Gamle norske avisklipp om klima

Startet av Jostemikk, april 21, 2013, 19:12:17 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Fylkestidende for Sogn og Fjordane 10. august 1954

Denne er svært interessant, for den kommenterer blant annet den kraftige oppvarmingen etter 1. verdenskrig, og beskriver forandring i fiskevandringer og isforholdene i Arktis.

[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]
[attachimg=5]
[attachimg=6]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

BorisA

Sitat fra: Jostemikk på oktober 25, 2013, 11:47:07 AM
Jeg tror nok alle har godt av dette klimahistoriske tilbakeblikket, BorisA. Jeg er jo en ihuga fremmer av verdien av den enorme mengde kunnskap som befinner seg i det som har skjedd. Med det sagt, er jeg vel ikke helt sikker på at alle på VGD vil bli overlykkelige. Det deltar et par gode eksempler på fremming av bokbrenning der, og de ser ut til å ha solid støtte av moderatorer og redaksjon.
Er det ok for deg om jeg legger denne tråden inn på vgd?
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

Jostemikk

Sitat fra: BorisA på oktober 25, 2013, 13:37:03 PM
Sitat fra: Jostemikk på oktober 25, 2013, 11:47:07 AM
Jeg tror nok alle har godt av dette klimahistoriske tilbakeblikket, BorisA. Jeg er jo en ihuga fremmer av verdien av den enorme mengde kunnskap som befinner seg i det som har skjedd. Med det sagt, er jeg vel ikke helt sikker på at alle på VGD vil bli overlykkelige. Det deltar et par gode eksempler på fremming av bokbrenning der, og de ser ut til å ha solid støtte av moderatorer og redaksjon.
Er det ok for deg om jeg legger denne tråden inn på vgd?

Bare å legge ut hvor du vil, BorisA.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Nordlands Avis 16. august 1974

Denne er interessant, selv om den er forholdsvis kort. Usikkerheten om framtidens klima er stor, men hvis det blir varmere, blir det beskrevet som fordelaktig. Legg merke til at FN allerede var på banen.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Asker og Bærums Budstikke 12. desember 1903

Denne er gammel, og det er mer Arrhenius, som akkurat hadde holdt et foredrag i Kristiania. Det skrives at CO2 er viktig planteføde, og at man har fryktet en ny istid fordi det har vært så kaldt, og at det har vært frykt for at Skandinavia og nordlige deler av Europa måtte fraflyttes. Heldigvis var frykten for dette nå minsket, for det atmosfæriske innholdet av CO2 hadde økt den siste tiden.

Vulkanuttalelsene er også svært interessante.

[attachimg=1]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Indhereds-posten 3. juni 1902

[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]
[attachimg=5]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#21
Denne fra Aftenposten er fra en aldeles feiende flott sak om naturforskning generelt. Jeg tar med det klimarelaterte, og atter en gang dreier mye seg om Arrhenius. Det er mange interessante observasjoner i artikkelen, men legg spesielt merke til Arrhenius' Da vi for tiden sorgløst brænder løs paa vore kul, vil kanske kulsyremængden heller øge end aftage, og temperaturen dermed stige. Noe som høstet lettelse blant kuldefryktende tilhørere.

[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

affen

Harstad Tidende 12. januar 1905

                                   [attachimg=1]

For den som ikke føler seg helt trygg på gotisk skrift, følger teksten nedenfor:

                                    Streng vinter
                                           og meget sne har vi denne vinter her.
                                    Saa stort snefald som i vinter, skal ikke
                                    have forekommet her i de sidste 20 aar,
                                    og kulden har været saa sterk, at ther-
                                    mometret oftere har vist indtil -17 gr.

affen

Harstad Tidende 12. januar 1905


                                       [attachimg=1]

             Ikke så verst temperatur i Trysil nyttårsdag 1905:

                                  Det koldeste sted i landet nytaars-
                                         dag maa vel Trysil have været.  Man
                                         troede, Nannestad hadde slaaet rekorden
                                         med 43 gr. C; men i Trysil viste iflg.
                                         «Østl.» termoteret 46 – 47 gr. C.
                                         Kviksølvet frøs overalt.

Jostemikk

Det var ei forferdelig kulde, affen. Har lest om et reisebrev fra Paris angående denne kulda, og de nevnte at de hadde fått beskjed om ned mot 50 kuldegrader på Røros.

I Paris var det også helt forferdelig, og Seinen frøs. Dette var perioden da franskmennene krøp til korset og startet med isolering av offentlige bygninger. Denne kulda varte litt til og fra hele perioden fra rundt århundreskiftet og fram til slutten av 1. verdenskrig.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

affen


Ja, det kan sannelig ikke ha vært greit.
Jeg leser også i Harstad Tidende fra januar 1905 om at det var frost i slutten av juli og begynnelsen
av august 1904, slik at det meste av avlingen ble ødelagt.  Videre om kraftig uvær, som knuser båter
og blåser rorbuer på havet.  1903 og 1904 var også uår for fisket i Lofoten.

Jostemikk

Aftenposten 27. februar 1916

Dette er fra en serie sammfunnsbetraktninger skrevet i romanform av Gabriel Scott. Mye tyder på at Scotts verker står i bokhylla til Jørgen Randers.

[attachimg=1]

Fatalistenes trusler om syndefloden er et godt eksempel på hvordan man også den gang benyttet religiøse under- og overtoner i sin rene alarmisme, her begått av et sammensurium av en svovelpredikant og forsker ved navn Leon Lewis (geolog).

Asker og Bærum Budstikke 2. juli 1902

[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

#27
Hardanger 24. juli 1971

Jeg synes denne artikkelen er viktig. Det pekes på hvordan isbreene i Norge har trukket seg tilbake i flere hundre år, og hvor stor forskjell det er bare de siste 40 for isbreene på Hardangervidda.

[attachimg=1]
                                                               [attachimg=2]

Det står ikke noe om volumet, men ettersom en stor andel av isbreene har smeltet helt bort iløpet av få tiår etter 30-tallet, bør det allikevel være verdt å merke seg arealforskjellen på en av breene fra denne rapporten i 1971 og NVE-rapporten fra 2012. Isbreen Solfonn hadde i 1971 et areal på 2,00 kvadratkilometer. I rapporten til NVE er den nå estimert til 1,77 kvadratkilometer.

Det kunne vært interessant å kunnet sammenligne tallene fra 1936 med tall fra før den raske og store oppvarmingen etter 1. verdenskrig. Hvis noen vet om slike tidlige undersøkelser (og den ra 1936), vil det være av stor verdi om dere legger ut en link til dem, eller kanskje et sitat fra relevant tallmaterial.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Firda Folkeblad 29. januar 1948

[attachimg=1]
[attachimg=2]
[attachimg=3]
[attachimg=4]
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

Joste,

herlige rundturer du fortsetter å by på i presseklippene dine!

Når det gjelder bresmelting er det forresten verdt å merke seg, som jeg mener å ha anført her inne tidligere, at varmere perioder ikke nødvendigvis følges av større bresmelting. Dette henger mer sammen med komplekse nedbørsmønstre (inkludert påvirkningsfaktorer som høyde og kystnærhet og posisjon i forhold til nedbørsskygger, osv.) enn den tidelen man kan notere seg av dekadiske variasjoner. Noen ganger ser vi derfor at breer utvider seg i det man har vurdert som en varm periode:

Wikipedia skriver f.eks. at NVE har siden 1900 foretatt frontmålinger av Briksdalsbreen. Briksdalsbrevannet kom fram mellom 1932 og 1951, da breen trakk seg tilbake mer enn 800 meter. Brefronten har hatt flere framstøt og perioder med tilbakegang. Ved et framstøt mellom 1987 og 1997 ble vannet igjen helt dekket av breen*. Etter 1999 trakk breen seg raskt tilbake slik at vannet i 2008 var fullstendig brefritt.

* Altså midt i den varmeste perioden etter andre verdenskrig, og dermed nokså motsatt av det lufttemperaturene skulle tilsi.   
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten