Et eksempel på fullstendig og komplett hjernedød journalisme

Startet av Jostemikk, juli 13, 2012, 23:08:06 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Som vel de fleste har fått med seg, det er jo beint fram umulig å unngå det, er jeg særdeles lite fornøyd med media i dette landet. Om det er snakk om Aftenposten, Dagbladet, VG, NRK, Dagsavisen eller andre MSM spiller ingen rolle. Går man deres saker nærmere etter i sømmene, viser de seg å i beste fall være beheftet med unøyaktigheter. Oftest er de direkte misledende.

Det får være opp til enhver å spekulere over om dette skyldes politisk korrupsjon/korrekthet, eller om det dreier seg om ren og skjær udugelighet. I dette innlegget kommer et eksempel om det siste. Rein skjær stokkdumhet. Uintelligente journalister av dette kaliberet kan risikere å utgjøre en fare for både seg selv og andre. Det er så en bør spørre seg selv om det er lignende krav ved opptak på journalisthøgskolen som det påstås være på politiskolen. IQ over 100 tillates ikke.

Harde ord? Døm selv etter å ha lest det jeg har å fortelle. Av hensyn til personen det er snakk om, vil jeg generalisere ørlite, og jeg vil ikke ha journalistens navn nevnt på dette forumet. Jeg kan forsikre at historien er sann, og jeg har personlig e-postkorrespondanse mellom journalisten og meg selv som backupdokumentasjon.

[attachimg=1]

Mann døde etter å ha slått på patron

Før jeg kommer til poenget i selve avisartikkelen, er jeg nødt til å ta dere med på en ørliten våpenteknisk tur, og dessuten litt forklaring om fysikken bak en krutteksplosjon i en patron. Jeg lover dere at jeg har kunnskap om dette. Jeg tror jeg må betraktes som litt av en ekspert. Faren min sa for mange år siden: - Jostemikk, hvis det en gang om 2-3 tusen år blir gjennomført en arkeologisk utgraving på denne gården, så kommer de til å si etter første spadetak, "Ah! Her lå det en patronfabrikk!" Jeg har skutt hundretusener av skudd med de fleste våpen og kalibre, og hørselen er deretter. Det er derfor jeg trives så godt med skriftlig kommunikasjon.

Hensikten med løp på våpen

Bortsett fra å være godt å sikte langs, har et børseløp den hensikt å retningsbestemme en krutteksplosjon. I ei moderne rifle danner sluttstykket den tette enden av eksplosjonskammeret. Resten av patronen befinner seg inne i den bakerste, kalibertilpassede delen av børsepipa. Vi tar en titt, og den gode illustrasjonen har jeg lånt hos Gunslot.com.

[attachimg=2]

Det eneste jeg har gjort med illustrasjonen er å på frihånd tegne inn kula fra kragen på patronhylsa og inn i løpet. Kaliberet på illustrasjonen er velkjent. Det er egentlig en ørliten forskjell i de to betegnelsene. 7,62 betyr 0,62 cm i diameter på kula. Det er nesten det samme som Winchester .308, som står for 0,380 tommer. Det er mulig å bruke disse to forskjellige patronene om hverandre i de fleste våpen. Kaliber 7,62 er kjent for alle som har avtjent verneplikten, for det er samme kaliber som AG3-geværet. Dette gjorde at jeg i min aktive periode som skytter og jeger kunne bruke særdeles billig NATO-ammunisjon som treningsammunisjon i min Tikka M55 .308. Slik ser en type ammunisjon av dette kaliberet ut, og illustrasjonen er fra Ultimatereloader.com:

[attachimg=3]

