Miksing av politikk og forskning

Startet av seoto, juli 10, 2011, 20:18:06 PM

« forrige - neste »

seoto

Lysenkoisme er et begrep som kommer fra den russiske biologen Trofim Lysenko som begikk sine ugjerninger mot forskere som ikke var enige med ham under Stalin-tiden. Politikere har også siden prøvd å benytte hans metoder for å få kontroll. Noen ganger sammenliknes det som nå skjer innen klimaforskning med lysenkoisme.

På Aftenpostens debattsider har "stjakobs" i dag et innlegg som har en veldig god beskrivelse av dagens situasjon. Hans innlegg kommer i forbindelse med heller sur kritikk til Klimarealistene fra en av debattantene som mer eller mindre "bor" på debattsidene (kanskje han er lønnet for å overvåke klimadebatten?).

"stjakobs" innlegg er svar på bl.a. denne uttalelsen:

"Den dagen noen av surrehuene i denne stutumbevegelsen forstår at det ikke blir oppfattet som seriøst å anklage forskere for juks og manipulasjon uten at det finnes grunnlag for det, samt ikke presenterer løgn som fakta, blir sikkert omtalen av dem anderledes - også fra min side."

"stjakobs" svar er følgende:

SitatJeg ser du for øyeblikket jobber med med punkt 4 i forhold til lysenkoismen:

I korte trekk kan sammenlikningen mellom Lysenkoismen og "Global oppvarming" betraktes slik:

1. Arbeid først gjennom politiske organisasjoner

2. Hevd så at vitenskapen er avgjort. Det er ingenting å diskutere

3. Se bort fra, eller nekt for alle bevis for at spådommer kan være gale

4. Heng ut opposisjonen (mendelske genetikere, Global oppvarming-"fornektere")

5. Straff opposisjonen (gjennomføring og eksil, tap av arbeidsplasser eller forskningsmidler, ydmykelse i media)

6. Forhold deg til en gjeldende ideologi (stalinisme, Environmentalisme)

7. Støtt en enorm propagandamaskin, og,

8. Lag et stort byråkrati der mange mennesker har karrierer avhengig "det styrende konseptet".

http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=18&ThreadID=325014&page=1#item5419363

Alltid greit å sette seg litt inn i de forskjellige hersketeknikkene, spesielt når det oppstår en slik miksing av politikk og forskning som det er innenfor dagens klimadebatt.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på juli 10, 2011, 20:18:06 PM

På Aftenpostens debattsider har "stjakobs" i dag et innlegg som har en veldig god beskrivelse av dagens situasjon. Hans innlegg kommer i forbindelse med heller sur kritikk til Klimarealistene fra en av debattantene som mer eller mindre "bor" på debattsidene (kanskje han er lønnet for å overvåke klimadebatten?).

Flott du tar opp dette. Både Lysenkoismen, som har svært mange fellestrekk med hvordan klima"forskere" og politikere bedriver sitt taskenspill, og den sure kritikken du nevner. Har sjelden reagert mer negativt på et innlegg noen gang, enn jeg gjorde da jeg leste det.

Personen er høyst sannsynlig lønnet av Aftenposten for å bedrive sine personangrep og totale tåkelegging av klimadebatten.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

For de som måtte ønske å vite mer om Lysenko - på norsk - fant jeg en artikkel fra Universitetet i Oslo:

http://www.mn.uio.no/bio/tjenester/kunnskap/biobloggen/bully.html

Helt på slutten av artikkelen står det noe jeg føler at jeg ikke er helt enig i:
SitatDagens forskningsprogrammer er basert på faktisk kunnskap og fri forskning. Lysenko virket i ei tid hvor vitenskap ble motarbeidet, og han sjøl hadde hovedregien.

Hvor fri er "fri forskning" i dag? Hva gjør forskere når politikere helt klart har sterke ønsker om et spesielt resultatet? Se f.eks. samfunnsforskning og Eia-programmene på NRK.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Hehe, jeg deltar selv i den aktuelle tråden og har ertet på meg både klimadumme og kaosskaller, som troller i vei alt hva de er god for.

Det er ellers lite aktivitet på debattforumet, enten det nå skyldes sommerferie eller at folk rett og slett er møkk lei disse trollene. Selv synes jeg det kan være gøy å erte dem litt innimellom, når jeg er i det humøret...

Jeg må likevel si at jeg er skeptisk til moderasjonen på Aftenpostens debattforum etter et par utestengelser i det siste som synes å ha rimelig tynt grunnlag - særlig sett i sammenheng med at klimadumme og kaosskaller får lov til å fortsette sin trakassering av andre debattanter og sin anti-debatt gjennom sin grunnleggende usaklige og pøbelaktige opptreden. Hadde det vært noen upartisk moderasjon der, hadde disse typene vært utestengt for lenge siden, eventuelt hadde de vært utestengt i perioder slik at de fikk anledning til å forbedre seg.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Ja, jeg følger deg med spenning :)
Du ble virkelig bombet nå i kveld - de følte seg virkelig i forsvarsposisjon!
Masse stjerner! Flott å se at du står på.

Helt enig med deg når det gjelder moderatorene. Jeg ble utestengt en uke for en stund siden. Men det merkelige er at mitt siste innlegg ikke ble slettet, reaksjonen på slettingen av jarlgeirs innlegg - kanskje fordi jeg henviste til Debattens Fugl Fønix?

Stå på!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

#5
Klima- og avgiftsdebatten går hett for seg i Australia for tiden.

Andrew Bolt (se nærmere om ham på den første linken) er ikke redd for å stå i skuddlinjen.
Her er et intervju med den kjente forskeren Richard Lindzen:
Bolts intervju med Lindzen

Det er grupper som sterkt ønsker å stoppe enhver debatt om menneskeskapte klimaendringer, bl.a. en gruppe som heter GetUp:
the closing down on the debate

Gruppens oppførsel leder nok Bolts tanker hen på hva som skjedde i forrige århundre:
tomorrow must not belong to such people

http://www.youtube.com/v/TxvjHDmmJoA?version=3</object>

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Når jeg leser hva AGW-folket får seg til å sette på trykk, minner det meg mye om salige Næss' tekst, her fremført av like salige Søder:

http://www.youtube.com/v/v9rBqYuYhmQ
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren