Dagens link om alt annet enn klima

Startet av seoto, august 24, 2011, 12:48:32 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: seoto på desember 09, 2012, 11:30:08 AM
Er det betryggende at Geir Stene-Larsen, direktør ved Nasjonalt folkehelseinstitutt til 13.08.12, nå er utnevnt til ekspedisjonssjef i Folkehelseavdelingen i Helse- og omsorgsdepartementet? Han var jo selvsagt blant dem som forsvarte alt som skjedde den gangen. Camilla Stoltenberg overtok sjefsstolen etter Stene-Larsen.

(Rettet skrivefeil.)

Takk for et viktig og tankevekkende innlegg. Det er mye jeg ikke kan om vaksiner og helsvesenet, så det jeg nå sier er å anse som legmannsbetraktninger, men like fullt:

Vi har mang en gang hørt om de ekstremt lange og kostbare prosessene med å godkjenne medisiner, der det skal testes mot bivirkninger og kontrolleres for positive effekter med blind-tester og placebo. Det ringte derfor noen bjeller i mitt hode da dette stod på som verst, plutselig var det ekstremt viktig å få godkjent disse vaksinene på et par måneder??

Så er det dette med patologisk vitenskap, som kan gjenkjennes etter kjente kriterier.
SitatSymptoms of Pathological Science:

1. The maximum effect that is observed is produced by a causative agent of barely detectable intensity, and the magnitude of the effect is substantially independent of the intensity of the cause.
2. The effect is of a magnitude that remains close to the limit of detectability; or, many measurements are necessary because of the very low statistical significance of the results.
3. Claims of great accuracy.
4. Fantastic theories contrary to experience.
5. Criticisms are met by ad hoc excuses thought up on the spur of the moment.
6. Ratio of supporters to critics rises up to somewhere near 50% and then falls gradually to oblivion.

Noen ganger blir man eksponert for vitenskapelige påstander som man har ytterst vanskelig for å verifisere på egen hånd. Det gjelder for klimavitenskapen, og det gjelder for denne saken om vaksiner. Hva gjør man som lekmann da?

Jeg hadde 2 barn i grunnskolen da dette stod på som verst. Vi fikk skriftlige henvendelser fra skolen der vi ble bedt om å skrive under på at våre barn skulle vaksineres. Om jeg ikke tar helt feil, var det en eksplisitt ansvarsfraskrivelse i den teksten, om noe skulle vise seg å gå galt.

Jeg var meget betenkt, for å si det slik. Jeg hadde tilgode å se klare bevis på at problemet var så ille som det ble hevdet - ja jeg kunne ikke engang vite om det i det hele tatt eksisterte.

Konklusjonen ble at jeg skrev til skolen og sa at våre barn under ingen omstendighet skulle utsettes for denne vaksinen. Jeg anså risikoen for uheldige bivirkninger som langt høyere enn det problemet de reklamerte så veldig for i mediene.

Kanskje hadde jeg rett, hvem vet.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Er dette en patentsøknad på svineinfluensavaksine? Den er datert i 2009 før første oppdagede utbrudd.

http://www.theoneclickgroup.co.uk/documents/vaccines/Baxter%20Vaccine%20Patent%20Application.pdf
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Amatør1, du gjorde i hvert fall ikke noe galt ved å nekte vaksinering! Selvsagt var det bare et lite mindretall av totalt vaksinerte som utviklet narkolepsi, men livet er ødelagt for de som opplevde det. Jeg ser at Regjeringen har satt av midler til narkolepsiofrene:
Narkolepsi etter svineinfluensavaksine 78 mill. kroner

Jeg ser at de også styrker refusjon av legemidler:
Refusjon av legemiddelutgifter 86 mill. kroner
Det interessante her er at det ser ut for kun å gjelde blodfortynnende legemidler:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/prop/2012-2013/prop-1-s-20122013/2/4.html?id=702122
Det foreslås en styrking på 86 mill. kroner til forhåndsgodkjent refusjon for en gruppe blodfortynnende legemidler som reduserer risikoen for hjerneslag hos pasienter med atrieflimmer. Dabigatran er det første av flere nye tilsvarende legemidler som kan erstatte dagens behandling med warfarin.

Ja, det koster vel litt å få nye legemidler ut på markedet. Men det gode må være at de nye midlene - forhåpentligvis - vil ha færre ulemper enn warfarin.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Sitat fra: Jostemikk på desember 09, 2012, 12:53:11 PM
Er dette en patentsøknad på svineinfluensavaksine? Den er datert i 2009 før første oppdagede utbrudd.

http://www.theoneclickgroup.co.uk/documents/vaccines/Baxter%20Vaccine%20Patent%20Application.pdf

Har vi noen på forumet som kan forstå denne søknaden fullt ut? Her må jeg melde pass. Men dersom den har med svineinfluensavaksinen å gjøre, er det jo litt rart at det står "Filed: Aug. 28, 2008", og at den ble godkjent før utbruddet.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

stjakobs

Egentlig kan vedlagte link også ha noe med klimadebatten å gjøre. Det handler om at vi er i ferd med å bygge opp et intolerant samfunn der man risikerer å bli trukket for retten om man uttaler seg mot politisk bestemte normer.  I England skjer dette:

Reform Section 5, also known as Feel Free to Insult Me, is a British campaign dedicated to the reform of Section 5 of the 1986 Public Order Act. It was launched in May 2012.

In its current form, Section 5 containes the following text: "A person is guilty of an offence if he–

(a) uses threatening, abusive or insulting words or behaviour, or disorderly behaviour, or
(b) displays any writing, sign or other visible representation which is threatening, abusive or insulting, within the hearing or sight of a person likely to be caused harassment, alarm or distress thereby."

Rowan Atkinson's speech at Reform Section 5 Parliamentary reception:

http://www.youtube.com/watch?v=gciegyiLYtY
"IPCC is a four letter word."

seoto

Takk for Jørgen Kosmo! :) Han fortjener sin lønn, og jeg håper han kan få ytterligere fullmakter og nok ansatte til å få fram enda flere av de økonomiske galskapene i landet vårt! Hele bompengesystemet skulle fjernes, det var galskap fra første dag! Nordmenn må ha vært de første i hele verden til å akseptere å betale på forhånd for en vei de ikke kan være sikre på når/om de får  :-[

SitatDriftskostnader spiste opp alle bompengene

To bomselskap måtte få offentlige tilskudd for å kunne betale kostnadene til drift.
For disse to selskapene utgjorde driftskostnadene henholdsvis 181 prosent og 107 prosent av inntektene.

I det mest ekstreme tilfellet utgjorde rentekostnader 174 prosent av bompengeinntektene. Det betyr med andre ord at for hver hundrelapp bilistene betalte for bompassering, betalte bomselskapet 174 kroner i renter på lån.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

I dag har jeg gått gjennom blogg-rollen vår, i hvert fall nesten. Livet har vist meg at jeg er et villig offer for avsporinger, slik også i dag. Det ene fører til det andre ...

Denne gangen kom jeg over en blogg som ikke har noe med klima å gjøre, men derimot de grusomme problemene vi ser i dagens samfunn med unge mennesker som bikker over og skyter uskyldige mennesker, nå sist i Newtown, Connecticut. Problemet ser ut for å bli verre med årene, og alle lurer jo på hva som kan gjøres for å bøte på det. Det første alle snakker om, hver gang, er våpenkontroll. For et par år siden var også jeg overbevist om at å fjerne våpnene ville være til hjelp. Andre snakker om å medisinere, men de fleste av disse unge drapspersonene viser seg allerede å ha gått på medisiner, og de skjøt ingen før de begynte med piller.  Det er nok mange som lurer på hva som egentlig skjer. Hvorfor skjer det - og hva kan gjøres for å hjelpe de som faller utenfor det "normale"?

Den bloggen jeg besøkte, var både rørende og svært tankevekkende. Det som er skrevet der, samt i kommentarene, gir et dypere bilde av problemene.

SitatI am Adam Lanza's Mother - It's time to talk about mental illness
Three days before 20 year-old Adam Lanza killed his mother, then opened fire on a classroom full of Connecticut kindergartners, my 13-year old son Michael (name changed) missed his bus because he was wearing the wrong color pants.

"I can wear these pants," he said, his tone increasingly belligerent, the black-hole pupils of his eyes swallowing the blue irises.

"They are navy blue," I told him. "Your school's dress code says black or khaki pants only."

"They told me I could wear these," he insisted. "You're a stupid bitch. I can wear whatever pants I want to. This is America. I have rights!"
...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Som jeg nevnte ovenfor, har jeg fått tvil om hvorvidt det å fjerne alle våpen fra sivile personer er rette veien å gå. Steven Goddard har et svært kort innlegg om dette i går, men statistikken han viser sier vel det som er nødvendig.

Australian Gun Ban Led To Massive Crime Increase



At "Armed Robberies" har økt med 69% kan muligens komme av at de som blir ranet ikke lengre har våpen til å forsvare seg med? Våpen har derimot de kriminelle ingen problemer med å skaffe seg.

Og våpenprodusentene vil neppe legge ned produksjonen med det første ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Denne saken er virkelig fra Du tror det ikke selv om du ser det-departementet. Hva dette handler om? Ei brygge av så beskjeden størrelse at ingen ville hevet et øyenbryn om de så den i bruk i ei middels norsk elv, samt en aldeles hjernedød uttalelse fra en amerikansk representant for myndighetene. Hvor denne saken står presentert? I Dagbladet, selvfølgelig.

SitatGigantisk japansk brygge traff kysten av USA

(Dagbladet): Det som beskrives som en massiv brygge er funnet langs kysten av delstaten Washington i USA, melder CNN.

Brygge ble først sett fra en fiskebåt fredag i forrige uka og senere observert og fotografert fra et kystvakthelikopter tirsdag denne uka.

- De lette etter en nål i en høystakk, men de fant den, sier Christine Gregoire, guvernør i Washington, ifølge CNN.

Den har strandet i et øde område, som er del av en nasjonalpark, og myndighetene ønsker å undersøke den, blant annet for å finne ut om den kan ha bragt med seg arter som ikke er en naturlig del av amerikansk natur.

La oss først ta en titt på brygga, som kan eller ikke kan ha kommet fra Japan, og dette kan eller kan ikke ha vært som resultat av Tsunamien. Jeg siterer fra forsiden til Dagbladet, Gigantisk japansk brygge traff kysten av USA.

[attachimg=1]

Se der, ja. Plass til fire kanoer og en robåt. Det eneste gigantiske som synes her er fallet i kvalitet på Dagbladets journalister og redaksjon. Det er av umåtelige proporsjoner.

Hva så med myndighetenes undersøkelser av fremmede arter? Vel, de er vel like fremmede som alt mulig annet som de siste tusener av år har drevet fra kysten av Japan til USA. Tømmerstokker. Fiskebåter. Planker. Søppel. Eller rett og slett alt vanlig liv i havet som driver med strømmene.

Jeg ønsker alle impliserte parter god bedring.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Ja, slikt tull kan det brukes ressurser på. Blir mer og mer overbevist om at vi snart går under grunnet ren dårskap!  ;)

Det mediene ikke liker å opplyse oss om, er hvor fryktelig kaldt de har det i Russland og Ukraina.

SitatDown to -50C: Russians freeze to death as strongest-in-decades winter hits

"Russia is enduring its harshest winter in over 70 years, with temperatures plunging as low as -50 degrees Celsius. Dozens of people have already died, and almost 150 have been hospitalized.

­The country has not witnessed such a long cold spell since 1938, meteorologists said, with temperatures 10 to 15 degrees lower than the seasonal norm all over Russia."...

New Zealand har imidlertid lagt merke til at Ukraina har det kaldt:
Freezing temperatures kill 18 in Ukraine
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: seoto på desember 20, 2012, 11:09:07 AM
Ja, slikt tull kan det brukes ressurser på. Blir mer og mer overbevist om at vi snart går under grunnet ren dårskap!  ;)
Verdens undergang er spådd til 21.12. Verden skjelver?

