MI Blindern: Nedbørdata fra Bergen uviktig

Startet av Jostemikk, mai 15, 2014, 17:39:28 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

MI-stasjonen Florida i Bergen uten nedbørsmåler i 33 år

Det er mye merkelig som har skjedd i forbindelse med værdata fra Bergen. Tidligere har jeg skrevet om at Phil Jones og andre såkalte globale temperatur-leverandører beviselig har økt oppvarmingstrenden der for allerede homogeniserte data de har fått tilsendt fra Meteorologisk Institutt på Blindern. Da jeg henvendte meg til MI pr. e-post angående dette, svarte de at de ikke hadde ansvaret for hva andre institutter gjorde med slike data. Dette er jo en uhørt vitenskapelig handling. MI får ikke skattekroner av befolkningen i Norge for å stilltiende samtykke i svindel.

Nå oppdaget jeg ved en tilfeldighet en annen merkverdighet. Da den nye værstasjonen Florida ble plassert på geofysisk institutt i 1949, presterte MI etter egne opplysninger å la være å plassere en nedbørmåler i Skandinavias nedbørhovedstad nummer én.

[attachimg=1]

[attachimg=2]
[attachimg=3]

Bergen 1951:

[attachimg=4]

Bergen 2013:

[attachimg=5]

Tidligere nedbørsdata fra den andre hovedstasjonen i Bergen, Fredriksberg 1904 til februar 1985 - redder det MI?

For å svare på spørsmålet først, så er det ikke så enkelt at det "redder" MI uten en homogeniseringsprosess. Først litt om Fredriksberg-stasjonen:

[attachimg=6]
[attachimg=7]

[attachimg=8]
[attachimg=9]

Hva forteller de to stasjonenes data oss?

De forteller at det ble et nytt nedbørregime i Bergen etter at Fredriksberg ble stengt, og Florida-stasjonen endelig fikk nedbørmåler.

[attachimg=10]

En reell økning i nedbør i Bergen, eller et resultat av to stasjoners variasjon?

Jeg har ikke noe sikkert svar på dette før jeg har undersøkt og sammenlignet andre nedbør-data fra området. For flere av de homogenitetsavbruddene som finnes for norske værstasjoner som ser ut til å ha som regel at de blir flyttet på fra tid til annen, ser det heldigvis ut til at Meteorologisk Institutt lar den nye serien bli overlappet i et par-tre startår for å sammenligne de to seriene for muliggjøring av homogenisering. Dette har også skjedd mellom disse to hovedstasjonene i Bergen, der nedbørmålingen på Florida startet i 1983, mens tilsvarende på Fredriksberg varte til og med februar 1985.

Først en titt på de to hele årene med overlappende data:

[attachimg=11]

Til tross for de to stasjonenes nærliggende lokasjon ser vi et klart avvik med vesentlig mer nedbør på Florida enn på Fredriksberg. Er dette en reell variasjon med naturlig forklaring, eller skyldes det utstyrsforskjell? Her er månedverdiene for de to årene og to månedene:

[attachimg=12]

For meg er dette en overraskende stor forskjell mellom to så nærliggende stasjoner. Det viser til fulle hvor store usikkerheter som hefter ved værdata selv i et så meteorologisk opptatt land som Norge. Hvis noen kan linke til en offisiell nedbørstatistikk for Bergen vil det være av stor nytte. Annen måte å finne ut av hvordan MI har behandlet de to seriene finnes ikke, for i motsetning av MIs homogeniserte temperaturserier, finnes intet tilsvarende for historiske nedbørdata.

Det hjelper like lite å sjekke Statistisk årbok eller annet fra Statistisk sentralbyrå. Da det var Fredriksberg-data som ble lagt til grunn, skrev de det:

http://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/1979.pdf

Tilsvarende etter at Florida fikk måler for nedbør, så er dette stasjonen de bruker:

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-026.html

Værdata skal tydeligvis ikke være enkelt, og nøyaktig får det kanskje aldri blitt. Det gjør det litt spesielt å tenke på at en hel verden blir snudd på hodet i og med Rio-konferansen/Brundtlandrapporten og opprettelsen av IPCC. Dataene, eller "dataene" de legger til grunn er så dårlige at enhver statistikk de benytter seg av egentlig ikke viser noe som helst sett opp mot statistiske usikkerhetsmarginer.

Den som vet om en offisiell graf som viser historiske nedbørsverdier i Bergen må legge ut link/bilde slik at vi kan få en mulighet til å se hvordan de har lagt de to serienes verdier til grunn for resultatet.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren