Dagens klimaord

Startet av Bebben, desember 14, 2011, 21:49:37 PM

« forrige - neste »

Bebben

Som noen vet, har jeg i perioder samlet på "klimaord". Jeg ga imidlertid opp kvantiteten da jeg passerte 500 ord eller så, og finner nå at det er mer fornuftig å satse på kvalitet fremfor kvantitet. Ikke ulikt en frimerkesamler som først samler på "hele verden" men ender opp med å samle på norske frimerker benevnt i skilling.

Det norske språket har svært lett for å sette sammen flere ord til ett, og ordet "klima" glir smertefritt inn i vår norske morfotaks (grammatiske regler for orddannelse), til tross for at det er av utenlandsk (gresk) opprinnelse. (Nå kan man riktignok hevde at klima fremdeles er gresk for de fleste, ettersom jeg knapt kan huske å ha sett noen streng definisjon av den gjenstanden som undersøkes i klimaforskningen.)

Alle mulige og umulige sammensetninger som begynner med ordet "klima" viser for det første hvor høyt dette temaet har stått på den offentlige dagsorden (klimaforskning, klimakvoter, klimatoppmøte osv.), for det andre hvor stor hypen har vært (klimaversting, klimapsykolog, klimakrise, klimabarn) og for det tredje hvor turbulent og grumsete debatten har vært (klimafornekter, klimaalarmist, klimatulling, klimabølle, klimaklovn osv. osv).

Da har jeg ikke fanget opp ord som er offer for sær skriving særskriving. Som man kunne observere på studentkantinen for en god del år siden, er "lamme koteletter" ikke det samme som "lammekoteletter", "gule røtter" er ikke det samme som "gulerøtter", og sist men ikke minst, "rådyr stek" er ikke det samme som "rådyrstek".

"Klima anlegg" er nok heller ikke det samme som Bjerknessenteret.

Spøk til side, ordbruken forteller noe om definisjonsmakt. Hvor mange mennesker går for eksempel rundt og tror at atmosfæren fungerer som et drivhus på grunn av drivhusgasser, til tross for at IPCC selv har presisert at dette ikke er tilfelle?

Dagens klimaord er klimaendringer.

For de fleste er det ikke sensasjonelt at klimaet kan endre seg, men følg med - Klimapanelet har flyttet erten under fingerbølet. De definerer klimaendringer (Climate Change) som

Sitata change of climate which is attributed directly or indirectly to human activity that alters the composition of the global atmosphere and which is in addition to natural climate variability observed over comparable time periods
(Min utheving.)

Altså: Ifølge Klimapanelet er Klimaendringer per definisjon menneskeskapte!
Naturlige klimaendringer - i den forstand det er naturlig for de fleste å bruke dette uttrykket, er bokset inn i et hjørne med uttrykket naturlig variabilitet (natural variability).

Med dette kunstgrepet har de nok klart å legge premissene for store deler av debatten.

Hilsen Bebben, en halvstudert røver innen faget klimafilologi.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Takk for din filosofering rundt klimaord.

Særord er litt fornøyelig - og feil fullstendig unødvendig dersom folk bare tenkte på hvordan de uttaler ord.
Mitt klimaord i dag, er klimafusker - eller er det klima fusker? ;)

Jeg besøker med jevne mellomrom "Korrekturavdelingen". De har en avdelingen som heter Skammekroken, og der finnes det mye som kan røske litt i smilemuskulaturen.

En av klassikerne er en annonse i Finn:

"Håndlaget tvilling pult med stoler og bokreol
Pris: 500,-"

Det er skummelt hvordan et lite ordmellomrom kan gjøre en verden av forskjell.

Vi så ikke særlig mange av disse særskrivingsfeilene før etter at dataprogrammene kom med retteprogram. Når folk får rød strek under et sammensatt ord, velger de ofte å dele det - og vips! der forsvinner den røde streken. Og da må det jo være riktig at man hadde gjort en feil - for et retteprogram kan da ikke ta feil?

Retteprogram til mobiltelefoner kan også by på selsomme opplevelser ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Hehe, Seoto, mye morsomt her... verre var det den gangen jeg bommet på et siffer og sendte ... vel, en smule intime meldinger til... hvem vet, men håper det ikke var Ludvig Nessa  ;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Dagens klimaord er Klimakaravane.

Ifølge grønnkirke.no dro 160 ungdommer fra Afrika og Europa på klimakaravane fra Nairobi, Kenya, til Durban, Sør-Afrika i forkant av klimatoppmøtet.