NASA kommer oss til hjelp

Hvorfor dommedag ikke kom

http://www.forskning.no/artikler/2012/desember/343112

Mye fornøyelig lesestoff!     ;)        8)

seoto

Sitat fra: ebye på desember 20, 2012, 11:24:36 AM
Sitat fra: seoto på desember 20, 2012, 11:09:07 AM
Ja, slikt tull kan det brukes ressurser på. Blir mer og mer overbevist om at vi snart går under grunnet ren dårskap!  ;)
Verdens undergang er spådd til 21.12. Verden skjelver?

NASA kommer oss til hjelp

Hvorfor dommedag ikke kom

http://www.forskning.no/artikler/2012/desember/343112

Mye fornøyelig lesestoff!     ;)        8)

Man kan vel trygt si at menneskenes historie er full av dommedagsprediksjoner! Det er imidlertid vanskelig å finne god forskning på hvorfor vi har dette behovet, og hvorfor noen føler dette så sterkt at de lar det ødelegge seg. I dag har vi jo klimakrisa. Så det er ingen grunn til å le av tidligere tider  8)

Helt siden jeg første gang ble klar over Maya-kulturen, har den fascinert meg. Men tullet rundt kalenderen har jeg aldri trodd på. Byggemessig var de jo minst på høyde med egypterne og deres pyramider. Det kan virke som om perioder og kulturer som er på topp alltid har en tendens til å gå til grunne. Vil det skje på nytt? Og hvorfor i så fall? Kanskje det er tidligere tiders underganger som skaper dommedagsfølelsen hos folk?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Sitat fra: seoto på desember 20, 2012, 11:34:53 AM
Man kan vel trygt si at menneskenes historie er full av dommedagsprediksjoner! Det er imidlertid vanskelig å finne god forskning på hvorfor vi har dette behovet, og hvorfor noen føler dette så sterkt at de lar det ødelegge seg. I dag har vi jo klimakrisa. Så det er ingen grunn til å le av tidligere tider  8)
Et mulig svar kan vel være hersketeknikk. Profetiene tvang folket til lydighet. Og uten spesiell historisk kjennskap til dette, er det nærliggende å tenke at det var "trosretningene" som var prdiksjonantene.

I dette bildet faller Svovelpredikantene godt inn

Norges siste svovelpredikant

http://www.nrk.no/nyheter/1.6746221#_=1356000189750&count=horizontal&id=twitter-widget-0&lang=no&original_referer=http%3A%2F%2Fwww.nrk.no%2Fnyheter%2F1.6746221&size=m&text=Norges%20siste%20svovelpredikant%20-%20Nyheter%20-%20NRK%20Nyheter&url=http%3A%2F%2Fwww.nrk.no%2Fnyheter%2F1.6746221

På en annen tråd har jeg linket til siste utspill fra Ellen Hambro i Klif

Vått nytt år

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,220.msg21235.html#msg21235

Dette har et preg av noe av det samme. Men, folket følger ikke uten videre fagbyråkratens forkynnelse. Og godt er det!    ;)       8)

seoto

Fra ebyes "Norges siste svovelpredikant":

Med ordene "Hvordan kan du som er uomvendt, legge deg rolig til å sove om kvelden, du som ikke vet om du våkner i din seng eller i helvete?" initierte teologiprofessor og predikant Ole Kristian Hallesby den såkalte "Helvetesdebatten".

Ja, dette kjenner vi igjen i dag. Men i dag har de gått enda lenger en Hallesby, som påkalte det enkelte menneskes redsel for helvete. Nå skremmer de oss med skjebnen til våre barnebarn!  Lurer på hvordan Ellen Hambro i Klif føler seg i selskap med slike mennesker? Men det er kanskje så selvfølgelig for henne at hun aldri har tenkt nærmere over det ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

bøvelen

Mer om dommedag på NRK
Klimakrisa er ikke nevnt her, så da er vel ikke det så farlg?

http://www.nrk.no/ytring/rimeleg-korka-dommedag-1.10848498