For å sette størrelsene i perspektiv, så markerte jeg også den lille patronen som er mest kjent som Salongrifleammunisjon. .308 er i midten, og den kjempedigre til venstre er kaliber .50, altså halvtoms diameter på kula. Selve kaliberdimensjonen ble vel først kjent som Sharps-kaliber. Dere vet det kaliberet som nesten slo skuldrene ut av ledd på Morgan Kane og Charlie Katz da de var bøffeljegere. Samme kaliber er kjent for det lengste, dødelige skuddet under indianerkrigene. Det er noe alle Morgan Kane-lesere husker. Skytteren var Billy Dixon, og slaget er kjent som slaget ved Adobe Walls. Her fra Wikipedia:

At the behest of one of the hunters, Billy Dixon, already renowned as a crack shot, took aim with a 'Big Fifty' Sharps (it was either a .50-70 or -90, probably the latter) he'd borrowed from Hanrahan, and cleanly dropped a warrior from atop his horse. This apparently so discouraged the Indians they decamped and gave up the fight. Two weeks later a team of US Army surveyors, under the command of Nelson A. Miles, measured the distance of the shot: 1,538 yards, or nine-tenths of a mile. For the rest of his life, Billy Dixon never claimed the shot was anything other than a lucky one; his memoirs do not devote even a full paragraph to 'the shot'

Kaliber .50 er også kalibret på mitraljøsene Forsvaret bruker.

Dette blir som alle forstår svært omfattende. Slik må det bli. For det første kjeder jeg meg, og for det andre har selv kaliber .50 sin rettmessige plass i denne historien. Vi kommer dit.

Nå skjønner sikkert alle at tilslutningen av solid metall rundt en patronhylses alle sider unntatt rett framover i rifleløpet er nødvendig for styre eksplosjonen i en eneste retning, uten å miste gasstrykket fra eksplosjonen når kruttet antennes. Dette gir kula maksimal hastighet i forhold til kruttmengde og -type, samt vekta på kula, og faktisk lengden på løpet, men det blir for våpenteknisk. Patronkammer og sluttstykke sørger også for at skytteren ikke får en eksplosjon rett i fleisen. Det må være solid, og det må være tett.

Vær ikke i tvil. Alle kalibrene på bildet over er dødelige for et menneske. Selv den knøttlille salongriflepatronen har nok kraft i seg til å lage et hull i selv den tykkeste skalle hvis avfyrt på kort hold. På 200 meters avstand er ei kule fra en .308-kalibret patron i stand til å få et menneskeholde til å eksplodere. Dette er i første rekke snakk om sjokkeffekten som er et resultat av stor hastighet. Fabrikkladet har .308 en utgangshastighet på opp mot 900 m/s.

Dør man hvis man slår på en patron?

Jeg vil ikke anbefale noen å slå på perla (den runde tennsatsen sentrert bak på patronen, bortsett fra på salongpatronen som er Rim-fire, altså randtenningspatron) på noen av disse kalibrene. Aller minst på kaliber .50. Det har ingen hensikt, har det vel? Men dør man? Ligg unna den kjempedigre .50-patronen. Den vil ikke sende splinter eller kula i en hastighet som vil drepe et menneske, men det er snakk om anseelige kruttmengder i den patronen.

Kaliber .308 har jeg eksperimentert mye med. Da jeg var guttunge prøvde jeg ut dette for første gang. Jeg la en NATO-patron (den til AG3-geværet) på en planke, og tenkte et ørlite spritbål i enden av patronen. Foran kulespissen, kanskje på en 5-10 cm avstand, satt jeg opp en annen planke, for å se om kula ville gå gjennom.

Det kom et smell da kruttet eksploderte, og dett var dett, som Fleksnes pleide si. Kula traff ikke en gang planken den var siktet inn på, men den tomme patronhylsen forsvant noen meter bort fra kula da det smalt. Det var ikke andre skader på planken som var underlaget for eksperimentet enn litt brannskader etter spritsløsingen.

Etter dette "lånte" jeg en Nittedal Spesial haglpatron #3 av far min. Dere vet den røde, gode gamle typen med papphylse. Jeg stappet den inn i en jordskråning, slik at bakhylsa sto rett mot meg. Jeg sto vel på 4-5 meters hold og skjøt på den med luftgeværet mitt, en Lucnic 177 made in Poland. Sannelig traff jeg perla (tennsatsen), for samtidig med at jeg trakk av, smalt det til med et skikkelig klask midt i panna mi. Den dagen lærte jeg hva en retningsbestemt eksplosjon betyr, og jeg måtte også finne meg i å gå rundt med en speilvendt reklame for Nittedal Spesial i panna et par-tre dager.

Det som skjedde var at den delen av haglpatronen som befant seg trykket inn i jorda, den beholdt sin plass. Jorda rundt ble både kammer og løp, og derfor silte messinghylsa og resten av patronen lag i rimelig høy hastighet.

Hva med en salongpatron? Tja, hva skal jeg si? Blir jeg idioterklært hvis jeg forteller at jeg har slått på mange slike med hammer? Skjedde aldri noe verre enn at det svei litt på hånda som holdt hammeren de gangene de kom mikrosplinter fra den lille hylsa. Kula endte som et flatklemt blyflak.

Til poenget, Jostemikk - hva slags kaliber var det som drepte den uheldige mannen journalist Rassvald skrev om?

Uff, jeg tror dere vil tro det har rablet for meg, men vær så snill, ikke skyt budbringeren! Det er Rassvald og hans kilde i politiet det har rablet for. Som Rassvald skrev til meg, Du har rett i at jeg har infoen fra politiet, og jeg har ingen grunn til å tvile på den.

Neida, Rassvald. Ikke tenke selv. Det er farlig. Stol på politiet. Henvis til autoriteter. Gjem deg bak andre idioters virkelighetsoppfatning eller forfalskningen av denne.

Her er Rassvalds Dagblad-historie

En mann i 30-årene, mest sannsynlig en polakk, hadde sittet på gulvet midt i et kjøpesenter og slått på en patron med stein. Ganske logisk, er det ikke? Noe vi alle ser daglig, så det er ingen grunn til å reagere med mistanke allerede her. Rassvald har senere gjort om historien litt, og selv denne redigerte utgaven finnes nå kun på et cache. Der står det nå at han gjorde dette på en Europris-butikk. Ikke noe mer om "sittende på gulvet". I den reviderte utgaven står også at En mann omkom i kveld i etter at han slo på en patron og ble truffet av skuddet i munnen.

Truffet av skuddet i munnen? Hvilket kaliber? Nå har jeg forklart grundig at hvis patronen befinner seg utenfor en kammer/løp-lignende innretning, er det ikke snakk om at noen som helst mann kan skades alvorlig av kula til verken .308 eller en salongpatron. Hadde den stakkars polakken i 30-årene klart mesterstykket å få tak i en .50-patron? I så fall, hvorfor slo han på den, det er snakk om solide saker, og det er ikke gitt at polakken ville fått den til å smelle ved hjelp av en stein.

Kjære gale og stokk dumme Rassvald - en patron til en spikerpistol? Et løsskudd?

Nå går vi rett på sak. Etter å ha beskyldt Rassvald for å være innehaver av totalt svekkede åndsevner, føler jeg meg forpliktet til det. Her er et illustrasjonsbilde jeg sendte Rassvald, rykende ferskt kopiert wikimedia-link fra den ene e-posten jeg sendte ham.



Rassvald, Rassvald, Rassvald. Dette er løsskudd med kruttmengde tilsvarende en salongpatron. Ikke på noen som helst måte kan disse drepe et menneske ved at man slår på dem. Dette er dessverre ikke det eneste som på perfekt vis idioterklærer Rassvald en gang for alle. Rassvald, hvor er prosjektilet? Eller som du skrev, truffet av prosjektilet i munnen. Hvilket prosjektil, Rassvald? Dette er en av e-postene jeg sendte til Rassvald:

Hei, Rassvald!

