Kina's CO2-utslipp øker

Startet av ebye, juli 24, 2012, 16:13:58 PM

« forrige - neste »

ebye

Nå har Kina like stort utslipp av CO2 som EU, pr. capita.

http://www.tu.no/miljo/2012/07/24/-kinas-co2-utslipp-har-nadd-eu-niva

Dette er beregnet av PBL i Nederland. Dette er kritisk for de som tror at CO2 er en klimafarlig gass!

Da Kina tok igjen USA i utslipp, tok de det med ro. EU slapp ut mer. Nå er det hvileskjæret over.

At ikke Kina  bare skifter synet på CO2? Dom er jo så stora?   ;). 8)

ConTrari

Sitat fra: ebye på juli 24, 2012, 16:13:58 PM
Nå har Kina like stort utslipp av CO2 som EU, pr. capita.

http://www.tu.no/miljo/2012/07/24/-kinas-co2-utslipp-har-nadd-eu-niva

Dette er beregnet av PBL i Nederland. Dette er kritisk for de som tror at CO2 er en klimafarlig gass!

Da Kina tok igjen USA i utslipp, tok de det med ro. EU slapp ut mer. Nå er det hvileskjæret over.

At ikke Kina  bare skifter synet på CO2? Dom er jo så stora?   ;). 8)

Trenger bare å endre navn.
F.eks. Maldivene CO2; helt fint. Kina CO2; sånn er'e bare. Europa CO2; synd og skam. USA CO2; #??&#!"##!!@

CICERO skal nå forske på å merke molekylene med opprinnelsesland, slik at vi skal unngå å fordømme den "snille" co2-en.

BorisA



Trenger bare å endre navn.
F.eks. Maldivene CO2; helt fint. Kina CO2; sånn er'e bare. Europa CO2; synd og skam. USA CO2; #??&#!"##!!@

CICERO skal nå forske på å merke molekylene med opprinnelsesland, slik at vi skal unngå å fordømme den "snille" co2-en.
[/quote]
He he! 8) 8)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på juli 24, 2012, 17:10:33 PM
CICERO skal nå forske på å merke molekylene med opprinnelsesland, slik at vi skal unngå å fordømme den "snille" co2-en.

Åneida. Det blir en protokoll om at "kortreist CO2" skal fordømmes, mens "langreist" CO2" skal dobbeltpluss-fordømmes. Dette vil skje like før de tar flyet hjem fra  Qatar og COP18, og partyene er over.

United Nations Conference of the Parties (COP) 18, QATAR 2012
(powered by InstantPage (R) from GoDaddy.com) <= Tror det må være Pachauri
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Gasse-Geir

#4
Glem CO2.

Jeg har bodd i Vietnam og det funker nok mye på samme viset i Kina som i Vietnam: forurensning er et ekstremt problem. Ikke CO2-utslipp, men forgiftning av natur, grunnvann og mennesker med allskens kjemikalier. Mesteparten av det som fins av rent grunnvann er allerede pumpet opp - og det lille som er igjen er så forurenset at det ikke kan brukes til noe. Fabrikkene har ikke samme forskrifter som i EU eller USA og slipper ut kolossalt mye drit - i likhet med biler og mopeder. Småbarn i storbyene får alvorlige luftveisproblemer.

Befolkningen omkring diverse fabrikker/industriområder får kreft og forskjellige plager. Det er ikke bra.

Brukte batterier fra mobiltelefoner, biler og mopeder havner rett i elva sammen med gammel maling og kjøleskap. Det er riktig ille. Skog hugges ned og ørken brer seg. Man tar ut gull fra hovedkort på kasserte datamaskiner i syrebad, og deretter dumper syren og driten rett ut i naturen. Osv.

"CO2-problemet" er det siste som bør stå på timeplanen.

Jeg vil nevne at vestlige/utenlandske bedrifter som opererer der borte gir totalt F i miljøet. De har null ordninger for resirkulering og slike ting vi har her. Sparer noen tusenlapper på det viset.

Det kan hende ting har blitt bedre i det siste, men samtidig er det så mye å forandre på at jeg forholder meg noenlunde pessimistisk.

bøvelen

Jeg vil ikke uten videre gå god for Gasse-Geirs sammenligning av Kina og Vietnam. Jeg aner ikke noe om Vietnam, men jeg har vært lengre perioder i Kina.
Der jeg var, var det nesten ikke en vanlig to-takt moped å se. Det var elektriske mopeder og sykler. I mengder. Merk at det var også sykler. Katie Meluhas sang om 9 million bycycles i Beijing stemmer nok ikke lenger. Det var også mye biltrafikk, så det er nok et miljøproblem. Men hver kveld kunne man se fattigfolk som samlet søppel, flasker og papp på sine trehjuls-vare elektriske sykler. Rundt i boligområdene ble søppelbøttene saumfart for noe av verdi. Jeg tror nok at de fikk solgt det de fant, slik at dette ble resirkulert og ikke dumpet i naturen?
Dette var mitt inntrykk, mulig det står verre til, men det må noen andre dokumentere.

