Ny regjering - nytt klimaregime?

Startet av Telehiv, september 30, 2013, 10:01:56 AM

« forrige - neste »

Telehiv

Hva slags "klimaregime" får Norge med ny regjering?
Siden (høyst nødvendig og fornuftig) "miljøvern" dessverre er fjernet fra den politiske dagsorden og verdenssamfunnet gjenstår med ulike miljøskadelige "klimaregimer" som tragiske forvaltere av verdens helsetilstand, kan det være nyttig å diskutere de mest sannsynlige klimautfallsrom ved ulike regjeringsløsninger i Norge.

Hvem blir med?
I løpet av dagen - hvis det ikke igjen blir utsettelser - skal de fire aktuelle regjeringspartiene varsle om hvordan de stiller seg til å delta i regjering:

• 15.00: KrF har møte med stortingsgruppa og sentralstyret. Landsstyret er med på telefon.
• 17.00: Venstre har innkalt stortingsgruppa til møte.
• 17.00: Frp har innkalt landsstyret til møte på partikontoret.
• Høyre skal også ha møte med stortingsgruppa i løpet av ettermiddagen, trolig en gang etter 17.

Partiene spriker som hesjestaur, så vi står foreløpig overfor en rekke mulige partikombinasjoner:

Firepartiregjering:
Mitt tips: Ikke særlig realistisk. Særlig KrF vil ikke kunne akseptere skjebnefellesskap med FrP.

Trepartiregjering:
Mitt tips: Heller ikke mye realistisk at Høyre går sammen med KrF og Venstre (og dermed hiver ut FrP)

Topartiregjering:
Mitt tips: Ganske realistisk. Høyre og FrP får ikke med sentrum og velger å gå i mindretallsregjering sammen.

Høyre alene:
Mitt tips: Ganske realistisk. Det inngås i så fall en underhånden avtale om regjeringsdeltakelse senere, f.eks. at sentrum og/eller FrP tas inn senere (jfr. analogien til Willoch-regjeringen i 1981-83)   

Skulle jeg tippet en konkret løsning, tror jeg faktisk mest på Høyre alene en stund.
Som neste alternativ: Høyre og FrP sammen.
NB: Subsidiært kan det faktum at KrF starter før de andre i dag bety at de vil forhåndsvarsle at de hiver inn håndkleet, fordi Grandes regjeringskåthet gjør at hun vil bryte avtalen med KrF om ikke å gå i regjering uten den andre. I så fall vil vi få en tidligere utenkelig - og sannsynligvis ikke overlevelsesdyktig - trepartiregjering av Høyre, Frp og Venstre (uten Krf).

Partikombinasjoner og tilhørende "klimaprofil":
Hvis de to løsningene Høyre/Frp eller Høyre alene blir resultatet, vil dette i første omgang ha betydning for oljeforvaltningen vår: Med støtte fra Ap vil Love bli åpnet for utredning. 

Min konklusjon er likevel - uansett regjeringsløsning - dessverre at de nye makthavere ubehagelig raskt vil innpasse seg i det pågående klimasludderet og bare seile med det internasjonale spillet. Det betyr at vi blir sittende her på forumet og fortviles over fortsatte pengeoverrislinger av Cicero og Bjerknes og hele den øvrige klimaforvrengningssulamitten.

PS: Riktignok vil denne klimagalskapen møte slutten når det har blitt logget noen flere år med fortsatt sterke avvik fra alarmismeprojeksjonene (det er jo mest sannsynlig at de naturlige variasjonene vil fortsette å gi en kjølig global trend i mer enn 20 år til). Da blir verden til slutt nødt til å handle noenlunde rasjonelt overfor dette kvakksalveriet og begynne å styre skuta inn mot det mest kritiske miljøvernet igjen (herunder få fram reelle miljøregnskap for alle de vanvittige "CO2-fjerningspåfunnene", samt galskapen med ekstra skattelette for biodiesel, subsidiering av fuglekverner, miljønegative solcellegigantomanier, osv., og de feilrettede og meningsløse CO2-skattene som bare skjuler de reelle forurensningsproblemene - til stor glede for de virkelig store miljøsvina).

Andre syn?
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Telehiv

Siste: Det vil ikke forundre meg om det utenkelige skjer, at regjeringskåte, Love-fornektende Grande har egne planer og faktisk kommer til å la KrF i stikken og gå med Høyre/FrP?

For her er siste rykte iht NTB:

"Knut Arild (KrF-leder Hareide, red.anm.) var sikker på at vi skulle få en konklusjon i dag, men jeg er ikke så sikker, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til NTB på vei inn på Stortinget mandag morgen".
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Jeg er enig med deg i analysen av den politiske og institusjonelle klimaframtiden, Tele. Jeg har forsøkt å se positivt på dette på privat plan, nærmest for å bevare fatningen. Med positivt menes da for eksempel at et under skulle skje med pressen og derfor også politikken i en av de store nasjonene, slik at land etter land ble presset med mot en rask avslutning av elendigheten.

Går man gjennom fakta angående driverne av det hele, ender en slik påtvungen optimisme raskt. De som står bak eier både bankene, mediene og de viktigste politikerne.

Den politiske analysen din er noe mer usikker, men jeg ser slett ikke bort fra at en av dem har Grande forestillinger om seg selv i statsrådstilling.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Sant å si er jeg mest opptatt av hva som skjer med oljepolitikken og forvaltningen av oljefondet. Mens "fulle sjømenn" som Erik Solheim og de grønne sikler etter å få tak i det norske folk sine penger og gi dem bort til WWF og/eller søle dem bort på luftslott som vindmøller og solceller og annen "grønn regndans", ser det tross alt ut som det finnes mer ansvarlige maktsnirkler der det råder mer fornuft og bakkekontakt, selv om de stort sett velger å ligge lavt i terrenget og la klimahypen gå sin gang, muligens i håp om at det blåser over av seg selv.

Imidlertid har jeg fulgt dårlig med på sonderingene om ny regjering (takk til Tele for oppdateringen). Jeg håper ikke Erna Solberg svelger en viss kamel for å få med Venstre og Krf i regjering. Var det ikke noe slikt Gillard gjorde i Australia med de grønne der da hun innførte karbonskatten? Og øyeblikkelig glemte hva hun hadde lovet velgerne?

Hvis man tar inn over seg at "klimakrigen" faktisk er en krig, så må den utkjempes slag for slag. Ett stort slikt slag gjelder norsk olje og gass, og ikke minst det norske folks formue. Der det er store penger, er det alltid en sverm av tjuver som sirkler rundt dem som fluer rundt en kuruke. Det er viktig å huske på at Norge er blitt rikt på en virksomhet som er etisk bunnsolid: å selge hardt tiltrengt rimelig og pålitelig energi til verden.

Så jeg krysser fingrene for norsk olje og gass og alle de flinke og hardtarbeidende folkene som blant annet gjør det mulig å drysse milde pengegaver over diverse forfatterspirer som nå biter hånden som mater dem og kaller oss en "forbryternasjon".
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

#4
Sitat fra: Bebben på september 30, 2013, 22:28:36 PM
Sant å si er jeg mest opptatt av hva som skjer med oljepolitikken og forvaltningen av oljefondet. Mens "fulle sjømenn" som Erik Solheim og de grønne sikler etter å få tak i det norske folk sine penger og gi dem bort til WWF og/eller søle dem bort på luftslott som vindmøller og solceller og annen "grønn regndans", ser det tross alt ut som det finnes mer ansvarlige maktsnirkler der det råder mer fornuft og bakkekontakt, selv om de stort sett velger å ligge lavt i terrenget og la klimahypen gå sin gang, muligens i håp om at det blåser over av seg selv.

Imidlertid har jeg fulgt dårlig med på sonderingene om ny regjering (takk til Tele for oppdateringen). Jeg håper ikke Erna Solberg svelger en viss kamel for å få med Venstre og Krf i regjering. Var det ikke noe slikt Gillard gjorde i Australia med de grønne der da hun innførte karbonskatten? Og øyeblikkelig glemte hva hun hadde lovet velgerne?

Hvis man tar inn over seg at "klimakrigen" faktisk er en krig, så må den utkjempes slag for slag. Ett stort slikt slag gjelder norsk olje og gass, og ikke minst det norske folks formue. Der det er store penger, er det alltid en sverm av tjuver som sirkler rundt dem som fluer rundt en kuruke. Det er viktig å huske på at Norge er blitt rikt på en virksomhet som er etisk bunnsolid: å selge hardt tiltrengt rimelig og pålitelig energi til verden.

Så jeg krysser fingrene for norsk olje og gass og alle de flinke og hardtarbeidende folkene som blant annet gjør det mulig å drysse milde pengegaver over diverse forfatterspirer som nå biter hånden som mater dem og kaller oss en "forbryternasjon".

