du settes i stand til å føre en mer saklig og realistisk klimadebatt."

Dette svaret ble etter kort tid fjernet av NRK.
Lever jeg i Norge eller Nord-Korea? Var svaret mitt virkelig så usaklig at vår statskanal, fullfinansiert av den norske befolkning, ikke kunne utsette en partileder for dette. Eller var det bare Solbakkens partivenner og sympatisører i NRK som hjalp til?
Noen ganger kan man spørre om det er noen vits i å engasjere seg i samfunnsdebatten når selv NRK driver direkte sensur.

Jostemikk

Sitat fra: leifen på april 05, 2013, 22:18:09 PM
I forbindelse med Solbakkens kronikk hvor han ba om svar på sitt idiotiske ja/nei spørsmål til Siv Jensen om menneskeskapte klimaendringer og hennes tilsvar deltok han selv i kommentarfeltet hvor spørsmålet ble gjentatt. Jeg la inn følgende svar til Solbakken:

"Dette er nok ikke så enkelt som du vil ha det til, og er ikke et ja eller nei spørsmål. Jeg anbefaler deg å lese en artikkel i Jyllands-posten hvor professor og klimaekspert Lennart Bengtsson uttaler seg om dagens klimadebatt. Professor Ola Johannessen fra Nansensenteret bidrar også. Da forstår du at spørsmålet du stiller ikke kan besvares med ja eller nei med mindre man har en fanatisk holdning til temaet, enten fra den ene eller den andre siden. Artikkelen finnes her: www.climometrics.org/13jylldk.pdf
Forhåpentligvis vil dette medføre at du settes i stand til å føre en mer saklig og realistisk klimadebatt."

Dette svaret ble etter kort tid fjernet av NRK.
Lever jeg i Norge eller Nord-Korea? Var svaret mitt virkelig så usaklig at vår statskanal, fullfinansiert av den norske befolkning, ikke kunne utsette en partileder for dette. Eller var det bare Solbakkens partivenner og sympatisører i NRK som hjalp til?
Noen ganger kan man spørre om det er noen vits i å engasjere seg i samfunnsdebatten når selv NRK driver direkte sensur.

Leifen, du skal ha takk som deler denne hendelsen med oss. Det føyer seg inn i en lang rekke av overgrep, og tidligere i kveld skrev jeg i en annen tråd:

Sitat fra: Jostemikk på april 05, 2013, 19:12:07 PM
Angående de siste innleggene, har vi opplevd at Tysklands MSM har våknet de siste ukene, og begynt å fortelle sine lesere sannheten. Vi har sett et par tilfelle fra Dansk MSM, og flere fra England. Nå skriver WUWT:

WUWT - Warming and worry go AWOL

SitatPer The Economist magazine and other major mainstream media outlets, it's now obvious the conventional, "consensus" global warming meme promulgated by taxpayer-funded researchers is no longer robust – even for the MSM press-release puppets it would appear.


The graph on the right is a depiction of global temperatures as reported by The Economist (pink CO2 curve superimposed by 'C3′). And The Economist and their mainstream press brethern are not alone in challenging the failed AGW orthodoxy: here and here.

I forbindelse med dette har jeg et spørsmål til dere. Jeg velger å gjøre det slik, i stedet for å forsøke fortelle dere hvorfor dette er slik, for det har jeg gjort lenge, til stor indignasjon for enkelte.

Hvorfor tror dere at vårt lands MSM er tause som østers?

Alle har fått med seg at vi snakker om et samstemt MSM her til lands. Alle vet hva det betyr. Nå er det på tide å navnsette problemet.

Jeg har forsøkt lokke/presse medlemmene her på Klimaforskning til å svare på dette helt siden vi startet opp, men som jeg skrev i det siterte innlegget, kun til stor indignasjon for enkelte.

Noe har gått helt galt i vårt land, og det mest skremmende er at folk flest ikke bare gir pokker i det som skjer, der de bader seg i egen selvfornøydhet, de holder seg ikke engang for gode til å angripe de som peker på problematikken.

Det var meningen at MSM skulle verne oss mot politikernes konspirasjoner. Nå verner de i stedet politikerne mot folkets konspirasjonsteorier, grusomt nok støttet av en voksende del av folket.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Obelix

#2
leifen, spørsmålet ditt var jo KUN sakelig! Det er helt utrolig at det ble sensurert! Dettte er en skandale!

Jostermikk:
SitatJeg har forsøkt lokke/presse medlemmene her på Klimaforskning til å svare på dette helt siden vi startet opp

Jeg så hva du Jostemikk skrev tidligere idag. Og svaret er selvinnlysende, noe leifen opplevde med at hans saklige innlegg ble sensurert.
Som sagt, svaret er selvinnlysende, men omtalen av disse meheene i redaktørstillinger og journalist-stillinger fortjener egentlig noen saftige gloser fra tegneserieverdenenen: @¤£!!$&#!&!
De er jo ikke noe annet enn horer, som jobber for makta, sikkert i et infantilt håp om personlig anerkjennelse, og at deres venstre-ekstreme synspunkter for større gjennomslag. De har ingen personlig integritet, men likevel anser de seg selv som såpass moralsk høyverdige at de regelerett mobber politikere for bagateller som et armbånd gitt i gave, osv.

Ne du Jostemikk, jeg må beherske meg, ellers må du slette mitt innlegg. Men, vær sikker, jeg har mer 'innabords' av synspunkter, men må forsøke å opptre høvisk!

Og det leifen skrev om, ja det er en regelrett skandale. Det er rett og slett et misbruk av moderator-rollen. Og ARK lar det skje...  Og ja, det er ikke så rart når vi ser hvem som er ansvarlig for ARK's debatt-nettsider!

