Ja, journalisten forsøker seg på sverting etter fattig evne, men ellers gjegis Giæver i fri dressur:
"Det var i forkant av en paneldiskusjon i 2008 at doktoren i fysikk første gang stiftet bekjentskap med temaet global oppvarming.
– Før dette hadde jeg ikke tenkt på begrepet, det var ikke en del av min verden og jeg ville i utgangspunktet ikke være med på debatten.
Siden trålet han side opp og side ned på internett og leste alt han kom over om temaet. Det Giæver fant skremte han. Men ikke i den forstand man kanskje skulle tro. Tvert imot har Ivar Giæver i de senere år gjort seg synlig som kritiker. I fjor meldte han sågar seg ut av det prestisjetunge The American Physical Society, fordi deres offisielle standpunkt på global oppvarming står i motsetning til hans eget syn.
– De sier bevisene for global oppvarming er udiskutable. Det tror jeg ikke på, fortalte han.
Kritikeren kan vel i så måte kalles kontroversiell. Selv sammenligner han seg med gutten i eventyret om keiserens nye klær, han som ser undertøyet der andre trekker fram de fine stoffene.
– Global oppvarming har blitt en ny religion, advarte han realfagselevene.
Tidligere visepresident Al Gore kan vel i så måte kalles en prest i menigheten. Boken “En ubehagelig sannhet” tok debatten til middagsbordene verden over. For den tidligere visepresidenten Gore betydde det et karrieremessig høydepunkt, ikke minst økonomisk. 600 millioner norske kroner tjente Gore på miljøet, ifølge avisen Sunday Times. Og i 2007 mottok han og klimapanelet Nobels fredspris. Dokumentarfilmen med samme navn ble i tillegg belønnet med Oscar samme året."