Dagens klima link

Startet av Gloføken, november 05, 2011, 14:31:56 PM

« forrige - neste »

Telehiv

#510
Hei igjen, folkens ,

har vært travel og vil fortsette med det en stund, men kan ikke la være å gjøre oppmerksom på Scafettas (en av mine faglige medsammensvorne rundt bl.a. 60-års syklusene) omfattende redegjørelse for sin forskning på WUWT igår:

MEGET INTERESSANT FRA SCAFETTA

http://wattsupwiththat.com/2012/03/11/scafetta-prediction-widget-update/

Og selvsagt er Leif Svalgaard etter Scafetta med en gang; Svalgaard er jo en typisk analogi til dumskalle på TVD....da tenker jeg ikke nødvendigvis på hans holdninger til AGW/CO2-hypotesen, men hans ustoppelige vilje til å kverulere 8)

PS: Det ser ut til å være ekstremt blandet syn på Svalgaard; noen kaller ham "megaloman" i sin vitenskapelige arroganse og opplevelse av egen betydning, noen sier han er villig til å kjøpes av Pachauri/IPCC, noen mener han egentlig er en skeptiker, og atter andre mener at han er helt på villspor.

Fellesnevneren synes å være at han med sin solforskningstilnærming driver innenfor et så smalt felt med så få med reell kompetanse, at de vanlige klima-kommentatorene ikke vet hvor han befinner seg ifht. klimaortodoksien. Bare det er jo god underholdning, i seg selv, og rimelig avslørende for hvilket nivå klimadebatt føres på mange steder  :o 
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Amatør1

Jeg kjenner litt til Svalgaard. Dvs., jeg har aldri møtt ham, men jeg har observert ham på ulike fora over flere år og jeg har også i en periode for et par år siden utvekslet noe mail direkte med ham.

Det er åpenbart at han er svært kunnskapsrik på sitt felt, og er kanskje den som best forutser solaktiviteten for tiden. Han har også en elefants tålmodighet med å forklare sitt syn på hva som styrer solaktiviteten, spesielt dersom den som spør har gjort litt hjemmelekse. Han har uttalt at han ser det som sin oppgave å gi noe tilbake til samfunnet, og at hans deltagelse på bl.a. solarcycle24.com skal forstås slik.
http://solarcycle24com.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=1587

På den andre siden, om du stiller gjentatte dumme spørsmål, får du så hatten passer og vel så det, men aldri med ufint språk.

Jeg ble selv latterliggjort offentlig av ham fordi jeg hevdet et annet syn en han selv stod for, men da jeg etter en tid reviderte standpunktet, var det greit nok. Jeg oppfatter ham som en som er ærlig men "røff i kanten" for dem som ikke er vant til slikt.

Jeg tror Scafetta er for nærtagende. Svalgaard er pågående og provoserende, men det er ikke uvanlig i akademisk sammenheng. Det er bare å henge med så godt en kan.

Svalgaard har nok også sin agenda, han er ingen helgen han heller. Han vil selvsagt gjerne ha rett, og det vil også Scafetta.
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

ConTrari

Sitat fra: Amatør1 på mars 12, 2012, 18:15:57 PM
Jeg kjenner litt til Svalgaard. Dvs., jeg har aldri møtt ham, men jeg har observert ham på ulike fora over flere år og jeg har også i en periode for et par år siden utvekslet noe mail direkte med ham.

Det er åpenbart at han er svært kunnskapsrik på sitt felt, og er kanskje den som best forutser solaktiviteten for tiden. Han har også en elefants tålmodighet med å forklare sitt syn på hva som styrer solaktiviteten, spesielt dersom den som spør har gjort litt hjemmelekse. Han har uttalt at han ser det som sin oppgave å gi noe tilbake til samfunnet, og at hans deltagelse på bl.a. solarcycle24.com skal forstås slik.
http://solarcycle24com.proboards.com/index.cgi?board=general&action=display&thread=1587

På den andre siden, om du stiller gjentatte dumme spørsmål, får du så hatten passer og vel så det, men aldri med ufint språk.

Jeg ble selv latterliggjort offentlig av ham fordi jeg hevdet et annet syn en han selv stod for, men da jeg etter en tid reviderte standpunktet, var det greit nok. Jeg oppfatter ham som en som er ærlig men "røff i kanten" for dem som ikke er vant til slikt.

Jeg tror Scafetta er for nærtagende. Svalgaard er pågående og provoserende, men det er ikke uvanlig i akademisk sammenheng. Det er bare å henge med så godt en kan.

Svalgaard har nok også sin agenda, han er ingen helgen han heller. Han vil selvsagt gjerne ha rett, og det vil også Scafetta.