Det videre spørsmålet blir jo dette: Hvor riktig er det at vi blir ilagt tv-lisens for å finansiere dette skvipet?
No fear for the real men! No hope for the scared!

Amatør1

Sitat fra: Obelix på april 05, 2013, 23:00:32 PM
leifen, spørsmålet ditt var jo KUN sakelig! Det er helt utrolig at det ble sensurert! Dettte er en skandale!

Det er skandale, men ikke i Norge. For den som ikke har vært blind og døv: Dette har foregått i årevis i norske medier og det foregår fortsatt, som denne tråden illustrerer så eklatant. Takk til leifen for et viktig bidrag til å avlive myten om at vi har selvstendige medier her til lands.

For utallige eksempler på det samme fra Aftenpostens Debattsentral, sjekk Debattens Fugl Føniks

Våkn opp av dvalen, dette skjer igjen og igjen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Obelix på april 05, 2013, 23:00:32 PM
Det videre spørsmålet blir jo dette: Hvor riktig er det at vi blir ilagt tv-lisens for å finansiere dette skvipet?

Du vet, i totalitære regimer blir ofte de dødsdømtes familier pålagt å betale for kulen som henretter.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Obelix

Amatør1; ad dine 2 siste innlegg: ja, vi som er her på klimaforskning har skjønt dette for lenge siden.

Problemet er at det er en stor ansamling av mennesker som er likegyldige, fordi de føler det angår ikke dem.

Vi får bare fortsette med vår saklige opplysningsvirksomhet, for det er "hope in a hanging snore"  (som en viss Eggen sa det) hvis flere og flere, gradvis, i dette landet for øynene opp for bløffene vi har blitt presentert, av blant annet ARK.
No fear for the real men! No hope for the scared!

ebye

Denne historien ville jeg presentert på Dagsavisen Nye meninger, leifen.

Det store spørsmålet vil bli: Hvor lenge blir den værende?

Dette er et tema som ingen MSM-er vil ta inn, derfor Nye meninger.

Takk for viktig info, leifen.     ;)       :o

Amateur2

Jeg ser at følgende svar nå ligger inne:

Sitat fra: LeifENilsenDette er nok ikke så enkelt som Lysbakken vil ha det til, og er ikke et ja eller nei spørsmål. Jeg anbefaler alle å lese en artikkel i Jyllands-posten hvor professor og klimaekspert Lennart Bengtsson uttaler seg om dagens klimadebatt. Professor Ola Johannessen fra Nansensenteret bidrar også. Da forstår man at spørsmålet Lysbakken stiller ikke kan besvares med ja eller nei med mindre man har en fanatisk holdning til temaet, enten fra den ene eller den andre siden. Artikkelen finnes her: www.climometrics.org/13jylldk....

Man kan jo spørre seg hva det er som gjør at det opprinnelige innlegget ikke fikk stå, mens det ovenstående passerer ...
Respect those who seek the truth, be wary of those who claim to have found it
[Mark Twain]

The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
[Richard P. Feynman]

leifen

Min kommentar, som henvendte seg til "alle" under kronikken til Lysbakken, og som da ble et av mange innlegg, ble stående.
Når kommentaren, med det samme innhold, ble lagt inn som direkte svar til Lysbakkens kommentar i Siv Jensens "Replikk", forsvant den som dugg for solen etter noen få minutter. Forskjellen er at svaret til Lysbakken inneholdt en oppfordring om å føre en mer saklig og realistisk klimadebatt. Dette må åpenbart ha blitt for mye for meningsvennene til Lysbakken i NRK. Man kan da ikke tillate seg å korrigere "Den store leder" Lysbakken for hans debattform.

Amatør1

Jeg tror du er inne på en korrekt analyse, leifen.

Det er et par virkelig store tankekors i dette. En ting er at vi blir slettet og mobbet og trollet ned i Aftenposten, VG og andre steder i debatt med "menige" debattanter.

Men når man på en lisensfinansiert statskanal, der det er lovbestemt at vi skal betale, blir slettet når man i saklig og ytterst konstruktivt direkte svar til en av landets partiledere, da er det noe virkelig alvorlig galt i samfunnet. For det første viser det at Lysbakken slett ikke har noe å fare med når et slikt svar må fjernes. For det andre viser det at noen har mer "respekt" for Lysbakken enn godt er, det tåles ikke at han blir satt på plass (eventuelt var det ham selv som ikke tålte det). For det tredje misbrukes vår såkalte almenkringkaster til ensidige politiske formål på denne måten.

Dette er intet mindre enn et grunnleggende demokratisk problem. Husk at det har skjedd før i norgeshistorien at politikere har brukt NrK til å proklamere sin enerett til å styre.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

For at alle skal slippe å lete etter "Ytringen" på NRK, her er linken:

http://www.nrk.no/ytring/1.10973209

Nå har jeg lest noen av kommentarene, og det er skremmende hvor lite folk flest forstår av klimasaken, allikevel er de overbeviste. De gjentar utsagn de har hørt men aldri prøvd å forstå. Snakk om å være en nasjon av tillitsfulle og naive mennesker.

Steinar Jakobsen har også gitt et fint svar med linker til annen kunnskap enn hva NRK besitter.

"Rebellen Jan Berdal" stiller også et morsomt spørsmål i kommentarene: "SV har et korrupsjonsproblem! Ja eller nei? Lysbakken? ..."

Nå har forresten Siv Jensen svart i sin egen "Ytring":

http://www.nrk.no/ytring/svs-problem-1.10973681
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.