Bebben,

du har nok sittet fordypet i dine manus et par timer nå, for det er allerede opplyst at Høyre og FrP danner mindretallsregjering sammen, samtidig som de har skaffet seg en innledende "flertallsavtale" ved å innvilge et sett hjertesaker for Venstre og KrF. Dessverre for kontinuiteten i oljeindustrien (som trenger forutsigbarhet for å kunne investere på lang sikt) har sentrum forhandlet seg til å legge Love på is, og en del andre regioner som Møre, osv.

Dermed har sentrum forlenget den undergravingen av oljeindustrien som SV tidligere stod for i regjeringen.

Men se om ikke hele bøtteballetten snart er på vei i jetfly til nye klimakonferanser....og kommer til å skrive ut fete sjekker betalt av den samme industrien....


PS: Stavanger Aftenblad har allerede innhentet skuffende kommentarer fra oljeindustrien:

Mot stortingsflertallet
- Det er et demokratisk problem at et klart stortingsflertall, som er for en konsekvensutredning, igjen blir overkjørt av lite mindretall. Representantene for Krf og Venstre, begge partier uten ett eneste stortingsmandat fra Nord-Norge, har fått altfor stort gjennomslag i dette spørsmålet som blant annet har stor betydning for næringsutviklingen i denne landsdelen, sier administrerende direktør i Norsk olje og gass, Gro Brækken.

- En konsekvensutredning er ikke et åpningsvedtak. Det er derfor skuffende at Høyre og Fremskrittspartiet, som har gått til valg på dette spørsmålet ved flere valg nå, ikke har stått fast på sine standpunkter slik at næringen og befolkningen i nord kunne fått avklart om det blir aktivitet i disse områdene fremover eller ikke, sier Brækken. 

Svekker norsk sokkel
Norsk olje og gass pekte i sitt innspill til regjeringssonderingene på at åpning av nye områder er meget viktig for å sikre norsk sokkels konkurransekraft i fremtiden.

- Stortinget fastslo gjennom behandlingen av Petroleumsmeldingen i 2011 svært høye ambisjoner for produksjonen fra norsk sokkel i tiårene som kommer. Norsk olje- og gassnæring skal gjøre det vi kan for å levere på disse ambisjonene. Men skal det være realisme i å nå målene må også Regjeringen og Stortinget levere for å sikre en fortsatt høy konkurransekraft på norsk sokkel, sier Brækken.

For å bidra til å dempe produksjonsfall fra norsk sokkel etter 2025 haster det med åpning av nytt areal. Fallet i produksjon mot 2030 fra norsk sokkel er betydelig, opp mot 50 prosent, også med de nye funnene de siste årene. Tiden det tar fra nytt areal blir gjort tilgjengelig til vi får produksjon av olje eller gass kan ta opp mot 15 år. Det betyr at beslutningene om åpning av areal i dag, får effekt i form av produksjon og inntekter i 2025-2030.

Overkjørt
- Vi trenger et helhetsperspektiv for å opprettholde norsk sokkels konkurransekraft fremover. Mindretallets overkjøring av flertallet i denne saken bidrar til å svekke norsk sokkels konkurransekraft, sier Brækken.

Norsk olje og gass pekte på følgende saker som viktige for norsk sokkels konkurransekraft i sine innspill til regjeringssonderingene:
- Hovedregelen må være at alle områder på norsk sokkel skal konsekvensutredes med sikte på å få til en åpning.

- Områdene i det nordøstlige Norskehavet (havet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja) må åpnes i stortingsperioden 2013-2017.

- Den rødgrønne skatteskjerpelsen fra mai i år må reverseres. Dette både for å bidra til å innfri Stortingets forventninger om økt utvinning, og for å bidra til oljeindustriutvikling på land og utenfor kysten av Nord-Norge.

- Slå fast at norsk olje- og gassnæring skal være underlagt gode, stabile og forutsigbare rammebetingelser i stortingsperioden.

- Øke de offentlige forskningsbevilgningene til olje- og gassindustrien til minst 600 millioner kroner per år.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Jeg vil avvente en stund før jeg feller noen entydig dom. Det er klart at det er en tvilsom affære at Venstre skal få diktere oljepolitikken i nord, men la oss nå se dette litt an, og det kommer også nye år.

Det jeg er interessert i å få vite er hva Høyre og FrP-regjeringen vil gjøre med de evinnelige "klimakonferansene" og "klima"-politikken generelt. Det jeg forventer er at de kaller en spade for en spade, og avvikler hele greia. Det er nok å være vel optimistisk, dessverre. Men vi får se. Det er nå de har muligheten. Den bør de ikke gi slipp på.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator


Bebben

Sh...t. Ser ut som et foreløpig nederlag for meg Tele.

Jeg håper at de som stemte på noen av de nye regjeringspartiene (jeg gjorde det ikke) nå vil minne dem om hva de gikk til valg på per e-post til sine representanter, og gjerne passe på å få med ordet "Gillard".

Som sagt består krigen av flere slag. Taktisk retrett, regruppering, strategi.... sikt inn artilleriet mot det svakeste punktet. Du har pekt på et av dem allerede: Ingen representanter fra nord.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Sitat fra: translator på september 30, 2013, 22:58:46 PM
Den som vil kan studere samarbeidsavtalen mellom de fire partiene her.

http://www.hoyre.no/filestore/Filer/Politikkdokumenter/Samarbeidsavtale.pdf

Som en første umiddelbar reaksjon, vil "økt bruk av oljepengene" til "investeringer i kunnskap" etter hvert også føre til at Høyre lærer seg å lage søkbare PDF-filer?
:D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Sitat fra: Bebben på september 30, 2013, 23:04:29 PM
Som en første umiddelbar reaksjon, vil "økt bruk av oljepengene" til "investeringer i kunnskap" etter hvert også føre til at Høyre lærer seg å lage søkbare PDF-filer?
:D

Da blir det penger på deg  :) Den er faktisk søkbar i Adobe Reader.   ;D
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Sitat2)
h. Samarbeidspartiene bygger sin politikk på forvalteransvaret og føre var-prinsippet.
Den kloden vi skal overlate til våre barn skal være i minst like god stand som vi
overtok den fra våre forfedre. Utbyggingen av fornybar energi må økes.
Samarbeidspartiene vil føre en offensiv klimapolitikk og forsterke klimaforliket.

Dette er hva jeg fryktet og regnet med. Spørmålet er hva som menes med "forsterke".
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: Amatør1 på september 30, 2013, 23:19:53 PM
Sitat fra: Bebben på september 30, 2013, 23:04:29 PM
Som en første umiddelbar reaksjon, vil "økt bruk av oljepengene" til "investeringer i kunnskap" etter hvert også føre til at Høyre lærer seg å lage søkbare PDF-filer?
:D

Da blir det penger på deg  :) Den er faktisk søkbar i Adobe Reader.   ;D

Sh1t. Bommet grovt fra hoften der - tok det for et skannet dok pga det skjeve utseendet. Unnskyld Høyre...
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben

Sitatc) lkke åpne for petroleumsvirksomhet, eller konsekvensutrede iht petroleumsloven,
havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja i perioden 2OL3-2OI7, og ikke
iverksette petroleumsvirksomhet ved Jan Mayen, iskanten, Skagerak eller på
Mørefeltene. Det etableres en miljøbase/oljevernbase i Lofoten og Vesterålen.

Erna tar altså en Gillard?
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

#13
Sitat fra: Amatør1 på september 30, 2013, 23:28:04 PM
Sitat2)
h. Samarbeidspartiene bygger sin politikk på forvalteransvaret og føre var-prinsippet.
Den kloden vi skal overlate til våre barn skal være i minst like god stand som vi
overtok den fra våre forfedre. Utbyggingen av fornybar energi må økes.
Samarbeidspartiene vil føre en offensiv klimapolitikk og forsterke klimaforliket.

Dette er hva jeg fryktet og regnet med. Spørmålet er hva som menes med "forsterke".

Før jeg skrur på sarcofagen, vil jeg gjerne gjøre en ting klart av ren, skjær respekt for Tele og innlegget hans med sitater. Jeg takker oljeindustrien for de muligheter de har gitt oss mennesker, meg selv og de jeg er glad i inkludert. Jeg forbanner de økonomiske og politiske kreftene som ikke har vært i stand til å gi oss muligheten til å "ta den helt ut". Da tenker jeg på de vanvittige mulighetene vi nå i årtier har hatt for å både fordele ressurser på en intelligent måte nasjonene imellom, og å virkelig satse på reellt naturvern. Jeg forbanner også de svinepelsene alle vet navnet på, men ikke tør nevne, som sitter på toppen og har skummet fløten så dette ikke har vært mulig. Hvis det fortsatt finnes mennesker som leser det som blir skrevet på dette forumet, og som tror at norsk "U"-hjelp og NORAD dreier seg om å fordele velferd, kan jeg bare ønske god bedring.

