Dagens klimaord

Startet av Bebben, desember 14, 2011, 21:49:37 PM

« forrige - neste »

Bebben

#75
Sitat fra: Ewer Gladblakk. på januar 24, 2013, 02:11:20 AM
;D

Den la jeg ikke merke til Contrari! Kanskje det er et kunstnernavn? "The Climate Scientist Formerly Known as Pål Prestrud"?

PS... disse navnene gjør meg litt svimmel: Hva er det riktige tro? Og hva er forskjellen på Norsk Ukeblad og Teknisk Ukeblad? Prestrud og Stomperud eller Presthus og Stompehus? Nei god natt folkens...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

"– Det viktigste klimatiltaket er å øke kostnadene på kull, olje og gass. Alle interessene, som bensinstasjonene, eierne og oljeselskapene vil at disse verdiene skal vedvare. Hovedproblemet er politisk, noen må tørre å vedta endringene, sier Presthus."

http://www.tu.no/miljo/2013/01/21/vil-ha-ettbarnsfamilier-for-a-redde-klimaet

Bebben

Dagens klimaord blir mindre og mindre oppsiktsvekkende: I dag er dagens klimaord Klima.

Noe slår meg etter å ha lest en kommentar av Philip Richens på Thomas Fullers blogg "Lukewarmer's Way". Posten handler om hva som faktisk er observert av følger av klimaendringer. (Det er visst lite å melde.)

Philip Richens skriver:

"Personally, I've no doubt that changing climate will effect the weather."

Ifølge Norsk Riksmålsordbok:

SitatKlima" (lat.-gr. clima (gen. climatis ; egtl. «helning; jordens helning fra ekvator til polene; skråstilling, vinkel som et sted på jordkloden har i forhold til solen; (også:) strøk av jordkloden»))

, helhetspreg av værforhold (særl. med hensyn til temperatur, nedbør, vindforhold) for en kortere ell. lengere tid (på et bestemt sted ell. i et visst strøk av jordoverflaten); værlagjf. smnsetninger som ▶havklima, ▶høifjellsklima, ▶innlandsklima.

(et) med vort klima og vore forholde fortroligt folk (Ibs. SV. XV 149)
et fuktig klima
et sundt klima
tropisk, temperert klima

// litt.-fam.

det vilde ikke lægge sig det rette klima over mine ord (Hams. Sult 240) den riktige følelsesvarme, inderlighet

Så når klimaet er ... trekk ved været, hvordan kan det da påvirke været? At været kan påvirke klimaet, følger logisk, men det omvendte virker en smule mystisk.... for å si det slik, hvis klimaet er gjennomsnittsværet, må vel nesten klimaet vente til været har gjort seg ferdig før det entrer secenen. Det motsatte vil vel være å foregripe begivenhetenes gang, og det er rimelig optimistisk å anta at det er vær- og klimamodellene som skaper været?

Dette er ikke skrevet for å "drite" ut en tilfeldig bloggkommentator, men for å peke på at ordet "klima" har fått en hel rekke assosiasjoner knyttet til seg de seneste årene som ikke kan ha vært der tidligere. Det er vanskelig å se at de følger av en vitenskapelig tilnærming; snarere tvert imot - det virker nesten som om "Klima" er blitt en slags moderne gudsfigur, kanskje en slags Ra... der "han" ("hun"?) har evne til å skape sine egne foreldre! Altså været.

Så enten betyr "klima" i dag noe annet enn før, eller så er årsaken nå en logisk følge av virkningen....  :D 8)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på februar 22, 2013, 22:31:25 PM
Så enten betyr "klima" i dag noe annet enn før, eller så er årsaken nå en logisk følge av virkningen....  :D 8)

Den der har jeg sansen for ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

bøvelen

klimaspydspiss-kommune

Eid kommune med ny tittel

Denne klimasatsningen er basert på varme fra fjorden, og takk og pris endelig noe fornuftig i stedet for vindmøller og elektriske biler!

http://www.smp.no/nyheter/article7264229.ece

Brattbakkallen

Bøvelen:
Sitatklimaspydspiss-kommune

Eid kommune med ny tittel

Denne klimasatsningen er basert på varme fra fjorden, og takk og pris endelig noe fornuftig i stedet for vindmøller og elektriske biler!

