Vær og uvær

Startet av seoto, februar 16, 2014, 17:43:59 PM

« forrige - neste »

seoto

Tatt i betraktning hvor mye tid vi bruker på å snakke om været, er det egentlig utrolig at vi ikke har hatt en egen tråd nettopp for været! Som sagt, været opptar oss, men det er ikke alltid vår hukommelse er i tråd med fakta når vi tenker tilbake. Kanskje vi trenger en egen værdagbok? ;)

Jeg begynner med været på Kanariøyene om dagen, og priser meg lykkelig for heller å være i Norge, der jeg ikke forventer meg sol og sommer på denne tiden av året. Ennskjønt, hadde jeg vært der nå, ville jeg aldri ha glemt et slikt ferievær ;)

Minus ti grader og full storm på Kanariøyene i går



Slik så det ut i fjellene på Gran Canaria i går. Ruskværet på Kanariøyene fortsetter til mandag.
Myndighetene råder folk til å la være å dra opp i fjellene, hvor det ligger snø og går mange ras.
Foto: Bomberos de Gran Canaria
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Amatør1

Der har jeg vært  :)

Ikke uten grunn det heter Pico Las Nieves kanskje!
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Sitat fra: Amatør1 på februar 17, 2014, 00:11:04 AM
Der har jeg vært  :)

Ikke uten grunn det heter Pico Las Nieves kanskje!

Har faktisk vært der jeg også... vel og merke på den toppen der du må bruke beina for å komme opp...  :D

Interessant med kanaripinjer, furutrær med lange (opptil 30 cm) lange nåler som er kaldere enn luften, slik at fuktigheten i luften kondenserer på dem og drypper ned på bakken... selvvannende trær. Kunne vært noe for potteplantene mine.  ::)

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Telehiv

Hei alle sammen, beklager at jeg en god stund ikke har hatt tid til å bidra så mye.

Først, Kanari-snøen er interessant, det samlede værbildet denne vinteren (tenker da spesielt på den nordlige halvkule samt Atlanterhavskorridorene også lenger sørover) begynner å typisk repetere sesongtrekk under de kalde periodene på 1950- og 1960-tallet. Som ikke bør forundre noen som kan sine naturlige sykluser...vi hører stadig om snøfall rundt omkring i verden nå (jfr. de som snør ned i UK, store deler av USA og deler av nordre Asia - og våre lokale hytteeiere i innlands-Norge nå; dvs. snømengder og vintervær som "ikke har vært så røft på 50-70 år", osv...
Spør en nord-amerikaner etter dette årets vinter om hva han syns om den gamle "The Team"-prediksjonen om at man "knapt ville se snø mer".....når klarer noen å tvinge dem til å dementere dette tøvet sitt!?   

Interessant artikkel om "Crises in Climatology"

Dernest, så kom det en meget interessant artikkel på WUWT i dag, av fysisker/astrofysiker Donald C. Morton.

Han påviser minst seks store svakheter ved klimaprediksjonene i AR5-arbeidene. som jeg kan liste nummerert for oversiktens skyld:

1) The models do not predict the observed temperature plateau since 1998,
2) the models adopted a feedback parameter based on the unjustified assumption that the warming prior to 1998 was primarily caused by anthopogenic CO2,
3) the IPCC ignored possible affects of reduced solar activity during the past decade,
4) the temperature anomaly has no physical significance,
5) the models attempt to predict the future of a chaotic system, and
6) there is an appeal to consensus to establish climate science


Jeg kunne virkelig tenkt meg å utdype dette mer, men tiden strekker ikke til nå om dagen, så dere må sjekke stoffet selv videre, her:

http://wattsupwiththat.com/2014/02/17/crises-in-climatology/
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Sitat fra: Telehiv på februar 17, 2014, 23:04:22 PM
Hei alle sammen, beklager at jeg en god stund ikke har hatt tid til å bidra så mye.

