Skremselspropaganda i Norge

Startet av Telehiv, oktober 31, 2011, 10:00:12 AM

« forrige - neste »

Amatør1

Sitat fra: translator på mars 19, 2014, 22:46:45 PM
Skremt? Haltbrekken kalte det "eksosskinke", men for meg blir klimaargumentet helt uinteressant. Men det kan kanskje trigge noen til å gjøre noe med problemet, for det er mer enn nok lastebiler på veiene fra før av.

Det siste er jeg veldig enig i. Det med å bli skremt gikk på at dette er tråden for "Skremselspropaganda i Norge"
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

translator

#1546
Amatør1: Det var ikke jeg som valgte å starte en diskusjon om norsk landbrukspolitikk i denne tråden (med klima som vikarierende argument, derav relevansen).

Joste: Rett over svenskegrensen på Nordbysenteret får du kjøpt hele serranoskinker i holder for ca 700 kr. stk (se link). Og italiensk/spansk/fransk/tysk pålegg og oster over disk i alle varianter til overkommelige priser. I Norge er det vel bare noen få butikker som selger disse oppskårne, vakuumpakkede skinkene - og til ublu priser. Idiotiet er med andre ord komplett!
http://skinke.no/wp-content/uploads/2013/05/178321_409946259043578_1159994372_o.jpg

translator

#1547
Skinkesaken er også tema for Debatten i kveld (NRK1 kl. 21.30)

BorisA

Ole Mathiesmoen i gang med klimaskremmingen sin igjen.

Et utdrag av artikkelen i dagens Aftenposten:
Dette skjer nå.
Klimaendringer skjer ikke bare i en fjern fremtid. Klimapanelet fastslår at blant annet dette allerede pågår:

Plante- og dyrearter på land og i hav har endret utbredelse, levemåte og trekkruter som følge av klimaendringer som allerede har skjedd. Men bortsett fra noen amfibiearter i Mellom-Amerika skyldes nylige artsutryddelser på land neppe klimaendringer. Høyere temperatur gjør at isbreer i mange regioner fortsetter å smelte. Endret nedbørsmønster og smelting av is og snø har i mange områder ført til store endringer i vannsystemene med konsekvenser for tilgang på og kvaliteten på ferskvann. Oppvarmingen har ført til større negative enn positive konsekvenser for matproduksjonen i mange regioner. Sannsynligvis har klimaendringer allerede gitt større sykelighet blant mennesker i mange regioner, men dette utgjør foreløpig lite i forhold til andre stressfaktorer som gjør flere syke nå enn før. Konsekvensen av ekstreme klimahendelser som hetebølger, tørke, flom og skogbranner de siste årene viser at både vårt samfunn og naturen økosystemer er mer sårbare enn noensinne. I mange fattige land har klimarelaterte naturkatastrofer ført til økt fattigdom og lidelse. I flere regioner har økt klimastress ført til skjerpede voldelige konflikter.
Utdrag slutt

Hele artikkelen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Klimaet-endres-akkurat-na-7518069.html#.UzUelnbKzmg

Mens du kanskje spiser frokost og drikker kaffe, så ENDRER klimaets seg. Det ække te å tru!
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

#1549
For ikke å tenke på hvor lenge dette forferdelige har pågått, BorisA. Klimaet endret seg under Djengis Kahn herjingstid. Vi vet dette i dag, for klimaendringene fikk mongolenes hester til å krympe. I dag kaller vi disse "hestene" for ponnier. Så kom Roms storhetstid, og jeg tør nesten ikke tenke på hvor mange bekymringer for eksempel Julius Cæsar må ha hatt angående beslutningen om legionærens sandaler der såletykkelsen og lengde på snørereimene måtte tilpasses det varierende klimaet. Og stakkars Pontius Pilatus. Han hadde seks forskjellige typer klimajusterte nagler å velge mellom i forbindelse med alle korsfestelsene, og foruten kjøtt, brusk og bein, skulle de bankes inn i trevirke der årringene fortalte dem at aldri, aldri, aldri, hadde klimaet vært så vrangt og vrient som det var akkurat da.

Så raskt endret klimaet seg den gang, at byråkratene i Rom rett og slett var sjanseløse. De klarte ikke steinhugge nye klimatilpasingsregler raskt nok, og dermed mottok ikke de rette folkene alle de nye klimareglene raskt nok. De gikk som det måtte. Intet fungerende klimabyråkrati, intet fungerende Rom. Storhetstiden var over, og vondt gikk til verre. Kirken, paven og etter hvert Vatikanet tok over klimastafettpinnen, og temperaturene falt, steg igjen i forbindelse med bannlysingen av Kong Sverre, og klimaforverringen hadde direkte skyld i at det som brast så høyt brast fordi barlinden i Einars bue hadde alt for vide treringer grunnet for rask vekst.

Klimahundreårene gikk, og bortsett fra en ikke ubetydelig mengde klimaondskap, klimajusterte heksebål, samt et stadig økende klimaavlatspress overfor en stadig klimasykere og klimafattigere befolkning, har ikke særlig annet skjedd enn at klimamakta har skiftet navn et par ganger, og der vi tidligere betalte klimaavlatet for å unngå evig forvaring hos klimajævelen, forsvinner i dag mesteparten av våre penger til klimarentedemonen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

#1550
Mye skrekk & klimagru i dagens aviser.

Et lite knippe:

ABC-nyheter: Deler av jorden kan bli ubeboelig (det er vel ikke akkurat noe nytt)
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/03/31/verden-ma-tilpasse-seg-usikker-klimaframtid

Virkeligheten på en varmere klode (Aftenposten):
http://www.aftenposten.no/meninger/Virkeligheten-pa-en-varmere-klode-7519663.html#.UzmDofmSySo

Klimarapporten på halvannet minutt (død og fordervelse) av Ole Mathiesmoen:
http://www.aftenposten.no/webtv/Klimarapporten-pa-halvannet-minutt--7519427.html#.UzmEr_mSySo

Fra VG: Ingen på planeten vil være trygge:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fn/ingen-paa-planeten-vil-vaere-uberoert/a/10138870/

Og selvsagt en skremmereportasje på NRK-Dagsnytt kl 19.05. Og i den forbindelse ble gode gamle Presterud dratt frem i lyset igjen.

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Smiley

Jeg er faktisk overasket over hvor fort det forsvant fra nyhetene på radio og hvor lite man fant på internet. Hadde ventet betydelig mer stoff. Kanskje media har merket nedjusteringen av den ventede katastrofen og mister raskere interessen?

Bortsett fra i VG var ikke komentarfeltene særlig fulle av klimafanatikkere heller. Mener faktisk at skeptikkerne er i flertall på flere sider. Men det store problemet er jo flokken som ikke har noen meninger!

Jostemikk

I en aldeles forferdelig artikkel selv til NRK å være, overgår klimasynserne Hovelsrud og Halsbrekken hverandre i utøvelsen av ren, skjær skremselspropaganda.

http://www.nrk.no/nordland/forsker_-_-det-er-for-seint-a-snu-1.11640581

Jeg siterer kun det mest bisarre fra Haltbrekken:

Sitat– Allerede merkbare

Konsekvensene av global oppvarming er allerede merkbare i Norge, mener Naturvernforbundet.

Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken sier til VG at den siste delrapporten fra FNs klimapanel er oppsiktsvekkende. Rapporten slår fast at menneskeskapte klimaforandringer er i gang, og at fortsatte utslipp vil øke den globale oppvarmingen.

Hvordan kan global oppvarming være merkbar i Norge når:

a) den globale oppvarmingen har glimret med sitt fravær i snart 20 år, og

b) Norge er regionalt og lokalt en del av planeten, men altså ikke "global", og

c) temperaturutviklingen her på berget stanset fullstendig opp allerede 7-8 år før den globale oppvarmingen sa takk for seg?



Og hvordan i all verdens dager kan Haltbrekken mene at den nye rapporten fra FNs klimapanel er oppsiktsvekkende? Den fortsetter jo kun i samme alarmistisk-politiske spor som de foregående rapportene, og leverer intet annet enn lovet av lederen for panelet. Pachauri kunne fortelle at den siste rapporten ville bli mer skremmende enn noen kunne forestille seg  i god tid før forskningen rapporten bygger på lå til grunn.

