Månelandingen på Mongstad

Startet av BorisA, september 17, 2013, 13:38:41 PM

« forrige - neste »

BorisA

Koster mer enn det smaker?
Det er fare for at «månelandingen» på Mongstad koster mer enn den smaker, mener Riksrevisjonen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kritiserer-staten-for-darlig-kontroll-pa-pengebruken-pa-Mongstad-7313006.html
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat«Etter Riksrevisjonens oppfatning utgjør de høye kostnadene en risiko for at utbyttet av satsingen på CO2-håndtering ikke vil stå i forhold til den økonomiske innsatsen».

Det er jo en måte å si det på....

Riksrevisjonen er i det hele tatt litt aktiv for tiden:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Usikker-effekt-av-norsk-Europa-bistand-7312898.htm

SitatI perioden 2004-2009 brukte vi 10 milliarder kroner, og frem til 2014 skal vi bruke ytterligere 14 milliarder. Midlene skal bidra til økonomisk og sosial utjevning, og går til prosekter i de fattigste EU-landene. En stor del er gått til tidligere Øst-Europa.

I en evaluering Riksrevisjonen legger frem i dag, går det frem at rapporteringen av hvordan midlene er brukt i liten grad dokumenterer de langsiktige effektene av den norske hjelpen.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på september 17, 2013, 13:38:41 PM
Koster mer enn det smaker?
Det er fare for at «månelandingen» på Mongstad koster mer enn den smaker, mener Riksrevisjonen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kritiserer-staten-for-darlig-kontroll-pa-pengebruken-pa-Mongstad-7313006.html

BorisA, vi får håpe at det finnes ansvarlige mennesker i forvaltningen som er i stand til å sette på bremsene. Våre siste regjeringer har øst ut hundrevis av millioner på aldeles avsindige ting, først og fremst i utlandet. På meg virker det på mange måter som om Jørgen Kosmo på sine eldre, og muligens ikke-partipolitiske dager, har fått et ørlite glimt av Gammel-Erik som sjef for Norge, og at det han så skremte ham.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Spiren

Sitat fra: BorisA på september 17, 2013, 13:38:41 PM
Koster mer enn det smaker?
Det er fare for at «månelandingen» på Mongstad koster mer enn den smaker, mener Riksrevisjonen.
Regjeringen skrinlegger
Mongstad-planer

ved nyttår stopper arbeidet med å bygge det omstridte renseanlegget for CO2 på Mongstad, forteller olje- og energiminister Ola Borten Moe.

http://e24.no/energi/kilder-regjeringen-skrinlegger-mongstad-planer/21612412
Det er ikke noe farligere i verden enn opprigtig uvitenhet og pliktoppfyllende dumhet.
Martin Luther King.

BorisA

Sitat fra: Spiren på september 20, 2013, 16:19:57 PM
Sitat fra: BorisA på september 17, 2013, 13:38:41 PM
Koster mer enn det smaker?
Det er fare for at «månelandingen» på Mongstad koster mer enn den smaker, mener Riksrevisjonen.
Regjeringen skrinlegger
Mongstad-planer

ved nyttår stopper arbeidet med å bygge det omstridte renseanlegget for CO2 på Mongstad, forteller olje- og energiminister Ola Borten Moe.

http://e24.no/energi/kilder-regjeringen-skrinlegger-mongstad-planer/21612412
Jepp, og nå er det skrinlagt.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: Spiren på september 20, 2013, 16:19:57 PM
Sitat fra: BorisA på september 17, 2013, 13:38:41 PM
Koster mer enn det smaker?
Det er fare for at «månelandingen» på Mongstad koster mer enn den smaker, mener Riksrevisjonen.
Regjeringen skrinlegger
Mongstad-planer

ved nyttår stopper arbeidet med å bygge det omstridte renseanlegget for CO2 på Mongstad, forteller olje- og energiminister Ola Borten Moe.

http://e24.no/energi/kilder-regjeringen-skrinlegger-mongstad-planer/21612412

Dette hadde fortjent en egen tråd!



Han sa det ville bli et viktig gjennombrudd. 1.2 milliarder kroner seinere er det totale sammenbrudd et faktum.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

BorisA

#6
Sitat fra: Amatør1 på september 20, 2013, 17:36:55 PM
Sitat fra: Spiren på september 20, 2013, 16:19:57 PM
Sitat fra: BorisA på september 17, 2013, 13:38:41 PM
Koster mer enn det smaker?
Det er fare for at «månelandingen» på Mongstad koster mer enn den smaker, mener Riksrevisjonen.
Regjeringen skrinlegger
Mongstad-planer

ved nyttår stopper arbeidet med å bygge det omstridte renseanlegget for CO2 på Mongstad, forteller olje- og energiminister Ola Borten Moe.

http://e24.no/energi/kilder-regjeringen-skrinlegger-mongstad-planer/21612412

Dette hadde fortjent en egen tråd!


<object width=\"420\" height=\"315\"><param name=\"movie\" value=\"//www.youtube.com/v/sdE_Xdc6ZiA?hl=en_US&version=3\"></param><param name=\"allowFullScreen\" value=\"true\"></param><param name=\"allowscriptaccess\" value=\"always\"></param><embed src=\"//www.youtube.com/v/sdE_Xdc6ZiA?hl=en_US&version=3;start=245\" type=\"application/x-shockwave-flash\" width=\"420\" height=\"315\" allowscriptaccess=\"always\" allowfullscreen=\"true\"></embed></object>


Han sa det ville bli et viktig gjennombrudd. 1.2 milliarder kroner seinere er det totale sammenbrudd et faktum.
Enig!

Blir artig følge med på krumspringene til Jens & Co fremover i kjølevannet av denne beslutningen.
Så spørs det om den nye regjeringen (hvis det blir ny regjering) kommer til å planlegge nye idiotiske CO2-rense prosjekter.
Føler meg ikke trygg med klimahysteriske politikere som Skei-Grande, Nikolay Astrup osv i regjering.

Akkurat nå foregår det en debatt om Mongstad-kollapsen på NRK2.
Ole Borten Moe prøver å forsvare beslutningen.
Det håpløst triste er jo at han snakker om nye prosjekter og bruker klimaalamistsjargong så det holder.
Nikolay Astrup (Høyre) er også med og uttaler seg om dette, og går også inn for satsing på CO2-fangst.
Sukk! Alle norske politikere er som kjent klimagale.
Silje Lundberg (Natur og Ungdom) deltar også, og alle skjønner vel hva hun mener om dette.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Jeg delte tråden for å få Månelandingen i egen tråd. Dessverre gjorde jeg et eller annet slik at jeg ikke fikk inn riktig tittel på hver tråd.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Jeg svarte BorisA tidligere i tråden, og da snakket jeg om hundrevis av millioner kastet bort. Så nå at det snakkes om 1,2 milliarder på denne trynelandingen. Det hadde vært gode penger for kommunene, for ikke å snakke om naturvern.

Jeg synes de som skriker over seg av misnøye over nedleggelsen av trynelandingsprosjektet til Jens Stoltenberg burde erstatte de 1,2 milliardene av egen lomme sammen med politikerne som sto bak.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Sitat fra: Jostemikk på september 20, 2013, 18:26:20 PM
Jeg synes de som skriker over seg av misnøye over nedleggelsen av trynelandingsprosjektet til Jens Stoltenberg burde erstatte de 1,2 milliardene av egen lomme sammen med politikerne som sto bak.

Enig med sistvoterende ;) De som har kostet oss som nasjon så mye penger, burde absolutt ta ansvar! Det var ikke deres penger, det var våre penger - men det er det visst litt vanskelig å huske når pengene strømmer ut til liten eller ingen nytte.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

P. Tuvnes

7 milliarder NOK er sløst bort hittil i følge TV 2.
Hvor mange sykehjemsplasser blir det? Skam til måne-Jens.

Amatør1

#11
Sitat fra: P. Tuvnes på september 20, 2013, 21:11:50 PM
7 milliarder NOK er sløst bort hittil i følge TV 2.
Hvor mange sykehjemsplasser blir det? Skam til måne-Jens.

Kan vi få referanser til disse tallene? jeg har hørt både 1.2 Milliarder, 7 Milliarder og 14 Milliarder.

Hva vet vi egentlig? Dette er riksrettmat om du spør meg (men det er det ingen som gjør).
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

affen


Aftenposten 23. juni i år.

Statoils ansvarlige direktør for CO2-prosjektet på Mongstad, Kai Bjarne Lima, uttaler seg om kostnadene ve CO2-fangstanlegget på Mongstad:

" Planleggingskostnadene for fangstanlegget på Mongstad fram til beslutning er estimert til 3,1 milliarder. Så langt er det brukt 1,2 milliarder kroner, sier Lima til NTB."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Valget-kan-avgjore-Mongstads-fremtid-7238568.html#.UjzOwJ04VMs

Amatør1

Takk for det affen.

Artikkel i Aftenposten
Slakter Mongstad-håndteringen

Les intervjuet med Bård Vegar Solhjell i artikkelen. Kostelig. Han ar i full denial-modus og hevder "at sjansene for å lykkes med CO2-fangst i full skala i Norge øker etter Regjeringen vedtak om å avvikle Mongstad-prosjektet."

Og hvorfor gjorde da regjeringen ikke dette allerede for 6-7 år siden, Solgjeld?

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

BBC: Norway abandons Mongstad carbon capture plans

The outgoing government in Norway has buried much-vaunted plans to capture carbon dioxide and store it underground amid mounting costs and delays.

The oil and energy ministry said the development of full-scale carbon dioxide capture at Mongstad oil refinery had been discontinued.





Bloomberg: Norway Drops 'Moon Landing' as Mongstad Carbon Capture Scrapped

Norway dropped plans for a full-scale carbon capture plant at its Mongstad refinery after cost overruns and delays, ending a project that was dubbed as the country's "moon landing" by Prime Minister Jens Stoltenberg.

The full-scale project will be halted, Oil and Energy Ministry Ola Borten Moe said today at a briefing in Oslo. The government will increase spending on a carbon test center at the plant by 400 million kroner ($68 million) and will seek to build a full-scale plant in another location, he said.

"I fear that Mongstad would have been a project where we demonstrated that we're willing to spend a lot of money on one project -- not that this is an example to follow for the rest of the world," he said.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to