ABCNyheter legger ned "Meninger"

Startet av ebye, oktober 19, 2012, 11:48:32 AM

« forrige - neste »

ebye

Her er en trist melding fra ABCNyheter

Meninger-seksjon forsvinner fra ABC Nyheter

http://www.abcnyheter.no/2012/10/17/meninger-seksjon-forsvinner-fra-abc-nyheter

Riktignok er artiklene tilgjengelig for forfatterne, men denne supre muligheten for å presentere "sine tanker" er altså borte. Umiddelbart kommer det ikke opp noen konspirasjoner om ytre press på å fjerne dette.

Tilbake står vi med Dagsavisen Nye meninger. Der er det stadig mulig å legge inn egenprodusert stoff. Riktignok er det noen få slitsomme klimatroll der, men de kan nok håndteres.

Nå er det forrresten en stund siden Rasmus Benestad har ridd på denne siden i Dagsavisen. Stille før stormen? Venter alarmistene på COP 18 - Doha, Qatar?    ;)    8)

Jostemikk

Ytringsmulighetene i vårt samfunn innskrenkes år for år, og det er i hvertfall ikke folket som har stått i spissen for denne raseringen av demokratiet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg la inn en beklagelse, og fikk med litt om indoktrinerte klimasyn i MSM.   8)

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på oktober 19, 2012, 12:54:24 PM
Ytringsmulighetene i vårt samfunn innskrenkes år for år, og det er i hvertfall ikke folket som har stått i spissen for denne raseringen av demokratiet.

Tvert imot, dette synes som en systematisk trend, som mediefolk og makthavere står bak. De er stadig mer uvillige til å høre folks meninger, og løser problemet ved å stenge der dialogen foregår. Etter mitt syn ser vi noen som ser seg selv som en elite som distanserer seg mer og mer fra folk flest, og som ikke ser noe behov for å forankres til folket.

Uavhengige fora som dette blir dermed enda viktigere i samfunns- og miljødebatten, fordi vi ikke svarer for makthavere, og fordi alle som har noe på hjertet kan slippe til.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Sitat fra: Amatør1 på oktober 19, 2012, 17:30:29 PM
Uavhengige fora som dette blir dermed enda viktigere i samfunns- og miljødebatten, fordi vi ikke svarer for makthavere, og fordi alle som har noe på hjertet kan slippe til.
Tragisk nok, Amatør1, dette hadde jeg tenkt å skrive om på ABCNyheter, og dermed var "mediet" borte.

Ideen kom etter en kommentar etter artikkelen til Martin Hovland på ABC: Klima-endring i revers? Der var det Abusland som pekte på at nettsteder som Klimaforskning og Klimarealistene, ville bli de sentrale "mediene" fremover. Artikkelen til Hovland finnes ikke lenger!! I følge oppslaget på ABCNyheter om dette vil bare forfatteren selv få tilgang. Dette er horribelt, og jeg vil følg det opp.   >:(

Tanker som dine, om noe "systematisk", sniker seg inn, Amatør1.   ;)

Jeg tenker: først Aftenposten Debatt, deretter forskning.no, og nå ABCNyheter - jeg lurer på om det stinker?   ::)    8)

Jostemikk

Sitat fra: ebye på oktober 19, 2012, 17:49:47 PM
Sitat fra: Amatør1 på oktober 19, 2012, 17:30:29 PM
Uavhengige fora som dette blir dermed enda viktigere i samfunns- og miljødebatten, fordi vi ikke svarer for makthavere, og fordi alle som har noe på hjertet kan slippe til.
Tragisk nok, Amatør1, dette hadde jeg tenkt å skrive om på ABCNyheter, og dermed var "mediet" borte.

Ideen kom etter en kommentar etter artikkelen til Martin Hovland på ABC: Klima-endring i revers? Der var det Abusland som pekte på at nettsteder som Klimaforskning og Klimarealistene, ville bli de sentrale "mediene" fremover. Artikkelen til Hovland finnes ikke lenger!! I følge oppslaget på ABCNyheter om dette vil bare forfatteren selv få tilgang. Dette er horribelt, og jeg vil følg det opp.   >:(

Tanker som dine, om noe "systematisk", sniker seg inn, Amatør1.   ;)

Jeg tenker: først Aftenposten Debatt, deretter forskning.no, og nå ABCNyheter - jeg lurer på om det stinker?   ::)    8)

Er det denne artikkelen?

http://www.abcnyheter.no/meninger/borger/2012/05/18/klima-endring-i-revers
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Ja, og mange takk, Jostemikk. Jeg ser nå at den kommer fram med Google, men ikke på søkemotoren til ABCNyheter.

Kommentaren til Abusland er nr. 2 , etter den første leksjonen!   8)

Amatør1

#7
Sitat fra: ebye på oktober 19, 2012, 17:49:47 PM
Sitat fra: Amatør1 på oktober 19, 2012, 17:30:29 PM
Uavhengige fora som dette blir dermed enda viktigere i samfunns- og miljødebatten, fordi vi ikke svarer for makthavere, og fordi alle som har noe på hjertet kan slippe til.
Tragisk nok, Amatør1, dette hadde jeg tenkt å skrive om på ABCNyheter, og dermed var "mediet" borte.

Ideen kom etter en kommentar etter artikkelen til Martin Hovland på ABC: Klima-endring i revers?

Klima-endring i revers?


Sitat fra: ebye
Der var det Abusland som pekte på at nettsteder som Klimaforskning og Klimarealistene, ville bli de sentrale "mediene" fremover. Artikkelen til Hovland finnes ikke lenger!!

Joda, se over....  ;)


Sitat fra: ebye
I følge oppslaget på ABCNyheter om dette vil bare forfatteren selv få tilgang. Dette er horribelt, og jeg vil følg det opp.   >:(

Dette bør avklares nærmere, ja...


Sitat fra: ebye
Tanker som dine, om noe "systematisk", sniker seg inn, Amatør1.   ;)

Jeg tenker: først Aftenposten Debatt, deretter forskning.no, og nå ABCNyheter - jeg lurer på om det stinker?   ::)    8)

Først en kronologisk rettelse


19. mai 2011   En annen klimadebatt  - forskning.no stenger for klimadebatt

30. juli 2011 En langsommere debatt - Aftenpostens Debattsentral stengt! - AD stenger for all debatt, innkludert klimadebatt

10 april, 2012  SOL stenger debattsidene

17. oktober 2012  Meninger-seksjon forsvinner fra ABC Nyheter - All debatt forsvinner fra ABC Nyheter


Er det noen fellestrekk her? Er det klimadebatten som får MSM til panikk? Er det slik at når folket får mulighet til å argumentere mot makta, og gjør det med styrke og dyktighet, så reagerer makta med å fjerne muligheten til å ytre seg? Slikt skjer jo i land vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med, men i det demokratiske Norge?

Det vi er vitne til er en stille seilas inn i et autoritært styresett. Hvis ingen sier ifra, så er det der vi havner til slutt, vi er på god vei allerede.

Demokrati uten ytringsfrihet er intet reelt demokrati. Likeledes er det ikke demokrati når ingen partier på Stortinget viser opposisjon mot "den viktigste saken i vår tid", som samtidig er påvist å være et totalt og komplett falsum.


Fra Fugl Føniks Juli 2011
SitatEr det noen likheter her?

Hvorfor opplever vi mindre åpenhet og mindre demokrati i mediene i samme øyeblikk som våre ledende politikere forteller oss at det motsatte skal skje?

Demokratiet kommer ikke fra politikere, det burde vi vite. Demokratiet kommer fra folket selv. I denne sammenhengen er det verd å peke på det nye forumet for klimadebatt som er etablert på http://klimaforskning.com/forum/ . Folket selv har sørget for den åpenheten og det demokratiet som Stoltenberg snakket om. La oss føre klimadebatten videre der!


Og hvis noen lurte på om dette har vært drøftet hos MSM, så har det det, og klimaspørsmålet er som vanlig sentralt:

torsdag 12. juli 2012 Troll med mange netthoder

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: ebye på oktober 19, 2012, 11:48:32 AM

[...] Nå er det forrresten en stund siden Rasmus Benestad har ridd på denne siden i Dagsavisen. Stille før stormen? Venter alarmistene på COP 18 - Doha, Qatar?    ;)    8)

Tipper han ble kalt inn på teppet etter innlegget om Humlum et al, ebye.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Sitat fra: Bebben på oktober 19, 2012, 22:27:41 PM
Sitat fra: ebye på oktober 19, 2012, 11:48:32 AM

[...] Nå er det forrresten en stund siden Rasmus Benestad har ridd på denne siden i Dagsavisen. Stille før stormen? Venter alarmistene på COP 18 - Doha, Qatar?    ;)    8)

Tipper han ble kalt inn på teppet etter innlegget om Humlum et al, ebye.