Kan årsaken til Haltbrekkens radbrekking av fakta skyldes at han er tilknyttet det alarmistiske og falskt påståtte FN-organet Grid Arendal som Gro Harlem Sandberg startet for 25 år siden?

SitatGRID-Arendal is now part of a work-group administrated by UNEP with the task of making a state of the environment report on the effects of the war in the Balkans.

Another GRID-Arendal task is to administrate the daily running of the global communication program of UNEPnet.

For more information:
Director Svein Tveitdal:
Phones: Mobile: 90 58 90 32, office: 37 03 56 50, private: 37 03 88 70
E-mail: tveitdal@grida.no
or
Lars Haltbrekken: Phone: 22 37 62 92, E-mail: lars.haltbrekken@grida.no

Til tross for dette sludderet fra NRK og deres utvalgte klimaeksperter, velger Kari og Ola Klimaskeptikersen på generell basis å stole på det norske "eksperter" og riksmedia forteller om alt annet enn klimasaken. Forstå det den som kan. Snakk om kognitiv dissonans og orwellsk dobbeltenking. Noen henviser sågar til et "skeptisk" bloggermiljø som har sitt moralske og naturvitenskapelige fundament bygget på jødisk-kabbalistisk babylonsk svartemagi i regi Aleister Crowley. Det er jaggu godt gjort av folk som mener de representerer naturvitenskapens basiskunnskaper og den vitenskapelige metode.


http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Haltbrekken

http://en.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley

http://www.grida.no/news/press/1967.aspx
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

#1553
Ja, han åpner for muligheten til å gi opp.
Det hadde vært deilig om han gav opp opp både det og de uendelige svartsynte klimaartiklene sine:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Optimisme-med-bismak-7538309.html#.U0z6BHY4Xmg

Hele artikkelen:
Det er herlig å skrive om gode klimaløsninger som sprer om seg i rekordfart. Om elbil-revolusjonen i Norge, om enorme vindfarmer og gigantiske solenergianlegg rundt i verden. Om at det i fjor ble bygget ut like mye fornybar energi som fossil energi. Om at «det store, grønne skiftet» er i gang.
Men innimellom, når realitetene siger inn, er det nødvendig å fortelle litt om hvor vanvittig vanskelig det blir å begrense global oppvarming til 2 grader og dermed kanskje unngå de farligste klimaendringene. Klimapanelet sier vi trenger politikk og teknologi som ikke finnes.
Politikere som bryr seg om klimatrusselen, griper heldigvis klimapanelets optimisme. Apatiske politikere bringer i hver fall ikke verden fremover. Vår egen klimaminister, Tine Sundtoft (H), kaller seg selv omstillingsoptimist. Hun lover nå store utslippskutt i alle sektorer her i landet. Det er et både modig og risikabelt løfte. Modig fordi hun må få til ting sammen med Siv Jensen (Frp) som SV aldri fikk tilsammen med Jens Stoltenberg (Ap). Og risikabelt fordi både hun og Regjeringen blir så lette å avsløre i neste stortingsvalgkamp hvis de ikke lykkes.
Teoretisk mulig
I helgen kom FNs klimapanel med tredje delrapport i den pågående femte gjennomgangen av hva som skjer med klodens klima. Panelet ble opprettet i 1988 for å samle all tilgjengelig forskning og gi politikerne råd om hva som må gjøres. I november kommer et sammendrag av de tre delrapportene vi nå har fått.
Dette sammendraget skal så være utgangspunktet for klimaforhandlingene, som etter planen skal ende i en ambisiøs og bindene avtale i Paris i desember 2015.
Klimapanelet har sikkert rett. Rent teoretisk er det mulig å begrense oppvarmingen til 2 eller 3 grader. Fortsetter vi utslippsveksten som nå, vil vi ende på mellom 3,7 og 4,8 grader.

