Musikk jeg digger!

Startet av Jostemikk, august 30, 2011, 00:02:32 AM

« forrige - neste »

Bebben

#30
Kanskje jeg burde la være å bli så personlig, Jostemikk, men dette er den sangen jeg av og til synger lavmælt på graven til min elskede kone, som døde i januar 2007. Det var også hun som introduserte meg til Eva Cassidy - før hun selv ble syk og døde av den samme sykdommen.

Sant å si, jeg har ikke tørt å høre Eva Cassidys versjon de siste fem årene, men det går greit nå.  :D

Min elskede var forøvrig særdeles flink både med ord og musikk, jeg legger ut en tekst hun skrev og som sto i Dagbladet for noen år siden*) - dette er mer "på den lysere siden", som det sømmer seg en fredagskveld - akkurat nå ser jeg henne lys levende for meg, i intens kakling med sine venninner over en "hot shot".... merk ellers alt alt av følgende er korrekte fakta:

SitatMIN FAMILIE

Dine, mine, søstre og brødre
Våre, sine, fedre og mødre.

Jeg har en datter som har en søster fordi faren hennes har to døtre og en sønn som også er bror til disse to. Han er min sønn. Den ene av disse søstrene lever hos sin mor mens farens sønn og datter lever hos sin, som er en annen. Den ene datteren som lever hos den andre moren har to andre brødre og de lever hos sin far og sin mor, mens sønnen og datteren som har den samme faren lever hos sin mor. Så ble det slik at de nå lever med en annen far som har gitt dem flere mødre, søstre og brødre å forholde seg til. De har fått en bror og en søster som ikke egentlig er det, men som regnes for det fordi de lever sammen med dem. Den nye søsteren og broren har samme far og de har samme mor men henne de lever ikke med. Og min datter og hennes bror, altså min sønn har fått en bror og en søster som noen regner som deres søster og bror mens andre ikke gjør det fordi de ikke lever med dem. Men den nye broren og søsteren har samme far som den broren og søsteren de lever med. De fikk han først og de er store.
(Og jeg har en søster og en bror som har samme far og mor og det er den samme faren og moren som jeg har. Min far lever med en mor som har to døtre og en sønn og som noen regner for mine søsken men jeg har aldri levd med disse, så det gjør ikke jeg. Og jeg vet ikke om min far eller moren regner han som far fordi døtrene og sønnen er voksne. Og min mor som først hadde en sønn og to døtre lever med en annen mann som har to sønner og en datter og de ble liksom hennes datter og hennes sønner. Og hun sier at de er min søster og mine brødre men de er egentlig bare noe hennes mann som er deres far hadde fra før.)

(Så alt i alt er det kanskje greit å gjøre som i Bibelen.
Kalle hverandre for søstrer og brødre.
For det virker som vi på en eller annen måte kanskje er det.)

Skrevet den 24. januar 2006-01-24
Av Astrid-Tone Bleikli Berg
Sykepleier

*) Oppdatering: Glemte å legge til fotnoten. Den eldre generasjon var ikke så glad for det som sto om dem, derfor sto det en litt forkortet versjon i Dagbladet. Dette er den usensurerte :)
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Bebben, nå ble både sangen og artisten enda mer verdifulle for meg.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Jeg glemmer stadig at Eva er død....hun lever jo liksom så sterkt enda....

Utrolig fine ord fra deg og din elskede, Bebben....tusen takk til begge to! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

I ettertid skjønner jeg jo at jeg burde latt senga vente, den går jo ingen steder. Øyeblikk kommer og går, og skulle gjerne delt dem i natt. Til gjengjeld fikk jeg bli en del av øyeblikkene allikevel da jeg leste innleggene. Det var svært rørende. Takk til dere! :)

Bebben, det var så rart å lese det din kjære kone skrev, som beskriver det som i dag er hverdagen for så mange. Jeg vokste opp ca. 20 år før henne, og har opplevd litt av dette virvaret i en tid da det enda ikke var så vanlig. Mor og far skilte lag, og giftet seg på nytt, og min far på nytt igjen. Min mor og min nye far ga meg 3 søstre og en bror. Da jeg tok kontakt med min kjødelige far i voksen alder, ble jeg en del av enda en søskenflokk, 2 søstre og 1 bror, og på toppen av det er jeg FB-venn med mine "nye" søstres søster, som heller ikke min "nye" bror har blodsbånd med, et varmt og omsorgsfullt menneske som jeg ser på som "en av mine søstre". Ikke alltid like lett å forklare slike fenomener! ;) Det har i hvert fall endt svært positivt, med en stor familie. Noen ganger tenker jeg på dem som er helt alene. Familie og familiebånd er viktig, og verdien av det bør aldri undervurderes, selv om det til tider kan være litt kaotisk.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

Var så heldig at jeg var våken i nesten hele natt jeg Seoto....ikke for det at det betyr så mye fordi at det kan leses i dag også, men det vart så sterkt og fint at jeg for en gangs skyld var glad at jeg noen ganger blir en litt ufrivillig nattevandrer....og nå fortsetter du! :)

Det er nok derfor at jeg er så glad i detta forumet, det gir et så godt rom for alle menneskene bak meningene, på alle plan!
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på september 17, 2011, 16:59:00 PM
Var så heldig at jeg var våken i nesten hele natt jeg Seoto....ikke for det at det betyr så mye fordi at det kan leses i dag også, men det vart så sterkt og fint at jeg for en gangs skyld var glad at jeg noen ganger blir en litt ufrivillig nattevandrer....og nå fortsetter du! :)

Det er nok derfor at jeg er så glad i detta forumet, det gir et så godt rom for alle menneskene bak meningene, på alle plan!

Takk for hyggelig ord - og takk for alle positive og hyggelige innlegg :) Det er godt å se at det går an å "henge ute" og ha det hyggelig også på Internett. Det kan hjelpe til å dempe en litt hissigere tone på andre deler av forumet ;) Når vi graver dypt nok finner vi at vi alle er mennesker innenfor de forskjellige lagene, med våre svakheter og våre styrker. Det kan være så mangt som former et menneske gjennom livet. Kanskje burde mer ydmykhet vært på ønskelisten hos mange av oss.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

#36
Takk folkens, for alle bidragene!

For tiden er jeg midt oppe i en vanskelig tid. Det er vanskelig å uttrykke, så det dere skriver varmer ekstra godt. Og musikken med historiene bak passet spesielt bra. Denne har jeg hatt i hodet noen tiår, den passer når man er litt filosofisk:

http://www.youtube.com/v/ILVQhg-E4XI
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

#37
Jeg vil takke Seoto, Jostemikk, Ewer og Amatør1 for gode ord her.

Amatør1 du er visst midt oppi et eller annet, tipper at det gjelder et oppbrudd av en eller annen art. (?)

God musikk er medisin for sjelen, når jeg ser min egen samling av favoritter er det slående hvor sprikende den er mht sjanger, det er fra klassisk til jazz, fra rå rockandroll ("piggtrådmusikk!") til lavmælte viser, og sprek folkemusikk.

For meg er det viktig at artisten har "the real thing". En strålende norsk artist som er altfor mye oversett, er Kirsten Bråten Berg - hun har så avgjort "the real thing". Her er hun i en versjon av Richard Thompson (også en strålende artist og en favoritt!) "Dimming of the day":

http://www.youtube.com/watch?v=aH1EEfyQyFA

(Får ikke innebygd denne - "deaktivert ved forespørsel".)

Dimming of the Day
This old house is falling down around my ears
i'm drowning in a river of my tears
when all my will is gone you hold me sway
i need you at the dimming of the day

You pull me like the moon pulls on the tide
you know just where i keep my better side
What days have come to keep us far apart
a broken promise or a broken heart
now all the bonnie birds have wheeled away
i need you at the dimming of the day

Come the night you're only what i want
come the night you could be my confidant

I see you on the street in company
why don't you come and ease your mind with me
i'm living for the night we steal away
i need you at the dimming of the day
i need you at the dimming of the day


Sant å si, jeg anser det nærmest som en skam for det "etablerte kultur-Norge" at Kirsten Bråten Berg knapt nok er en B-kjendis i dette landet.

PS til amatør1: Lykke til. I enden av tunnellen er det per definisjon alltid et lys, av og til kalt Håpet.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Den var nydelig :) Fikk meg til å tenke litt irsk-melankolsk.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: Bebben på september 19, 2011, 00:05:31 AM
Jeg vil takke Seoto, Jostemikk, Ewer og Amatør1 for gode ord her.

Amatør1 du er visst midt oppi et eller annet, tipper at det gjelder et oppbrudd av en eller annen art. (?)
...
PS til amatør1: Lykke til. I enden av tunnellen er det per definisjon alltid et lys, av og til kalt Håpet.

Takk skal du ha, Bebben!

Ikke ta teksten i melodien jeg postet for bokstavelig, det var mest sinnstilstanden jeg ville formidle. Det er et slags oppbrudd ja, om enn annerledes enn det en kunne tro ifra det jeg postet. Det er snakk om livets gang, men det kan være vanskelig nok.

Mange takk for de gode ønskene, jeg setter virkelig pris på det.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Amatør1

Selv om det er livets gang, er det som du sier: Man er aldri helt forberedt, det er alltid prosesser man må gjennom.
Ta din tid, og jeg håper du har noen å snakke med, det pleier å hjelpe. Og vi er her, dersom du ønsker å "henge litt ute" for en uforpliktende avkopling.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: seoto på september 20, 2011, 00:49:57 AM
Selv om det er livets gang, er det som du sier: Man er aldri helt forberedt, det er alltid prosesser man må gjennom.

Så sant som det er sagt, seoto!

Sitat fra: seotoTa din tid, og jeg håper du har noen å snakke med, det pleier å hjelpe. Og vi er her, dersom du ønsker å "henge litt ute" for en uforpliktende avkopling.

Har heldigvis noen å snakke med, noe jeg benytter flittig. Og så har jeg dette forumet, takker for den generøse omtanken!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Ewer Gladblakk.

Fant igjen denna jeg nå....og koblinga ble på et merksnodig vis litt sterk denna gangen også..

Lee Marvin - Paint Your Wagon - Wanderin' Star
http://youtu.be/hUeLddZYnwg
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Rart å høre den igjen. Er snart et liv siden jeg så den da den ble vist på Colosseum kino i Oslo :)
Takk for dagens mimring. ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Ewer Gladblakk.

Ikkeno å takke for det Seoto......et liv under en levende stjerne, byr ofte på gjensyn må vite!  ;)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!