Gasse-Geir

#6
Sitat fra: bøvelen på august 07, 2012, 18:10:12 PM
Men hver kveld kunne man se fattigfolk som samlet søppel, flasker og papp på sine trehjuls-vare elektriske sykler. Rundt i boligområdene ble søppelbøttene saumfart for noe av verdi. Jeg tror nok at de fikk solgt det de fant, slik at dette ble resirkulert og ikke dumpet i naturen?

Hei bøvelen

Okidoki. Ja, kanhende det begynner å bli bedre. Kina har jo også blitt veldig hi-tech og moderne. Ihvertfall i de store og rikeste byene. Men jeg er redd de fremdeles har veldig store problemer.

Kina og Vietnam er nok dog ganske like. Kina er bare så veldig mye større og har bedre organisasjon.

Dette du sier om innsamling av tomme ølbokser osv. skjer også i VN. Bra opplegg og helt greit. ja. De selger boksene/metallet til noen dealer og får cash betalt og alt er greit.

Det som er ille er utslippene fra fabrikker og hvordan de forøvrig håndterer sitt avfall. Faktisk har vi mye av de samme problemene i den vestlige verden. Hører bare ikke så ofte om det.
Artikkel: Poisoned well: China's groundwater becoming undrinkable: http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?cid=1105&MainCatID=11&id=20111023000054

Syns dette er så leit.

Jostemikk

Velkommen til Klimaforskning, Gasse-Geir!

Viktige poenger du drar fram. Naturvernet har blitt overkjørt og glemt i klimagalskapens navn. Jeg slutter aldri å undres over at det eneste som ikke forurenser av alle direkte og indirekte forurensing du nevner i innlegget ditt, ja det er CO2.

Bøvelen, det er fullt mulig at hukommelsen spiller meg et puss nå, men var det ikke i Kina de lagde en dokumentar om den voldsomme forurensningen etter dataprodukter? Resirkulering i Kina førte farlig forgiftning fra oss til dem. For en dyr penge. Men som sagt, mulig jeg er på tynn is her.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

#8
Sitat fra: bøvelen på august 07, 2012, 18:10:12 PM
Jeg vil ikke uten videre gå god for Gasse-Geirs sammenligning av Kina og Vietnam. Jeg aner ikke noe om Vietnam, men jeg har vært lengre perioder i Kina.
Der jeg var, var det nesten ikke en vanlig to-takt moped å se. Det var elektriske mopeder og sykler. I mengder. Merk at det var også sykler. Katie Meluhas sang om 9 million bycycles i Beijing stemmer nok ikke lenger. Det var også mye biltrafikk, så det er nok et miljøproblem. Men hver kveld kunne man se fattigfolk som samlet søppel, flasker og papp på sine trehjuls-vare elektriske sykler. Rundt i boligområdene ble søppelbøttene saumfart for noe av verdi. Jeg tror nok at de fikk solgt det de fant, slik at dette ble resirkulert og ikke dumpet i naturen?
Dette var mitt inntrykk, mulig det står verre til, men det må noen andre dokumentere.

Mitt inntrykk er det samme, elektriske mopeder og sykler dominerer stort. Livsfarlige saker; du hører dem aldri når de kommer fra alle kanter samtidig. Men dette var i Shanghai, som kanskje ikke er helt representativ for resten av landet.

Likevel var luften stinn av forurensing i januar; sikt på noen få hundre meter selv 470 m over bakken.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på august 07, 2012, 21:03:09 PM
Likevel var luften stinn av forurensing i januar; sikt på noen få hundre meter selv 470 m over bakken.

Av en eller annen grunn ser jeg for meg ConTrari horisontalt fritt svevende 470m over Shanghai, mens han estimerer sikten  8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på august 07, 2012, 23:23:38 PM
Sitat fra: ConTrari på august 07, 2012, 21:03:09 PM
Likevel var luften stinn av forurensing i januar; sikt på noen få hundre meter selv 470 m over bakken.

Av en eller annen grunn ser jeg for meg ConTrari horisontalt fritt svevende 470m over Shanghai, mens han estimerer sikten  8)

Vel, det er fristende å legge seg ned, når du går på et glassgulv 470 over bakken, men jeg klarte å holde vertikalen, med litt hjelp i baren.  8) Det er faktisk verdens høyeste offentlig tilgjengelige utsiktsnivå fra en bygning, selv om Burj Khalifa i Dubai er flere hundre meter høyere enn World Financial Center i Shanghai, så ligger utsiktsetasjen bare på 400 m.