Du kan gjøre hva du vil, Tele. Som jeg har skrevet er du min klimahelt. Det eneste som kan forandre litt på det er om du forsvinner baklengs inn i CAGW-leiren med et hånflir i retning gamle skeptikerkompiser. ;D

Nevner en ting, og det er det du nevnte kort om sola. Den styrer muligens hele klimashowet, og er dermed også værmaskinen som står for regien i hav- og atmosfæresirkulasjonssymfonien. Får du litt ekstra tid en dag, kan du kanskje tygge litt på det med sola/ozon? Aktiv sol, produksjon over tropene, fraktes mot polene, forandrer styrke og posisjoner på jetstrømmer og atmosfæresirkulasjonene. Jeg tenker altså ikke på ozon som "klimagass", men dens påvirkning av hele atmosfæren. Det irriterer meg fortsatt at jeg ikke klarer finne igjen den videoen med glasskassa full av fargede glasspartikler (tror jeg det var). Den ble rotert sakte, og de forskjellige fargene brukte lang tid på å stabilisere seg og dannet et fast mønster. Så puttet de inn bare noen få fargede perler til, kanskje 100 blant millioner, og det forrykket hele systemet. Kanskje sola påvirker atmosfæren og klimaet på mange måter, og at en i hvertfall for en tid, kan se på andre muligheter enn bare dette med energi pr. areal?

Jeg har etterlyst denne videoen, og gjør det igjen. Si fra hvis dere finner den.

Når det gjelder vær, så er det mye av det i vinter. Blant annet i Skottland. Dette bildet er fra nyttårsaften som var.

http://www.inthesnow.com/snow-report/remarkable-snow-cover-scotland/

SitatScotland will start February with amazing snow conditions, with one of the country's five areas, Glencoe, reporting there's even more snow than in the record-breaking winter of 2009-10.

While the rest of Britain was reporting floods and mild temperatures, in the Scottish ski areas phenomenal amounts of snow led to staff having to dig out ski lifts and even huts and cabins.

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Jostemikk

Sitat fra: Jostemikk på februar 17, 2014, 23:25:03 PMJeg tenker altså ikke på ozon som "klimagass", men dens påvirkning av hele atmosfæren. Det irriterer meg fortsatt at jeg ikke klarer finne igjen den videoen med glasskassa full av fargede glasspartikler (tror jeg det var). Den ble rotert sakte, og de forskjellige fargene brukte lang tid på å stabilisere seg og dannet et fast mønster. Så puttet de inn bare noen få fargede perler til, kanskje 100 blant millioner, og det forrykket hele systemet. Kanskje sola påvirker atmosfæren og klimaet på mange måter, og at en i hvertfall for en tid, kan se på andre muligheter enn bare dette med energi pr. areal?

Jeg har etterlyst denne videoen, og gjør det igjen. Si fra hvis dere finner den.

Endelig fant jeg videoen jeg har lett etter!
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hei Joste og Tele, vedrørende sykluser vil jeg peke på en velkjent men blant klimatologer lite studert årlig syklus i klimaprediksjoner, som typisk når sitt Maximum i tiden rett før høstens klimatoppmøter.

Et eksempel på slike Anthropocene Optimum er her, der Frederic Hauge uttaler at

SitatStore deler av sivilisasjonen vi kjenner i dag ligger an til å bli ødelagt.

Og vi får vite at

SitatDe siste ukene har forskere jobbet på spreng for å regne på hva en flere ganger kraftigere temperaturøkning kan føre til.

- noe jeg ikke tviler et eneste sekund på. Men vi vet jo allerede at vi vil få varmere og kaldere vintre, og at de vil være våtere og tørrere, med mer snø og mindre snø.

Litt analogt med dette har et amerikansk forskerteam nylig funnet ut at menn synes kvinnebryster er fine å se på. (Jeg så ikke noen differensiering mellom dem som beundrer "baugen" og dem som gjerne nyter synet av "hekken".)

Så hva pokker skulle vi ha gjort uten ekspertene - satt ned tulipanløkene til sankt hans? Formert oss ved avleggere? Nei, moderne vitenskap er og blir en frelse for verden. Godt vi har dem.




Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Jostemikk

Sitat fra: Bebben på februar 18, 2014, 01:29:33 AMSå hva pokker skulle vi ha gjort uten ekspertene - satt ned tulipanløkene til sankt hans? Formert oss ved avleggere? Nei, moderne vitenskap er og blir en frelse for verden. Godt vi har dem.

Godt vi har dem, ja. Uten dem ville vi ikke menneskeheten klart seg så dårlig som den gjør nå. Hvilket fører tankene over på Frederic Hauge.



Man røyker som de høstet, og såinga betaler man 50 ganger prisen for. Det er bare slik verden er skrudd sammen, Bebben. Vi kan vel si at Hauge har, om ikke det, så i hvertfall noe i blodet. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto

Med tanke på at snø skulle være et historisk minne, er det utrolig å se alle vinterbilder fra den nordlige halvkule ...

Denne gang fra Sørlandet:

Fjerner åtte meter høye brøytekanter




(Foto: Åseral kommune
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Okular

Det SNØR i Ushuaia (55 grader S) i dag, 9. mars 2014. DET er ikke vanlig. Jeg har sett sommerbilder fra tidligere år av fjellene bak her og de er nesten bare, nesten ingen snøfelter liggende igjen etter forrige vinter. Nå er snøfeltene utstrakte langs hele rekka. I tillegg til nysnøen da, selvsagt.

Vel, en sommer gjør intet klima.

seoto

Sitat fra: Okular på mars 09, 2014, 13:00:21 PM
Det SNØR i Ushuaia (55 grader S) i dag, 9. mars 2014. DET er ikke vanlig. Jeg har sett sommerbilder fra tidligere år av fjellene bak her og de er nesten bare, nesten ingen snøfelter liggende igjen etter forrige vinter. Nå er snøfeltene utstrakte langs hele rekka. I tillegg til nysnøen da, selvsagt.

Vel, en sommer gjør intet klima.

Takk for oppdateringen, Okular. Du har helt rett i at én sommer gir ikke et klima, det viser bare ustabiliteten i vær. Selv om jeg sitter her på Østlandet og har hatt en svært mild vinter, sitter jeg allikevel igjen med et inntrykk av at det generelt har vært mye kaldt vær på kloden vår i det siste.
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Zevdo Nym

Jeg jobber på Kleive i Molde kommune. I vinter lå isen i over 3 måneder, flere kilometer fra fjordbunnen og vestover, helt til Hungnes på kartet (zoom ut for å se). Dette til tross for at temperaturene har vært uvanlig høye, til tider over 10 grader på dagtid. Bildet er tatt tidlig i mars:


Jeg har spurt de som bor her, og det er ingen som kan huske at isen har ligget så lenge før. Den brøt opp og forsvant for et par uker siden. I dag, 27. mars, er det tilløp til at isen fryser til igjen, med spredte isflak i fjordbunnen, samtidig som sola lyser fra relativt blå himmel.

Når det ikke er temperatur i seg selv som forårsaker isdannelse, nevnes gjerne nedbør. Ferskvann øverst i havet fører til at det lettere fryser til. Men vi har, som kanskje flere av dere har fått med dere, hatt den mest nedbørsfattige vinteren i manns minne her på Nordvestlandet (velkommen til det "våte" klimaet vi har blitt lovet).

En som bor her mener rett og slett isen skyldes at det stort sett har blåst østavind i vinter, noe som fører til rolig sjø i en vestvendt fjord. Ferskvannet fra elvene får bre seg rolig ut over fjorden og fryse til, og det kommer ingen bølger utenfra som røsker opp i isen. Det er uansett hevet over enhver tvil at ismengde på havet handler om mye mer enn temperatur.
Akk, så lett det er å bryte fysikkens lover for egen vinnings skyld når det ikke er straffbart.

Ewer Gladblakk.

Vi nordmenn elsker å prate om været når vi tilfeldig møtes på gata: "Goddag, fint/dårlig vær i dag, har du sett på maken til hva for et vær/klima vi har her om dagen?!"

Folk flest blander kansje begrepene etter den siste tidens vær over sitt eget hode, og det er lett å ytnytte av mange med spesielle intresser....rett inn i den egne lommeboka og bank-kontoer. :( 

Vi har jo hver for oss ikke levd lenger enn det vi er gamle til, og derfor minnes vi vel ikke noe stort mere heller! :)
Løft kun ett bein om gangen.....ellers går du bare på snørra!

seoto

Sitat fra: Ewer Gladblakk. på mars 27, 2014, 13:24:29 PM
Vi har jo hver for oss ikke levd lenger enn det vi er gamle til, og derfor minnes vi vel ikke noe stort mere heller! :)

Vi minnes knapt nok været fra vår egen livstid. Fra barndommen husker jeg bare sol, varme, kulde, regn og snø, men det spilte ikke så stor rolle. Og så lærte jeg meg til å se etter truende skyer når høyet var tørt og skulle i hus - da ble arbeidstempoet skrudd opp så mye som det var mulig ;)
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Jostemikk

Når en blir utsatt for krefter som dette føler en seg tvilsomt særlig stor og sterk.

http://www.youtube.com/v/_KJMAmGiRn4
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren