COP19 - Warsawa

Startet av Amatør1, november 19, 2013, 23:44:50 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Jeg må si jeg har sett dårligere nyheter. Fra seotos link:

SitatPoland fired its environment minister, who is also president of the UN climate summit, just two days before the end of the COP. Why? Because Polish prime minister Donald Tusk wanted someone with a deeper commitment to fracking.

8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Sitat fra: Amatør1 på november 22, 2013, 23:28:46 PM
Jeg må si jeg har sett dårligere nyheter. Fra seotos link:

SitatPoland fired its environment minister, who is also president of the UN climate summit, just two days before the end of the COP. Why? Because Polish prime minister Donald Tusk wanted someone with a deeper commitment to fracking.

8)

:P  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Josik

#17
Her må jeg si at jeg hevet øyenbrynene noe mer enn vanlig. Har vi endelig fått en ny regjering med i det minste litt vettuge folk?

Australia and UK say no !

The UK has joined Australia in resisting calls for so-called "climate compensation" involving the transfer of billions of dollars from wealthier nations for "loss and damage". Also it seems that the 100 billion a year wanted for "climate change adaption" will not receive an Australian contribution at this time. There will be less and less support for the global climate agenda as more nations side with the Australian defection in the future.

Acting on Tony Abbott's edict to avoid any new financial commitments, Australian negotiators have held out against calls to support the "loss and damage" payments sought by poorer countries.

Britain added weight to the Australian position yesterday when Energy Secretary Ed Davey rebuffed demands for payments.
"We don't accept the argument on compensation," Mr Davey said.
"We never have, and we are not intending to start now."

Mr Abbott's repeal of the carbon tax, begun in parliament this week, has fuelled criticism of Australia at the UN summit along with Japan, Canada and Norway.

http://www.climatecommonsense2.com/2013/11/australia-and-uk-say-no.html

Dersom Norge framover legger seg på samme linje som Australia, Canada og Japan har gjort nå nylig, da er det ennå håp for fornuften og for menneskeheten.
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Amatør1

Flere gode nyheter:
Sitat
Fastlåst i Warszawa

WARSZAWA (NRK.no): Klimaforhandlingene stanger i flere vanskelige saker, som ny internasjonal klimaavtale og finansiering av klimatiltak i fattige land. Toppmøtet fortsetter utover natta.

Apropos, den kyniske og grådige Hauge (han hauser opp en ubegrunnet skyldfølelse) , som utnytter en politisk situasjon til egen fordel, mener Norge er en kynisk og grådig nasjon
Sitat– Viser Norge som en kynisk og grådig nasjon
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Josik på november 23, 2013, 01:25:27 AM
Mr Abbott's repeal of the carbon tax, begun in parliament this week, has fuelled criticism of Australia at the UN summit along with Japan, Canada and Norway.

Skjønner ikke dette. Kritiserer Norge Australia, eller er Norge kritisert på linje med Australia. I såfall, for hva?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Josik

#20
Slik jeg tolker dette er Norge kritisert for å være på linje med Austarlia, Canada og Japan, som jo alle tre etterhvert uttrykker en noe mer realitertsorientert tilnærming til "problemet".
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

Josik

#21
Med min kunnskap om politikkens indre gemakker, hvilket kanskje kan ligge noe over den jevne Normanns direkte innblikk, kan jeg med stor grad av sikkerhet påstå at meget få, om noen innen FRP, støtter IPCC i deres hypotese om en mulig "klimakrise".

Men politikk er i stor grad preget av "det muliges kunst", hvilket i praksis betyr å sno seg rundt som best en kan for å oppnå resultater til egne velgeres gunst der dette er mulig. Derfor er en ofte benyttet teknikk å offisielt si én ting mens man i praksis gjør noe annet fordi man vet at det er meget få som går etter realiteter framfor retorikk.

Det blir omtrent som JugeJens da han etter 22 Juli offisielt hevdet at han var for mer åpenhet, mens han i praksis jobbet for det motsatte. Ved å gå Jens nærmere i sømmene vil man kunne finne mange eksempler på at hans offisiell politikk og praktiske politikk var direkte motsetninger. Slik adferd er fullt mulig så lenge man har lojale journalister som setter sin ære i å logre mest mulig og i å ikke å stille et eneste kritisk spørsmål.

FRP og Høyre har vilje til makt. En usedvanlig stor vilje til makt. Men de ønsker ikke å svekke "kundegrunnlaget".

Så lenge "klimakrisen" har sine tilhengere, og så lenge samarbeidspartnerene tror på denne, så vil FRP og Høyre offisielt fremme "klimakrisen". Men i reelle forhandlinger med eksterne parter stiller ting seg ofte litt annerledes. Da vil den egentlige politikken og agendaen dominere.

