Utdanningsforbundet vil satse på klimaundervisning

Startet av affen, april 15, 2014, 21:37:33 PM

« forrige - neste »

affen

Hos "alarmsentralen" Dagens Næringsliv, finner vi i dag en artikkel om at Utdanningsforbundet vil satse på klimaundervisning.

Sitat: " Hele 48 prosent i alderen mellom 15 og 24 år tror ikke at klimaendringene er skapt av mennesker. Utdanningsforbundet vil nå gå offensivt til verks for å redusere klimaskepsisen."

Videre sitat: " I en undersøkelse gjennomført for Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner svarer nesten halvparten mellom 15 og 24 år at de ikke fester lit til forskernes konklusjon om at den globale oppvarmingen hovedsakelig er menneskeskapt, skriver Dagsavisen.
Det bekymrer Utdanningsforbundet, som vil at alle norske barn, helt fra barnehagen og oppover, skal få omfattende opplæring om klimaspørsmålet, slik at de innser at de aktivt må ta om kampen mot klimaendringene."

Man snakker her om "omfattende opplæring", eller som vi sier når det gjelder andre stater, som vi vel helst ikke ønsker å sammenligne
oss med: indoktrinering.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/04/15/utdanningsforbundet-vil-satse-p-klimaundervisning

Jeg ser at DN har sakset artikkelen fra Dagsavisen, som skriver : "Går ut at skolen som klimaskeptikere."

http://www.dagsavisen.no/samfunn/gar-ut-av-skolen-som-klimaskeptikere/






Amatør1

Da er stadiet med re-education camps oppnådd. Nå kan alle som har feil oppfatning erklæres som behandlingstrengende.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Amatør1 på april 15, 2014, 22:21:09 PM
Da er stadiet med re-education camps oppnådd. Nå kan alle som har feil oppfatning erklæres som behandlingstrengende.

Da er det samtidig over med alt håp. Ikke for å være pessimistisk, men tenk på hva dette betyr. Det åpner en uhyggelig avgrunn under beina på alt som heter fri tanke.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Den sinnssyke betydningen av det affen siterte har gnagd siden jeg leste det. Galskapen gir en ny betydning til det jeg har påstått om at vi nå lever i en alternativ virkelighet. Dessverre er det lett synlig at de fleste IPCC-skeptikere ønsker å leve i en slik liksomverden. Det finnes noen få hederlige unntak, og E. M. Smith (Chiefio) er et godt eksempel på det.

SitatE.M.Smith says:
April 15, 2014 at 10:18 am

Unfortunately, the Global Warming Fuddites have done such a wonderful job of corrupting pretty much every organ of science with spurious papers "proving" that CO2 causes everything from hangnails to obesity to extinctions and volcanoes that it means ANY scientist is now tarnished with their brush.

I don't say that lightly. Most of my sentient life I've loved science as a pure tool of truth. Any scientist was given the "benefit of the doubt" with a "probably correct until shown wrong". Painted with a "trustworthy assessment" above all others.

Post AGW Alarmism, I find that my attitudes have been shifted (against my will and desires...) to ones that assert "ANY scientist is likely to be lying, self delusional, or a grant whore – possibly more than any other motivation – and with only a weak motivation for 'the truth'; until shown otherwise." Painted with a "trustworthy assessment" below that of politicians (to whom they are handmaidens, or worse, now...) and used car salesmen (who at least deliver a real product). I don't like it; but there it is. There are now thousands (millions?) of obviously politically driven junk papers published as evidence.

So now I am skeptical first, doubtful second, suspicious third, challenging fourth, investigative fifth etc. etc. of ANYONE and ANY PAPER from "scientists". That burns my soul more than anything else in the whole AGW farce. That they sacrificed honor in science on the altar of PC.

So you get splattered with "collateral damage" from that. Sorry, but "reputation" no longer matters... and "science" of today has a bad one anyway... (And that from someone who wanted to be in science from about age 5, and my first chemistry set, on to today; and cherished my first white lab coat...)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

Vi skal altså tvinges/læres til å mene den absolutte meninga til en gjeng bissnissnisser med skyggelapper retta kun mot sin egen mållinje....?
(En helt genial ide....veldig rart at ingen har tenkt på det før!)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på april 16, 2014, 15:50:56 PM
Vi skal altså tvinges/læres til å mene den absolutte meninga til en gjeng bissnissnisser med skyggelapper retta kun mot sin egen mållinje....?
(En helt genial ide....veldig rart at ingen har tenkt på det før!)

Hehe! Synes jeg ante et snev sarkasme der Ewer. ;D

Fra spøk til revolver, så er dette totalitært, det er lysenkoisme, det er kirkens svarte middelalder på reprise med straffer for blasfemi. Vår viktigste oppgave er å fortelle verden hvem som står bak.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

#6
Sitat fra: affen på april 15, 2014, 21:37:33 PM
Hos "alarmsentralen" Dagens Næringsliv, finner vi i dag en artikkel om at Utdanningsforbundet vil satse på klimaundervisning.

Sitat: " Hele 48 prosent i alderen mellom 15 og 24 år tror ikke at klimaendringene er skapt av mennesker. Utdanningsforbundet vil nå gå offensivt til verks for å redusere klimaskepsisen."

Videre sitat: " I en undersøkelse gjennomført for Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner svarer nesten halvparten mellom 15 og 24 år at de ikke fester lit til forskernes konklusjon om at den globale oppvarmingen hovedsakelig er menneskeskapt, skriver Dagsavisen.
Det bekymrer Utdanningsforbundet, som vil at alle norske barn, helt fra barnehagen og oppover, skal få omfattende opplæring om klimaspørsmålet, slik at de innser at de aktivt må ta om kampen mot klimaendringene."

Man snakker her om "omfattende opplæring", eller som vi sier når det gjelder andre stater, som vi vel helst ikke ønsker å sammenligne
oss med: indoktrinering.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/04/15/utdanningsforbundet-vil-satse-p-klimaundervisning

Jeg ser at DN har sakset artikkelen fra Dagsavisen, som skriver : "Går ut at skolen som klimaskeptikere."

http://www.dagsavisen.no/samfunn/gar-ut-av-skolen-som-klimaskeptikere/

Det er ikke bare i Norge dette skjer. I en e-postoppdatering for en ukes tid siden skriver GWPF om dette problemet i England:

SitatTEACHERS BREAKING THE LAW OVER CLIMATE CHANGE BIAS SAYS GOVE SPOKESMAN
Andre Walker 8. april 2014:

A spokesman for Michael Gove, has said that teachers who do not offer a balanced view on issues like climate change are breaking the law. The Department for Education's comments came after a report from The Global Warming Policy Foundation raised serious concerns about the lack of balance in British classrooms.

The report by Andrew Montford and John Shade, warned that "eco-activists" in the education system were frightening children and using "pester power" to ensure parents are forced to adopt lifestyle choices dictated in schools.
The report said: "We find instances of eco-activism being given a free rein within schools and at the events schools encourage their pupils to attend. In every case of concern,the slant is on scares, on raising fears, followed by the promotion of detailed guidance on how pupils should live, as well as on what they should think." [...]

Rapporten de snakker om, kan lastes ned som PDF her:

CLIMATE CONTROL - Brainwashing in schools
Av Andrew Montford and John Shade. 2014

Edit: Lagt til følgende:

I rapporten av Montford og Shade viser de til følgende sitat i note 4:

SitatSowell T. Inside American Education. Free Books, 1992. This is how Sowell's words are usually rendered. The actual quotation per the source text is: '. . .it is not merely that Johnny can't read, or even that Johnny can't think. Johnny doesn't even know what thinking is, because thinking is so often confused with feeling in many public schools'.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

affen

Dagsavisen i dag:

Frps Christian Tybring-Gjedde reagerer på utspillet fra Utdanningsforbundet.

"Utdanningsforbundets ønske om mer klimaundervisning blir møtt med stor skepsis. Frps Christian Tybring-Gjedde reagerer med vantro."
"– Denne formen for indoktrinering minner om regimer fra en helt annen tid. Alternative årsaksforklaringer skal ikke få grobunn. Folk skal ikke tenke selv, fortsetter Tybring-Gjedde."

http://www.dagsavisen.no/samfunn/kan-ikke-lare-elever-lavutslipp/

Det blir vel ingen overraskelse om Frp er det eneste partiet som vil "tone flagg" om dette forslaget.



BorisA

#8
Sitat fra: Jostemikk på april 16, 2014, 16:00:57 PM
Sitat fra: Ewer Gladblakk. på april 16, 2014, 15:50:56 PM
Vi skal altså tvinges/læres til å mene den absolutte meninga til en gjeng bissnissnisser med skyggelapper retta kun mot sin egen mållinje....?
(En helt genial ide....veldig rart at ingen har tenkt på det før!)

Hehe! Synes jeg ante et snev sarkasme der Ewer. ;D

Fra spøk til revolver, så er dette totalitært, det er lysenkoisme, det er kirkens svarte middelalder på reprise med straffer for blasfemi. Vår viktigste oppgave er å fortelle verden hvem som står bak.
Ja, dette er ille.
Jeg måtte bare starte en egen tråd om dette temaet på vgd:
http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1793508/tittel/klima-i-skolen-kritisk-tenkning/innlegg/41329137/#41329137

Synes likevel det var positivt at 48% av ungdommene mellom 15 og 24 år var skeptiske til klmapropaganden.
Kanskje de er mindre påvirkelige enn det man skulle tro, noe som må være til enorm frustrasjon for klimarørsla.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

#9
Sitat fra: affen på april 17, 2014, 15:31:44 PM
Dagsavisen i dag:

Frps Christian Tybring-Gjedde reagerer på utspillet fra Utdanningsforbundet.

"Utdanningsforbundets ønske om mer klimaundervisning blir møtt med stor skepsis. Frps Christian Tybring-Gjedde reagerer med vantro."
"– Denne formen for indoktrinering minner om regimer fra en helt annen tid. Alternative årsaksforklaringer skal ikke få grobunn. Folk skal ikke tenke selv, fortsetter Tybring-Gjedde."

http://www.dagsavisen.no/samfunn/kan-ikke-lare-elever-lavutslipp/

Det blir vel ingen overraskelse om Frp er det eneste partiet som vil "tone flagg" om dette forslaget.
Den linken du la ut virker ikke alltid, den krever innlogging (av og til). skjønner ikke helt systemet, men da jeg gikk inn på en annen nettleser, fikk jeg opp hele artikkelen.

For sikkerhets skyld kopierer jeg hele artikkelen:
SITAT: – Kan ikke lære elever lavutslipp
KLIMA: Utdanningsforbundets ønske om mer klimaundervisning blir møtt med stor skepsis. Frps Christian Tybring-Gjedde reagerer med vantro.
Det var i gårsdagens utgave av Dagsavisen at nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, tok til orde for omfattende tverrfaglig opplæring i barnehagene og skolene, for å få redusert antallet klimaskeptikere blant de unge.
– Vi kan utdanne morgendagens lavutslippsmennesker, uttalte Handal blant annet.
Christian Tybring-Gjedde, som er stortingsrepresentant for Frp, mener dette vitner om en skremmende holdning i Utdanningsforbundet.
– Her skal tydeligvis all tvil knuses med propaganda fra barnsben av, skriver han i en epost til Dagsavisen.
– Denne formen for indoktrinering minner om regimer fra en helt annen tid. Alternative årsaksforklaringer skal ikke få grobunn. Folk skal ikke tenke selv, fortsetter Tybring-Gjedde.
– Vil ikke lykkes
Heller ikke forskningssjef Eivind Stø ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo), synes Utdanningsforbundets forslag er godt, selv om hans utgangspunkt er et helt annet enn Tybring-Gjeddes.
– Ideen om at man ved å utdanne folk vil endre deres holdninger og at det vil føre til at de endrer sine handlinger, er grunnleggende feil, sier Stø.
– Kunnskap er viktig, men feil hovedstrategi. I stedet må forholdene legges til rette, og så kommer holdningene etter hvert.
Klimaverstinger i stedet.
Forskningssjefen tyr til to konkrete eksempler for å underbygge det han mener:
– Før byggingen av bybanen i Bergen var folk mot den. Den ble likevel trumfet igjennom av politikerne. Spør du folk i dag, vil de aller fleste si at de alltid har vært for den. Det samme skjedde da de innførte rushtidsavgift i Stockholm. I en folkeavstemning ble det så vidt flertall for dette. I dag er det et klart flertall for rushtidsavgift.
Hvis det ikke legges til rette for en mer klimavennlig atferd på en rekke områder, frykter Stø at dagens barn kan bli morgendagens klimaverstinger, stikk i strid med hva Utdanningsforbundet håper på.
– Det som bekymrer meg er at mine barn har et høyere forbruk enn jeg hadde da jeg var på deres alder, sier Stø.
Reiser mye
Dette kommer til uttrykk på flere klimafiendtlige måter.
– Én ting er at unge kaster mye mer mat enn det eldre gjør. Et annet eksempel er knyttet til reiser. Selv om dagens unge vet mye mer om miljø enn eldre generasjoner, reiser de enormt mye. Da jeg var 18 år, handlet det om reiser fra Kristiansand til Stavanger. Nå er det Peru og Tasmania som er referanserammen. Hvis alle hadde reist like mye som norske tenåringer, ville det ikke ha gått.
– Hva kan skolen gjøre for å få de unge til å endre sin oppførsel?
– De bør heller begynne å servere økologisk og kortreist mat, diskutere med foreldrene om det er nødvendig å kjøre barna helt inn i skolegården og jobbe for å få på plass gang– og sykkelveier. Det vil være viktigere enn kurs om ozonlaget og CO2. Det vil bare skape dårlig samvittighet, men ikke endre holdningene hos det store flertallet, svarer Stø.
SITAT SLUTT
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på april 19, 2014, 07:56:18 AM
Synes likevel det var positivt at 48% av ungdommene mellom 15 og 24 år var skeptiske til klmapropaganden.
Kanskje de er mindre påvirkelige enn det man skulle tro, noe som må være til enorm frustrasjon for klimarørsla.