Oljebransjen har gjort livene våre så forbannet mye enklere. Skulle jeg kritisere dem for to ting, er det at de mektigste eierne av de største selskapene har radbrukket utviklingen for andre energiformer, og at de har sluppet altfor lett unna når det gjelder å ta på seg de kostnadene det er å sørge for et så solid oljevern som mulig langs kysten vår. Jeg og andre burde vært spart for selsomme bilder av Bellona-sjarlataner og Erik Solheimer som vasker olje av sjøfugler. Pengene har vært i både bransjen og hos staten (oss) som egentlig mest har skummet fløten av et geologisk lykketreff og mange dyktige mennesker i oljebransjen.

Jeg har slettes ikke skrevet følgende tekst selv. Det var noe jeg fant i en muggen pappeske på loftet for et par uker siden. Jeg kopierer galskapen under tvil...

<Sarc "on"> Det som menes er at da du og jeg skrev at det eneste valget vi så før denne høstens Stortingsvalg var å protestere mot mangelen på valgmuligheter å la være å avgi stemme, burde flere lest nøye gjennom argumentene vi la ved.

Jeg antar dette var siste Stortingsvalg der vi kunne brukt det eneste demokratiske virkemiddelet vi har igjen i Norge. Å blitt hjemme slik at valget måtte annulleres.

Mange har ledd hånlig av klimagalskapen under de Gillardske Australia. Vel, de hadde faktisk et valg der nede. Og når jeg skriver valg, så mener jeg nettopp det. De kunne velge.

Nå kan vi bare sette oss tilbake i lenestolene og vente på hva som vil skje med vårt lands økonomi og såkalte pensjonsfond. Ulvene har inntatt Kina. De har spist opp alle sauene på vår side av gjerdet. Husker dere jeg skrev om alle disse uendelige reklamene som varte et par år? De som ville kjøpe opp alt gullet vårt? Det være seg om det var Gull-David, Gull-Adam, eller Gull-Abraham. Alle forsto vel hvem dette var? Hvem har kontrollert gullpris og gullhandel 200 år?

Hva hvis alt dette gullet, samt alt det gullet som tilhører forskjellige "nasjonalbanker", men som ingen har sett på 50 år, nå befinner seg i Kina? Hva om noen har tenkt å frikoble olja fra dollaren? Hva hvis disse igjen kobles til gull? Hva hvis Kina sitter på så gigantiske oljeressurser at oljeprisen stuper ikke bare til bunns, men helt inn til mantelen?

Elvis has left the building. Før han dro sang han en sang for politikerne. Teksten handlet om at hvis de var smarte, frikoblet de økonomien fra olje og gass. Snipp, snapp, snute, "klima"saken er inne. Dekarbonisering i "klimaets" navn.

USA er bankerott, og gjett hvem som har kjøpt opp enorme deler av gjelda deres? Gjett hvor mange dager det tar før amerikanerne begynner drepe hverandre for en boks med sardiner etter at dollaren på et blunk er mindre verdt enn tyske mark på 20-tallet, og amerikansk bilindustris gigant Detroit var bare den første regndråpen i ei skur som vil skylle en gammel stormakt på havet? <Sarcofag>
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Frp har skrevet under på en aksept av "handlingsregelen". Er alle klar over at denne idiotiske regelen ikke har større rot i virkeligheten enn 2 graders-målet til klimasvindlerne? Hva skal vi med Frp når de nå har underskrevet begge deler? Det er jo bare tull hele greiene. Et meningsløst spill for galleriet.

Heldig for Frp og Høyre at klientellet på galleriet ikke holder allverdens kvalitet. Slik kan en fiktiv politisk debatt holdes i live i det uendelige. Nøyaktig på samme måte som klimasaken kan holdes i gang med kunstig åndedrett fordi alle de store "skeptikerne" tror på perpetuum mobile-effekten.

Vi får nå det som TV2s nyheter kaller en blå-blå regjering. En blå-blå regjering som ikke vil tillate oljeboring nordover, og som forsvarer klimasvindelen med nebb og klør.

Mjælke og trøste.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren