Et svømmebasseng i Florida

Startet av Jostemikk, august 05, 2011, 18:23:47 PM

« forrige - neste »

Jostemikk

Et svømmebasseng i Florida, et søkende sinn, samt et brennende ønske om å forstå

Har dere lest denne fra Smith?

Lessons Of The Pool - Chiefio

Jeg blir mer og mer fascinert av Smith. Denne gang gjør han et forsøk på å ta knekken på IPCC helt alene. Les stykket hans, det er det vel verdt. ;)
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Amatør1

Sitat fra: Jostemikk på august 05, 2011, 18:23:47 PM
Har dere lest denne fra Smith?

Jada, til og med i god tid før du anbefalte artikkelen!  8) Svært interessant og som vanlig meget tankevekkende. E. M. Smith har mye interessant å komme med (med noen få unntak), jeg har nettopp forfremmet ham på min bookmarks-liste  ;D

Fra tidligere husker jeg spesielt hans "March of the Thermometers" http://chiefio.wordpress.com/2009/08/17/thermometer-years-by-latitude-warm-globe/

Ikke å forglemme er varmen som GISS fant i Bolivia, og som The Chefio påviste var basert på nøyaktig ingen termometre
http://chiefio.wordpress.com/2010/01/08/ghcn-gistemp-interactions-the-bolivia-effect/

SitatOne Small Problem with the anomally map. There has not been any thermometer data for Bolivia in GHCN since 1990.

None. Nada. Zip. Zilch. Nothing. Empty Set.

So just how can it be so Hot Hot Hot! in Bolivia if there is NO data from the last 20 years?

Easy. GIStemp "makes it up" from "nearby" thermometers up to 1200 km away. So what is within 1200 km of Bolivia? The beaches of Chili, Peru and the Amazon Jungle.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Det er bra du følger med, Amatør1. ;)

Neida, jeg er ikke like begeistret over alt han kommer med jeg heller. Jeg velger å "glemme" mesteparten av aksje-artiklene hans. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Bebben

Hehe, selv har jeg ikke noe svømmebasseng... men jeg har stilt meg selv naive spørsmål om drivhuseffekten ut fra det som jeg kan observere i det daglige liv.

Når det er kalde vinterdager med inversjon, dvs. at temperaturen i luften over oss stiger med høyden, stikk motsatt det som er vanlig, hvorfor trer da ikke denne fryktede tilbakestrålingen inn og varmer opp bakken og luftlagene nær den? I et tilfelle der det er atten minusgrader i hagen min og jeg leser i avisen at det er mange mange grader varmere bare noen meter over hustaket, skulle man vel vente at varmestrålingen kunne fungere - uten at noen kunne ha sagt at dette var i strid med den berømte termodynamikkens andre lov?

På toppen av det hele har episoder med stillestående luft medført skyhøye CO2-verdier, uten at det var noen ekstra varme å spore.

Så - nada og nix, ingen tilbakestråling, ikke engang fra varmere luftlag. Så hvordan skulle da kaldere luftlag kunne klare det?

Det enkle svaret som jeg lander på, er at det er konveksjonen som er kongen i atmosfæren. Prøv selv: Se hvor nær du kan holde fingeren inn til siden av et stearinlys før varmestrålingen gjør det for varmt. Prøv deretter å nærme fingeren til flammen fra oversiden - der glovarm luft stiger til værs.

For alt jeg vet er anslagene over et par watt ekstra effekt per kvadratmeter pga en dobling av CO2 riktige, men har noen tenkt over hvor lite dette er i forhold til hva konveksjonen er i stand til å utrette - eller som sagt, finne det for godt å ikke utrette?

Og har noen tenkt over at vi bombarderes med så og så mange watt som påstås å være et mål på energi - noe som selvfølgelig ikke er riktig, bare spør Grete Rode, energi måles i kalorier/joule, ikke i watt.

Jeg heller mot å tro at en ørliten ekstra effekt per kvadratmeter kjapt og effektivt vil bli tatt hånd om av konveksjonen, uten at man vil merke noe særlig - om noe i det hele tatt.
Baby, it's getting hot outside! Send for Greenpeace!

ConTrari

Sitat fra: Jostemikk på august 05, 2011, 18:23:47 PM
Et svømmebasseng i Florida, et søkende sinn, samt et brennende ønske om å forstå

Har dere lest denne fra Smith?

Lessons Of The Pool - Chiefio

Jeg blir mer og mer fascinert av Smith. Denne gang gjør han et forsøk på å ta knekken på IPCC helt alene. Les stykket hans, det er det vel verdt. ;)

Herlig! Særlig det iherdige arbeidet med å heve ph-verdien ved hjelp av karbon-baserte kjemikalier:

"What do they sell to make a pool more ALKALINE? To RAISE the pH from acid to basic?

Sodium Hydrogen Carbonate or Sodium Carbonate. Baking Soda and "Washing Soda". This stuff is sodium with a carbonic acid group (i.e. CO2 hydrated) or two stuck on it.

To make the pool more alkaline, you dump in loads of CO2."

Og rådet om å bruke Gin Tonic for å bekjempe AGW-skapt malaria-spredning skal jeg personlig teste ut.