Arbeiierbla' er ikke helt hipt, for å si det sånn. Det er rimelig trygt å være alarmist der, for bare noen få spesielt interesserte tar seg bryet med å svare dem. (Men det gjør de godt og iherdig
). De mer umiddelbare reaksjonene fra folk flest finner man ikke der.
Vi har fire debattmedier som fremstår litt forskjellig. ABCNyheter og Dagsavisen Nye meninger forlanger registrering og bruk av fullt navn. Dette fjerner antakelig "folk flest",
ConTrari. På ABCNyheter er forumtrollene praktisk talt fraværende nå, og alarmistene i kommentarfeltet har en svært lav profil, nesten usynlig. På Nye meninger er det noen få alarmister som går igjen, med klare trolltrekk. Men de blir mest oversett, kun et par tålmodige "skeptikere" slipper ikke tråden. Dessverre blir dette mer retoriske knep og lite klimafaglig debatt.
På forskning.no er det jo bare Terje Wahl's blogg som går fri av forbudet mot kommentarer etter artikler om klima. Der er mulig å bruke nick's, og flere kjente forumtroll opptrer der fortsatt. De er det nok mange av oss som kjenner igjen fra AD. Men jeg har et klart inntrykk av at intensiteten til forumtrollene er i ferd med å avta. Det store omfanget av "motstandere til IPCC", som deltok i debatten før mai 2011, de har lagt inn årene. Her er det spor av den velkjente kveruleringen, og det er nok grenser for hvor lenge slik lek med ordkløveri og stråmenn er interessant nok.
Det siste forumet i denne sjangeren er VGD. Det har jeg ikke mye erfaring med, deltar ikke aktivt, men leser sporadiske linker herfra. Der tillates også nick's, så her opptrer nok i større grad "folk flest". Det jeg har registrert er at det forumet benyttes til å kaste ut upåaktede klimabomber, som setter det viktige flomlyset på IPCC's doktriner. Jeg er imponert over de som orker å delta i debatten, i det mylderet av kverulanteri som finnes der. Det minner mest om en slalomløype, med bare umulige porter, der neste port ofte ligger høyere enn den siste du passerte, og målgangen hele tiden flyttes.