Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

Ewer Gladblakk.

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Amatør1

Takk for dette ufaufa, dette var kloke ord!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Et glimrende innlegg, ufaufa! Håper jeg ikke ødelegger noe med å komme med en kommentar om et av poengene.

Ja, det er folk som virkelig tror på saken. The Cause. Denne troen har gjort dem blinde. De ser ikke skogen for bare CO2. Det enkleste logiske resonnement når ikke fram. Tar man dem i en feil, bare avfeier de den ved å vike unna, for deretter å dukke opp igjen med den samme feilen, som nå har blitt til løgn, gang etter gang etter gang i andre tråder. På andre fora.

Er det noe som gjør meg virkelig skremt, og nå understreker jeg virkelig skremt, så er det disse som tror. Fanatikere. Fundamentalister. Mennesker som har fjernet seg fra virkelighetens verden, og kjører blindt på framover uten å vise noen hensyn.

Et meget godt eksempel finnes i Midtøstendebatten på VGD. Den troende kaller seg Jehuda, og trådene er mange. Jeg anbefaler denne. Willoch er ført vill og fører vill.

Problemet med "klima"saken er at den har ynglet tusener av Jehudaer, og i motsetning til en generell religiøs tomsing, har svært mange av dem skaffet seg meget stor makt.

Vi må ikke glemme hva og hvem vi står overfor bare fordi folk tror. Redaktøren i forskning.no tror. Sjefen i KLIF tror. Og som om disse ikke er farlige nok, har det attpå til eksplodert med såkalte "forskere", de har jo relevant utdanning, og de tror de også. James Hansen er vel mest kjent, men det finnes de som er verre. "Forskere" som har holdt på i tiår. Et lite eksempel:

Innen 1995 vil drivhuseffekten føre til en utsletting av kjerneområdene i Nord-Amerika og Eurasia med grusom tørke som vil føre til ødelagte avlinger og mangel på mat. Innen 1996 vil Platte River i Nebraska være uttørket, mens en svart storm av præriestøv vil bre seg over hele nasjonen og stoppe all trafikk på hovedveiene, slipe malingen av hus og slå av alle PCer. Det meksikanske politiet vil måtte samle inn illegale amerikanske flyktninger som desperat forsøker å komme seg inn i Meksiko.

Dead Heat: The Race Against the Greenhouse Effect,» Michael Oppenheimer and Robert H. Boyle, 1990.

Ørlite om Michael Oppenheimer, opplysningene er hentet fra Wikipedia.

Michael Oppenheimer is the Albert G. Milbank Professor of Geosciences and International Affairs in the Woodrow Wilson School and the Department of Geosciences at Princeton University. He is the Director of the Program in Science,Technology and Environmental Policy (STEP) at the Woodrow Wilson School and Faculty Associate of the Atmospheric and Ocean Sciences Program, Princeton Environmental Institute, and The Princeton Institute for International and Regional Studies.

Oppenheimer joined the Princeton faculty after more than two decades with The Environmental Defense Fund (EDF), a non-governmental, environmental organization, where he served as chief scientist and manager of the Climate and Air Program. He continues to serve as a science advisor to EDF

Oppenheimer is a long-time participant in the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) which won the Nobel Peace Prize in 2007, serving recently as a lead author of the IPCC's Fourth Assessment Report and now as a coordinating lead author of the Fifth Assessment Report as well as a Special Report on climate extremes and disasters. Oppenheimer has been a member of several panels of the National Academy of Sciences and is now a member of the National Academies' Board on Energy and Environmental Studies. He is also a winner of the 2010 Heinz Award and a Fellow of the American Association for the Advancement of Science.


Å tro at forskning er veien ut av dette er det samme som å tro at det er Arbeiderpartiet som vil klare å løse problemet med den eksploderende fattigdommen her i landet. Av en eller annen grunn velger enkelte å tro at de som er årsaken til problemet er de samme som skal løse det. Kan verden vise til noen eksempler på at dette har skjedd?

