Klimapsykologi

Startet av ebye, september 29, 2012, 18:09:37 PM

« forrige - neste »

ebye

Jeg starter en ny tråd på dette emnet, det kan jo bli mer av dette fremover.

Anledningen er at BI har arrangert et seminar om dette:

Klimaets psykologi

http://www.bi.no/om-bi/aktivitetskalender/klimaets-psykologi/

Seminaret ble arrangert 28. september 2012 og har med flere kjente størrelser:

Jørgen Randers, Siri Kalvig, Gunhild Stordalen, Per Inge Stoknes og Nina Witozek.

Jeg håper det kommer et godt referat fra dette helt "nødvendige" møtet.   ;D

Stikkordene klima og psykologi sprer seg på så mange tråder at en samling her vel kan være nyttig! Et Søk i hovedmenyen gir god oversikt over våre innsiktsfulle og noe tilbakelente kommentarer til dette "upcoming" tema!   8)

BorisA

#1
Hva i svarte f.. er det egentlig som skjer med BI?
Som tidligere BI-student må jeg nesten spørre: Hva i huleste har klimapsykologi med bedriftsøkonomi å gjøre?
Når jeg tenker meg om, så mener jeg faktisk å huske at det var selveste Randers himself som holdt velkomsttalen for oss studenter høsten 1986, men det var vel lenge før det klimaklikket for han.

"Å klimaklikke", kan det bli et nytt klimauttrykk?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Klimapsykologi? Ja vel, så er det vel et nytt ord som er lagd. Tidligere hadde vi psykologi kun for mennesker og dyr. Men de synes vel at klimaet har så uønsket oppførsel at det er på tide med litt psykologi ;)

Min korte beskrivelse: Narrer! (uff, jeg mente ikke å fornærme ekte narrer, men de er kanskje utdødd?)

BorisA: Det klikket for JR lenge før 1986. Noen er simpelthen født dommedagsmennesker, selv om de skulle ligge over gjennomsnittlig IQ.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Sitat fra: seoto på september 29, 2012, 19:11:24 PM
BorisA: Det klikket for JR lenge før 1986. Noen er simpelthen født dommedagsmennesker, selv om de skulle ligge over gjennomsnittlig IQ.
Det var jaggu så sant som det var sagt  8)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

#4
Sitat fra: seoto på september 29, 2012, 19:11:24 PM
Klimapsykologi? Ja vel, så er det vel et nytt ord som er lagd. Tidligere hadde vi psykologi kun for mennesker og dyr. Men de synes vel at klimaet har så uønsket oppførsel at det er på tide med litt psykologi ;)

Faktisk ikke. Det de mener er at vi (deres meningsmotstandere) har så uønsket oppfatning om deres agenda at de mener seg berettiget til å anvende psykologi på oss, legge oss inn på galehus og det som verre er.

Jeg tuller ikke.

"Professor Kari Norgaard of sociological and environmental studies the the University of Oregon has presented a paper claiming climate change skeptics should be treated for a psychiatric disorder. She is speaking in London at a "Planet Under Pressure" conference saying that climate change is man-made and anyone who does not recognize this fact should be treated for sociological sicknesses.

Norgaard equates climate change alarmists to racists; saying that overcoming their viewpoints challenges the climate change purveyor's agenda.

The Register reports:

"Professor Norgaard considers that fuzzy-studies academics such as herself must stand shoulder to shoulder with the actual real climate scientists who know some maths in an effort to change society and individuals for their own good. It's not a new idea: trick-cyclists in Blighty and the US have lately called for a 'science of communicating science' rather reminiscent of Isaac Asimov's science-fictional 'Psychohistory' discipline, able to predict and alter the behaviour of large populations."

Planet Under Pressure calls for eugenics-style population control They want to relocate citizens into dense mega-cities where human activity can be regulated under the guise of saving the planet..

They claim humans are a scourge and must be controlled to keep environmental impact under manageable levels. Karen Seto of Yale University claims:

"We certainly don't want them (humans) strolling about the entire countryside. We want them to save land for nature by living closely [together]."

Professors like Norgaard calling for pharmacological treatment as an answer to global warming skepticism is nothing less than a global Elite control over the free-thinking population. These "experts" would rather brainwash the public, than give into the scientific data that shows their agenda is based in false scientific reports."
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Hvor ble det forresten av Norgaard? Låst port om natta? Begrenset tilgang til PC? ;)

Dersom alarmister hadde vært ærlige, hadde valgt et annet ord enn klimapsykologi - da hadde de valgt det langt ærligere uttrykket: klimahjernevask.

Alle alarmister burde vært pålagt å lese artikkelserien til Bernie Lewin:

Madrid 1995: Was this the Tipping Point in the Corruption of Climate Science?

Det gir et svært godt historisk tilbakeblikk.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Gerten

Fantastisk. Da har jeg en diagnose. Skal be fastlegen om passende medisinering. :)
It's the clouds!

Gloføken

Sitat fra: seoto på september 29, 2012, 20:57:54 PM
Hvor ble det forresten av Norgaard? Låst port om natta? Begrenset tilgang til PC? ;)

.....og hvit trøye

http://www.youtube.com/watch?v=lIH7JAZe_Oo&feature=related
It's not what you look at that matters, it's what you see.
Henry David Thorau

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Sitat fra: seoto på september 29, 2012, 20:57:54 PM
Hvor ble det forresten av Norgaard? Låst port om natta? Begrenset tilgang til PC? ;)

Dersom alarmister hadde vært ærlige, hadde valgt et annet ord enn klimapsykologi - da hadde de valgt det langt ærligere uttrykket: klimahjernevask.

Alle alarmister burde vært pålagt å lese artikkelserien til Bernie Lewin:

Madrid 1995: Was this the Tipping Point in the Corruption of Climate Science?

Det gir et svært godt historisk tilbakeblikk.

Det er en viktig artikkelserie, Seoto, hvis den foreligger i PDF, må den legges inn i samlingen av "viktige PDF-artikler" osv.

En ting om den, jeg synes den var relativt tunglest. Jeg lurer på om det kunne ha hatt noe for seg å oversette den til norsk og legge den ut her? Kanskje som en følejetong i flere mindre deler?

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Amatør1: Det nyeste forsøket på å sykeliggjøre meningsmotstanderne er Lewandowskys "undersøkelse". Både forskeren og "forskningen" hans er nå totalt avkledd og latterliggjort for hele verden. Det samme er i ferd med å bli tilfelle for tidsskriftet, men de prøver å ture på.

Heldigvis er det ikke Stalin som styrer verden (ennå), og heldigvis har vi oppvakte mennesker som bruker det frie ord på Internett til å avvise sånt tøv...

OT må skynde meg å se første episode av "Forbrydelsen III" på DR1... beklager
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på september 30, 2012, 00:15:34 AM
Amatør1: Det nyeste forsøket på å sykeliggjøre meningsmotstanderne er Lewandowskys "undersøkelse". Både forskeren og "forskningen" hans er nå totalt avkledd og latterliggjort for hele verden. Det samme er i ferd med å bli tilfelle for tidsskriftet, men de prøver å ture på.

Heldigvis er det ikke Stalin som styrer verden (ennå), og heldigvis har vi oppvakte mennesker som bruker det frie ord på Internett til å avvise sånt tøv...

OT må skynde meg å se første episode av "Forbrydelsen III" på DR1... beklager

dumskalle dro en Lewandowsky mot Jami på bloggen til Wahl i går. Jami svarte med å kalle det taktisk klokt, og linket til dekningen hos Climate Audit. Redaksjonen slettet Jamis innlegg sporenstreks. Jami var tydeligvis i det standhaftige hjørnet, for denne legge inn/slette-leken varte et par timer.

Redaksjonen hos forskning.no tåler ikke at det blir satt negativt søkelys på Lewandowsky. Er det ikke rart at de ikke vil ha klimakortene på bordet?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Bebben på september 30, 2012, 00:15:34 AM
Amatør1: Det nyeste forsøket på å sykeliggjøre meningsmotstanderne er Lewandowskys "undersøkelse". Både forskeren og "forskningen" hans er nå totalt avkledd og latterliggjort for hele verden. Det samme er i ferd med å bli tilfelle for tidsskriftet, men de prøver å ture på.

For den som følger med er jeg helt enig.

Men hvor stor andel av f.eks. Norges befolkning har noen oppfatning om hvem Lewandowsky er og hva han driver med? Samtidig har vi folk som Solhjell som i ramme alvor sier på radioen at "vi må venne oss til at vi kanskje ikke lenger kan bestemme hvor vi skal bo", for det har visst han tenkt å bestemme.

Disse driver også med en form for psykologi, i den forstand at vi nærmest behandles som krøtter fram til slaktetida. Disse trenger virkelig å bli avkledd og latterliggjort, men det ser ikke ut til å skje.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på september 30, 2012, 00:43:38 AM
Redaksjonen hos forskning.no tåler ikke at det blir satt negativt søkelys på Lewandowsky. Er det ikke rart at de ikke vil ha klimakortene på bordet?

Dette er interessant. Hvilken forbindelse er det mellom forskning.no og Lewandowsky? Ingen driver slik sletting helt uten grunn, her er det noe man vil skjule.

Noen fakta
1. Lewandowsky har en blogg med passe Orwell'sk navn Shaping Tomorrows World. En skal ha god mage for å lese der. Steve McIntyre har omtalt Lewandowsky sine seineste bravader i en serie innlegg i det siste.

2. John Cook driver den beryktede Skeptical Science som norske alarmister har som favorittreferanse, selv om revisjonismen aldri har vært mer utbredt enn på nettop det nettstedet . Michael Mann and SkepticalScience: well-orchestrated.

Skeptical Science er ikke noe annet enn et aktivist-reir og seiler selvsagt under fullstendig falsk flagg mht. bruken av ordet "Skeptical" , men vår hjemlige CICERO har det jo å med bruke denne bloggen som sannhetsvitne, her og her for eksempel.

3. Flere har pekt på de nære relasjonene mellom Cook og Lewandowsky, f.eks. Anthony Watts
The Cook-Lewandowsky Social-Internet Link

For den som er i tvil er det bare å slå opp WHOIS-informasjonen til Lewandowsky sitt nettsted SHAPINGTOMORROWSWORLD:ORG, og se hvem som eier den

Domain ID:D161565317-LROR
Domain Name:SHAPINGTOMORROWSWORLD.ORG
Created On:21-Feb-2011 05:46:09 UTC
Last Updated On:22-Feb-2012 00:36:05 UTC
Expiration Date:21-Feb-2013 05:46:09 UTC
Sponsoring Registrar:TPP Wholesale Pty Ltd (R1378-LROR)
Status:OK
Registrant ID:DIT-1986046
Registrant Name:Stephan Lewandowsky
Registrant Organization:UWA
Registrant Street1:c/o School of Psychology, 35 Stirling Hwy
Registrant Street2:
Registrant Street3:
Registrant City:Crawley
Registrant State/Province:WA
Registrant Postal Code:6009
Registrant Country:AU
Registrant Phone:+61.413569246
Registrant Phone Ext.:
Registrant FAX:
Registrant FAX Ext.:
Registrant Email:john@skepticalscience.com
Admin ID:DIT-1986048
Admin Name:John Cook
Admin Organization:Sevloid Art
Admin Street1:PO Box 3181
Admin Street2:
Admin Street3:
Admin City:Warner
Admin State/Province:QLD
Admin Postal Code:4500
Admin Country:AU
Admin Phone:+61.738823208
Admin Phone Ext.:
Admin FAX:
Admin FAX Ext.:
Admin Email::john@skepticalscience.com
Tech ID:DIT-1986047
Tech Name:John Cook
Tech Organization:Sevloid Art
Tech Street1:PO Box 3181
Tech Street2:
Tech Street3:
Tech City:Warner
Tech State/Province:QLD
Tech Postal Code:4500
Tech Country:AU
Tech Phone:+61.738823208
Tech Phone Ext.:
Tech FAX:
Tech FAX Ext.:
Tech Email::john@skepticalscience.com


Lewandowsky og SkepticalScience er en og samme ting, og Cicero er veldig betatt av SkepticalScience.


4. Så forteller Jostemikk at forskning.no aktivt sletter kritisk søkelys på Lewandowsky, som jo hører hjemme ved University of Western Australia (UWA). Et søk på UWA og forskning.no gir opptil flere treff.

5. Forskning.no og Cicero ser ut til å leve i symbiose mht. sin aggressive antipati mot skeptikere
Forskning.no 23. August 2012 Langar ut mot klimaskeptikarar

"Klimaforskingssentra CICERO og Bjerknessenteret svarar denne uka klimaskeptikarar i eit omfattande brev som blir sendt ut til vidaregåande skular, bibliotek og polikarar, opplyser sentra i ei pressemelding.

[...]

Tilsvaret er forfatta i samarbeid av ei rekke forskarar på Bjerknessenteret og CICERO, blant dei direktørane Eystein Jansen og Cecilie Mauritzen samt forskarane Helge Drange, Pål Prestrud og Hans Martin Seip. "


6. Har forskning.no slik som CICERO  forbindelser direkte til UWA/Cook/Lewandowsky? Er forskning.no en kampanjeorganisasjon slik de er?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Dette ser alvorlig ut, Amatør1. Dette var godt gransket.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren