Åpnere samfunn eller sterkere overvåkning?

Startet av seoto, august 08, 2011, 14:10:25 PM

« forrige - neste »

seoto

Kan et åpnere og mer demokratisk samfunn kombineres med sterkere overvåkning?
Oppfattes som ganske selvmotsigende i mitt hode. Hva mener du?

Vil det være mulig å unngå konfrontasjoner i framtida gjennom overvåkning? Eller vil det skape kraftigere konfrontasjoner? Dette må jo kreve enorme ressurser dersom de skal virke. Hva slags system ville klart å fange opp ABB? Er dette en god unnskyldning for å fange opp og kneble motstandere av dagens politikk? Skal vi alle bli mainstream?

Denne kortnyheten sto på forskning.no i dag:
http://www.forskning.no/kortnytt/294721

... og fårene fulgte lydig bjellesauen like til slaktebenken ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på august 08, 2011, 14:10:25 PM
Kan et åpnere og mer demokratisk samfunn kombineres med sterkere overvåkning?
Oppfattes som ganske selvmotsigende i mitt hode. Hva mener du?

Nei, mer overvåkning er det motsatte av åpnere og mer demokratisk samfunn. Det er etter mtt syn ganske åpenbart, men det er allikevel det som skjer. Jeg oppfattet Stoltenbergs tale om temaet 24. Juli som velmenende, men urealistisk. som nevnt på Fugl Føniks:
SitatFørste reaksjon på dette er å være 100% enig, samtidig som en er 99% sikker på at ambisjonen ikke vil bli fulgt opp i praksis. En langsommere debatt - Aftenpostens Debattsentral stengt!

Vi går mot et valg der AP vil få mange ekstra stemmer som resultat av sympatien etter 22. Juli, forståelig nok. Men det paradoksale er realiteten kommer til å bli mindre demokrati og mindre åpenhet. Som en liten illustrasjon på dette er det faktum at AD fortsatt er stengt (Aftenposten valgte etter angrepene 22. juli å stenge Debattsentralen for en periode. )

Skal vi få mer åpenhet og mer demokrati må det bli gjennom initativ som klimaforskning.com  8)
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Jeg trøster meg med riksmedias og politikernes økende bekymring over at folk henter stadig mer opplysninger/nyheter fra blogger, ikke fra mainstream media. Og det gjør de ofte rett i. Jeg får se om jeg legger ut et bevis på akkurat det, men jeg får vente noen dager, til en headline i riksavisene nå i kveld får modnet litt i bevisstheten. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ConTrari

Enig i din vurdering her A1, og man ser mye av det samme bli uttrykt i de media som ennå er åpne.

Jeg beundrer VG, som til og med har holdt sitt "innvandring" forum åpnet hele tiden. Leste nettopp endel av tråden (nesten 10000 innlegg!) som ble skrevet mens angrepene var igang, og det er gripende å se hvordan tragedien rulles opp minutt for minutt, det er en dokumentasjon av et historisk øyeblikk som Aftenposten har gitt avkall på. På VG er det faktisk mindre hetsing og utskjelling enn vanlig etter min mening (moderatorene har sikkert hatt mye å gjøre, hvor mye vet vi jo ikke når det slettes uten melding).

Lurer på hva ADs begrunnelse for sin lange stengning blir, når de engang åpner. Jeg kunne forstå at de var nede noen få dager, selv om jeg ikke var enig i beslutningen, i en så ekstrem situasjon, men dette luktger mer av et påskudd for å kvitte seg med et debattforum de ikke egentlig ønsker.

Politisk er jeg mer usikker på effekten. At Ap får masse sympati, er forståelig, men legg merke til at deres regjeringspartnere ikke har fått større uttelling enn før. Og jeg har inntrykk av at folk svarer på slike undersøkelser med en viss "stortingsvalg-bias". Lokalpolitikk går ofte på tvers av den nasjonale, Stoltenberg er ikke ordførerkandidat i Oslo.

ConTrari

Dæven, dette er et teknisk avansert forum! Da jeg skulle legge inn mitt forrige kom det: "Advarsel! Mens du skrev ditt innlegg, er det kommet et nytt på denne tråden, du ønsker kanskje å lese det og endre ditt eget for du poster?" Imponerende!

seoto

Jeg tror dessverre også at debatter i tiden som kommer vil bli presset over på private forum og blogger.

Når det gjelder valget er det jo et kommunevalg, og jeg tror nok - i hvert fall i mindre kommuner - at personer er viktigere enn parti. Og jeg håper da virkelig at stemningen har snudd radikalt innen 2 år og stortingsvalg!

Men jeg er skremt over det jeg leser for tiden, nå dukker de opp alle disse "forståsegpåerne" som har de rette forbindelsene til den politiske ledelse. Har akkurat lest en artikkel av Jørgen Lorentzen, og han får meg som alltid til å grøsse av avsky. Hva er det med den fyren? Dette er hva han får seg til å skrive i : siste avsnitt

SitatJeg er glad for at 70-tallets venstreside distanserte seg fra sin voldsromantikk, og isteden er blitt viktige forsvarere av det europeiske demokratiet. Men i motsetning til den politiske modningen som skjedde med ungdommene på venstresiden, har høyresiden kontinuerlig dyrket fram stadig nye former for tilhengere av politisk terror. Breivik var spesielt glad i Danmark, for der var også den innvandringsfiendtlige retorikken blitt en del av makten. I alle de nordiske landene finnes det talspersoner og politiske partier som lever av noe av det samme ideologiske tankegodset som Breivik tilslutter seg: troen på kulturell enhet og kampen mot ytre fiender som smusser til våre sanne verdier. En ideologi basert på vi (de rene) mot dem (de urene) har alltid og vil alltid danne grunnlaget for vold.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sitat fra: ConTrari på august 08, 2011, 23:54:37 PM
Jeg beundrer VG, som til og med har holdt sitt "innvandring" forum åpnet hele tiden. Leste nettopp endel av tråden (nesten 10000 innlegg!) som ble skrevet mens angrepene var igang, og det er gripende å se hvordan tragedien rulles opp minutt for minutt, det er en dokumentasjon av et historisk øyeblikk som Aftenposten har gitt avkall på. På VG er det faktisk mindre hetsing og utskjelling enn vanlig etter min mening (moderatorene har sikkert hatt mye å gjøre, hvor mye vet vi jo ikke når det slettes uten melding).

Helt enig! Jeg er også veldig positivt overrasket over VG, og har dyp respekt for deres avgjørelse. Det er også morsomt å se en viss form for selvsensur på forumet, og det virker som om debattantene er raske til å anmelde dersom noen går totalt over streken. Jeg har også lest den tråden du nevner - den er viktig historie!


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.