"Vi vil gjøre klimakatastrofer til historie", sier Tora Bjørnøy Lalim. Tora er en av de femti norske deltakerne på klimakaravanen.

Sant å si, jeg hadde ikke hørt om "grønn kirke" før (men visste om KFUK/KFUM). Men man lærer så lenge man lever.

Klimakaravanen ser ellers ut til å ha vært vellykket, i den forstand at den ble greit gjennomført. Virkningen på været antas imidlertid å ha vært null eller svakt negativt, i og med at dette som kjent styres av CO2-utslipp, og man får anta at de ikke syklet til Afrika.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Dagens klimaord er Klimadans.

http://www.youtube.com/v/whBoKVa19Rc?

(Klimadans er sikkert sunt, men gir det Klimahelse?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

#5
Ja, nå forstår jeg. Medisinere er altså klimadoktorer klimaforskere (og dansere?), og skikket til å uttale seg om klimavitenskap. De har sikkert skrevet noen fagfellevurderte artikler om CO2 også skal du se.

Og så har de så gode venner:

SitatNorsk medisinstudentforenings utvalg for klima og helse ønsker å takke:
- Legeforeningen
- NORAD
- Kirkens nødhjelp
- CICERO
- Naturopplevingar.no
- Klimapark2469 og Galdehøpiggen Klatrepark
- Den Norske Operaen & Ballett

Spesielt takk til:
- Dommerpanelet: Erik Solheim, Jostein Gaarder, Hege Gjessing og Einar Håndlykken
- Emil Khoury
- Fotograf Andre Clemetsen
- Magrit Jarlsdatter Hovind v/ Cafeteatret



Så heldig at de fant et så flott bilde på istockphoto, nesten like fint som Ursus Bogus som kom fra samme sted.

Men kanskje passer egentlig dette jordklodebildet enda bedre?


It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Hehe, A1, klimahysterisk morsomt.  :D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på desember 19, 2011, 22:31:00 PM
Ja, nå forstår jeg. Medisinere er altså klimadoktorer klimaforskere (og dansere?), og skikket til å uttale seg om klimavitenskap. De har sikkert skrevet noen fagfellevurderte artikler om CO2 også skal du se.



Men de har litt greie på lystgass og sånt...

ConTrari

#8
Sitat fra: Amatør1 på desember 19, 2011, 22:31:00 PM


Men kanskje passer egentlig dette jordklodebildet enda bedre?



Globus Bogus ?   8)  Aldri har vel en diktators drømmer om verdensherredømme blitt mer poetisk skildret enn i denne scenen, men det ender med et skrik og litt slapp gummi...hmm, skal ikke brodere videre på det temaet....

Chaplin skriver i sin selvbiografi at han ble sur første gang han så Hitler på film, Chaplin mente at Hitler plagierte hans landstryker...samme barten. Og Hitler var jo en EKTE lassis i mange år. Hitler på sin side skal ha vært meget begeistret for Chaplins filmer, men om han likte denne er vel mer usikkert.

Diktator eller klimaforsker, luften går ut av ballongen til slutt.

ebye

Jeg er grunnleggende enig med deg, Amatør1, angående medisinerkompetanse.

Den beste vennen i 1. linjetjenesten er nok Klif, der henter de sin Basiskunnskap om klima

http://klimahelse.no/verdt-a-vite/basiskunnskap/klimaendringer-hva-hvor-og-hvordan/

Kunnskapen og formidlingsevnen til Klif kommer i et underlig lys når en leser det medisinerstudentene får ut av dette. Antakelig lar de seg overbevise av en sannsynlighet på 90 %. For dem vil det bety at hver 10 pasient ville dødd, dersom det dreide seg om livredding. Og i dette tilfelle ville det være en beregnet sannsynlighet på 90 %. I klimasammenheng har Eystein Jansen bekreftet (på nrk) at det ikke går an å beregne sannsynlighet i vanlig forstand. Men dette har de nok ikke fått med seg, for dette skriver nok ikke Klif noe om.

Jeg la denne lille "utredningen" her, slik at dansen ble plassert i den rette sammenheng.

ConTrari

Sitat fra: ebye på desember 19, 2011, 23:40:52 PM
Jeg er grunnleggende enig med deg, Amatør1, angående medisinerkompetanse.

Den beste vennen i 1. linjetjenesten er nok Klif, der henter de sin Basiskunnskap om klima

http://klimahelse.no/verdt-a-vite/basiskunnskap/klimaendringer-hva-hvor-og-hvordan/

Kunnskapen og formidlingsevnen til Klif kommer i et underlig lys når en leser det medisinerstudentene får ut av dette. Antakelig lar de seg overbevise av en sannsynlighet på 90 %. For dem vil det bety at hver 10 pasient ville dødd, dersom det dreide seg om livredding. Og i dette tilfelle ville det være en beregnet sannsynlighet på 90 %. I klimasammenheng har Eystein Jansen bekreftet (på nrk) at det ikke går an å beregne sannsynlighet i vanlig forstand. Men dette har de nok ikke fått med seg, for dette skriver nok ikke Klif noe om.

Jeg la denne lille "utredningen" her, slik at dansen ble plassert i den rette sammenheng.

Denne Linda er ikke særlig kreativ i ordbruken,

"1. Hvor stor del av klimaendringene er menneskeskapte?
I den siste hovedrapporten fra FNs klimapanel (IPCC) i 2007 er konklusjonen klarere enn før: Det er meget sannsynlig at mesteparten av den globale temperaturstigningen er menneskeskapt. Dette er klarere enn i 2001, der uttrykket var "sannsynlig".
Det finnes her som på andre områder forskere med andre teorier. Deres publiserte forskningsrapporter er seriøst vurdert av IPCC i arbeidet med den siste hovedrapporten."


"4. Er ikke forskerne uenige om at klimaendringene er menneskeskapte?
FNs klimapanel (IPCC) ble opprettet i 1988 for å få fram best mulig faglig kunnskap om klimaendringene, deres virkninger og mulige tiltak. Deres rapporter bygger ikke på egen forskning, men på en omfattende gjennomgang av forskningen i verden. Siden 1990 har IPCC sammenstilt resultatene i hovedrapporter. Disse har kommet ut i 1990, 1995, 2001 og 2007.
I den siste hovedrapporten i 2007 er konklusjonen klarere enn før: Det er meget sannsynlig at mesteparten av den globale temperaturstigningen er menneskeskapt. Dette er klarere enn i 2001, der uttrykket var "sannsynlig".
Det finnes her som på andre områder forskere med andre teorier. Deres publiserte forskningsrapporter er seriøst vurdert av IPCC i arbeidet med den siste hovedrapporten."


Gikk hun i beit for argumenter? Er repetisjon mer slagkraftig?

ConTrari

#11
Stakkars Leonardo, og stakkars studenter som blir utsatt for sånt.

"Menneskeheten er inne i sin svarteste tidsalder, og hvis vi skal greie å stanse vår ville ferd mot en global økologisk kollaps, må vi handle NÅ. Skuespiller Leonardo DiCaprio står for både produksjon og kommentarer i denne foruroligende tilstandsrapporten fra Jorden, og tar for seg hvordan vi som folk kan bidra til å stake ut en ny kurs. Tenkere som Mikhail Gorbatsjov, Stephen Hawking og William McDonough – ekspert på bærekraftig design – og mange flere kommer med sine betraktninger om den urovekkende situasjonen planeten vår er i. Vi får presentert foruroligende bilder av flommer, branner, orkaner, smeltende polis og et enormt, voksende berg av avfall – og tanker om en bærekraftig fremtid som er innen rekkevidde hvis vi bare tar grep mens vi fremdeles kan. "

http://klimahelse.no/

Hva er "KLIMASTIVAL"??? Blir det for kjedelig å inkludere bokstavene "F og E"?

Dette utsagnet, under "sykdomsspredning", er rimelig frekt;

"Malaria. Den epidemiologiske utviklingen knyttet til malaria, vies særlig stor oppmerksomhet. Det er holdepunkter for at varmere klima endrer den geografiske utbredelsen og smittesesongen, men Klimapanelet understreker behovet for mer forskning."

Håper de forsker på utbredelsen av malaria i Europa under LIA også.

ebye

Det kan se ut som om vi er nødt til å studere nettverkstilhørighet også her, ConTrari;)

seoto

Og Mikhail Gorbachev er jo, sammen med så mange andre medlemmer  her.

Jeg antar de har det travelt med å tenke ut verdens framtid.
Gorbachev ble tildelt Nobels Fredspris i 1990.
Egentlig likte jeg ham den gangen, men jeg er ikke sikker på om jeg liker de tingene de driver med. Men kanskje jeg bare har utviklet meg til en skeptiker? ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Når jeg tenker meg om, på en dag som denne, da verdensmesteren i CO2-kutt har gått bort, passer vel denne Klimadansen bedre?

http://www.youtube.com/v/x33YAXC7imw?

Via Pierre Gosselin, fingeravtrykket for vellykket energisparing:


Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!