Væranekdoter

Startet av Amatør1, august 15, 2011, 20:37:36 PM

« forrige - neste »

Amatør1

Jeg tenkte vi kunne ha en tråd med væranekdoter også  ;D

Hva med denne
New Zealand cities see first snow in 40 years

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Vel, jeg tror at for meg er følgende alle væranekdoters mor:

SitatSnow fell as the House of Commons debated Global Warming yesterday – the first October fall in the metropolis since 1922. The Mother of Parliaments was discussing the Mother of All Bills for the last time, in a marathon six hour session.

In order to combat a projected two degree centigrade rise in global temperature, the Climate Change Bill pledges the UK to reduce its carbon dioxide emissions by 80 per cent by 2050. The bill was receiving a third reading, which means both the last chance for both democratic scrutiny and consent.

http://wattsupwiththat.com/2008/10/29/snow-blankets-london-for-global-warming-debate-first-october-snow-in-over-70-years/

"Snow is a thing of the past"... hvilket alltid får meg til å tenke på Jørgen Randers' bekymring for skiføret i Nordmarka... vet ikke helt hvorfor, selv har jeg ikke hatt ski på beina på noen hundre år, men av en eller annen grunn irriterer det meg at ingen journalist (så vidt jeg vet) har spurt Randers om han er fornøyd med skiføret de siste par sesongene.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

Amatør1

Kaldeste sommer på 18 år i UK.  ::)
It's the coldest for 18 years...

SitatIn fact, much of England has experienced its coldest summer for almost  two decades.

According to the Met Office, the UK's average temperature from June 1 to August 15 was only 13.9c (57f), the lowest in 13 years.

But temperatures in central England – between London, Manchester and Bristol – have averaged 15c (59f), the worst since 1993.

It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Har regnet ut middeltemperatur fra målinger med egen værstasjon "et sted litt sør for Oslo"

                        Middel   Normal
November 2011     3.8       0.4
Oktober                7.1      5.9
September          12.0     10.5
August               15.0     14.7

Spesielt November har vært varm, middelet ifjor var -2.6!

Akkurat nå måler jeg -4.5C, så kanskje blir det snø til jul...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Amatør1

Dette er faktisk en god historie fra Aftenposten

Melder temperaturforskjell på 23 grader
Storm: - 18 grader. Yr: 5 grader. På samme sted. Hvordan er det mulig?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Melder-temperaturforskjell-p-23-grader-6713556.html


Værvarslene er bingo på kort og lang sikt.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på desember 05, 2011, 00:08:58 AM
Dette er faktisk en god historie fra Aftenposten

Melder temperaturforskjell på 23 grader
Storm: - 18 grader. Yr: 5 grader. På samme sted. Hvordan er det mulig?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Melder-temperaturforskjell-p-23-grader-6713556.html


Værvarslene er bingo på kort og lang sikt.

Usedvanlig vassen bortforklaring på denne pinligheten. De bare henviser til at modellene har stor usikkerhet. Symptomatisk at de lever i en modellverden. På gjentatte spørsmål om det ikke ringer en bjelle når minus 18 betyr kulderekord i Bergen, kommer det ikke noe vettugt svar.

Amatør1

Vinterens kaldeste så langt hos meg, akkurat nå: -12C

Blir Desember slik som ifjor? Det skal nok mye til at det skjer...
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ufaufa

#7
Sitat fra: Amatør1 på desember 08, 2011, 08:29:36 AM
Vinterens kaldeste så langt hos meg, akkurat nå: -12C

Blir Desember slik som ifjor? Det skal nok mye til at det skjer...

Veldig bra at du viderefører tråden du startet for noen år siden på Aftenpostens debattsentral.

Ser frem til å følge tråden videre.

Jeg tror det banale - at vi faktisk kan måle global temperatur - blir sett på, blant allmennheten, som noe troverdig.

Egentlig ganske fasinerende at man til tross for en formidabel reduksjon av målestasjoner, og smoothing mv. fortsatt "tror på" at noen i det hele tatt har en oversikt over hva som er gjennomsnittlig global temperatur.

Likeledes fantastisk fasinerende at man til tross for at man vet at man kun kjenner en del av klimadriverne, er bevisst at man ikke vet virkningsgraden av enkeltdriverne, spekulerer i globale data og kjenner til at klimavitenskapen er et ungt og kritikkverdig forskningsfelt - likevel holder fast ved at det er èn klimadriver som styrer alt - nemlig CO2.

Stå på Amatør1. Vi trenger mennesker i Norge som tør å stille spørsmål og som tør å være kritisk.


Amatør1

Takk skal du ha. Anekdotene er ment som "uformell balanse" i forhold til klimaskremsler, men også generelt vise at været varierer både her hjemme og ute, det er ikke noe uvanlig.

Temperaturen steg raskt til litt over null ikke lenge etter at jeg hadde proklamert -12C. Nå har den falt til -1.5C igjen, temmelig normalt. Lufttrykket var på den andre siden temmelig lavt idag: 970 hPa

Global temperatur er langt på vei en fiksjon, den kan ihvertfall ikke måles med termometre!

Sitat
Vi trenger mennesker i Norge som tør å stille spørsmål og som tør å være kritisk.

Slik jeg ser det, er det et problem at noen mener vi må "tørre". Det er en selvsagt ting å stille spørsmål og være kritisk.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ebye

Sitat fra: Amatør1 på desember 10, 2011, 00:55:59 AM
Temperaturen steg raskt til litt over null ikke lenge etter at jeg hadde proklamert -12C. Nå har den falt til -1.5C igjen, temmelig normalt. Lufttrykket var på den andre siden temmelig lavt idag: 970 hPa

Har dere Halloween enda?  ;)

Amatør1

Nei, vi bor i Norge  ::)

(Bevisst tvetydig svar  :P )
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Bebben

Ekstremvær/klimakrise i Bergen i 1936, til tross for lavt CO2:

SitatNatten mellom 15. og 16. desember 1936 rammet en sterk sørvest storm bergensområdet. Regnet høljet ned. Mulelven fikk skikkelig fart på seg, grov løs masser som tettet kanalen mellom Persenbakken og Fjellveien.

Det måtte gå gale. Elven laget et nytt løp, raserte hager og gater og fylte kjellere. Det er 75 år siden nå, og Gunnar Opheim er flasket opp med historien siden han var liten. Bestefaren hans tok vare på aviser og bilder, og det materialet har vi fått låne.

Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

BorisA

Viktig å ta vare på sånne ting ja.
Jeg har boken "Været i Norge gjennom 100-år" som gjelder tidsepoken 1893 - 1993.

Alle temp max/min mnd.snitt i Karasjok, Tromsø, Trondheim, Bergen, Kr.sand, Oslo/Kristiania.

Der ser vi statistikk over de varme 30-årene, vi ser bilder av flommer/ekstremvær etc.

Totalt fri for Benestad-tilpassende temperaturer.
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.

seoto

#13
Sitat fra: BorisA på desember 15, 2011, 09:02:17 AM
Viktig å ta vare på sånne ting ja.
Jeg har boken "Været i Norge gjennom 100-år" som gjelder tidsepoken 1893 - 1993.

Alle temp max/min mnd.snitt i Karasjok, Tromsø, Trondheim, Bergen, Kr.sand, Oslo/Kristiania.

Der ser vi statistikk over de varme 30-årene, vi ser bilder av flommer/ekstremvær etc.

Totalt fri for Benestad-tilpassende temperaturer.

Ta godt vare på den boken, ConTrari BorisA! Lurer på om det fortsatt går an å få tak i den? Har du et ISBN-nummer? Ved å søke på Internett, ser det ut for at det er mest opplysninger om hvordan klimaet vil være om 100 år! Slik som i disse rapportene:

Klima i Norge 2100
http://www.imr.no/filarkiv/2009/06/klimatilpassing_endelig_lavoppl.pdf/nb-no

Norges klima om 100 år - Usikkerheter og risiko
http://regclim.met.no/presse/download/regclim_brosjyre2005.pdf

Hvordan vil det se ut i Norge om 100 år?
http://www.klif.no/nyheter/dokumenter/ippc_faktaark_norge020207.pdf

Det virker som om historiske opplysninger om vær og temperaturer er uønsket.

Dessuten lurer jeg fryktelig på hvor mye alle disse rapportene om været om 100 år har kostet!
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

BorisA

Ikke for å være pirkete, men det er jeg (BorisA) som har boken. Det er mulig ConTrari har den også, men det må du nesten spørre han om  :)
Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare.