Finito REC og solcellepaneler

Startet av Amatør1, april 24, 2012, 19:52:02 PM

« forrige - neste »

ConTrari

#15
Sitat fra: zulusierragolf på juni 17, 2012, 20:50:35 PM


Debatten om Peak oil er lang. "the easy oil is gone" er kanskje et mer dekkende utsagn. Det kan for all del ligge store uoppdagede reserver. Men det vil koste stadig mer å lete etter drivverdige felt og stadig mer å utvinne dem. Det er ikke så viktig heller hva som måtte ligge uoppdaget nede i jordskorpen. Det avgjørende er hva vi faktisk greier å produsere.



Høres ut som ønsketenkning fra en oljemotstander. Tenk litt over hvor mye billigere utvinning av olje er blitt på store havdyp de siste 20 årene, tror du denne utviklingen vil stanse? Og det er mange nye oljefelt som ikke er spesielt vanskelige å utnytte, Statoils nye funn utenfor Tanzania er et eksempel. Med oljepriser på dagens nivå og høyere, vil letevirksomheten økes, og med stadig mer drivstoffgjerrige motoerer, vil ikke økt pris hindre økonomisk vekst.

ebye

Du må sitere den du henvender deg til zulu, nå bare fortsetter du kaoset og forvirringen.

I første innlegg skriver du:

SitatDet er alltid underholdende å lese innlegg som hviler på blank idioti.

Etter flere runder med forsøk på oppklaring, var det du som representerte "idiotiet"?:

stjakobs

Som innfødt nordlending synes jeg også det er synd at REC ikke klarer seg. Men i Norge, og spesielt i Nord-Norge, blir solceller for pinglete. Vi har mørketid og regnvær. Derfor er solcelleenergi ikke brukbart til stort annet enn hyttebruk. Vindmøller vil kunne gi et bedre bidrag her nord, men også det blir bare et tillegg.

Zulu mente vi måtte finne en sikker måte å "lagre" energi. Jada - vi kan prøve batterier, med det tap det medfører å måtte omforme energien til vekselstrøm igjen når vi har bruk for den. Stillingsenergi kanskje, pumpe opp vann i høye tårn - for så å slippe det ned ved behov? Tja - muligens, men veldig upraktisk.

Nå har Norge heldigvis nok vannkraft. Effektivisering av nettet og turbinene, samt utbygging av minikraftverk vil kunne holde oss varme og trygge i mange år fremover.

På verdensbasis har man i praksis kun atomkraft (av det man kjenner til i dag) som alternativ til fossilbaserte kraftverk. Dette kan men like eller ikke, men sånn er det, når man ser på de energimengdene som kreves. Etter det vi kjenner til i dag, har Norge 180 000 tonn thorium. Det trengs ikke mer enn drøye 700 kilo Thorium for å dekke strømforbruket i oslo et helt år. Vi snakker da om thorium-kraftverk, som gir langt mindre farlig avfall enn uranbaserte kraftverk. Link: http://www.apollon.uio.no/artikler/2006/thorium.html

Ved et slikt opplegg kan vi dekke energibehovet vårt i tusenvis av år.

Etter dette må vi knekke koden med fusjonskraftverk.

Vi trenger ikke flere "grønne" for å løse slike problem/utfordringer. Her kreves det forskere og ingeniører utdannet innenfor fysikk og kjemi.




"IPCC is a four letter word."

zulusierragolf

Contrari:
Jeg er ikke oljemotstander. Jeg jobber i oljeindustrien.
Funnet utenfor Tanzania er såvidt jeg vet meget stort.
Visse former for oljeutvinning vil sikkert bli billigere. Det samme gjelder jo forøvrig fornybar energi.
Men totalt sett blir det lengre mellom funnene og det som blir funnet blir mer krevende å utvinne. Samtidig er jordens energibehov voksende.
Da er det ganske åpenbart at andre energiformer vil måtte tvinge seg frem.

