Vindmøller = fugldrap

Startet av Jostemikk, juni 17, 2011, 19:27:09 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Vindkraftbranschen har kollapsat

SitatVindkraften behövs inte eftersom Norden är på väg mot ett stort överskott av el. Vindkraften är heller inget energisystem utan ett finansiellt system för att överföra elkundernas pengar till vindindustrin och LRF:s markägare. Systemet har nu kollapsat...
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Ewer Gladblakk.

SitatVindkraften behövs inte eftersom Norden är på väg mot ett stort överskott av el. Vindkraften är heller inget energisystem utan ett finansiellt system för att överföra elkundernas pengar till vindindustrin och LRF:s markägare.
Litt, mest, eller helt og holdent økonomiske vindsurfere mao...?
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

Jostemikk

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på mai 18, 2012, 21:30:21 PMLitt, mest, eller helt og holdent økonomiske vindsurfere mao...?

Økonomiske vindsurfere? Et forbannet godt uttrykk, Ewer!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Nå er det god natt og kroken på døra for "grønn" energi i Spania:

WUWT - Green energy companies off the government teat in Spain, take off.

Vi ser det over hele fjøla, det klapper sammen som et korthus. Det er ikke noe sjokk at dette skjer i Spania, som sliter tungt økonomisk fra før, og de subsidiene landet mottok til den "grønne" energien, var så overhypet at et av firmaene som produserte strøm ved hjelp av solcellepaneler, rett og slett svindlet. Hvordan?

Man fikk mistanker til kraftverket, da de på merkelig vis produserte mer strøm om natta enn om dagen. Dette henger jo ikke på greip for solcellekraftverk, som produserer når sola skinner.

Det viste seg at de hadde kjøpt inn dieselgeneratorer som de kjørte for full musikk om natta for å produsere mest mulig. Til tross for dyr diesel, hadde politikerne i EU gitt firmaet så mye i tilskudd pr. kW, at de allikevel tjente store penger.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Dagens The Telegraph - Alex Salmond's £46 billion green 'gamble' with Scotland's economy

SitatAlex Salmond's £46 billion green 'gamble' with Scotland's economy
Alex Salmond is gambling with Scotland's economy by placing a £46 billion "fantasy" bet on green energy despite its "catastrophic" record of making money, one of the world's leading banks has told MSPs.


Peter Atherton, Citigroup's head of utilities research, said the SNP's radical renewable power targets require up to £7 billion of investment a year but the figure at the moment is only £750 million.

The industry expert, who advises the bank's clients where to invest their money, said utility share prices are "dire" and green energy manufacturers have proved a "terrible, catastrophic investment" in recent years.

It is "borderline fantasy" that this difference can be made good because banks and international investors do not think green energy schemes provide reliable returns, he said.

Det sinnssyke eksperimentet man holder på med i Norge angående vindmølleutbygginger, er allerede gjennomført og utprøvd i andre land. Dommen er knallhard. Det er meningsløs sløsing med penger, og en rasering av natur så absurd at det savner sidestykke.

Politikerne kan ikke komme i etterkant med sine sedvanlige unnskyldninger denne gang. Fakta har lenge ligget på bordet. Velger politikerne å bevisst overse sakens realiteter, må vi stille dem strafferettslig og økonomisk til ansvar for svindelen.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

ebye

Jeg er enig, det er merkelig at debatten om vindmøller og fornybar energi kan løpe, uten at koøyet er rettet mot EU, Jostemikk. Dog med den farten utbyggingen går i Norge er jo kanskje ikke omfanget det største problemet med det første

PILOTANLEGG FOR VINDKRAFT PÅ KVITSØY

Fikk konsesjon for vind-pilot

http://www.tu.no/energi/2012/05/30/fikk-konsesjon-for-vind-pilot

Siger og skrive - én mølle!

Selv Erik Solheim synes det går for langsomt!


– Urimelig lang saksbehandling for vindkraft

http://www.tu.no/energi/2012/01/16/-urimelig-lang-saksbehandling-for-vindkraft

En vindmølle gjør ingen møllepark, men - én er én for mye!   8)

stjakobs

Jeg kom over dette sitatet fra en ukjent danske:

Hver gang vingerne paa en mølle drejer rundt, tager
de 25 øre ud af en
skatteyders lomme.
Jo mere de kører rundt, jo mere koster det skatteyderne.
"IPCC is a four letter word."

seoto

SitatNaboene flykter fra vindmøller

Flere familier vurderer å flytte fra Aremark dersom det blir vindmøller i Vestfjella. Mange føler seg lurt av kommunen.

Flere av innbyggerne i den lille kommunen Aremark i Østfold har lenge kjempet en innbitt kamp mot den planlagte vindmølleparken.

Grunnen er at de kan få over femti 180 meter høye vindmøller som nærmeste nabo.

– Det blir jo vindmøller så langt man kan se. Det blir ikke noe særlig hyggelig. De kommer jo også til å stå der vi har kveldssol, og der vi liker å sitte ute og nyte kvelden, sier Ann-Kristin Bønøgård.

At det er mange følelser i gang i forbindelse med vindmøller og norsk energi, er det liten tvil om. I dag var jeg en tur på butikken. En eldre kvinne rundt min egen alder spurte meg om jeg visste hvor mandlene var, siden de ikke var å finne på det mest logiske stedet. Jeg aner ikke hvordan det skjedde, men plutselig raste hun i vei. Hun var rett og slett dypt og inderlig forbannet over energipolitikken i Norge, og mest av alt vindmøller, salg av strøm til utlandet, og norske strømpriser. Det var rett og slett forfriskende å høre at et ukjent menneske man møter på butikken virkelig tør å gi uttrykk for sin frustrasjon over norsk energipolitikk og har satt seg inn i hva det handler om! Da det verste overtrykket var sluppet ut, fortsatte hun sin jakt på mandlene ;)


Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ConTrari

Sitat fra: seoto på juni 06, 2012, 20:29:31 PM
SitatNaboene flykter fra vindmøller

Flere familier vurderer å flytte fra Aremark dersom det blir vindmøller i Vestfjella. Mange føler seg lurt av kommunen.

Flere av innbyggerne i den lille kommunen Aremark i Østfold har lenge kjempet en innbitt kamp mot den planlagte vindmølleparken.

Grunnen er at de kan få over femti 180 meter høye vindmøller som nærmeste nabo.

– Det blir jo vindmøller så langt man kan se. Det blir ikke noe særlig hyggelig. De kommer jo også til å stå der vi har kveldssol, og der vi liker å sitte ute og nyte kvelden, sier Ann-Kristin Bønøgård.

At det er mange følelser i gang i forbindelse med vindmøller og norsk energi, er det liten tvil om. I dag var jeg en tur på butikken. En eldre kvinne rundt min egen alder spurte meg om jeg visste hvor mandlene var, siden de ikke var å finne på det mest logiske stedet. Jeg aner ikke hvordan det skjedde, men plutselig raste hun i vei. Hun var rett og slett dypt og inderlig forbannet over energipolitikken i Norge, og mest av alt vindmøller, salg av strøm til utlandet, og norske strømpriser. Det var rett og slett forfriskende å høre at et ukjent menneske man møter på butikken virkelig tør å gi uttrykk for sin frustrasjon over norsk energipolitikk og har satt seg inn i hva det handler om! Da det verste overtrykket var sluppet ut, fortsatte hun sin jakt på mandlene ;)

Hadde hun spurt meg, ville det endt med et strupegrep for å vise henne hvor mandlene er!
Sånne folk må da for pokker spesifisere sin forespørsel!

seoto

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Bebben

Jeg har linket til Odd Handegård tidligere. Han har beina trygt plantet i klimakulten. Men han har åpenbart også forstått et par ting om vindmøller og norsk energipolitikk, som etter min mening er et svært verdifullt bidrag til debatten.

I et innlegg på Nye Meninger skriver han at

SitatHovedargumentet for vindmøller holder ikke. Norge trenger ikke denne krafta. Vi har mer enn nok fornybar energi til å realisere det klimaforliket som Stortinget nylig behandlet. Heller ikke EU trenger vindkrafta – EU har mer nok av slik ustabil energi. Behovet for fornybar energi på kontinentet er 200 ganger Norges energioverskudd. EU må derfor selv dekke sitt behov for fornybar kraft, og det er fullt mulig – hvis EU vil. Ti ekstra terrawattimer vindkraft fra Norge hjelper ikke landene på kontinentet, men vil skape store naturødeleggelser på norskekysten og i fjellet.

I forhold til vannkraft er vindkrafta kostbar å produsere. Det er umulig, på ærlig vis, å tjene penger på vindkraft. Når vindkraftselskapene likevel satser, har det tre årsaker: Vindmølleparkene får en betydelig investeringsstøtte fra staten (parkene i Rogaland har fått milliardbeløp, og parken i Karlsøy i Troms fikk nesten 400 millioner). For det andre legges det avgifter på strømprisen og på nettleia (grønne sertifikater), og for det tredje arbeides det for å eksportere vesentlig mer av vårt overskudd på vannkraft til EU (bygging av 4-5 nye eksportkabler til mange titalls milliarder). Denne feilinvesteringen skal flerdoble strømprisen, slik at også vindmøllene skal bli "lønnsomme". Kraftselskapene har plassert tykke sugerør i statskassa og i folks lommebøker.

Er fristet til å kopiere hele innlegget, men les det heller her.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

bøvelen

Siste uke har avisene meldt om "overskudd" fra vindmølleselskap, og det er flotte greier! Det sies ikke noe om hva strømmen selges for, eller hvor mye de mottar i støtte, hverken til drift eller investering!

Jostemikk

Sitat fra: bøvelen på august 06, 2012, 08:52:28 AM
Siste uke har avisene meldt om "overskudd" fra vindmølleselskap, og det er flotte greier! Det sies ikke noe om hva strømmen selges for, eller hvor mye de mottar i støtte, hverken til drift eller investering!

Godt poeng, Bøvelen. For ikke så mange dagene siden stor det en artikkel i en av riksavisene om problemene nedbørsmengdene værgudene har "begunstiget" oss med denne sommeren skaper for eierne av småkraftverkene. Vannmagasiner og marked er mettet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

"Ekstremt dyrt og ineffektivt":

Sitat"The key problems with current policies for wind power are simple. They require a huge commitment of investment to a technology that is not very green, in the sense of saving a lot of CO2, but which is certainly very expensive and inflexible. Unless the current Government scales back its commitment to wind power very substantially, its policy will be worse than a mistake, it will be a blunder," Professor Hughes said.

SitatDr Gordon Hughes is a Professor of Economics at the University of Edinburgh where he teaches courses in the Economics of Natural Resources and Public Economics.

Link her.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

bøvelen

Dette er vel snakk om vindmøller på land, skal tro hvor mye regningen øker når møllene skal plasseres til havs?