Ja, hvis Benestad ikke ble "grounded" av sin ledelse der, da mangler de helt gangsyn om hva folk finner seg i her på berget etterhvert.
Oppgjørets time kryper nærmere for hver dag nå, etterhvert som ting kommer for dagen over hele kloden.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

ebye

I går refererte jeg at svenskene halverer sin klimabistand til fattige land

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1004.msg18602.html#msg18602

Denne nyheten hentet jeg fra temaet Klima på ABCNyheter, fra knappen A-Å i hovedmenyen

http://www.abcnyheter.no/

Så, selv om Meninger er fjernet, og derved muligheten til selv å legge inn innlegg, kan debattartikler sendes ABCNyheter. Og her er det vanlige kommentarfeltet etter artiklene. Klimadebatten kan videreføres her, på redaksjonens premisser riktignok, og det gjenstår å se hvordan de vil arte seg i praksis. Men artikkelen om svenskenes "bistandsjustering" har da noe lovende i seg

Svenskene vil halvere bistanden til klimatiltak i fattige land

http://www.abcnyheter.no/videoer/2012/10/23/svenskene-vil-halvere-bistanden-til-klimatiltak-i-fattige-land    ;)    8)


ebye

Sitat fra: ebye på oktober 24, 2012, 10:06:42 AM
I går refererte jeg at svenskene halverer sin klimabistand til fattige land

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,1004.msg18602.html#msg18602

Denne nyheten hentet jeg fra temaet Klima på ABCNyheter, fra knappen A-Å i hovedmenyen

http://www.abcnyheter.no/

Så, selv om Meninger er fjernet, og derved muligheten til selv å legge inn innlegg, kan debattartikler sendes ABCNyheter. Og her er det vanlige kommentarfeltet etter artiklene. Klimadebatten kan videreføres her, på redaksjonens premisser riktignok, og det gjenstår å se hvordan de vil arte seg i praksis.

Dessverre, det er ikke akkurat slik. ABCNyheter tar ikke i mot eksterne artikler heretter. Det ble visstnok for krevende for redaksjonen. Så, riktignok er det kommentarmuligheter etter redaksjonelle artikler, men et viktig debattforum, basert på en åpen debatt og privatinitierte innlegg, er stengt.

Dette er sterkt beklagelig, debattarenaen snevres inn!    >:(

seoto

Ja, det er beklagelig, ebye. Det er trist å se hvordan debattene knebles. Hatten av for VGD som fremdeles holder debattene gående, men det er dessverre altfor mange som tydeligvis har som hovedoppgave å avspore de viktige debattene. Det har ført til at flertallet av innleggene raskt ender opp i ren krangel, og dør ut, eller det blir side opp og side ned med ren krangel, totalt off topic. Og dette gjelder ikke bare diskusjoner innen klima. Det blir færre og færre muligheter til å kommentere i medienes egne artikler. Aftenposten er på vei til å bli et totalt lukket system, der gjelder kun mainstream meninger. Et av de få områdene som fremdeles synes å være åpne, er alternativ medisin/behandling, til og med i NRK. Og det finnes noen muligheter under politiske artikler, men det strammes inn.

I dag er det ikke plass til folk som går mot strømmen. Vi har ingen vaktbikkjer. Og det verste er at mange av de som ber om ytringsfrihet selv er de første til å fordømme de som ikke er enige med dem!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Sitat fra: seoto på november 19, 2012, 13:20:19 PMHatten av for VGD som fremdeles holder debattene gående, men det er dessverre altfor mange som tydeligvis har som hovedoppgave å avspore de viktige debattene.

Det er noen få emner som blir forpestet og ødelagt av profesjonelle debattødeleggere. Når jeg skriver profesjonelle, så er det akkurat det jeg mener. Det har vokst fram en generasjon med heltids såkalte debunkere.

Emnene er klima, jøder/sionisme/midtøsten, og amerikansk utenrikspolitikk og 11. september, samt Det norske Arbeiderpartiet. Dette gjelder også eldre deler av historien angående disse temaene. Bak flere av de profesjonelle står tidligere redaktør i forskning.no, Erik Tunstad.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Så enig, så enig, seoto og Jostemikk.

Dagsavisen Nye meninger har fortsatt muligheten til å legge inn egne innlegg. Fordelen da, er at debatten kan ha et godt fundament, med ubesvarte spørsmål eller saklige uenigheter å starte på. Men også der er det noen profesjonelle debattdødare, som ser det som sin viktigste oppgave å bombe vekk fagligheten med bare svada. Debattene ender opp i ordkrig, om tolkning av hva som ble skrevet, hva som ikke ble skrevet, hvordan det ble tolket, og hvordan det hverken eller, ble ment eller tolket. Festlig!   >:(

Jeg makter ikke å skrive navnene på disse engang, men det har noe med Moe å gjøre. Stikk innom denne, mer enn 300 kommentarer, så skjønner dere hva jeg mener

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1041/thread240015/

En annen ting er at klimadebatten har smuldret hen også her. Sånne klimatroll ødelegger mye. Du kan selvfølgelig overse kommentarene, med det blir veldig mye støy i debatten. Og faktisk, lite har jeg sett til sjefsdebattøren, Rasmus Benestad. Har han fått tips/beskjed om å roe seg ned?      ;)     ;D      8)