Høres ut som en typisk danske. De har en hang til å være skarpe i kantene, ja, vi har ofte en litt for "snill" fordom overfor dem, men det er egentlig bare en vanesak. Dansker er ikke så konfliktsky som nordmenn, og det har både gode og dårlige sider.

Amatør1

Sitat fra: ConTrari på mars 12, 2012, 18:39:02 PM
Høres ut som en typisk danske. De har en hang til å være skarpe i kantene, ja, vi har ofte en litt for "snill" fordom overfor dem, men det er egentlig bare en vanesak. Dansker er ikke så konfliktsky som nordmenn, og det har både gode og dårlige sider.

Jada. Det er ingen tvil om at man kan få litt avsmak av Svalgaard når han er "i farta", vakkert er det ikke. Men når du ser skikkelig nøye etter er det ikke ofte han blir tatt i feil. Arrogant som få, men har som regel rett. Svalgaard blir avskydd av enkelte som har mye større ønske og mye mindre grunn enn ham til å bli anerkjent som vitenskapsmann (tenker ikke på Scafetta her).
It is easier to lie to someone than to convince them, that they have been lied to

Jostemikk

Dagens anbefalte lesning:

Judith Curry - omtale på Wikipedia. Det er flere ting som tyder på at vi skylder henne en mye større takk enn det hun har blitt til del. :D
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

seoto


Det synes som om det ikke finnes grenser for galskapen, CO2 må ha en skadelig påvirkning på enkelte hjerner. ;)

New theory: CO2 makes you fat

Danish researchers have announced a theory that may not only explain why people all over the world are getting fatter and fatter, but also warn of the serious consequences for life on Earth of continued pollution of the atmosphere by CO2 emissions,

"There's something in the air"
Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

ebye

Vi må jo ta et forbehold om en mulig sammenheng, seoto.

For 50 år siden ble det drukket mye pjolter - Eau de Vie og selters. Og så vidt jeg husker var mange av de konsumentene svært fyldige.  8)

Hvis den danske hypotesen er riktig, vil det snart ukke opp "slankehus": hus med lavt CO2-innhold i inneluften.  8)

ConTrari

Sitat fra: seoto på mars 13, 2012, 20:38:27 PM

Det synes som om det ikke finnes grenser for galskapen, CO2 må ha en skadelig påvirkning på enkelte hjerner. ;)

New theory: CO2 makes you fat

Danish researchers have announced a theory that may not only explain why people all over the world are getting fatter and fatter, but also warn of the serious consequences for life on Earth of continued pollution of the atmosphere by CO2 emissions,

"There's something in the air"



"I had to laugh at this "fact" sidebar in the article:

    Researchers are wondering whether CO2 affects embryos in the womb, so the embryos develop a tendency towards obesity.

    This is one of the hypotheses that will be tested if the researchers can raise funding for large-scale trials with rats."


Feite feite fostere Feite feite rotter. Feite feite budsjetter.

Kan løsningen være co2-rensing av gravide kvinner?

http://wattsupwiththat.com/2012/03/13/food-fight-co2-makes-us-fatter/



ConTrari

Og la oss hedre denne norskættede mannen med navn fra Lærdal:

"Agricultural pioneer and climate skeptic – Dr. Norman Borlaug

Renowned agricultural scientist Dr. Norman Borlaug has died at the age of 95. Borlaug, known as the father of the "Green Revolution" for saving over a billion people from starvation by utilizing pioneering high yield farming techniques, is one of only five people in history who has been awarded a Nobel Peace Prize, the Presidential Medal of Freedom, and the Congressional Gold Medal.

For more details on Borlaug's life and accomplishments see CNN's report here. Also here is a Gregg Easterbrook article on Borlaug's life and career."

http://wattsupwiththat.com/2009/09/13/agicultural-pioneer-and-climate-skeptic-dr-norman-borlaug/

"Borlaug also declared himself skeptical of man-made climate fears in 2007. "I do believe we are in a period where, no question, the temperatures are going up. But is this a part of another one of those (natural) cycles that have brought on glaciers and caused melting of glaciers?" Borlaug asked, according to a September 21, 2007 article in Saint Paul Pioneer Press. The article reported that Borlaug is "not sure, and he doesn't think the science is, either.""

jarlgeir

Dagens klimareligiøse link:

Fra selveste MSM-flaggskipet i Tyskland: Der Spiegel. Avisen som tidligere på en noe spydig måte har gjort leserne oppmerksom på at Tyskland har 50% av verdens solcellepaneler installert - og det i et land med like lite solskinn som Alaska!

Kirche des ökologischen Glaubens

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,820751,00.html#spRedirectedFrom=www

Smakebiter:
Kristne kirker i dagens Tyskland er stort sett tomme (som i Norge). Men en kirke er alltid fullstappet: Miljøvernkirken - den nye statsreligionen! Den har hatt en mengde fanatiske tilhengere, men nå er katta ute av sekken.