Uten å ville drodle for mye om dette ser jeg det som utelukkende positivt dersom Norge følger Australia. Og det er ikke helt usannsynlig at vi etterhvert vil gjøre det.
Do remember to forget
anger, worry and regret.
Live while you've got life to live,
love while you've got love to give.

Piet Heine.

BorisA

Benestad med nye skremsler og hockeykøller i Dagsavisen.
"En vegg av uvilje" heter artikkelen.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread289017/

Utdrag;
Våre barn kan ikke ha høye tanker om oss i fremtiden, når vi ikke gjør noe med den økende risikoen for ekstremvær.
Rapportene fra klimamøtet i Polen får meg til å tenke på strofene til Comfortably numb. "Hello? Is there anybody in there?" - finnes det noe intelligent liv i topp-politikken? Og hva slags kunnskap finnes der om klima og naturlovene?
For 20 år siden traff sangen fra 1979 ganske godt "I need some information first. Just the basic facts" - men vi er over det stadiet nå. Det fremkommer i strofen "You are only coming through in waves" - de vitenskaplige rapportene kommer som bølger, men budskapet er kanskje ikke tydelig nok.
Sangen understreker selve problemet: "I can't explain you would not understand" - det kan være vanskelig å fatte hva en global oppvarming er uten fysikk- og mattekunnskaper.
Deretter går det over i oppgitthet: "I have become comfortably numb" Og i bakgrunnen flimrer nyhetene om ekstreme nedbørsmeldinger, og tyfonen i Filippinene. Og flere absurde uttrykk.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: Josik på november 23, 2013, 02:31:43 AM
Uten å ville drodle for mye om dette ser jeg det som utelukkende positivt dersom Norge følger Australia. Og det er ikke helt usannsynlig at vi etterhvert vil gjøre det.

Takk for analysen fra politikkens indre gemakker, dette var jo interessant.

Om din beskrivelse av politikk og retorikk er korrekt, og det tror jeg den langt på vei er, så er vårt politiske system pill råttent. At man har en viss forskjell på teori (=politisk retorikk) og praksis (=faktisk politikk) er umulig å unngå, men når disse blir ekte motsetninger til hverandre er det noe alvorlig galt, fordi det betyr at velgerne er avskåret fra å vite hva politikerne i realiteten gjør. Da har vi utviklet et elite-system, og det er ikke demokratisk.

Med disse prinsipielle innvendingene i bakhodet, ville ingenting glede meg mer enn om Norge beveget seg i samme retning som Australia har gjort i klimapolitikken i det siste. Jeg tror nok også at dette vil i så fall reflektere store deler av folkemeningen her til lands. En slik endring vil derfor være en realitetsorientering ikke bare i forhold til vitenskapen, men også til demokratiet.

Men så lenge regjeringen snakker alarmistene etter munnen er det grunn til å være på vakt. CAGW-doktrinen må vekk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: BorisA på november 23, 2013, 08:47:47 AM
Rapportene fra klimamøtet i Polen får meg til å tenke på strofene til Comfortably numb. "Hello? Is there anybody in there?"

Hvis klimadebatten nå har gått over til å sitere Pink Floyd-tekster, kan det jo være på sin plass å replisere til Benestad gjennom å sitere fra en annen Pink Floyd låt - Money

Money, get away
Get a good job with more pay and you're okay
Money, it's a gas
Grab that cash with both hands and make a stash


Benestads problem er bl.a. at han mangler fantasi, han har kjørt seg fullstendig fast i et dogme. For å hjelpe litt på dette med fantasien, vil jeg anbefale en tredje låt av Pink Floyd, noe av det mest fantasifulle og kreative som ble laget tidlig på 70-tallet, det passer til en tidlig morgen:

Alan's Psychedelic Breakfast

Marmalade, I like marmalade
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Et særdeles godt møte:

SitatMiljøvernministeren drar fra klimamøtet
WARSZAWA (NRK.no): Den norske miljøvernministeren Tine Sundtoft velger å reise fra klimatoppmøtet i Warszawa fordi det ikke er antydning til noe gjennombrudd på politisk nivå.

Steffen Kallbekken, som er forskningsleder ved Senter for klimaforskning, kaller toppmøtet i Warszawa for «et særdeles dårlig møte».

Interessant nok er det nå regnskogen som skal redde COP19 - ikke omvendt:

SitatRegnskogen redder møtet?

Ett av få gjennombrudd under klimatoppmøtet er en enighet om regler for finansiering av tiltak for bevaring av skog i u-land.

Nye regler på området som kalles «REDD pluss», kan åpne for store summer fra rike land til bevaring av regnskog. Norge har gjennom flere år bevilget milliarder til denne typen tiltak i land som Brasil og Indonesia.