Den artikkelen om dødsfallet i forbindelse med at en mann skal ha slått på en patron er aldeles gal.

1) Om man slår på en mauserpatron (7,62/308) med stein, hammer eller annet slagredskap, vil IKKE kulen kunne drepe, da kruttgassene og kulen er avhengig av et patronkamer og løp for at energien i forbindelse med eksplosjonen/antenningen av kruttet medfører skal kunne skape nok energi i en bestemt retning.

2) En patron til en boltepistol er vesentlig mindre enn en mauserpatron, ergo mindre krutt. Og attpåtil har den ikke noe prosjektil festet i front (kule).

Altså er absolutt alt du skrev så aldeles galt som overhodet mulig. Jeg har forstått du har fått disse opplysningene fra politiet. Jeg anbefaler deg å stille dem noen kritiske spørsmål;-)

Vennlig hilsen Jostemikk


Rassvalds konklusjon var altså at en polakk i 30-årene hadde sittet på gulvet på et kjøpesenter og slått på en løspatron med stein, for deretter å få et prosjektil i hodet slik at han døde. For det hadde politikilden hans fortalt ham. Da løy politikilden til Rassvald, og Rassvald var altfor dum til å forstå det. Eller politikilden ga ham en coverup-versjon, og Rassvald adlød lydig, noe han har fått streng beskjed om fra sin redaktør, som igjen har fått tilsvarende strenge beskjed fra eieren av avisen.

Etter flere e-postutvekslinger, der jeg forsøkte å lure fakta inn i Rassvald ved hjelp av teskje, ga jeg opp. Her er Rassvalds siste e-post til meg:

Vel. The proof is in the pudding. Det var vitner. Han slo med stein på patronen, skuddet gikk av, han døde.

Så enkelt livet må være for alle Rassvalder i verden. Bare å skrive det de får beskjed om å skrive. Ikke tenke. Ikke bry seg om å skille fakta fra fiksjon. Rassvald, det eneste som befinner seg i puddingen, dypt i puddingen, er deg og politikilden din.

Husk at det er Rassvalder som skriver om politikk. Det er Rassvalder som skriver om klima. Det er Rassvalder som skriver om kriminalsaker. Det er Rassvalder som skriver om forskning. Pokker heller! Det kryr til og med av Rassvalder som har skrevet historiebøkene her i landet!

Vi har pådratt oss et alvorlig Rassvaldproblem. Har noen gjort seg tanker om hvordan vi skal klare å kvitte oss med alle Rassvaldene, slik at vi en gang i fremtiden får muligheten til å bygge fundamentet som skal bære fram de neste generasjoner på sannhet, ikke løgn og dårskap?

Edit:
Mythbusters testet en gang flere av disse sakene ved å kaste patroner i bålet, og å legge forskjellige kalibre i en stekeovn. Sprengkraften til en kaliber .50 er ganske sterk, så ligg unna. Kaliber .308 og nedover er mindre farlig enn glørne som spruter ut av bålet. Jeg skal se om jeg finner disse klippene. Det var dette jeg tenkte på da jeg skrev at kaliber .50 hadde sin rettmessige plass i historien. Jeg trodde videoene ville bli enkle å finne. Jeg tok feil. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Pass deg nå Joste, så dette ikke fører til overskriften "klimafornektere væpnet til tennene" el. l. :)

Spøk til side, jeg klarer ikke helt å se koblingen til løspatroner i innlegget ditt, men derimot finner jeg artikkelen i dagbladet her:

http://www.dagbladet.no/2011/08/08/nyheter/innenriks/ulykke/17602983/

SitatIfølge politiet skjedde ulykken etter at mannen fant en patron fra en boltepistol og begynte å slå på den med en stein.

SitatMannen var ifølge politiet polsk statsborger og i 30-årene.

Som du sier, er det relativt uvanlig (i hvert fall i mine kretser) at folk eldre enn en 5-6 år begynner å delje løs på diverse gjenstander med steiner inne i butikker.

Sitat- Vi vet foreløpig ikke hvor patronen kommer fra eller hva den gjorde i butikken, forteller operasjonsleder i Vestfold politidistrikt Knut Henning Bjune til Dagbladet.

OG, patronen er nå en ting, men hva gjorde steinen i butikken?
I de butikkene jeg pleier å gå i, er det ikke vanlig at det ligger steiner og slenger rundt omkring, for da hadde jeg ganske sikkert snublet i dem for lenge siden - for ikke å snakke om både steiner og patroner. Hvor stor er sannsynligheten for at du snubler i en stein og triller på en patron i en butikk - samtidig?

Så jeg er enig med deg i at historien er utilfredsstillende - her mangler det noe, det som skal til for å få historien til å henge på greip.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Bebben, jeg har mitt på det tørre. Det var en løspatron. En patron til en bolte- spikerpistol. De ser slik ut, og er altså løsskudd, men har krutt nok til å drive et stempel i en boltepistol:



De er kodet med farge, og hvis jeg ikke husker feil fra min korte karriere som forskalingssnekker for Selvaag Bygg, er den svakeste markert med gul fargekode, og den kraftigste med svart fargekode. De første ukene etter at artikkelen kom på trykk sto det uttrykkelig at det dreide seg om en patron til en boltepistol.

Kjempemorsomme å slå på med hammeren. Finnes ikke et eneste prosjektil i disse patronene. De er stjernebrettet i front for å holde seg tette og holde kruttet på plass. Dette er i likhet med .22 (salongrifleammunisjon) randtenningspatroner.

Beklager hvis jeg var uklar på dette i første innlegg. Jeg sporet litt av, men alt jeg skrev er sant. :D

Og årsaken til at jeg ikke la ut linker var at jeg ikke ville ha navnet på journalisten fram i lyset, noe jeg skrev i første innlegg. Jeg er ikke ute etter ham personlig, jeg er ute etter å fjerne sykdommen som rir norske journalister og mediehus.

Jeg er aldeles enig med deg i at hele historien er meget suspekt. Jeg satt hos min kjære mor og koste meg med rødvin på seinkvelden, da jeg bare skulle ta en siste surferunde for å sjekke nyhetene. Fakta er at artikkelen var så dumt skrevet at jeg lo så jeg skrek under den følgende meningsutvekslingen med Rassvald. Men det er jo alvorlig at slike kan komme på trykk, så i ettertid, og i edru tilstand, ser jeg ikke særlig humoristisk på det. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

la1goa

Jeg kan bekrefte mye rart.  For at en kule skal kunne dreper må den ha et løp for å accelerere. En gang i tiden fikk vi klage fra bonden vi leide staburet av. Vi brukte staburet som ladebrakke. De gnistret ut av pipa og han skjønte ikke hvorfor. Vel etter en lang forklaring om at dette ikke var farlig det at vi hev "ubrukelige" (dvs. feilladninger) i ommen. Vel det smalt litt og vi åpnet døra til ovnen og hev innpå en ny ladning i ny og ned uten å bry oss om restene var gått av. En av kameratene satte et stearinlys under en 30-06 (litt kraftigere enn 308), det smalt og jeg ble skadet. Så skadet at jeg blødde fra nesa etter en liten splint fra hylsa som eksploderte. Kula? Den fant vi gjen da den slukket stearinlyset (hvis det ikke var selve explosjonen).

Konklusjonen vår er, stå aldri foran et løp være seg pistolløp eller geværløp. Å løpe med ammo i lomma er mindre farlig, kona må kanskje sy litt bukselommer med dog ingen fare. Nitrokrutt brenner sakte, men ikke bruk svartkrutt som lunte. Lad en 44mag med 3g N310 og du kan skyte kameraten din på 20m hold (dog ikke anbefalbart!!! av visse grunner!!!). Vi har testa det meste, hagleskudd på 30 meters avstand på mennesker.(Kan heller ikke anbefales!!!!) Men vi vet. Vi vet hva som er farlig. Vi vet hva som er dødlig. Men ikke prøv det under noen omstendighet!!!!

