COP18

Startet av Bebben, november 17, 2012, 14:15:43 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: stjakobs på november 27, 2012, 18:31:51 PM
De har mange morsomme konkurranser. Her er det f.eks. mobbing av de som er "dårligst i klassen". Da er tittelen "Fossil of the Day":

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10850322

En ting jeg har lurt på i det siste: Hvis vi tar all oljen og gassen som er produsert siden den industrielle tidsalder tok til, hvor mange fossile Brontosaurer tilsvarer det?




It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på november 27, 2012, 17:40:12 PM
Flere troll er visst fraværende for tiden. Jeg har mine tanker om hvor de befinner seg, men vil nøye meg med å anta at det har noe med trådens tema å gjøre. :)

Skal si fra hvis jeg ser tre av dem på TV.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Så ser det da ut for at Pachauri skal få sin lille plass i solen - han også. Legg også merke til at vi har med en nordmann.

Wednesday,

28 Nov 2012

18:30-20:00

Side Event Room 4

WMO/UNEP Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)

Ms. Christ Renate

ipcc-sec@wmo.int

+41 22 7308254

Special Report on Renewable Energy Sources and Climate Change Mitigation

Drawing on the IPCC's Special Report on Renewable Energy Sources and Climate Change Mitigation(SRREN), published in 2011, this event looks at the implications of the use of renewable energy for different groups of countries, both consumers and producers.


Speakers: Rajendra Pachauri, IPCC Chair; Chris Field, Co-Chair, IPCC Working Group II (video and phone link); Maarten van Aalst (Director, Red Cross/Red Crescent Climate Centre); Øyvind Christophersen, Norwegian Climate and Pollution Agency; Jean-Pascal van Ypersele, IPCC Vice-Chair; Ali Tauqeer Sheikh, CEO, Lead Pakistan; Thomas Stocker, Co-Chair, IPCC Working Group I (phone link) and Renate Christ, Secretary of the IPCC

Programme [225 kb]



For de som ønsker å se mer om dagsorden, finnes det en oversikt her:

Side Events & Exhibits | COP 18/CMP 8

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Ja sannelig er historieforfalskeren fra Klif med. Hvorfor har ikke han fått sparken?
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Godt å se at det finnes noen kritiske røster i forbindelse med COP 18s opplevelsesleir:

Aftenbladet, Ellen Ø. Andersen, 28.11.12:

SitatHvis alle levde som i Qatar, ville vi trenge seks jordkloder

Ikke noe land svir av så store ressurser som Qatar, som er vert for årets klimatoppmøte. Landet har ennå ikke satt seg noe mål for å begrense utslippene av drivhusgasser.

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Her har vi en norsk blogg, Changemaker, som er til stede og refererer fra Qatar:

http://klartvikan.wordpress.com/

Aldri hørt om Changemaker tidligere? Det er en del av Forum for utvikling og miljø

Må bare innrømme at jeg hadde ikke hørt om ForUM tidligere. Hvor mange organisasjoner finnes det egentlig?

Jeg ser på ForUMs sider at også kirkelige organisasjoner er deltakere i Qatar. Halleluja! Knyttes det sterkere og sterkere bånd mellom klimabevegelsen og kirkeorganisasjoner?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Sitat fra: seoto på november 27, 2012, 19:52:51 PM
Fra Regjeringen.no (pdf-fil):

NORGES POSISJONER
COP 18 / CMP 8
KLIMAKONFERANSEN I DOHA, QATAR


Hehe, det er ett ord som ikke finnes i dokumentet.

Gjett 1 gang....

... svaret er "olje".
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på november 27, 2012, 20:38:56 PM
Sitat fra: seoto på november 27, 2012, 19:52:51 PM
Fra Regjeringen.no (pdf-fil):

NORGES POSISJONER
COP 18 / CMP 8
KLIMAKONFERANSEN I DOHA, QATAR


Hehe, det er ett ord som ikke finnes i dokumentet.

Gjett 1 gang....

... svaret er "olje".

He-he  ;D  Ellers oppdaget jeg at det slett ikke er sjelden at regjeringen reiser til Qatar, og noen ganger har det kanskje noe med olje å gjøre? Men det er sikkert et populært sted ...
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Sitat fra: Amatør1 på november 27, 2012, 19:07:32 PM
En ting jeg har lurt på i det siste: Hvis vi tar all oljen og gassen som er produsert siden den industrielle tidsalder tok til, hvor mange fossile Brontosaurer tilsvarer det?

Skavise.... Science Daily gir et estimat på hvor mye olje vi har ekstrahert siden tidenes morgen  How Much Oil Have We Used?
"Now, UK researchers have published a new estimate in the International Journal of Oil, Gas and Coal Technology that suggests we may have used more than we think."

SitatHowever, in 2005, The Oil Depletion Analysis Centre (ODAC) in London provided a total figure of almost 1 trillion barrels of crude oil (944 billion barrels) since commercial drilling began. Even that figure does not add up, Jones explains.

He has calculated a better estimate by using the volume of a barrel (42 US gallons, or 0.16 cubic metres) and a crude oil density of 0.9 tonnes per cubic metre. ODAC's 944 billion barrels is thus the equivalent of 135 billion tonnes.

Selvsagt betyr billion og trillion helt forskjellige ting på engelsk og amerikansk, men om vi rett og slett velger de minste tallene (de amerikanske), så får vi 135 billion tonnes = 1E9*1E3 kg = 1E12 kg forbrukt olje. Da har vi antagelig også sett bort ifra all naturgass. Hva veide så en Brontosaurus i levende live? Ca 16 metriske tonn eller 16E3 kg er ett estimat. Hvis vi så for enkelhets skyld er rundhåndet og antar at all olje stammer fra Brontosaurer og 10% av Brontoens vekt i levende live blir til olje, hvor mange Brontosaurer blir det?

Da får vi 1E12/(0.1*16E3) = 625000000 = 625 Millioner Brontosaurer.

Hmmmm....  ::) .... fossilt drivstoff?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat fra: seoto på november 27, 2012, 20:31:52 PM
Her har vi en norsk blogg, Changemaker, som er til stede og refererer fra Qatar:

http://klartvikan.wordpress.com/

Fra innholdet "Det er ikke alltid så lett å finne et sted med stikkontakt".

Er det ikke slik han vil ha det, da??
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: seoto på november 27, 2012, 20:31:52 PM
Her har vi en norsk blogg, Changemaker, som er til stede og refererer fra Qatar:

http://klartvikan.wordpress.com/

Aldri hørt om Changemaker tidligere? Det er en del av Forum for utvikling og miljø

Må bare innrømme at jeg hadde ikke hørt om ForUM tidligere. Hvor mange organisasjoner finnes det egentlig?

Jeg ser på ForUMs sider at også kirkelige organisasjoner er deltakere i Qatar. Halleluja! Knyttes det sterkere og sterkere bånd mellom klimabevegelsen og kirkeorganisasjoner?

Velmenende, frisk norsk ungdom, som "gjør noe"... var det ikke en viss Torkilsen som sa: "Gi ungdommen ei flaska sprit før idretten tar di!" (Med god timing, rett før Lillehammer-OL.)

Så et lignende motto for klima kan kanskje være:

"Gi strømregningen til ungdommen før klimahypen tar dem!"  8)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på november 27, 2012, 23:08:22 PM
Velmenende, frisk norsk ungdom, som "gjør noe"... var det ikke en viss Torkilsen som sa: "Gi ungdommen ei flaska sprit før idretten tar di!" (Med god timing, rett før Lillehammer-OL.)

Så et lignende motto for klima kan kanskje være:

"Gi strømregningen til ungdommen før klimahypen tar dem!"  8)

Det er nettopp det at de er så unge og velmenende som gjør dette så ille. Det er et kynisk misbruk av våre unge. Hva vil skje den dagen de oppdager at de har blitt misbrukt? Men de går kanskje bare over til ytterligere beskyttelse av dyr og natur, og hjelper til med å gjøre også dyr og natur viktigere enn mennesker :(
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

seoto

Det er mye rart som skjer i forbindelse med COP 18 - også kunstnerisk:

Sitat
Bald penguins used to highlight danger of climate change
With hanged penguins and guillotined turtles, artist shows need for action

"The environment doesn't only belong to human beings; we have to count the penguin in," Mr. Huang said.

According to the artist, animal resistance to human climate destruction progresses by three stages. First, is the non-violent protest of the "naked penguins": a sculpture showing two birds without their feathers. They have removed their "coats" because the temperature has increased.

Next, the birds are driven to desperation: hence the morbid figure of a penguin suspended from the gallows, which greets visitors to the exhibit.

Finally, the animals take matters into their own paws and strike back. In works not on display at the Qatar Sustainability Expo, polar bears clutch the heads of Barack Obama, the US President and former US President George W. Bush, in their jaws. The works are based on a Reuters photo that showed a polar bear forced, through hunger, to eat one its cubs.

Og jeg som trodde pingvinene hadde det riktig så bra - så lenge de ikke blir plaget at innpåslitne og uforstandige forskere som skader deres luffer ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Av gammel vane blar jeg gjennom NRK tekst-TV hver morgen, mysende over kaffekoppen.

Ikke et pip fra COP18 hittil som jeg har kunnet registrere.
Ikke noe på de nyhetssendingene jeg har sett (men det er mange jeg ikke har sett) heller.

Samtidig ser vi eksempler på kritisk journalistikk fra NRK, med det nå så berømte Brennpunkt-programmet om de grønne sertifikatene, og et kommende program om klimakvoter (tror jeg det var).

Er det tilfeldig? Eller er det bare den generelle klimatrettheten,

"Klima ja, *gjesp*. Hva skjer i Syria og på Gazastripen, og i Hellas og i Euroland?"

???
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!