Politikk, makt og konspirasjoner

Startet av seoto, januar 17, 2012, 11:41:36 AM

« forrige - neste »

seoto

Når jeg sier giftstoffer, tenker jeg nok mer på de langsiktige virkningene enn de akutte. De akutte er lette å sortere ut, og da blir det slått alarm. Jeg tenker mer på ting som plantevernmidler og forskjellig andre kjemikalier. Jeg mottar oppdateringer fra Mattilsynet, og det blir stadig varslet om importer med grenseverdier godt over det tillatte. Og pga. økonomi er det bare noen stikkprøver som tas. Det blir omtrent som å smugle over kvota når man er på harrytur, de absolutt fleste gangene går det veldig bra. Har selv kun blitt kontrollert én eneste gang.

Til og med i leketøy og klær finnes det eksempler på innhold av skadelige verdier, og noen ganger blir det heldigvis oppdaget.
Hver gang det skjer, tenker jeg på de stakkars arbeiderne som jobber i et miljø med omgang av disse stoffene daglig. Med den velstanden vi har i Norge i dag, burde våre barn være svært friske, men vi ser hvordan enkelte sykdommer rammer flere barn.

Dette er ting som er ubehagelige å tenke på, men ikke desto mindre eksisterer de.

Det er mange spørsmål å stille, som f.eks.: hvorfor er kreft en økende sykdom hos barn?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Jeg er enig i din bekymring. Vi har brannhemmerne og f. eks. hormonhermerne. Men, det er nok pedanten i meg som våknet, ut fra god kjennskap til Stofflisten, m.t.p. merking fo arbeidslivet. Det er fort gjort å bruke betegnelsen "gift" om et uønsket kjemikalium, eller ett man vet lite om langtidsvirkningen av, og som man derfor er engstelig for. Men, det blir ikke en "gift" av den grunn. En "gift" er strengt definert, ut fra de alvorlige virkningene. Bruk av begrepet "gift" i hytt og vær  :), kan fort bli en skremsel. Og der er vel ikke vi?  ;)

seoto

Jeg mislyktes på KLIF, men har sjekket Store norske leksikon:

gift, etter alminnelig språkbruk stoff som i små mengder, fra brøkdeler av milligram til noen gram, virker kjemisk skadelig eller drepende på levende organismer. Det finnes imidlertid ingen klar definisjon av begrepet gift. ...
Artikkelen er skrevet av Tor Waaler.

Så da antar jeg at jeg lider under en alminnelig språkbruk når det gjelder giftige stoffer som kan påvirke oss akutt eller over tid. ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Handler ikke om klima...tilsynelatende... men dette er noe som interesserer meg

Dagens dose alarmisme?  The fat lady clears her throat

Just as Greece complies at last, Europe pulls the plug

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Tror det blir uroligheter i Europa framover, Amatør1. Har lest litt utenlandske medier, og det har vært store demonstrasjoner i forbindelse med økonomi/EU i flere land, men dette har ikke vært særlig nevnt i norsk MSM det jeg har sett.

Europa har satt seg selv i en situasjon der de forskjellige lands innbyggere må stå til ansvar for ikke-demokratisk valgte representanter fra andre nasjoner. Alt under lovnad om at alle skulle bli store og feite.

Har de aldri lært at det er den feiteste løva som spiser mest?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Mye spennende lesning i linkene du la ut, Amatør1.

Eureferendum har en link i bunnen:

It might be worse than we think.

Mye interessant lesning i artikkelen Greece is Not Lehman 2.0 ... As I'll Show, It's Much Much Worse.

Jeg liker alltid å lese også kommentarene, og fant et innlegg av steve from virginia, der han har en oppramsing av hva han mener vil skje, bl.a.:
"The euro is a kind of Ponzi scheme, last one out is the sucker. Germany will be among the first out the door, otherwise it is totally, utterly ruined."

En annen skriver: "The Irish have been planning on getting out for months, that is why the Queen and Obama were both there right after one another."

Din link til The Telegraph forsterker bare inntrykket.

Det er virkelig store spenninger på gang nå. Er disse verdens "kloke" hoder virkelig så dumme og uforstående til økonomi at de leder verden inn i slike kriser, eller er det som skjer en mellomstasjon til den nye økonomien de snakker så mye om, den grønne økonomien? Må befolkninger ned på sine knær, slik at endringene kan gjennomføres?

Og for å være litt nasjonsegoist: Vårt pensjonsfond - hva vil skje med det?

Ja, det er på alle måter en nervepirrende tid vi lever i - på alle måter.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Jada, linken til ZeroHedge har jeg studert. Jeg valgte å ikke peke på dem for å ikke være for alarmistisk  ::) , men idet er virkelig høyt spill som foregår nå, og det kan kommer til å avgjøre også klimadebatten. Ingen penger - ingen klimapolitikk...

Dårlige nyheter slippes gjerne seint på Fredager.... vi får vente og se.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Democracy is ending in the land where it began -  Greece's plight has alerted the world to the way the EU extinguishes democracy.


Greek protesters threw stones and firebombs at riot police who responded
with tear gas in Athens as clashes erupted on the sidelines of a protest
against new austerity cuts. Photo: AFP/Getty Images
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

jarlgeir

For det første er det relativt lenge siden det ble påpekt at de beste løsningen på Europroblemet er å ha to euroer, en germansk for de sunne økonomiene i nord, og en latinsk for middelhavslandene som trenger å kunne devaluere seg ut av problemene. Ved å la den latinske euroen flyte fritt, vil hele problemet være løst.

Enkelte har dessverre investert så mye penger i Euroens prestisje, at denne løsningen sitter langt inne.

For det andre:
Konspirasjonsteorier hører intet sted hjemme, hverken i Eurodebatten eller i Klimasaken. Det har vært tendens til utglidnnger i så måte på dette forumet.

Jeg skulle ønske at de som er ansvarlige for dette forumet fjerner alt innhold som har med konspirasjonsteorier å gjøre. Det er mye bedre å la motparen sitte med konspirasjonsteoriene sine, så kan vi forholde oss til vitenskapen.
It's the sun, stupid!

Amatør1

Sitat fra: jarlgeir på februar 17, 2012, 20:32:55 PM
For det andre:
Konspirasjonsteorier hører intet sted hjemme, hverken i Eurodebatten eller i Klimasaken. Det har vært tendens til utglidnnger i så måte på dette forumet.

Det er i seg selv ikke galt å hevde at det finnes folk som konspirerer, men alle påstander av noen viktighet bør selvsagt underbygges med referanser og/eller andre fakta. Hvis det er konkrete innlegg du tenker på, så bør referanser etterlyses.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Konspirasjonsbegrepet i ymse former dukker ofte opp i hytt og gevær så fort noen ytrer det minste spørsmål med så mye smått, stort og viktig i dag....det eneste svaret som duger er liksom å være helt med den som har makta og som står øverst på preikestolenene på tinget, i kjærka og så mange plasser i de allmektiske menighetene ellers.
En eneste tanke utenom de menighetene, og du er ofte dømt nord og ned av møljemengden....og det uten å ha brutt en eneste lov.
Først går du liksom rett i fengsel, og deretter muligens rett i skjærsilden http://no.wikipedia.org/wiki/Skjærsilden og det gjerne ved første mistanke, og uten et eneste like ærlig spørsmål eller svar tilbake før det ryker av pelsen i beste inkvisisjonstil.  http://no.wikipedia.org/wiki/Inkvisisjonen
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

ebye

Sitat fra: seoto på januar 24, 2012, 17:25:32 PM
Jeg mislyktes på KLIF, men har sjekket Store norske leksikon:

gift, etter alminnelig språkbruk stoff som i små mengder, fra brøkdeler av milligram til noen gram, virker kjemisk skadelig eller drepende på levende organismer. Det finnes imidlertid ingen klar definisjon av begrepet gift. ...
Artikkelen er skrevet av Tor Waaler.

Så da antar jeg at jeg lider under en alminnelig språkbruk når det gjelder giftige stoffer som kan påvirke oss akutt eller over tid. ;)

Yrkesstoltheten gjør at gift-prosjektet ikke kan stoppe slik, seoto. Slik kommer du til gift-kilden hos Klif

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20020716-1139.html#map008

Gå til pkt. 3.1.3: derfra og nedover gis det informasjon om gift.

Stepvis kan du gjøre det slik:

Klif/ Regelverk/ Under Forskrifter velg: Kjemikalier/Under Kjemikalier velg: Forskrift om klassifisering og merking av farlige kjemikalier: YL-forskrift og velg: Om forskriften

http://www.klif.no/no/Regelverk/Forskrifter/2003/Mai/Forskrift-om-klassifisering-og-merking-av-farlige-kjemikalier/

Velg: Åpne i nytt vindu/Under innhold velg: Vedlegg I

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20020716-1139.html#map008

Gå til pkt. 3.1.3: derfra og nedover gis det informasjon om gift.

Verre er det ikke.  :)

Giftigheten angis som LD50, dvs. den konsentrasjonen som fører til 50 % dødelighet hos forsøksdyrene.  :(

Forøvrig kjenner jeg Tor Waaler, farmakolog. Han tenker fag slik han konkluderer, Klif tenker administrativ behandlig av skadelige kjemikalier.

Waaler er skeptiker og påpekte bl. a. at Prestrud var unøyaktig i en heftig og hissig debatt, om formålsparagrafen til CICERO - før og etter 2004

http://www.climometrics.org/08dapres.pdf

http://www.climometrics.org/08datorw.jpg

Som dere ser i innlegget til Pestrud, det er mye av det samme, som han holder på med ennå. Det er mye man kunne konfrontere ham med. Men tiden er for dyrebar.

Og legg merke til, Prestrud holder seg til situasjonen etter 2004, da er formålspragrafen endret. Men, han er ikke romslig nok til å innrømme at formålsparagrafen var slik Segalstad og Moene skrev, før 2004. Og stadig er jo formålet der gjennomsyret av å få ned utslipp av klimagasser, så det er stadig lite nytt under solen.  ;)

ConTrari

Sitat fra: jarlgeir på februar 17, 2012, 20:32:55 PM
For det første er det relativt lenge siden det ble påpekt at de beste løsningen på Europroblemet er å ha to euroer, en germansk for de sunne økonomiene i nord, og en latinsk for middelhavslandene som trenger å kunne devaluere seg ut av problemene. Ved å la den latinske euroen flyte fritt, vil hele problemet være løst.

Enkelte har dessverre investert så mye penger i Euroens prestisje, at denne løsningen sitter langt inne.

For det andre:
Konspirasjonsteorier hører intet sted hjemme, hverken i Eurodebatten eller i Klimasaken. Det har vært tendens til utglidnnger i så måte på dette forumet.

Jeg skulle ønske at de som er ansvarlige for dette forumet fjerner alt innhold som har med konspirasjonsteorier å gjøre. Det er mye bedre å la motparen sitte med konspirasjonsteoriene sine, så kan vi forholde oss til vitenskapen.

Enig i dette. Jeg deler ikke frykten for at en eller annen udefinert verdensleder-gjeng skal overta global makt.

Når det gjelder Europa, er jeg optimist. Å innføre euroen uten bindende felles økonomisk politikk var ren russisk rulett, men nå har man i det minste blitt tvunget til å se svakhetene i samfunnsstrukturen i de verst rammede landene, og denne innsikten er helt avgjørende for evnen til å endre politikken. Både Italia og Spania viser oppløftende tegn til dette, og Italia er allerede belønnet med langt lavere renter på fornyingen av sine statslån enn for noen måneder siden.

Hellas går konkurs. Der ser det ikke ut til å være mulig å finne politikere som er villige til å gå imot den rådende makteliten, en elite som forlengst har sikret seg med enorme midler i utenlandske banker. EU kommer nå til å gi opp Hellas uten særlig vemod, for grekerne har fått mange sjanser til å endre sine totalt håpløse økonomiske strukturer. EU har nå etablert så sterke brannmurer mot spredning av en gresk kollaps, at det er god grunn til å tro at markedet roer seg.

EU har en merkelig tradisjon med å vokse gjennom kriser, og kanskje vil også denne resultere i tettere økonomisk integrering, iallfall innen eurosonen. Man kan like eller mislike EU og euro-prosjektet, men folk som forsøker å bygge en fast struktur av så uensartede byggeklosser har iallfall min respekt. Mens de som står utenfor og bare bidrar med spydige kommentarer, som UK, fremstår med som umodne fjortiser.

For gode analyser av det greske samfunn kan jeg anbefale denne blogen til Nikos Tsafos:
http://www.greekdefaultwatch.com/



Ewer Gladblakk.

#73
Kald og beregnende maktposisjonering under falsk flagg er kansje det værste jeg veit....kommer ikke på noe værre sånn med en gang ivertfall.
Og hva som er hva, eller hvem som er hvem, er neigu ikke enkelt å vite alltid, sånn utifra de kansje mest etablerte polimekkerne og nyhetsmenighetene....kansje spesielt når en er født og oppvokst ganske diffust, slik som meg.

Er derfor utrolig glad og takknemlig for at jeg fant veien til detta forumet og alle dere som gir så mye av dere skjøl, Reppen! :)

Har vel sagt noe lignende før, men det tåler kansje en runde til...
Det er ikke så enkelt å finna noen naturlig motvekt til mye av den nesten automatiske, rettvinkla inndoktrineringa den allmene menigmann blir tuta full av i så mange sammenhenger i dag, og siden vitenskap også helst bør ta utgangspunkt i litt ditto sunn tvil, også innen klimaspørsmål, så funker det dårlig med vitenskap som presenteres som hermetisk lukket fra starten av. 

Edit og Leif...
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Antineo

#74
Bebben: Her er en liten snutt, hvor det snakkes litt om Groucho Marx, korrupsjon, løgner og mye annet snacks.
http://www.youtube.com/watch?v=qszeHv9z6RA&feature=player_embedded

Groucho Marx var forøvrig frimurer. "Pussig"