Jostemikk

Jeg bumper denne tråden av åpenbare årsaker.

1) Åpningsinnlegget peker på så enkel fysikk at enhver IPCC-skeptiker forstår resultatet av det jeg skrev.

2) Det peker på det lave nivået journaliststanden har forfalt til de senere årene. Når de ikke er i stand til å forstå noe så enkelt, hvordan skal vi da kunne forvente at de får noe som helst riktig?

3) Det er en ABC i logikk for alle som leser dette forumet. Den som ikke forstår galskapen i Dagbladets dekning av denne saken, forstår tvilsomt et eneste viktig poeng i klimasaken.

4) Det viser til fulle at MSM er fullstendig ubrukelige som folkeopplysere.

5) Det viser at politiet, og således påtalemyndigheten, misbruker den tilliten folk flest av en eller annen uforståelig grunn har til dem.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Zevdo Nym

Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

Jostemikk

Sitat fra: Pål Elnan på mai 08, 2014, 12:21:22 PM
https://www.youtube.com/watch?v=lHSP9MH-hMA

En må ha Youtube-konto for å se filmen, Pål, og det har jeg ikke. Kan du forklare hva den viser, samt hva et innebærer for det jeg har skrevet?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Zevdo Nym

Sitat fra: Jostemikk på mai 08, 2014, 12:36:31 PM
Sitat fra: Pål Elnan på mai 08, 2014, 12:21:22 PM
https://www.youtube.com/watch?v=lHSP9MH-hMA

En må ha Youtube-konto for å se filmen, Pål, og det har jeg ikke. Kan du forklare hva den viser, samt hva et innebærer for det jeg har skrevet?
Ah, beklager. Den viser en kis som holder en patron klemt fast i ei vannpumpetang, mens han slår på den med en hammer slik at skuddet går av. Han forsøker 2 ganger å rette skuddet mot et tregjerde, uten at verken han eller vedkommende som fører kameraet greier å finne et merke. De finner ikke kulene heller.
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

Jostemikk

Sitat fra: Pål Elnan på mai 08, 2014, 13:01:36 PM
Sitat fra: Jostemikk på mai 08, 2014, 12:36:31 PM
Sitat fra: Pål Elnan på mai 08, 2014, 12:21:22 PM
https://www.youtube.com/watch?v=lHSP9MH-hMA

En må ha Youtube-konto for å se filmen, Pål, og det har jeg ikke. Kan du forklare hva den viser, samt hva et innebærer for det jeg har skrevet?
Ah, beklager. Den viser en kis som holder en patron klemt fast i ei vannpumpetang, mens han slår på den med en hammer slik at skuddet går av. Han forsøker 2 ganger å rette skuddet mot et tregjerde, uten at verken han eller vedkommende som fører kameraet greier å finne et merke. De finner ikke kulene heller.

Ok! Ja, det er håpløst. Mythbusters kasta haugevis av patroner av forskjellige kalibre på bålet. Må ha vært hundrevis som smalt. Eneste advarselen de hadde var den samme jeg kom med i første innlegg. Kaliber .50 er DIIIGRE greier med mye krutt og kraftig motstand. Blir nesten som en liten granat.

Når det gjelder de små patronene som brukes i spiker-/boltepistoler som Dagblad-artikkelen handler om, er de knøttsmå, og UTEN kuler. Da snakker vi skikkelig magi når politiet/journalisten forteller at et ikkeeksisterende prosjektil fra en av disse drepte en polsk mann ved et rent hodeskudd. En polsk mann som satt på et gulv på et kjøpesenter og slo på løspatroner med en stein... ;D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren