Met Office: Ingen global oppvarming siste 16 år

Startet av Jostemikk, oktober 14, 2012, 10:53:29 AM

« forrige - neste »

ebye

Jostemikk,

Langt bak i bakhodet mener jeg å ha sett akkurat denne argumentasjonen. Naturlige klimavariable er så uforutsigbare, at de ikke kan "medregnes". Det gjelder El Ninjo, La Ninja, vulkanutslipp, skydannelse, f. eks. En gang støtte jeg på argumentet at El Ninjo var et resultat av menneskeskapte klimaendringer,  - så da så. Noen ganger hevdes det at naturlige variable (kjølende) skygger for global oppvarming. Nå er det en stund siden jeg leste artikkelen til Foster og Rahmstorf, om å modellere vekk effekter/usikkerhet? av El Ninjo, vulkaner og effekten av sola, og vips: da hadde vi en klart stigende temperatur. Pga hva? Cherry picking?

De verste alarmistene er ikke etterrettelige, og de flytter "målet" hele tiden. Men, nå ser det ut til at øyner åpner seg, og tunge aktører "tar i saken" på en bedre måte.   8)

Bebben

Som noen sikkert allerede har sett via WUWT eller andre steder, har nå Daily Mail oppdatert og bekreftet sin artikkel, med ekspertbistand fra selveste Judith Curry.

I forhold til MSM er dette faktisk skikkelig sterke saker. Hvilken norsk avis vil ta opp denne hansken tro?

Artikkelen har også en Spørsmål og Svar-avdeling:

SitatQ Is the world warming or not?

A The Hadcrut 4 figures that show a 'pause' in warming lasting nearly 16 years are drawn from more than 3,000 measuring stations on land and at sea. Hadcrut 4 is one of several similar global databases that reveal the same thing: that since January 1997 there has been no statistically significant warming of the Earth's surface.

Between 1980 and the end of 1996,   the planet warmed at a rate close to 0.2 degrees per decade. Since then, says the Met Office, the trend has been a much lower 0.03 degrees  per decade.

However, world average temperature measurements are subject to an error of plus or minus 0.1 degrees, while any attempt to calculate a trend for the period 1997-2012 has an in-built statistical error of plus or minus 0.4 degrees. The claim that there has been any statistically significant warming for the past 16 years is therefore unsustainable.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Wow. Se hva The Guardian skriver om artikkelen i Daily Mail. Her sitert fra Judith Currys blogg - føler ikke for å klikke meg inn på Grauniad så sent på kvelden:

SitatWhat about "punishing" the journalists who persistently mislead on climate change? Is exposing their mistakes and wilful misinformation enough? Or do they need to face some kind of tougher sanction? If so, who would act as the judge, jury and prosecutor? Are ombudsmen a powerful enough deterrent?

Er det bare meg, eller er det "bemerkelsesverdig likt" Benestads rabiate personangrep på Humlum et al nylig, på Nye meninger?

En av klimapresteskapets ikke-godkjent tolkning av de samme dataene - fra CRU og Met Office! - og straks begynner ropene: Korsfest! Korsfest! Det ser ikke pent ut.

Judith Curry har samarbeidet om oppdateringen og gjør rede for dette. Det er godt mulig at dette går ut over nattesøvnen til visse aktivister... men selv kommer jeg til å sove godt i natt. For å gi slipp på selv den mest elementære saklighet og redelighet er et klart svakhetstegn.  8)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!