Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

Telehiv

#75
seoto,

enig i dine resonnementer. Følelsesladde og moralsk indignerte innlegg av denne typen (i tillegg til at de er håpløst faglig forfeilede) er jo ellers meningsløst å debattere rundt, der alle de andre følerne selvsagt syns dette var "veldig bra" og "viktig".

Og så er det jo bare i beste fall noe faglig rør, i verste fall kynisk retorikk som spiller på følelser til fortrengsel for saklig innsikt.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

#77
Sitat fra: BorisA på desember 21, 2011, 21:31:40 PM
Og så var vi i gang igjen, denne gangen er det Dagbladet som melder om varmere tider i Norge:

http://www.dagbladet.no/2011/12/21/nyheter/innenriks/klima/ekstremver/meteorologisk_institutt/19513067/

WARNING! THIS CRISES IS IN AUTOPILOT MODE. WARNING!

Men for oss er det gøy å lese kommentarene. MASSIV mosing av krisevarslene. Liker denne særlig godt:

"PM 13 minutter siden

Lurer fært på hvordan man debugger slike klimamodeller.

Putte inn tall => regne regne regne => temp om 50 år = +300 grader...
hmm... noe er feil... justere litt her og der i koden...
Putte inn tall => regne regne regne => temp om 50 år = + 3 grader...
Ring Dagbladet!"

8)

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ConTrari

Sitat fra: BorisA på desember 21, 2011, 21:44:08 PM
Sitat fra: ConTrari på desember 21, 2011, 21:40:42 PM
Sitat fra: BorisA på desember 21, 2011, 21:31:40 PM
Og så var vi i gang igjen, denne gangen er det Dagbladet som melder om varmere tider i Norge:

http://www.dagbladet.no/2011/12/21/nyheter/innenriks/klima/ekstremver/meteorologisk_institutt/19513067/



WARNING! THIS CRISES IS IN AUTOPILOT MODE. WARNING!

He he ! :)

Ja, det er latterlig. Men samtidig deprimerende, for det som skrives her, er noe av den mest primitive propaganda jeg har lest fra norske kilder. Ja, de fryktelige klimaendringene vil komme og ta oss! Nei, det vil fortsatt bli noen hvite vintre. Ja, endringene er dramatiske, men i DE NÆRMESTE ÅRTIENE vil det ikke bli store forandringer.

Derfor må vi forske mer.

"- Vi snakker om radikale endringer innenfor et tidsperspektiv på oppmot 50 år, sier seniorrådgiver Ketil Isaksen ved Meteorologisk institutt til Dagbladet. Instituttet har brukt klimamodeller til å beregne utsiktene for hvit jul i tiårene som kommer. I osloområdet vil det jevnlig være snø de neste tiårene, men her, og i en rekke kystnære og befolkningsrike områder, er vintrene truet av en gjennomssnittstemperatur som sakte stiger. Kystnære byer som Larvik, Tønsberg, Moss og Fredrikstad ligger tynt an. Det samme gjør byene langs vestlandskysten."


Jada. At det ikke blir hvit jul i Bergen er en "radikal endring". Eller er det omvendt? Hvor dumme tror Isaksen & co at vi er?


BorisA

Kanskje han skal få låne boken "Været i Norge gjennom 100-år", som jeg er den lykkelige eier av?
Jeg har nevnt den før, den inneholder alle temperaturene for Karasjok, Tromsø, Trondheim, Bergen, Kristiansand og Kristiania/Oslo fra 1893 til 1993.

Der kunne han f.eks studere 30-årene, med alle sine svært milde vintre.
Var nok dårlig med hvite juler i kystbyene i den perioden.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Isaksen og de to andre musketerene på Met fornekter nok den boken, Boris. De fornekter varmeperioden på 30- og 40-tallet. Jeg har noen tanker om disse klimaforskerne til Met. Ikke minst har jeg noen ideer om hvordan man skal henvende seg til dem. Håper jeg ikke tenker, eller gaper over for mye. (Går det an å tenke over for mye?). Får se hva jeg får til, for noe må gjøres. De forholder seg ikke til virkeligheten, og det er svært betenkelig det som foregår. Jeg fikk en e-post fra Isaksen et. al for en god stund siden, og den er av X-files typen. "Du tror det ikke før du ser det". Kanskje jeg legger den ut ved en senere anledning.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Da fornekter de en bok som Meteorologisk Institutt selv har stått bak.
Oi Oi!
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Jeg har en mistanke om at klimaavdelingen på Met er noe helt annet enn Meteorologisk Institutt. Skulle vært interessant å vært flue på veggen der borte. Har lest om at meteorologer flest er skeptiske til den menneskeskapte klimakrisa. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

ConTrari, at det (sannsynligvis) ikke blir hvit jul i Bergen er en radikal endring - siden 21.12.2011, for i øyeblikket er førjulstiden i Bergen svært så hvit. Skulle selvfølgelig ønske at det var omvendt, siden jeg har sommerdekk...

Men én ting skal klima- og miljølobbyen ha, de har fått lagt bybanetrasseen både forbi huset mitt og slik at den fanger opp hele tre av byens Vinmonopolutsalg - med forlengelsen til Flesland blir det fire!

Det må ha vært noen virkelig fremtidsrettede folk med i planleggingskomiteen. 

"Disclaimer": Nei, jeg var ikke med. 8)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Jeg la forresten inn denne kommentaren under mitt Disqus-nick "NatureTrick":

SitatDet er merkelig å høre dette gnålet om at snøen skal forsvinne nå igjen etter to beinkalde vintre, millioner i vannskader på grunn av frosne og sprukne vannrør og milliarder tapt i splitter nye motorveier som ikke har tatt høyde for frost.

Atter andre milliarder er sølt bort på miljøfiendtlige vindmøller som kverner opp våre rovfugler og står stille når vi trenger dem, på et solcelle-eventyr som er en av tidenes flopper og på et "månelandingsprosjekt" som som var dømt til å mislykkes den dagen ideen ble unnfanget - finn heller noen billigere grøfter å grave og fylle igjen.

Alt dette påstås å være med "omtanke for våre barnebarn". Nylig hørte vi også at det var 8 milliarder av våre barnebans kroner som brant i lommen på ministeren og som det hastet fryktelig med å få [gitt] bort. Det er sikkert mange verdige og svært trengende mottakere av disse pengene, men et eller annet sier meg at det ikke er dem som står først i køen.

Jeg foreslår at vi slutter å betale for disse unyttige spekulasjonene og heller fortsetter å bygge på den ekspertisen som er akkumulert gjennom tusen år og forteller oss hvordan det er lurt å forholde seg når man bor i et kaldt land langt mot nord der frost, mildvær, regn og snø, storm og flom hele tiden har vært regelen og ikke unntaket.

Da kan kanskje våre barnebarn arve et enda bedre klimatilpasset Norge, og til og med noen kroner på kjøpet, hvis ikke da klimafanatikerne greier å søle vekk rubbel og bit av fars- og morsarven deres før vi kommer så langt.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Det var et flott innlegg, Bebben! :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sitat fra: Jostemikk på desember 21, 2011, 23:13:06 PM
Det var et flott innlegg, Bebben! :D

Takk for det, Joste.

Føler det ellers betimelig å påpeke at illustrasjonsbildet i Dagbladet ikke er fra Sandviken slik bildeteksten sier, men derimot fra krysset Fjøsangerveien/Fabrikkgaten.

Faktafeil på faktafeil, som Prestrud pleier å si.
:D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Det sorterer utvilsomt under skremselspropaganda, for det baserer seg på et lett gjenkjennelig, dogmatisk og feilaktig premiss:

SitatDet er ikke et spørsmål om vi opplever klimaendringer, men hvordan vi skal møte dem.

Forfatteren avviser hele problemstillingen med forskere som trikser seg til bestilte resultater, og avviser samtidig at dagens klima såvisst svinger innenfor naturlige rammer, som det har gjort til alle tider.

Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet originalest.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to