Men smak på denne resepten:
• Internasjonalt samarbeid, på tvers av blokker, verdensdeler og egeninteresser, må løftes til et nivå verden aldri har klart før. Forrige gang verdens ledere forsøkte, i København i desember 2009, endte det med kollaps og apati. Mistillit og egeninteresser vant.
• Utslippene av klimagasser må reduseres dramatisk i løpet av få år, etter at de har økt mer og mer i mange tiår. Det siste tiåret har utslippene økt med 2–3 prosent i året, panelet sier de må mer enn halveres innen 2050. I mer enn 150 år har kull og olje vært drivkraften for nesten all økonomisk vekst. Svært sterke krefter ønsker at dette skal fortsette. Selv i Norge kjemper de mest klimabevisste politikere for å åpne nye oljefelt.
• Etter hvert må store mengder CO2 faktisk fjernes fra atmosfæren med fangst og lagring av CO2 fra biobrensel og fossile kraftverk over hele kloden. Denne teknologien er på ingen måte klar. Enorme områder må påskoges, absolutt all avskoging på stanse – samtidig som befolkningsveksten krever stadig nye landområder til matproduksjon og bebyggelse.
Listen kunne vært mye lengre. Det er fristende å gi opp. Dette blir vanvittig vanskelig. Og det kommer helt sikkert mange tilbakeslag. Verdens ledere kommer helt sikkert ikke helt i mål i Paris om halvannet år.

Arven de får
Men for optimisten er det heller ikke vanskelig å finne gode knagger: Kina, verdens desiderte klimaversting, er i ferd med å ta enorme grep. USAs utslippsvekst har flatet ut etter at skifergassen utkonkurrerer kull. Gründerne og ingeniørene gjør enorme fremskritt med vind, sol, batterier og annen teknologi. Og det finnes knapt kranglete klimaskeptikere under 50 år. Unge generasjoner har lært om klimatrusselen på skolen, for dem er det alvor, det er deres fremtid.
De tre delrapportene fra klimapanelet, som dagens unge folk må leve med for alltid, kan oppsummeres slik:
Arbeidsgruppe 1
Det er ikke tvil, oppvarmingen og klimaendringene vi ser, skyldes våre utslipp. Uansett om vi skulle klare å stanse samtlige av våre utslipp, vil det vi allerede har sluppet ut gi klimaendringer i flere hundre år.
Arbeidsgruppe 2
Vi må forberede oss på store klimaendringer de neste 10, 20 og 30 årene. Mye skjer allerede nå. Store summer må brukes på tilpasning til endringer som kommer uansett.
Selv med bare 1–2 graders høyere temperatur enn i dag, vil en rekke økosystemer og flere samfunn trues.
Foreløpig er faren for klimarelaterte ekstremhendelser som hetebølger og ekstrem nedbør moderat. Blir det 1 grad varmere enn i dag, blir risikoen høy på alle kontinenter.
Veksten i matproduksjonen vil avta.
Arbeidsgruppe 3
Utslippene øker mer hvert år og er mer enn fordoblet siden 1970. Den største økningen har skjedd etter år 2000.
Befolkningsvekst og økonomisk vekst har ført til utslippsvekst som langt overgår effekten av både finanskrisen og positive klimatiltak som fornybar energi og energieffektivisering.
De globale utslippene må kuttes med mellom 40 og 70 prosent innen 2050 for å nå målet om maksimalt 2 grader dette århundret.
Det må fjernes CO2 fra atmosfæren. Det må fanges CO2 også fra naturlige CO2-kilder, som forbrenning av trær og alger.
Altså, klimaendringer skjer nå, de blir dramatiske for mennesker og natur, fortsatt øker vi utslippene, og mottiltakene er foreløpig altfor få og pinglete.

Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

BorisA

#1554
Aftenpostens gamle og populære skrekkserie «Het Klode» av Ole Mathiesmoen får nå endelig sin etterlengtede etterfølger.

«Vår klode» (heldigvis med samme forfatter) er navnet på den nye serien, og første episode kunne jeg kose meg med i dagens utgave. Og jeg ser med en gang at dersom de etterfølgende episodene holder samme høye standard, har vi MYE svartsyn, klimaskrekk og dårlig samvittighet å se frem til.

For første episode skuffer ikke. Her får vi alle ingrediensene som også gjorde «Het Klode» til slik en suksessfull skrekkthriller, samtidig som den klarer å spille på vår skyldfølelse. Og selvsagt er heller ikke våre barnebarn glemt.

Jeg leste dette i papirutgaven, men i nettutgave kommer denne linken, som er i en slags dokumentarfilmversjon:
http://mm.aftenposten.no/kloden-var/?artikkel=den-tause-vaaren-i-fuglefjellet

Fra papirutgave trekker jeg ut følgende utdrag (artikkelen er på 4 sider):
Med krigstyper på Aftenpostens forside: De finner ikke mat til ungene når havet blir varmere. Minst hundretusen fugler er borte. Klimaendringene tømmer norske fuglefjell. Lundefugl og en rekke andre arter lider.

Er de i himmelen nå? Fuglene forsvinner fra fuglefjellene. Nå må Mari og Emily (bilder av to små barn) på museum for å se fuglelivet før klimakrisen. Fiskebestander i Nordsjøen har kollapset. Nå dør fuglefjellene. Klimaendringene er allerede kommet til Norge. Forfatter har tydeligvis dratt barna sine til til Zoologisk Mueseum i Oslo, og han referer til sine samtaler med barna:   
- Hva er det pappa?  - Geirfugl - Har du sett den? - Nei, den er utdødd. Menneskene har jakten på dem. – Hva hete de hvite? – krykkje. – Så du så mange? – Nei, der er nesten borte. – Men de da, de svarte og hvite? – De heter lomvi og alker. Men jeg så ikke dem heller. – Har menneskene drept dem også? – Ja, på en måte. Vi har gjort havet varmere. – Hæ? Er de i himmelen da? – De venter ikke på svaret. Nå frister den utstoppede ulven. Dette blir nok hodebry og bekymringer for to fireåringer. Orker ikke å fortelle dem om ulvens skjebne. SITAT SLUTT
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

Ole Mathiesmoen er en profesjonell løgner.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Alarmistene med sitt skrudde verdensbilde, får i dag inn enda et klimapropagandastunt på TV2.
Vet ikke om jeg rekker å se det før jeg må på jobb, men det er altså varslet et innslag på TV2's "God morgen Norge" om den REKORDRASKE issmeltingen i Antarktis !
Børge Ousland og den nye direktøren i CICERO, Kristin Halvorsen, kommer i studio.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Amatør1

Sitat fra: BorisA på mai 14, 2014, 07:11:16 AM
Alarmistene med sitt skrudde verdensbilde, får i dag inn enda et klimapropagandastunt på TV2.
Vet ikke om jeg rekker å se det før jeg må på jobb, men det er altså varslet et innslag på TV2's "God morgen Norge" om den REKORDRASKE issmeltingen i Antarktis !
Børge Ousland og den nye direktøren i CICERO, Kristin Halvorsen, kommer i studio.

Er det virkelig ikke forbundet med srafferettslig eller annet ansvar å lyve for offentligheten samtidig som man hever lønn fra den samme offentligheten?  Jeg er klar over at man ikke eier skam i livet, men finnes det ikke lover mot kriminell sjarlataneri?
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

#1558
Sitat fra: Amatør1 på mai 14, 2014, 08:21:05 AM

Er det virkelig ikke forbundet med strafferettslig eller annet ansvar å lyve for offentligheten samtidig som man hever lønn fra den samme offentligheten?  Jeg er klar over at man ikke eier skam i livet, men finnes det ikke lover mot kriminell sjarlataneri?

Politikerne har gått foran for å vise at de ikke kan røres. Da Gro Harlem Sandberg ikke ble stilt for riksrett i forbindelse med at hun undertegnet EU-søknaden og deretter snek oss inn i EØS ved direkte brudd på Grunnloven, var vårt lands kurs endelig satt. Sannheten forvalter de selv.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

translator

Igjen spør jeg, hvorfor Sandberg?