Og la oss for all del ikke glemme at det er en enorm forskjell på disse troende, og oss som er mer skeptiske. Det de forsøker å gjennomføre er å snu hele verden på hodet. Å gjennomføre dramatiske endringer. Flere av dem har gjentatte ganger uttalt at målet er å desimere verdensbefolkningen. Koste hva det koste vil, og uten hensyn til medmenneskelighet oppe i denne The Cause.

Ja, vi må være så nøyaktige og saklige vi bare klarer, men det innebærer en hemsko. Vi går til kamp med kniv, og de vi kjemper mot har siste mote innen artilleri, og de er støttet av medieeierne, redaktørene, journalistene, politikerne, og ikke minst, verdens tyngste finansielle institusjoner og en gjeng Hauker som ser ut til å trekke i alt som finnes av tråder.

Det er to ting som holder meg gående, og det er to gamle ordtak. Det første er Liten tue kan velte stort lass. Det andre er Den som gir seg er en dritt.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ufaufa

Du er langt fra alene med de bekymringer du peker på og vårt eneste legitime "våpen" er økt kunnskap, og evne til å formidle kunnskap.

Utfordringene verden står overfor er, som du også flere ganger har pekt på, mye større enn klimasaken. Jeg har ikke kommet til noen endelige svar som kan forklare det vi er vitne til. Min hovedhypotese pr. nå er at de observasjonene vi her deler - ikke er annet enn et forventet produkt av systemet. Et system som er en følge av vår historie, menneskelige egenskaper og utviklingsmessige evolusjon - forhåpentligvis mot noe langt bedre. Det er vel ingen overraskelse at man innenfor vårt monitære system har store muligheter til å ivareta kommersielle interesser og samle stor makt. Hele det demokratiske system og vårt vestlige tenkesett har svakheter som selvsagt har rom for forbedringspotensiale. Dette skulle bare mangle. Den store utfordringen er imidlertid kompleksiteten med å identifisere de bakenforliggende motivasjoner/årsaker, samt å identifisere hvilke virkemidler som kan bidra til bedring av systemet.

For meg gjenstår mye studering og tenking før jeg har fått på plass en helhetlig forståelse av dette komplekse systemet.

Så langt slutter jeg meg til dine avsluttende ord og legger til:

Verdien av kritisk og kreativ tenkning er så stor at den ikke kan måles og urett må aldri tåles:)



 

Jostemikk

Jeg er glad for at du har begynt å skrive her, ufaufa.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ufaufa

Det skulle bare mangle at man ønsker å dele noen av sine tanker med så mange trivelige, kloke og oppegående mennesker;)

BorisA

Og jada, her kommer det mer, havet denne gang.
Stiger 60% raskere enn tidligere antatt:

Utdrag:Havnivået stiger 60 prosent raskere enn hva FNs klimapanel har varslet i sin ferskeste vurdering, ifølge forskere. Lavtliggende områder verden over kan bli morgendagens konfliktområder.Sitat slutt.

Hele artikkelen:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/11/29/havnivaet-stiger-60-prosent-raskere-enn-anslatt
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

På nrk p2 i dag, ca. 08.15 i Verdibørsen, hørte jeg Dommedagsprofeten Rasmus Hansson i samtale med oljeanalytiker Saltvedt. RH representerte De Grønne. Jeg kan ikke anbefale det innslaget til andre, enn de som stålsetter seg. Etter salvesesfylt tale i 1/2 time eller så der, er min konklusjon:

Rasmus Hansson var bekymret fordi folk ikke bryr seg om Dommedagsprofetiene, til tross for at de blir gjentatt og gjentatt!

Hvordan og hvor kan man leve et slikt klimaliv?    ::)     8)

BorisA

Sitat fra: ebye på desember 01, 2012, 10:19:14 AM
På nrk p2 i dag, ca. 08.15 i Verdibørsen, hørte jeg Dommedagsprofeten Rasmus Hansson i samtale med oljeanalytiker Saltvedt. RH representerte De Grønne. Jeg kan ikke anbefale det innslaget til andre, enn de som stålsetter seg. Etter salvesesfylt tale i 1/2 time eller så der, er min konklusjon:

Rasmus Hansson var bekymret fordi folk ikke bryr seg om Dommedagsprofetiene, til tross for at de blir gjentatt og gjentatt!

Hvordan og hvor kan man leve et slikt klimaliv?    ::)     8)
Hva med Saltvedt, jattet han bare med?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på november 29, 2012, 12:19:16 PM
Utdrag:Havnivået stiger 60 prosent raskere enn hva FNs klimapanel har varslet i sin ferskeste vurdering, ifølge forskere. Lavtliggende områder verden over kan bli morgendagens konfliktområder.Sitat slutt.

Jeg har en følelse av at annenhver dag kommer det nye "rapporter" og "vurderinger". Den ene dagen er havnivåstigningen mye lavere enn antatt, den neste dagen er havnivåstigningen mye høyere enn antatt.

En skulle tro det var noen som drev med parodi, men i virkeligheten er det fortvilte rop fra oppmerksomhetssøkende aktivister: "Send mer penger!"

Hvis vi vil ha slutt på dette, så er løsningen enkel: Kutt pengestrømmen fra det offentlige til de som roper.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Sitat fra: BorisA på desember 01, 2012, 10:40:19 AM
Sitat fra: ebye på desember 01, 2012, 10:19:14 AM
På nrk p2 i dag, ca. 08.15 i Verdibørsen, hørte jeg Dommedagsprofeten Rasmus Hansson i samtale med oljeanalytiker Saltvedt. RH representerte De Grønne. Jeg kan ikke anbefale det innslaget til andre, enn de som stålsetter seg. Etter salvesesfylt tale i 1/2 time eller så der, er min konklusjon:

Rasmus Hansson var bekymret fordi folk ikke bryr seg om Dommedagsprofetiene, til tross for at de blir gjentatt og gjentatt!

Hvordan og hvor kan man leve et slikt klimaliv?    ::)     8)
Hva med Saltvedt, jattet han bare med?

Det var et program uten motforestillinger, det ble ikke stilt spørsmål ved utsagnene til Dommedagsprofeten. Saltvedt (hun) var mest opptatt av hvordan oljeindustrien opptrådte, og hvordan økonomien kunne styre lite/mye olje og en fremtidig overgang til fornybar energi. Da snakket de begge om 2040 - 2050, og det var enighet om at den 3. verden måtte få hevet levestandarden, og kunne bruke mer energi.

Men jeg merker, det er en større og større oppgave å få med seg nyansene fra andre, når de nærmest er prisgitt  replikker når profetene puster.

Tentativ konklusjon her: Oljeindustriens helt nødvendige krav til lønnsomhet blir styrende i mange år fremover. Jeg er ikke så sikker på om Hansson var helt fornøyd med det.    ;D

BaseBallStick

SitatVerdens utslipp av CO2 økte med tre prosent i 2011. Dersom det ikke blir satt inn tiltak, peker utslippsutviklingen mot en global temperaturøkning på fem grader i 2100.

http://www.adressa.no/vaeret/klima/article6754615.ece

Torsten Hanssen forbereder COP18.
"Oljen er sterkt miljøskadelig, og burde brennes!"
Fredric Hauge, Bellonas oppstartsfase...

seoto

Sitat fra: BaseBallStick på desember 02, 2012, 21:04:29 PM
SitatVerdens utslipp av CO2 økte med tre prosent i 2011. Dersom det ikke blir satt inn tiltak, peker utslippsutviklingen mot en global temperaturøkning på fem grader i 2100.

http://www.adressa.no/vaeret/klima/article6754615.ece

Torsten Hanssen forbereder COP18.

Uff og uff! Det er nesten så jeg synes synd på denne Torsten Hanssen. Kan ikke være bra for helsa å gå rundt og være så bekymret hele tida! ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Her er det slik at kommentarer blir vurdert av moderator!

Da vet du aldri hva som skjer!    8)

ebye

I Søndagsmagasinet til nrk i Dagsrevyen i dag (2.11.12) hadde de et innslag om klimakvoter. De ble dømt nord og ned!
Deretter ble MD-ministeren BVS intervjuet, om hvordan han så på denne analysen av klimakvotene. Da kom det vanlige ordskvalderet. Spør en seer om hva BVS sa.

Snart er det BVS som står på isflaket. Han sitter med "Svarte-Per", og lurer på hvordan han skal bli kvitt det!   8)