Oppløftende!  :)

Der ser man at det går an å "bruke hue te no anna enn å bare  holde øra fra hverandre med".

8)

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Bebben

Nytt klimaord observert: Klimaskriket. På svensk klimatskriket, som rapportert av The Climate Scam.

Selv forsøker jeg å la være å skrike, selv på fotballkamp. Jeg har rett og slett ikke strupe til slikt. Men sant å si, klimaskriket fortoner seg som en like grei måte å formidle buskapen Budskapet på som mye av det man leser i såkalte klimadebatter, eller avisartikler om "klimakrisen" for den del. Og det gir sikkert en god følelse når man kommer hjem med utslitte stemmebånd og kan synke ned i godstolen med et glass mellomlangreist rødvin og vite at man nå har reddet Planeten.

Men jeg kan ikke helt la være å gruble på hvilke tanker Edvard Munch hadde malt seg om dette.  8)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Langeveg på VGD:

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1566979/tittel/stadig-nye-klimaord/innlegg/40169415/#40169415

Sitat
SitatHutrefulken: Hvis ikke 379 km/t (!!!) holder for å kunne kalle noe en monstertyfon, hva skal da til?

Det ser ut som om denne tyfonen har gjort mindre skade enn mange  tidlegare tyfonar. Kven som har fått farten til å vera 379 km i timen, veit ikkje eg - truleg er det ein tyfonmaksimalist.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Bebben på mai 05, 2013, 00:41:54 AM
Nytt klimaord observert: Klimaskriket. På svensk klimatskriket, som rapportert av The Climate Scam.

Selv forsøker jeg å la være å skrike, selv på fotballkamp. Jeg har rett og slett ikke strupe til slikt. Men sant å si, klimaskriket fortoner seg som en like grei måte å formidle buskapen Budskapet på som mye av det man leser i såkalte klimadebatter, eller avisartikler om "klimakrisen" for den del. Og det gir sikkert en god følelse når man kommer hjem med utslitte stemmebånd og kan synke ned i godstolen med et glass mellomlangreist rødvin og vite at man nå har reddet Planeten.

Men jeg kan ikke helt la være å gruble på hvilke tanker Edvard Munch hadde malt seg om dette.  8)

Bare middels pinlig, skal vi dømme etter deltagerne selv: Klimaskriket i Stockholm
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

Fred Olsen skrev i fjor en kronikk i Aftenposten der han geniforklarte Munchs "Skrik" og mente han hadde synske evner og forutså klimakatastrofen i det maleriet.
Ja, "Skrik" var egentlig et "Klimaskrik".

NB! Rart å tenke på hvor bra vi egentlig har det med tanke på at vil lever midt under en klimakatastrofe.
Tenk hvor bra vi hadde hatt det dersom klimaet og CO2-nivået hadde vært helt ideelt, sånn som det var i 1850!
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på november 08, 2013, 19:00:06 PMRart å tenke på hvor bra vi egentlig har det med tanke på at vil lever midt under en klimakatastrofe.

Hehe! Godt poeng, BorisA. Dette er ei krise og en katastrofe av den gode sorten. En godartet klimakatastrofe vi kan ta med ei klimaklype salt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Stanic

See now in Warsaw, to stop the climate from changing,
The politicians another jamboree are arranging.
Forty five delegates from the UK they'll be sending;
Loads of taxpayer's money I'm sure they'll be spending.

The mysteries of climate they'll try to unravel;
(All those CO2 emissions as the free-loaders travel?).
There's no chance of success, as the blind leads the blind,
Mother Nature's secrets, the politicians won't find.

But as the delegates meet, it must be understood,
That the global warming myth is their livelihood.
They need to keep funding all those huge salaries,
And if the truth gets out, well, that funding would freeze!

So they will get more desperate, make even wilder claims,
To keep us all frightened; it's at the top of their aims.
But the ship they are sailing is now clearly sinking,
As we stop being afraid and, together, start thinking.