Norge i AR5: Ikke kritisk vitenskap, men arenapolitikk og faglig opportunisme?

Startet av Telehiv, september 27, 2013, 09:34:54 AM

« forrige - neste »

Jostemikk

Grønlandsisen smelter ikke, den legger på seg hvert år. Problemet er at de påstår at denne økningen fører til så mye kalving at utviklingen blir negativ. Jeg sitter med en følelse av at det er noe av det dummeste jeg har hørt.

http://www.dmi.dk/en/groenland/maalinger/greenland-ice-sheet-surface-mass-budget/





SitatOver the year, it snows more than it melts, but calving of icebergs also adds to the total mass budget of the ice sheet. Satellite observations over the last decade show that the ice sheet is not in balance. The calving loss is greater than the gain from surface mass balance, and Greenland is losing mass at about 200 Gt/yr.

Satellitt her, og satellitt der. Hvis isbreen på Grønland, årlig smelting/vokst tatt i betraktning, legger på seg hvert eneste år, og kalving som regel bare betyr at presset ovenfra er enormt og skyver ismassene utover mot kysten, begynner jeg å lure på om alle skremslene om Grønlandsisen ikke bare er nok et klimafugleskremsel.

La ikke isen på seg, ville vel også kalvingen bremset, og til slutt stoppet? Slik har alle isbreene jeg har fulgt litt med på på Vestlandet oppført seg. I år der isen har lagt mye på seg, er det ikke måte på hvilken torden man kan høre når isen kalver og dundrer nedover fjellsidene.

Edit: En annen måte å si dette på blir lignende påstanden om at det er menneskeskapt, global oppvarming som har skylden for den globale nedkjølingen vi nå ser. Det er fordi isen på Grønland legger på seg mer hvert år gjennom snøfall enn det som smelter om sommeren at den blir mindre.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

torewiik

Jeg regnet litt for et års tid siden på tallene om smelting av Grønlandsisen, og oppsummerte det i et innlegg til Aftenposten som (selvfølgelig) ikke ble tatt inn:

0,1 ‰ av grønlandsisen smelter i år!!
Aftenposten skriver i en artikkel av Ole Mathismoen at 273 000 000 000 tonn av grønlandsisen smelter i år og bruker det som et utgangspunkt for hvor heftig og katastrofal denne smeltingen er. Samtidig oppgis arealet av Grønland og isens tykkelse. Dermed er det også lett å omregne til mer edruelige forholdsmessige tall, og det viser at dette utgjør 0,1 ‰ av isen på Grønland. Det tilsvarer at av en liter is smelter 1/10 ml. Enten må vektanslaget til Mathismoen være feil eller så snakker vi her om en bemerkelsesverdig stabilitet i isforholdene på Grønland.

Tore H Wiik
Sivilingeniør
Moss

Jostemikk

Sitat fra: torewiik på september 30, 2013, 15:16:28 PM
Jeg regnet litt for et års tid siden på tallene om smelting av Grønlandsisen, og oppsummerte det i et innlegg til Aftenposten som (selvfølgelig) ikke ble tatt inn:

0,1 ‰ av grønlandsisen smelter i år!!
Aftenposten skriver i en artikkel av Ole Mathismoen at 273 000 000 000 tonn av grønlandsisen smelter i år og bruker det som et utgangspunkt for hvor heftig og katastrofal denne smeltingen er. Samtidig oppgis arealet av Grønland og isens tykkelse. Dermed er det også lett å omregne til mer edruelige forholdsmessige tall, og det viser at dette utgjør 0,1 ‰ av isen på Grønland. Det tilsvarer at av en liter is smelter 1/10 ml. Enten må vektanslaget til Mathismoen være feil eller så snakker vi her om en bemerkelsesverdig stabilitet i isforholdene på Grønland.

Tore H Wiik
Sivilingeniør
Moss

Fælt at innlegget ikke kom inn, torewiik, for det er jo en både korrekt og interessant vinkling du gjør her. Attpå til er det ikke på langt nær sikkert at tallene vi har fått å forholde oss til er korrekte. Alarmistene har det med å få vridd skremselstall ut av alle data de legger klimahendene sine på.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren