Klimasirkus?

Startet av Amatør1, juni 25, 2012, 22:47:40 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Nå går det rundt for noen og enhver, det hele begynner å ligne et klimasirkus?

Nekter for strek i regningen

"I klimameldingen for 2012 sier regjeringen at den vil øke skogplantingen langs kysten av Norge. Det vil gi et bedre klima, og redusere klimagassene.

Før den store klimameldingen ble lagt fram, sa Senterpartiet at de ville plante fem millioner dekar med sitkagran - en værhard, hurtigvokst og dominant gran fra Nord-Amerika.

Økt opptak av karbon vil på sikt tilsvare utslipp av hele den norske bilparken, sa Liv Signe Navarsete under pressekonferansen da klimameldingen ble lagt fram.

Det var før sitkagranen ble svartelistet av Artsdatabanken. Årsaken er stor spredningsevne og at den etablerer seg i truet natur."

[...]

– Det står ingen tall i klimameldingen, og det er ikke tilfeldig, svarer Solhjell.





Er det noen særlig tvil om at dette har blitt et herlig sirkus?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Ja, Amatør1, dette "sirkuset" gir meg en følelse av - sirkus.

På den ene siden er jo ikke kunnskapsformidlingen vunnet, men det er mosomt å ha billetter til Klimasirkuset. I manesjen er det mange snåle typer. Noen av rollene får nye utøvere, og sirkuset går sin gang. I tiden fremover blir det mye spektakulær opptreden. Av mere kjente øvelser ser jeg for meg: spagat, svingstang, baklengs salto med mye skru, linedansing, pantomime, og selvfølgelig klovnene. Av dyreopptreden må det jo bli elefanten i glasshus, slangen i paradiset, en kamelon og noen kuede veldresserte hunder.

Og sirkusdirektøren må til slutt bryte inn: Må jeg be om den største tysstnad og tilgivelse!   8)

Bebben

Ser ut til å være nok et tilfelle der klimaismen truer naturen.

Men jeg lurer på hva de mener med at skogplanting vil gi et "bedre klima", ettersom dette er tvetydig:

a) ut fra konteksten, for å stagge det djevelske, klimaspisende grunnstoffet karbon, vil klimaet bli "bedre" på den måten at det ikke blir særlig varmere, jamfør det absurde "2 graders målet";

b) vanligvis forstås et "bedre klima" - i hvert fall langs norskekysten - som lunere, varmere og tørrere (skal ikke så mye til...)

Uansett, på mine fisketurer greier jeg neppe å røske opp igjen alle de fem millioner dekarene med sitkagran.

Så hvordan dyrker man barkebiller?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ebye

Dette er såre enkelt, Bebben:

Planting av trær minsker utslippet av CO2. Mindre utslipp av CO2 gir bedre klima. Kan dette være så vanskelig da? Hva er det du ikke skjønner?   ;)   8)

ConTrari

Sitat fra: ebye på juni 26, 2012, 00:29:37 AM
Dette er såre enkelt, Bebben:

Planting av trær minsker utslippet av CO2. Mindre utslipp av CO2 gir bedre klima. Kan dette være så vanskelig da? Hva er det du ikke skjønner?   ;)   8)

Så en gang et program fra Tsjekkia, der alvorlige skolebarn jobbet hardt i skogen for å redde verden. Hvordan? Jo, de samlet alle falne grener og kvister og tok dem med til landsbyen for brenning. Da ble det så rent og ryddig i skogen.  8)

ConTrari

Sitat fra: Bebben på juni 26, 2012, 00:12:31 AM

Uansett, på mine fisketurer greier jeg neppe å røske opp igjen alle de fem millioner dekarene med sitkagran.


Å? Du som fisker med bil? Med firehjulstrekk klarer du sikkert noen dekar i slengen  8).

Men på Sørenga i dag, da var det fiskelykke. Småmakrellen sprellet i hopetall på brygga, de bet på 4-5 av gangen. Og vaket over hele Bjørvika.

ebye

Med litt global oppvarming, får du'n vel opp kokt, med pepper og laubær?  Snadder.   8)

Bebben

Sitat fra: ebye på juni 26, 2012, 01:14:39 AM
Med litt global oppvarming, får du'n vel opp kokt, med pepper og laubær?  Snadder.   8)

Nytt varemerke: Hansens makrell. Ferdigkokt fra havet, servert i kjøkkenvinduet av Bjerknessenteret Katastrofal HavstigningTM.

Underholdning: Balletten "Spinnville og gale", v/Pål Prestrud.

Regningen serveres dels over bordet av Knut Alfsen og dels under bordet av Jørgen Randers.

Ved utgangen selger Ban Ki-Moon resirkulerte sildetønner m/bukseseler, i tilfelle du fremdeles skulle ha noen småpenger igjen.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: ebye på juni 26, 2012, 01:14:39 AM
Med litt global oppvarming, får du'n vel opp kokt, med pepper og laubær?  Snadder.   8)

Nei den ska være i boks. Med tomat. Ferdig soltørket sådan. Og fisken skal rulle ned lokket selv.

ebye

Takk for den, ConTrari. Jeg ar aldri tenkt på boksen som en form for sovepose, eller liggepose.

Klimaliggeposen, den kommer godt med når norske klimaforskere kommer ut av bobla! Håper den er stor nok!   8)