I ingen andre land blir søppelet kildesortert med en slik klimareligiøs hengivenhet. Men tyskerne blir lurt: alt søplet blir stort sett brent opp på nærmeste sementfabrikk.

For de som ikke vil lide seg gjennom all tysken:
http://notrickszone.com/2012/03/13/spiegel-lets-the-genie-out-writes-on-germanys-church-of-environmentalism-and-its-absurdities/

Det er defiitivt begynnelsen på slutten i Tyskland for alarmistene!
It's the sun, stupid!

seoto

Donna Laframbois har en interessant artikkel. Siden vår egen side er så til og fra i kveld, legger jeg bare ut linken, og håper jeg rekker å få inn innlegget:

http://nofrakkingconsensus.com/2012/03/13/the-authoritarian-impulse-and-climate-change/

Noen ganger er løgnen for stor til at man kan få øye på den.
Og når man ikke kan se at det er en løgn, velger man naturlig å tro på den.

Telehiv

Her er en interessant artikkel om hvor mye datamanipulering betyr for avviket fra faktiske temperaturer i Arktis:

http://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2012/03/11/ghcn-temperature-adjustments-affect-40-of-the-arctic/#more-964

Kort og godt: Det vises hvordan GHCN temperaturjusteringer har virkning for 40% av Arktisdataene.

Les og bli skremt; forbannet; eller hva man nå skal reagere med.
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Takk for link, Tele!

Jeg vet i hvertfall hvordan jeg selv reagerer på dette og lignende. Fortvilelse. Det de i realiteten gjør er å kompensere for jordas manglende vilje til å samarbeide med "mainstream".

Alle må huske på at disse justeringene ikke bare gjelder for det arktiske området. Dette er ikke forskere. Vi snakker om falskspillere som deler ut kort fra bunnen av kortstokken. Ikke bare det. De har flust av bildekort stukket opp i ermene.
Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren

Telehiv

#523
Sammenheng påvist mellom sykelig alarmisme/tvangsdiagnoser og klimaendringer

Når vi først er på linker'n: Nå viser psykologisk forskning at ca. 30% av sinnslidende med den tvangsnevrotiske diagnosen OCD (obsessive compulsive disorder/checking concerns, altså problematikk relatert til tvangsmessig behov for kontroll) er koblet til klimaendringer!!

http://www.climatechangedispatch.com/home/10039-study-climate-alarmists-represent-30-of-ocd-psychiatric-patients

Her er link til artikkel: http://anp.sagepub.com/content/early/2011/12/19/0004867411433951.abstract

Her er abstractet utlagt:

Abstract

Objective:
To investigate whether climate change has impacted on the nature of the obsessions or compulsions experienced by patients with obsessive compulsive disorder (OCD).

Methods:
The sample comprised 50 patients with OCD checking subtype who had presented at the Anxiety Disorders Clinic at The University of Sydney seeking treatment during the period March 2008 to November 2009. Details of the type of obsessions and compulsions directly related to climate change phenomena were identified.

Results:
Fourteen of the 50 participants (28%) were identified as having OCD concerns directly related to climate change. The most frequent concerns involved electricity, water and gas wastage. Less frequent concerns included pets dying of thirst and one participant was concerned about house damage due to floors cracking, pipes leaking; roof problems and white ant activity. Compulsions included checking and rechecking pet water bowls, light switches, taps, stoves, skirting boards, pipes, roofs and wooden structures. While these behaviours are not particularly unusual for people with this condition, it was the rationale they provided for carrying them out that was surprising. Instead of checking and rechecking so as to prevent fire or flood, the rituals were specifically performed so as to reduce their global footprint, or respond to climate change-induced negative events.

Conclusions:
Our findings demonstrate that the types of obsessions and compulsions experienced by 28% of our sample were directly aligned with the current issue of climate change and the perceived dangers associated with this phenomenon. To our knowledge this represents the first documentation of the significant impact of climate change on the nature of the concerns experienced by people with OCD checking subtype. We suggest that mental health professionals need to be aware of, and assess for the presence of such concerns.

Her kan vi altså finne en viktig forklaring for våre mange spørsmål om hva det er som får en viss gruppe mennesker til å drive en fanatisk/tvangspreget hysteria - ofte preget av nærmest religiøse argumentasjonsformer - rundt klimaforhold!
Vitenskapen kan av og til risikere å bli innhentet av sannheten

Jostemikk

Ja heldigvis flere der ser galskapen; men stadig alt for få.
Dertil kommer desværre de der ikke vil se, hva de ser.

Spiren