Om å trekke i samme retning

Startet av BaseBallStick, juni 27, 2013, 17:09:42 PM

« forrige - neste »

Brattbakkallen

Seoto i # 13 til Ewer G:
SitatKan hende er du ingen klimaspesialist, men desto mer spesialist på menneskelighet, og det er minst like viktig. Det vil alltid være plass til deg på vårt forum, for du balanserer oss i en menneskelig retning, og ikke noe er viktigere enn det.

Der kom du meg i forkjøpet gitt, pga en plutselig strømutkobling her jeg bor.

Ewer G. har en underfundig måte å uttrykke seg på som jeg virkelig har sansen for.  :)

BBK

Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

seoto

Personforfølgelse hjelper ikke til en bedre atmosfære, så jeg slettet ditt innlegg, Obelix.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Obelix

Sitat fra: seoto på juni 28, 2013, 19:41:49 PM
Personforfølgelse hjelper ikke til en bedre atmosfære, så jeg slettet ditt innlegg, Obelix.

Utrolig! Det var ikke personforfølgelse, men en kritikk av BBK's handlinger. Jeg anser dette for å være to helt vesentlige forskjellige ting!
For jeg registrerte at BBK beklager seg over "forsurelse" og "glemmer" åpenbart at det må 2 til å danse tango.
No fear for the real men! No hope for the scared!

Jostemikk

Nå roer vi ned alle sammen, og det inkluderer å slippe gamle krangler. Det kommer iløpet av kvelden en oppdatering av reglene for forumet.

En generell oppklaring om de som er medlemmer her på Klimaforskning. Det finnes ingen som tillates å bli medlemmer hvis de forsøker lage konto via en proxyleverandør. Dette betyr at det så vidt jeg vet ikke finnes noen medlemmer med to eller flere kontoer.

Om noen av våre medlemmer i realiteten er AGW-tilhengere eller ei, spiller ingen rolle, ei heller om de er det, men later som om de er "skeptikere". Dette har jeg blitt kontaktet om av flere enn en, og det er ikke noe som interesserer meg. Medlemmer her på Klimaforskning kan være hva de vil, mene hva de vil, bare de gjør det på en grei og høflig måte. Heldigvis slipper vi de fleste av typen rene Internett-troll. De er ikke lønnet for å delta utenfor mainstream.

Det er også på tide at alle forstår at det ikke er særlig trivelig verken for trådstarter eller andre å se at en tråd blir ødelagt av endeløse innlegg om jeg sa/du sa-innlegg. Føler man seg ikke forstått, vær snille å la det ligge. Hjelper det ikke med 5 innlegg, er det tvilsomt om det hjelper med 500.

Takk hverandre heller for ting dere setter pris på enn å klage hele tiden over det dere ikke liker.

Ikke noe av dette betyr at det ikke er lov å være uenige. Saklig uenige. Hete debatter kan være både spennende og interessante. Punktet hvor grensen for tolerabel hete er nådd er vanskelig å sette, og må bli en vurderingssak for oss tre som modererer. Husk at vi alle befinner oss i samme sandkasse her på forumet. Den som ikke trives kan bare finne seg andre sandkasser, eller bygge ei selv. Vi har vært altfor tolerante angående dette fram til nå, og det var i ferd med å spise oss opp fra innsiden. At noen med flere tusen innlegg klager over å ikke få uttrykke seg på forumet klargjorde på perfekt måte hvor tolerante vi har vært.

Det vil etter hvert bli noen små forandringer. Følg med på kunngjøringer.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#19
Kjære alle sammen,

jeg varslet at jeg trakk meg midlertidig tilbake fra forumet for litt tilbake, men overhodet ikke pga. at jeg var misfornøyd med forumet og spillerommet her, men fordi jeg følte at jeg begynte å gjenta meg selv, og at jeg ble litt lei av enkelte andre i debattene som gjorde litt av det samme. Motiv: heller trekke seg tilbake og lade kunnskapskanonen enn å begynne å tygge drøv.

Min evt. "kritikk" mot forum-tematikken måtte være at jeg skrev at jeg ønsket at man ikke ble for "watt-onanerende" og teoretisk (i betydningen "jeg kan regne mer elegant feil enn deg") men at man heller holdt seg mer til de historiske, empiriske og sykliske fakta som alene mer enn godt nok avdekker hele klimahumbugen. Men forumets styrke er at jo folk skriver over hele dette registeret og mere til, og MAN FÅR LOV TIL DET - inkludert at jeg som menig bidragsyter syns at det er helt greit at sentrale representanter for admis drar en skikkelig forarget og avslørende strukturanalyse over maktpersonene som sitter bak og drar i de lønnsomme maktklimatrådene....de fleste har faktisk behov for å få åpnet øynene sine rundt dette mer enn vanlig presse tillater.   

Men selv om jeg mener jeg har trukket meg ut som aktiv debattant for en stund, klarer jeg ikke lenger å sitte stille og se at noen få fyrer opp en destruktiv debatt mot redaksjonen nå, for den er høyst urettferdig overfor de redelige administratorene som fortjener en stjerne for prisverdig faglig åpenhet i stedet.

Tiden burde heller være inne for raushet og et nøytralt blikk, og da vil man se at dette forumet representerer en unik frihetsoase i et hav av smålige og dirigerende fora med faglig håpløse redaksjoner. En rekke av oss er jo blitt utestengte, på basis av faglig balanserte og saklige innlegg - men dessverre i strid med klimamaktas ærend - fra alt fra AD, VGD, forskning.no, osv. Så vi vet hva en lurvete og umoralsk og faglig korrupt redaksjon er for noe. 

Dette forumet er ikke slik, det er tvert imot for viktig og verdifullt til å gjennomgå nåværende tilløp til opphetet og ubalansert kritikk. Jeg forstår godt at mange kan bli iltre når frustrasjonen over MSMs grenseløse opportunisme og faglige inkontinens går på beherskelsen løs. Men hvorfor rette sinnet mot et forum som har latt oss få uttrykke oss over hele fjøla helt siden starten, og støttet alle forsøk på konstruktive innlegg, også ofte i strid med det flere i administrasjonen kanskje selv ville fremmet om det var opp til dem alene.

Det er, når man får tenkt seg om, ikke grunnlag for å hevde annet enn at dette forumet og dets administrasjon har gjort sitt ytterste for å fremelske en åpen og vitebegjærlig atmosfære, og jeg vil benytte denne anledningen til å påpeke at for min del - trass i at jeg sikkert flere ganger har representert andre synspunkter enn dem - har jeg aldri opplevd et vondt ord fra redaksjonen, men tvert imot en fabelaktig åpenhet og vilje til å følge opp innspill med egne kommentarer og stimulerende merknader.

Jeg vet ikke når jeg selv føler jeg har tid og energi på plass igjen til å mønstre på forumet med nye krefter og kline til med nye forsøk på engasjerende innlegg, men inntil dess: La dette forumet trygt stevne fram som det har gjort, det er ingen grunn til å skamme seg over track record'en.

Tvert imot, dette er landets suverent åpneste og mest interessante klimaforum, med en svær arkivbase med innlegg over flere år som burde vært pensum for de av våre politikere og miljøforkjempere som ønsker å kjempe seg ut av klimaignorans-fellen.

Med ektefølt takk,

mvh Telehiv (Tele blant venner)
   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Tele, det er en grunn til at du for meg står øverst blant alle ekte klimahelter. Å trekke seg tilbake fra det som virker å være endeløse repetisjoner av det samme høres helt fantastisk deilig ut, og jeg har vært mer og mer inne på den tanken selv de siste månedene. Eneste årsak til at jeg ikke har gjort det er ansvaret jeg føler så lenge forumet er åpent. En av flere negative ting relatert til å ha Admin i forumtittelen.

Takk skal du ha.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Sitat fra: Jostemikk på juni 28, 2013, 23:21:12 PM
Tele, det er en grunn til at du for meg står øverst blant alle ekte klimahelter. Å trekke seg tilbake fra det som virker å være endeløse repetisjoner av det samme høres helt fantastisk deilig ut, og jeg har vært mer og mer inne på den tanken selv de siste månedene. Eneste årsak til at jeg ikke har gjort det er ansvaret jeg føler så lenge forumet er åpent. En av flere negative ting relatert til å ha Admin i forumtittelen.

Takk skal du ha.

Joste,
ett av mine underliggende poeng var å gi en liten - og kanskje nødvendig? - vitaminpille til dere som holder forumet gående, for jeg må innrøme at mitt egoistiske håp er at dere fortsetter å holde fortet åpent med stødig mot mens vi andre tar kunstpauser og samler krefter til ny dyst.

Spøk til side: Hva gjør vi hvis forumdrifterne ikke orker mer? Bli klimahelt på VGD - til moderator får tak i deg igjen?

Derfor: Kanskje det blir litt lettere å holde det gående for forumdrifterne hvis flere hadde sendt en liten takk for den rause muligheten dette forumet har gitt dem i mange år - i stedet for å søke etter noe man kan ergre seg over? Jeg har mange bedre forslag til nettsteder der man kan la irritasjonen flomme  :)

Nei folkens, alle mann til pumpene, vis at dere har forstått hvem som har holdt dere inne i reell klimadebatt i årevis!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

Takk, tele :) Som Jostemikk sier: Du har også vært min helt på forumet, modig, rakrygget og rett fram - noe som for meg inngir tillit. Dine ord fikk meg til å felle noen tårer i lettelse, og kjente jeg hvordan skuldrene senket seg. Jeg har savnet deg på forumet, men du kommer nok tilbake når du synes du har noe å tilføre. Ha en herlig sommer - og håper solen skinner på deg (og gjerne litt på oss andre også, før vi råtner av rotbløyte her på Østlandet)  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Spiren

Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

Amatør1

Tusen takk Tele, det varmet, enda jeg har det varmt nok på ferie.

Det var en stor glede og lettelse å lese det du skrev.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Jeg har vegret meg litt mot å skrive noe i denne tråden.

Initiativtakerne fortjener ros for alt arbeidet de har lagt ned. De har muliggjort et samlingssted, eller et "sted å være" for diverse folk som ikke følger saueflokken i klimaspørsmålet.

Selv har jeg også funnet glede i enkelte temaer som handler om "andre ting enn klima", særlig "lette tråder" som musikk, sportsfiske osv. Det føltes naturlig at slikt kunne høre med, med litt "småprat" o.l., særlig i begynnelsen da vi var så få.

Så er det uunngåelig nok slik at vi ikke er enige om diverse ting, og for min egen del gjelder det hvorvidt slike ting som "konspirasjonsteorier", dvs. Bilderbergere og "nine-eleven" osv. har noe særlig i debatten å gjøre. Det er kanskje en annen debatt? Jeg synes også det kan gå for langt med personkarakteristikker, og har valgt å holde meg utenfor tråden "klimaklovner". Jeg synes det hadde vært best å overlate den slags til Moonbat og hans like.

Så er det visse ting som å kreve en slags "klimanürnbergprosess" eller lignende. Det er et nokså ekstremt standpunkt, når alt kommer til alt. Sammenholdt med konspirasjonene kan det gjøre at mange ser på forumet som en gjeng med litt sære ekstremister. Er det det vi vil være?

I det hele tatt er det en tendens til å gå "a bridge too far" som McIntyre pleier å si, eller "over the top". Det gjelder også visse sider av den faglige debatten. Hva med å være en smule mer tilbakeholdne? "Drivhuskrigen" vinnes ikke på denne måten, og helt sikkert ikke i dette forumet.

For meg er det åpenbart at en del av disse tingene, eller summen av dem, gjør at forumet kan ha mistet og/eller gått glipp av en hel del personer som kunne hatt svært mye å tilføre.

Jeg registrerer at det er gjort litt endringer som følge av enkeltes misnøye. Har ikke sjekket så altfor nøye, antakelig er det positivt.

Så vi får se hvordan det utvikler seg videre - antakelig ville det beste for forumet være om det ble litt mer mangfold av stemmer, men som sagt er det fare for at ulike avskygninger av meninger kan bli "skremt bort".

Men men, så lenge det finnes klimahumor finnes det sikkert håp, også for dette forum. Det kan vel være en motgift mot varme planeter?  :D

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Gerten

Synes Bebben har skrevet et fint innlegg som jeg kan støtte fullt ut.
Skjønner at det kan være slitsomt for Admin å drifte et forum. Så ros til dere.
Prøver å følge med for å lære og bekrefte egne oppfatninger. Har etterhvert skjønt at Terje Wahl ikke kjører rent løp. Det viktigste for meg er å hente ut kunnskap som kan brukes utad.  Ikke alle innlegg har den relevansen. Men henvisninger til artikler og blogger gjør det lettere å skjønne hvordan debatten arter seg rundt omkring. For nye folk kan det være vanskelig å orientere seg vil jeg tro.
Har god tro på at forumet finner sin form, spesielt siden flere her inne har topp-kunnskaper og er flinke formidlere.
It's the clouds!