Stjakobs:
jeg tror ikke det er så mange som ser for seg at solenergi er førstevalget for nordområdene.
Jeg er ingen kategorisk motstander av kjernekraft.

jarlgeir

Peak-Oil religionen lever i beste velgående.

Den var rett rundt hjørnet da jeg gikk på gymnas, i regi av Fortiden i våre hender.
De baserte sitt religiøse vås på at:
1) nå var nesten all oljen funnet
2) teknologiske fremskritt og innovasjon eksisterer ikke
3) Malthusiansk befolkningsvekst og alt det der.
4) Kull-til-olje teknologi som har eksistert siden 1917 blir selvsagt ignorert

Og i dag ser vi oss tilbake og ser at alt de spådde var det motsatte av det som skjedde.
Ta et eksempel: Befolkningsveksten deres er sterkt negativ i Japan, Kina, Russland, hele EU, Norge med flere. MSM pressen har til og med kalkulert at i år 3000 er det bare en Japaner igjen, beklageligvis kalkulerte de ikke statsgjelden han er ansvarlig for, det var bare det som manglet!

Peak-Oil gjengen er i dag like gale som for 40 år siden. Og de holder på som før, nå i regi av ypprstprest Jørgen Randers og alle de andre grønne økoreligiøse eventyrfortellerne.
It's the sun, stupid!

ebye

Sitat fra: zulusierragolf på juni 17, 2012, 14:49:22 PM
Det er alltid underholdende å lese innlegg som hviler på blank idioti.

Har vi gjort deg en urett i denne saken, zulu. Hvem representerer "blank idioti"?

1. Intervjueren?
2. Den intervjuede?

s.u. asap

zulusierragolf

Ebye, dette har jeg allerede svart på.

Hverken TU eller Alf Bjørseth representerer blank idioti. Snarere tvert imot.

Idiotien består i å spå solenergiens snarlig død.

ebye

Da kan vi avslutte denne oppklaringen, zulu, og konkludere med den totale misforståelse:

Jeg er kjempeimponert over det Alf Bjørseth har fått til, jeg har stor tro på solenergi, jeg er imponert over at han stadig har evne til å se på nye muligheter. Og jeg håper virkelig at nesen til Bjørseth lukter riktig, med tanke på omfanget i 2020. Fagmiljøet på Blindern var enormt stimulerende.

Det eneste som er vanskelig, er å plassere ditt første innlegg i en slik kontekst.

ebye

Sitat fra: zulusierragolf på juni 17, 2012, 23:34:17 PM
Contrari:
Jeg er ikke oljemotstander. Jeg jobber i oljeindustrien.
Hvordan er det å ha en visjon om å fjerne sin egen arbeidsplass, zulu?

Omtrent som tannlegen har det?

zulusierragolf

Hvorfor sette opp ett slikt enten/eller argument når det finnes en lang rekke mulig mellomposisjoner?

1. Jeg er ikke for å legge ned min egen arbeidsplass, men å utvikle fornybar energi.
2. Fagforeningen til kaggetømmerne var neppe særlig begeistret for vannklosettene - men det var jo mulig for kaggetømmerne å bli rørleggere. Og det er neppe mange som vil vende tilbake til kagger. Kaggetømmerne fikk nye jobber.
3. Verden trenger energi - og selv ikke de mest optimistiske fornybar tilhengere kan regne vekk bidraget fra fossil energi. Norsk olje og gass er langt "snillere" enn ukonvensjonell oljeutvinning og langt bedre enn kull.
4. Det er fullt mulig for norge å gå gradvis over fra et hovedfokus på olje og gass til et hovedfokus på vann, vind og bølgekraft. Hovedfokus, ikke avvikling av fossil utvinning. Det handler om politiske og økonomiske valg.

ConTrari

Sitat fra: zulusierragolf på juni 20, 2012, 21:37:09 PM
Hvorfor sette opp ett slikt enten/eller argument når det finnes en lang rekke mulig mellomposisjoner?

1. Jeg er ikke for å legge ned min egen arbeidsplass, men å utvikle fornybar energi.
2. Fagforeningen til kaggetømmerne var neppe særlig begeistret for vannklosettene - men det var jo mulig for kaggetømmerne å bli rørleggere. Og det er neppe mange som vil vende tilbake til kagger. Kaggetømmerne fikk nye jobber.
3. Verden trenger energi - og selv ikke de mest optimistiske fornybar tilhengere kan regne vekk bidraget fra fossil energi. Norsk olje og gass er langt "snillere" enn ukonvensjonell oljeutvinning og langt bedre enn kull.
4. Det er fullt mulig for norge å gå gradvis over fra et hovedfokus på olje og gass til et hovedfokus på vann, vind og bølgekraft. Hovedfokus, ikke avvikling av fossil utvinning. Det handler om politiske og økonomiske valg.

Og hvordan skal man tvangsutskrive dyktige fagfolk i oljebransjen til sol, vind og vannsektoren? De flytter seg neppe frivillig, og mangelen på kvalifisert arbeidskraft er stor.

Telehiv

Sitat fra: zulusierragolf på juni 20, 2012, 21:37:09 PM
Hvorfor sette opp ett slikt enten/eller argument når det finnes en lang rekke mulig mellomposisjoner?

1. Jeg er ikke for å legge ned min egen arbeidsplass, men å utvikle fornybar energi.
2. Fagforeningen til kaggetømmerne var neppe særlig begeistret for vannklosettene - men det var jo mulig for kaggetømmerne å bli rørleggere. Og det er neppe mange som vil vende tilbake til kagger. Kaggetømmerne fikk nye jobber.
3. Verden trenger energi - og selv ikke de mest optimistiske fornybar tilhengere kan regne vekk bidraget fra fossil energi. Norsk olje og gass er langt "snillere" enn ukonvensjonell oljeutvinning og langt bedre enn kull.
4. Det er fullt mulig for norge å gå gradvis over fra et hovedfokus på olje og gass til et hovedfokus på vann, vind og bølgekraft. Hovedfokus, ikke avvikling av fossil utvinning. Det handler om politiske og økonomiske valg.

zulu, jeg finner det maktpåliggende nødvendig å minne om at jeg ennå ikke har sett en skjøteledning etter et fly.

mvh Telehiv
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

seoto

zulu, jeg finner det maktpåliggende nødvendig å minne om at jeg ennå ikke har sett en skjøteledning etter et fly.

mvh Telehiv


Det er herlig å se noen som lever i den virkelige verden!  ;D
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på juni 20, 2012, 22:04:44 PM
zulu, jeg finner det maktpåliggende nødvendig å minne om at jeg ennå ikke har sett en skjøteledning etter et fly.

mvh Telehiv

;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

zulusierragolf

Jeg var virkelig ikke klar over at det var utlyst en konkurranse for innlegg basert på hjelpeløse argumenter.

Contrari: Tvangsutskriving blir neppe nødvendig, som de fleste andre arbeidsgivere kan man prøve med ordnede arbeidsforhold, konkurransedyktige lønninger, gode pensjonsavtaler og forsikringer osv. Det er helt riktig at vi har manko på fagfolk, og uten å starte opp en lang innvandringspolitisk debatt så er det ganske mange arbeidsledige fagfolk ute i europa. Videre så kan man avvente en del store olje/gass utbygginger slik at det reellt blir ledig utdannet kapasitet. Det står en kø av investorer og bedrifter klar til å satse på offshore vindkraft, men de venter på politikk for langsiktige rammefaktorer og overføringskabler til utlandet.

Telehiv
1. Morsomt.
2. det er faktisk fly i dag som går på solcellepanel - se artikkelen som ebye pekte på.  TU/alf bjørseth.
3. Batteri
4. Biodrivstoff