Klimadikt

Startet av Bebben, august 11, 2011, 01:56:48 AM

« forrige - neste »

ebye

Fremtiden er en fin tid, særlig når du driver med fremskrivinger eller scenarier. Ser du langt nok fram, vil alle "der og da" være døde ved konsekvenstidspunktet. Ingen kan konfrontere deg med null treff.   8)

Det er mulig det er for lett å bli ekspert via fremskrivinger langt fram. Omtrent som: dessto lengre hjemmefra, dessto større ekspert!   ;)

BorisA

#46
Dette var hyggelige ord, Bebben.
Jeg prøver etter fattig evne å bruke humor, ja.
I allefall noen ganger.
Alarmistdiktet ble til etter 2 glass rødvin sist lørdag mens jeg ventet på at kona skulle bli ferdig med middagen.
Ja, det er tradisjonelle kjønnsroller hos oss på den fronten, men til gjengjeld ordner jeg alltid frokosten.
Er fortsatt usikker på kvaliteten på dette, men slenger det likevel ut og håper det beste.
Kan noen ganger skrive mye tull også, er klar over det.
Som dere sikkert vet har ikke jeg de enorme klimakunnskapene som du, Telehiv, Jostemik, Josik, Okulat osv har, og henger ikke med på alle de vidløftige tråder og innlegg her på forumet, men jeg påstår jeg har sunn skepsis og gangsynet i behold, og det sier meg at noe er rav ruskende galt med dagens klimahysteri og svartsyn, og at hele samfunnet er i ferd med å gå av skaftet i dette spørsmålet.
Særlig oppgitt er jeg over at hele det politiske miljøet nå er med på galskapen.

Huff, hvor ble det av humoren nå?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Når Klimaforskning får positiv omtale, som på ABCNyheter

http://klimaforskning.com/forum/index.php/topic,813.msg14191.html#msg14191

ja så betyr det at det er debatten samlet som inngir tillit. Der er KF-teamet helt unikt i Norge. Slik jeg ser det, har alle her en åre hver. Alle ror med sitt "nebb".

Kjønnsroller ja, det kan gi seg mange utslag. Hjemme hos oss har vi delt det slik at vi i utgangspunktet gjør det vi kan best. Jeg er ikke redd for edderkopper, jeg har krefter til å skru opp flaskene, og jeg er en racer på grillen.

Motparten vil nok si at han der, han tar seg av EU-spørsmål og den slags, og jeg tar resten.    :)   ;) Nå er det mer:

Jeg tar meg av Klimaspørsmålet, kona tar resten - nesten!   8)

Nå har jeg nettopp hørt på klimadebatten i Politisk kvarte, p2 - radio. For et skuespill og rotterace. Agathe Christie skrev jo: The Mouse Trap - som stadig går på engelsk teater. Så, da har vi følgende metaforer:

Hvem sitter igjen med SvartePer?
Hvem blir med skipet ned?
Hvem sitter igjen i musefella?

Dett er en ny sjanger - dikt uten rim!   ;D

Hvis jeg skal lage selvbildet til KF-teamet enda større, ja så er det litt Nils Arne Eggen her:

Vi gjør hverandre gode - og bedre!   8)   

Bebben

Har akkurat lagt inn et lite limerick på VGD, som svar på dette:

SitatGoddard: Det er ingen forskning som forteller at jorda var varmere globalt under middelalderen enn den er i dag.

Kjenner jeg pappenheimeren rett blir det sladring til mamma klage til Moder Ator, så jeg får legge det inn her i tillegg som fredagsmoro:

En grepa Goddard-fornekter fra Gnore
mente forskningen var helt på jordet.
Så han diktet opp klima
fra Kvikkjokk til Lima
som falt bedre i smak på World Wildlife-kontoret.




(Når visse lett dokumenterbare ting er gjentatt til det kjedsommelige og fakta fortsatt benektes, er det jo bare satire igjen. Ikke?)  :D

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

#49
Flott, Bebben!

Slettet grunnet for vovet limerik under påvirkning av eplecider. ;D

Min aller første, og den var verken god eller høytscorende på noen måte, den mista hele poenget i siste linje. Til gjengjeld var den ekstremt barnslig. Får se om jeg sletter den utover de senere nattetimer. :-[
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Et lite limerick om den siste tidens hendelser....

En kaut klimaforsker fra mett'n
skrev innlegg på innlegg på nettet
Han slengte rapporten
fra SINTEF i lorten
Men det var jo før han fikk sett'n


:D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Ewer Gladblakk.

Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Brattbakkallen

Bebben:
SitatEt lite limerick om den siste tidens hendelser....
OSV.
;D 8)
Du var visst inne på, i en annen tråd her, at vi burde ha både humor og selvironi. Jeg er så enig. Jeg er forresten enig i resten av det du skrev i det innlegget også.

Nå sitter jeg med den siste utgaven av George Gamow's bok: One Two Three....Infinity, som jeg har nevnt i en annen tråd, foran meg og jeg siterer fra første side i boka:

There was a young fellow from Trinity,
Who took the squareroot of infinity.
But the number of digits,
Gave him the fidgets;
He dropped Math and took up Divinity.

En til litt lengre uti boka, der han tar for seg Einsteins teorier:

There was a young girl named Miss Bright,
Who could travel much faster than light.
She departet one day,
In an Einsteinian way;
And came back on the previous night.
:) 8)

Gamow var ingen smågutt i vitenskapelig sammenheng, men hadde virkelig humoristisk sans.

BBK
Salige er uvirksomhedens timer.
Thi da arbeider vaar sjel.

Bebben

Flotte de der BBK!

;D
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Bebben



Kom mai du gufne, kalde
gjør marken atter hvit
og la nå snøfnugg falle
mens Jørgen går på ski.
Dog ville jeg så gjerne
litt global oppvarming få!
Akk, kjære vår, du fjerne
- gi meg sørfransk klima nå!



Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

seoto

Sitat fra: Bebben på mai 03, 2013, 08:28:16 AM


Kom mai du gufne, kalde
gjør marken atter hvit
og la nå snøfnugg falle
mens Jørgen går på ski.
Dog ville jeg så gjerne
litt global oppvarming få!
Akk, kjære vår, du fjerne
- gi meg sørfransk klima nå!

Takk for dikt, det passer jo utmerket nå ;)

Jeg lurer litt på evnene til Helge M. Markusson, som skrev artikkelen. Syntes han virkelig at denne våren var det rette tidspunktet å skrive om tidlig vår?
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Vel Seoto, vi har jo den berømte Gore-effekten, som kjent har det en stygg tendens til å bli kaldt og guffent der han dukker opp. Kanskje det også var den som gjorde seg gjeldende under den siste sjansen til å redde planeten i København i 2009? Siden den gang har jo klimaekspertene konsekvent valgt seg varme steder i sin kamp for å redde planeten fra varmen.

Man kan jo også velge å se litterært på det, som et møte mellom drøm og virkelighet.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Sitat fra: Bebben på mai 03, 2013, 08:28:16 AM


Kom mai du gufne, kalde
gjør marken atter hvit
og la nå snøfnugg falle
mens Jørgen går på ski.
Dog ville jeg så gjerne
litt global oppvarming få!
Akk, kjære vår, du fjerne
- gi meg sørfransk klima nå!

Du imponerer stadig som klimadikter, Bebben  :)
Selv har jeg måttet konsentrere meg om å lage sang for min konfirmantsønn.
Og den passer ikke inn her, totalt klimafri som den er.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

ebye

Flott rimvers, Bebben.  Det har jo ligget i kortene lenge, dette med rim.

BorisA: Klimafri tale, vel, hvis alle har med smarttelefon, iPad eller en take-away PC, kan sangen være på alles skjærmer. Da er det kortreist levering til alle struper. Og Carbonbasert papir blir spart! Og, du får opp bruken av gammel fornybar energi, dersom alle tapper elektroner ut av det bakkenære El-røret!

seoto, det er vel ganske opplagt, han drømmer om fremtiden.

Rask hoderegning: Vi klarer å begrave så mye CO2 at vi akkurat klarer 2-gradersmålet i 2100. Tenk deg for en varme da. Tross alt så sier vel modellen at vi er på randen av klodens undergang. Det er ca. 1.5 grad opp i løpet av 87 år. Den enkleste modellen til IPCC uten Hockey-erfaring, sier da at vi i 2023 vil ha 0.17 grader opp, og i 2043 vil ha 0.34 grader
opp. Og det er vel helt klart, dette vil homo sapiens merke. Kanskje genene våre vil huske hvordan det var i Olduvai-grotten?

Da jeg sto opp i dag var det 2 grader her på Oslo's beste vest, litt nær bunnen av den store åsen. Så, jeg ser frem til at jeg skal stå opp til 2.17 grader. Jeg kunne tenkt meg en dobbel, at jeg kunne våkne til 2.34. Da begynner vi å snakke om kaffen i det fri.    :)

Vel vel, alvor til side:     ;)   På Madagaskar er den eneste forskjellen på sommer og høst/vinter at bladene faller av trærne. Ellers status quo. Høres ok ut!      8)

8) = utstrakt bruk av solbriller hele året!

Bebben

Takk for hyggelige ord BorisA og lykke til med konfirmasjonen!

ebye, temperaturen i Bergen kl 10 var 1,6 grader ifølge yr. Her hos meg er det litt varmere, 2,6. (Men jeg har ikke fagfellevurdert termometer).

Jeg våknet til en hvit verden der snøen lavet ned, og lurte på om jeg hadde husket å pynte juletreet og legge i vann pinnekjøttet. Men ifølge meteorologene er det jo helt normalt, dvs. det er ikke noe galt med været, det bare bekrefter det Lennart Bengtsson nylig sa om at hadde det ikke vært for klimaforskerne, ville ingen ha merket noe til noen klimaendringer. Så hva skulle vi ha gjort uten dem? Hvordan klarte vi oss før i tiden?

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!