Dette er pengeutpressing fra krefter som er representert gjennom "NGOer". Utpressingen er kamuflert som "miljøtiltak" eller "klimatiltak".
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Spiren

Svag redningsplan for kloden

SitatCOP19 var på forhånd udråbt til et finansieringsmøde, hvor man skulle enes om rammerne for en global klimafond, som fra 2020 skal uddele 100 mia. dollar svarende til 550 mia. kr. årligt i klimahjælp til sårbare udviklingslande. Pengene skal både komme fra offentlige kasser og private investeringer og skal især gå til klimatilpasning og grønne energiløsninger.

Det stod imidlertid hurtigt klart, at den rige gruppe af lande, herunder EU og Nordamerika, ikke vil love konkrete økonomiske delmål i den grønne klimafonds opbygningsfase frem mod 2020

Adskillige udviklingslande ønsker imidlertid ikke aktivt at deltage i køreplanen og udmelde nationale reduktionsmål før 2015, medmindre der i Warszawa kommer en mere »afbalanceret« tekst om rammerne for klimafinansiering.

Det fik fredag EU-klimakommissær Connie Hedegaard til at udtrykke dyb frustration over, at det på baggrund af visse udviklingslandes indstilling ikke ser ud til at lykkes at udfærdige en klar tidsplan for udmelding af nationale klimamål.

Kommissærens udbrud skabte imidlertid yderligere konflikt, for efterfølgende sagde Claudia Salerno – venezuelaner og repræsentant for en gruppe af såkaldt ligesindede lande, herunder Kina, Indien og Saudi-Arabien – at »vi er chokerede over det skamløse angreb på vores gruppe fra Hedegaard«.

Iagttagere kalder da også årets klimaforhandlinger for de mest handlingslammede og konfliktprægede siden COP15 i København i 2009

Endelig mødte verdens femte største CO2-udleder, Japan, ind på konferencen med en udmelding om, at man slet ikke kan overholde landets oprindeligt udmeldte klimamål på 25 procent CO2-reduktion i 2020 i forhold til 1990. I stedet bliver der – især som følge af sikkerhedslukninger af alle landets kernekraftværker i kølvandet på Fukushima-katastrofen – tale om en udledningsstigning på tre procent.

Den nye plan ved navn REDD+ får økonomisk opbakning fra USA, Storbritannien og Norge, som har ydet i alt 280 mio. dollar til skovbeskyttelse

http://www.b.dk/globalt/svag-redningsplan-for-kloden
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

Videoblogg fra Warszawa - The End
http://www.youtube.com/v/47c_IrljBnk?hl=en_US&

"The End" var jo en passende tittel på den bloggen...!

Men en slik tittel kommer man ikke utenom
The Doors - The End [live in Toronto - 1967 - Part 1]
http://www.youtube.com/v/aaP5B_C7AQo?hl=en_US

... og slutten på slutten
The Doors - The End [live in Toronto - 1967 - Part 2]
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

jan-ove

IPCC og deres medløpere er stressa med å få vedtatt sine løsninger på den såkalte klimatrusselen før alle oppdager at det kommer til å bli kaldere. Og etterpå kommer de til å fortelle oss at løsningene deres fungerer som fy, se det har jo blitt kaldere allerede, så flinke vi er (IPCC).
Problemet er at samtidig med at det blir kaldere og vanskeligere å dyrke mat så har vi gjort mat, drivstoff, elektrisitet og andre nødvendige varer urimelig dyrt å kjøpe for den fattige delen av verdens befolkning, pga. alle avgifter og kostbare tiltak igangsatt av svimle politikere og byråkrater.

Her er hva Habibullo Abdussamatov - astrofysiker forteller om hva solen holder på med og de innvirkninger det får for klimaet på jorden.
Link: http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/grand_minimum.pdf

Jostemikk

Sitat fra: jan-ove på november 27, 2013, 23:40:37 PMProblemet er at samtidig med at det blir kaldere og vanskeligere å dyrke mat så har vi gjort mat, drivstoff, elektrisitet og andre nødvendige varer urimelig dyrt å kjøpe for den fattige delen av verdens befolkning, pga. alle avgifter og kostbare tiltak igangsatt av svimle politikere og byråkrater.

Dette er en tragisk konsekvens, og selv ser jeg ingen andre muligheter enn å trekke de skyldige for domstolene.

Sitat fra: jan-ove på november 27, 2013, 23:40:37 PMHer er hva Habibullo Abdussamatov - astrofysiker forteller om hva solen holder på med og de innvirkninger det får for klimaet på jorden.
Link: http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/originals/grand_minimum.pdf

Det er vel den forskeren som Pål Prestrud kalte spinnvill og galen, før han gikk ut og nektet at han hadde brukt slike betegnelser på kolleger, for deretter å bli avslørt og avkledd av debattant Svein på bloggen til Terje Wahl?

Takk for spennende link!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren