Sydpolen smelter..

Startet av la1goa, januar 10, 2013, 22:13:38 PM

« forrige - neste »

la1goa

På vei til Frankfurt tar jeg meg en avis som de deler ut på flyet. Denne gangen tok jeg aftenposten for å ha litt tidsfordriv. Men på side 15 i tirsdagsnummeret står det en artikkel som får øyebrynene min til å heve seg noen hakk. "Isen i Antaktis smelter raskere enn forventet"



Vel så får jeg sjekke referansen, som er ucar, som igjen henviser vidre til en betalingsside, en artikkel hvilket jeg ikke betaler for. Siden jeg oppfatter det som reinspikka sprøyt. http://www2.ucar.edu/atmosnews/news/8570/west-antarctica-warming-more-expected

Men hvordan i all hverden får de en fallende trend til å bli positiv? Et gjennomsnitt av Nov, Des og Januar trendene forteller meg at sommertemperaturene faller med 6 grader pr århundre i tidsrommet 1957 til 1988 og hittil ser det ikke ut til å ha snudd.



Har man betalt for å trikse med tall?

/Knuta

Jostemikk

Knuta, dette er selvfølgelig bare visvas. Selv havtemperaturen har stått stand by eller blitt kaldere i samme periode. Husker godt da NRK hadde Pål Prestrud i studio og spurte om han ikke var glad for at norske forskere hadde målt temperaturen under Fimbulisen og funnet ut at det slettes ikke hadde blitt varmere. Han så ut som om han tygde sitronskiver.

De er helt desperate nå, og en gang for et drøyt år siden skrev jeg at det nye satsingsområdet for å trikse opp "global" temperatur ville bli Antarktis. Det siste året har vi sett drøssevis med slike forsøk. Vi får trøste oss med at NASA kom på banen for noen måneder siden og sa at nye satellittgranskinger viste at iskappa i Antarktis la på seg som bare det.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Ja, hvordan får de det til - rent psykisk?

Noen sykdommer/plager er slik at hvordan du tar det, er viktigst. "Plagene sitter mellom ørene."

Slik er det med AGW-erne, av alle slag, klimaendringene sitter mellom ørene.

Og deretter så jeg nøye på din Personlige tekst:

Det er bedre med en whisky i hånden, enn ti på taket. Nesten deja vu!

I russetiden drakk jeg mest øl, og på russekortet sto det:

Det er bedre med en øl i hånden, enn ti på taket.    ;D     8)

Amatør1

"The new study fills in the data gaps with a powerful computer model of the atmosphere and a numerical analysis method"

Imponerende bestilingsverk.
/sarc

Jeg husker Stephen McIntyre diskuterte noe lignende på et tidspunkt, og at Byrd egentlig ikke er én stasjon, da kan man få til mye rart.

Her for eksempel (Ryan O'Donnel på Climate Audit): Coffin, meet nail.

O'Donnel beskriver Byrd her: Steig's Trick

SitatWhen calculated properly, the 50-year Byrd trend is 0.25 +/- 0.2 (corrected for serial correlation).  This is still considerably higher than the Byrd location in our reconstruction, and is very close to the trend in the S09 reconstruction.  However, we've yet to address the fact that the pre-1980 data comes from an entirely different sensor than the post-1980 data.

Sitat
The original Byrd station was located at 119 deg 24' 14" W.  The AWS station is located at 119 deg 32' W.  Seems like almost the same spot, right?  The difference is only about 2.5 km.  This is the same distance as that between McMurdo (elev. 32m) and Scott Base (elev. 20m).  So if one can willy-nilly splice the Byrd station together, one would expect that the same could be done for McMurdo and Scott Base.  So let's look at the mean temperatures and trends for those two stations (both of which have nearly complete records).

McMurdo:  -16.899 Deg. C (mean)

Scott Base:  -19.850 Deg. C (mean)

That's a 3 degree difference for stations at a similar elevation and a linear separation of 2.5 km . . . just like Byrd manned and Byrd AWS.

So what would the trend be if we spliced the first half of Scott Base with the second half of McMurdo?

1.05 +/- 0.19 Deg C / decade.

OMG . . . it is SO much worse than we thought!

Microclimate matters.  Sensor differences matter. The fact that AWS stations are likely to show a warming bias compared to manned stations (as the distance between the sensor and the snow surface tends to decrease over time, and Antarctica shows a strong temperature gradient between the nominal 3m sensor height and the snow surface) matters.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Hva betyr AWS?

"Automatic Warming Stations"?

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på januar 10, 2013, 22:35:43 PM
Hva betyr AWS?

"Automatic Warming Stations"?

Automated Weather Station...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Så vidt jeg oppserverer (utifra grunnskoleutdannelsen min), så kan ikke sydpolen smelte helt bort....muligens i litt skarp kontrast til nordpolen...
Lett å spå helt globegalt om polene, er det uansett.....det bor jo liksom ikke så mange vitner der! :o
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på januar 10, 2013, 22:46:22 PM
Så vidt jeg oppserverer (utifra grunnskoleutdannelsen min), så kan ikke sydpolen smelte helt bort....muligens i litt skarp kontrast til nordpolen...
Lett å spå helt globegalt om polene, er det uansett.....det bor jo liksom ikke så mange vitner der! :o

To aldeles helt korrekte observasjoner, Ewer, til karakter 6 og vel så det! ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Sitat fra: Amatør1 på januar 10, 2013, 22:28:26 PM
"The new study fills in the data gaps with a powerful computer model of the atmosphere and a numerical analysis method"

Imponerende bestilingsverk.
/sarc

Jeg husker Stephen McIntyre diskuterte noe lignende på et tidspunkt, og at Byrd egentlig ikke er én stasjon, da kan man få til mye rart.

Her for eksempel (Ryan O'Donnel på Climate Audit): Coffin, meet nail.

O'Donnel beskriver Byrd her: Steig's Trick


Ok, det forklarer en god del.... Og jeg går ut i fra at IPCC i neste rapport vil selvfølgelig bruke dette.

la1goa

Sitat fra: Jostemikk på januar 10, 2013, 22:20:13 PM
Knuta, dette er selvfølgelig bare visvas. Selv havtemperaturen har stått stand by eller blitt kaldere i samme periode. Husker godt da NRK hadde Pål Prestrud i studio og spurte om han ikke var glad for at norske forskere hadde målt temperaturen under Fimbulisen og funnet ut at det slettes ikke hadde blitt varmere. Han så ut som om han tygde sitronskiver.

De er helt desperate nå, og en gang for et drøyt år siden skrev jeg at det nye satsingsområdet for å trikse opp "global" temperatur ville bli Antarktis. Det siste året har vi sett drøssevis med slike forsøk. Vi får trøste oss med at NASA kom på banen for noen måneder siden og sa at nye satellittgranskinger viste at iskappa i Antarktis la på seg som bare det.

Problemet var at artikkelen sto på trykk i Aftenposten. Min gamle far er den mannen som går på den typen propaganda. Det står jo i avisen og dermed er det sant. Nå er jeg glad jeg er litt mer kritisk enn ham da, både i miljø og politikk. Så får vi håpe at folk flest også skjønner at det er bløff.

la1goa

Sitat fra: ebye på januar 10, 2013, 22:26:59 PM
Og deretter så jeg nøye på din Personlige tekst:

Det er bedre med en whisky i hånden, enn ti på taket. Nesten deja vu!

I russetiden drakk jeg mest øl, og på russekortet sto det:

Det er bedre med en øl i hånden, enn ti på taket.    ;D     8)

Nå hadde jeg opprinnelig brukt ordet pupp, men det er ikke alltid det gjør seg.    ;D

Ewer Gladblakk.

Good old Albert hadde en gang en teori; revolverteorien..?.. :)
http://no.wikipedia.org/wiki/Relativitetsteorien
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!