Michael Mann "beleiret av fornektere" og "slår tilbake"

Startet av Telehiv, april 13, 2012, 16:29:47 PM

« forrige - neste »

ebye

Den snille bruken av fornekte, som vel er like gammelt som klima,  ;), er:

Han fornekter seg ikke. Utlagt. Han er seg selv lik. Oftest brukt om en person som er litt "spesiell, karakteristisk". Denne egenskapen kommer da tilsyne.   8)

Bebben

#16
Velkommen, Gasse-Geir!

Til deg og Amatør1:

Fra Matteus-evangeliet:

Sitat33 Peter tok til orde og sa: «Om så alle vender seg bort fra deg, kommer jeg aldri til å gjøre det.» 34 Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I natt, før hanen galer, skal du fornekte meg tre ganger.» 35 Men Peter sa: «Om jeg så må dø med deg, vil jeg ikke fornekte deg.» Det samme sa også alle de andre disiplene.

(Mine uthevelser.)

Fornektelsen går altså klart på person, ikke på sak.

"Jeg fornekter Pål Prestrud" = Jeg er ikke hans disippel.

"Pål Prestrud fornekt... eh, benekter/avviser/ønsker bort/desinformerer om objektive realiteter når han påstår at Wegman-rapporten er trukket".

--------------------------------
Oppdatering i lys av ebyes "krysspostede" kommentar ovenfor:

"PP fornekter seg absolutt ikke i sine innlegg i Samtiden".  ;D

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Og PS:

Det er selvfølgelig tydelig ut fra bibelsitatet at betydningen av "fornekter" ligger veldig nær opptil ord som "sviker", "illojal" [mot "Saken"] osv.

Det er jo bare nok et tegn på at klimakulten har antatt politisk-religiøse dimensjoner og langt på vei har skilt lag med den vitenskapen den påstås å bygge på.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gasse-Geir

Hei & takk for velkomsthilsen allesammen :)

Slik jeg ser det er "benekte" og "fornekte" uttrykk av religiøs art som ikke hører hjemme i en vitenskapelig sammenheng. Har liksom noe med skyld og synd å gjøre.

Jeg tror slike begreper har blitt lansert intensjonelt for å stigmatisere alle "tankeforbrytere" som ikke lydig breker kilmaevangeliet i kor sammen med de andre klimasauene.

:)

Det er bare å ikke bry seg om disse hysterikerne. :)