Jeg har 2 ungdommer i huset, hhv. snart 17 og snart 21. Jeg prøver å fortelle dem at de ikke må stole blindt på autoriteter, men de vil ikke høre på meg.

::)  8)  ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

seoto

Det er alltid litt rart å oppdage at ens ungdommer slutter å se på sin far/mor som en autoritet ;)
Har du prøvd med "Du skal ikke ha andre guder ..."  :D  :o  8)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Sitat fra: Amatør1 på april 19, 2014, 11:05:30 AM
Sitat fra: BorisA på april 19, 2014, 07:56:18 AM
Synes likevel det var positivt at 48% av ungdommene mellom 15 og 24 år var skeptiske til klmapropaganden.
Kanskje de er mindre påvirkelige enn det man skulle tro, noe som må være til enorm frustrasjon for klimarørsla.

Jeg har 2 ungdommer i huset, hhv. snart 17 og snart 21. Jeg prøver å fortelle dem at de ikke må stole blindt på autoriteter, men de vil ikke høre på meg.

::)  8)  ;D
Ikke for å skryte, men da har jeg hatt litt mer hell med mine på 19 og snart 16  :)
Jeg måtte faktisk stagge han yngste i å skrive for klimakritisk på en naturfagfremføring, da jeg var redd for at det ville gå utover karakteren.
Jeg ville ikke at fedrenes "synder" skulle ramme barna.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på april 19, 2014, 15:21:20 PM
Ikke for å skryte, men da har jeg hatt litt mer hell med mine på 19 og snart 16  :)
Jeg måtte faktisk stagge han yngste i å skrive for klimakritisk på en naturfagfremføring, da jeg var redd for at det ville gå utover karakteren.
Jeg ville ikke at fedrenes "synder" skulle ramme barna.

Men da blir spørsmålet: Er de naturlig kritiske til autoriteter, eller har du bare lykkes med å håndheve din autoritet?  :o  :P
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

 :P
Sitat fra: Amatør1 på april 19, 2014, 15:28:50 PM
Sitat fra: BorisA på april 19, 2014, 15:21:20 PM
Ikke for å skryte, men da har jeg hatt litt mer hell med mine på 19 og snart 16  :)
Jeg måtte faktisk stagge han yngste i å skrive for klimakritisk på en naturfagfremføring, da jeg var redd for at det ville gå utover karakteren.
Jeg ville ikke at fedrenes "synder" skulle ramme barna.

Men da blir spørsmålet: Er de naturlig kritiske til autoriteter, eller har du bare lykkes med å håndheve din autoritet?  :o  :P
Eh!
Nå ble jeg svar skyldig, men jeg vil bare si at jeg ikke er en autoritær person. ;)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.